SGP
speedway grand prix
indywidualne mistrzostwa świata (IMŚ GP)
Wprowadzony w 1995 roku system wyłaniania
Indywidualnego Mistrza Świata (IMŚ). Rozgrywane wcześniej
decydujące o mistrzowskim tytule jednodniowe finały zastąpiono cyklem turniejów
pod nazwą Grand Prix Indywidualne Mistrzostwa Świata (GP IMŚ). Pierwsze turnieje
przeprowadzano systemem sześciu turniejów na sześciu różnych torach, a o końcowej
klasyfikacji decydowała suma punktów zebrana we wszystkich potyczkach.
Początkowo (1995-1997) każda z rund składała się z turnieju zasadniczego
dwudziestobiegowego z udziałem szesnastu zawodników oraz serii finałowej na
którą składały się cztery wyścigi D, C, B, A w których startowali odpowiedni
zawodnicy sklasyfikowani po turnieju zasadniczym na miejscach 13-16 finał D ...
1-4 finał A. Za każde miejsce zajęte w finałowych biegach przyznawano
odpowiednią liczbę punktów do klasyfikacji GP na dany rok, a także przewidzianą
dla każdego miejsca premię finansową. W każdym turnieju startowało piętnastu
zawodników i obowiązywał system rotacyjny w którym dwóch ostatnich w
klasyfikacji po poprzednim turnieju zajmowało pozycję rezerwowych, ich miejsce
zajmowali zawodnicy oczekujący oraz jeden zawodnik nominowany z tzw. "dziką
kartą", najczęściej reprezentujący barwy kraju organizatora GP.
Pierwszy turniej z nowego cyklu odbył się 20 maja 1995 roku we Wrocławiu, a
pierwszym tryumfatorem został Polak Tomasz Gollob, który pozostawił w pokonanym
polu tryumfatora całego cyklu za rok 1995 Hansa Nielsena z Danii.
W 1998 roku zasady rozgrywania GP zostały
zmienione. Dotychczasowy system został zastąpiony nową tabelą wyścigów,
składającą się z dziesięciu biegów kwalifikacyjnych, dziesięciobiegowego
turnieju głównego oraz czterech wyścigów finałowych. W turnieju głównym
rozstawiana była czołowa ósemka poprzedniego turnieju GP (w przypadku pierwszej
rundy w danym roku rozstawiona była najlepsza ósemka z poprzedniego cyklu),
pozostałych czternastu zawodników plus dwóch nominowanych z dziką kartą
występowało w bigach kwalifikacyjnych. Obowiązywał system nokautowy tzn.
zawodnik który przyjechał dwukrotnie z rzędu na trzeciej lub czwartej pozycji
odpadał z turnieju, natomiast pierwsza lub druga lokata premiowała awansem do
dalszych biegów. Rozgrywano wówczas dwa finały - finał pocieszenia i wielki
finał na zakończenie zawodów.
Podobnie jak w poprzedniej formule GP do każdego zajętego miejsca została
przypisana odpowiednia liczba punktów GP zaliczana do klasyfikacji generalnej
oraz premia finansowa. Odstąpiono od systemu rotacji zawodników, a stałe numery
na dany rok otrzymywało dwudziestu dwóch zawodników wśród których było
dziesięciu najlepszych z poprzedniego roku oraz tryumfatorzy finałów
Kontynentalnego i
Interkontynentalnego oraz dziesięciu najlepszych z GP Challenge. Równolegle z cyklem GP toczyła
się rywalizacja o prawo
startu w GP w roku następnym, poprzez eliminacje w strefie Inter i
Kontynentalnej, aż po GP Challenge.
W roku 2002 nastąpiła kolejna reorganizacja
turniejów Grand Prix. Zrezygnowano z finału pocieszenia, wprowadzając jako biegi
zapoznawcze dwa wyścigi Xi I XII dla czołowej ósemki rozstawionej po poprzednim
turnieju GP (dla inaugurującego turnieju w cyklu - pierwsza ósemka z poprzedniej
edycji GP).
Obok zmian regulaminowych zmieniała się też liczba turniejów. Do cyklu
awansowało dziesięciu najlepszych zawodników z poprzedniego roku oraz sześciu
najlepszych z Wielkiego Finału Eliminacji IMŚ (poprzedzonego czterema
ćwierćfinałami, dwoma półfinałami, bez podziału na strefy) tę stawkę uzupełniło
sześciu zawodników zaproszonych do cyklu przez organizatorów i dwóch z tzw.
"stałymi dzikimi kartami".
Rok 2005 to kolejne zmiany. Nastąpił powrót do starej sprawdzonej tabeli dwudziestobiegowej wg której startowało w turnieju szesnastu zawodników. Zawodnicy po rozegraniu dwudziestu wyścigów rozstawiani byli w tzw. biegach półfinałowych (ośmiu zawodników) i rywalizowali o prawo startu w finale. Punkty zdobyte na torze w turnieju głównym jak i dalszej rywalizacji były sumowane i na ich podstawie wyłaniano tryumfatora turnieju, który otrzymywał z kolej punkty GP.
Bardzo głośno o Grand Prix zrobiło się po tym
jak na rynku pojawiła się firma One Sport Marketing, która w opinii
organizatorów cyklu wyłaniającego mistrza świata stworzyła produkt konkurencyjny
w postaci Indywidualnych Mistrzostw Europy. W 2012 IME pod
mienioną nazwą na SEC stało się europejską wizytówką
żużla. Niestety jak to przy sukcesach bywa, pojawili się ludzie, którzy
próbowali zablokować sukces One Sport Marketing. Była to firma BSI zarządzająca
cyklem wyłaniającym mistrza świata, która lobbowała w FIM, aby zablokować
jednoczesne starty zawodników w Indywidualnych Mistrzostwach Świata i w
Indywidualnych Mistrzostwach Europy. Vincenzo Mazzi, w piśmie skierowanym do firmy One Sport, zajmującej się
organizacją Speedway European Championships tłumaczył, że
FIM oraz FIM CONUs (włączając
FIM Europe - organ z którym OSM podpisał umowę na organizację SEC) podzielały wizję, że
w mistrzostwach kontynentu, powinni startować zawodnicy
zmierzający do światowej elity. W związku z tym zdaniem FIM nie ma sensu, aby
zawodnicy startujący w Grand Prix, brali udział w Mistrzostwach Europy,
bowiem powinno to być miejsce dla młodszych i nowych zawodników, w których
powinni sprawdzić się przed dostaniem się do IMŚ. Stwierdzenie to było wierutną
bzdurą, bowiem w wielu dyscyplinach sportu zawodnicy walczą zarówno o prymat na
świecie jak na kontynentach europejskich, afrykańskich czy amerykańskich.
Vincenzo Mazzi uważał, jednak że decyzja ta jest słuszna, bowiem w sportach gdzie ogólna
liczba zawodników jest uboga i należy walczyć o rozwój dyscypliny, poprzez
zachętę dla młodych i nowych zawodników do osiągnięcia najwyższego poziomu.
Dlatego FIM i FIM Europe zgodzili na utworzenie przejrzystej struktury od
poziomu europejskiego do poziomu mistrzostw świata i postanowili że:
- W SEC mogą jeździć wszyscy zawodnicy, za wyjątkiem stałych uczestników cyklu
Grand Prix
- ze względu na promocję mistrzostw Europy, dozwolone jest przyznanie na dany
turniej jednej dzikiej karty dla lokalnego zawodnika, będącego stałym
uczestnikiem cyklu Grand Prix
- trzech czołowych zawodników SEC otrzyma automatyczną kwalifikację do występu w
turnieju Grand Prix Challenge.
Co dziwne zakaz ten został wprowadzony i podtrzymany przez FIM Europe - europejską federację, z
którą One Sport ma podpisaną umowę na prawa do organizacji zawodów w latach
2013-2015. Nieoficjalnie mówiło się, że organizacja ta zrobiła to po naciskach ze
strony FIM i organizatora Grand Prix.
Decyzja
FIM zakazująca startów uczestnikom cyklu
Grand Prix w SEC nie spodobała
się zawodnikom. Czterech żużlowców ze światowej czołówki podpisało się pod
pismem, które przesłano do FIM Europe.
Poniżej treść pisma przesłanego do FIM Europe:
My, jako zawodnicy, którzy dostali już zaproszenie do startu w Speedway European
Championships 2014, oświadczamy, że będziemy nalegać aby pozwolono nam wziąć
udział w tych zawodach, mimo iż jesteśmy także stałymi uczestnikami FIM Speedway
Grand Prix
Traktujemy zakaz dla kogokolwiek, aby uczestniczyć w kontynentalnych
mistrzostwach, jako bardzo złą decyzję, która zmniejsza popularność naszego
sportu i marnuje okazję która powstała aby promować go, głównie za sprawą
transmisji telewizyjnych, docierających do 71 krajów. Uważamy, że taka decyzja
jest ograniczeniem naszej wolności.
Zgodnie z prawem Unii Europejskiej, swoboda zawierania umów jest jednym z
podstawowym praw i nie zaakceptujemy sytuacji, kiedy jesteśmy ograniczeni w tak
sztuczny i niesprawiedliwy sposób.
Jako doświadczeni żużlowcy, którzy włożyli wiele pracy aby zbudować wizerunek
światowego żużla, oczekujemy więcej szacunku i wzajemnego poszanowania praw ze
strony zarządców światowego i europejskiego żużla.
Czekamy na sprawiedliwe rozwiązanie tej sytuacji i natychmiastową odpowiedź ze
strony zarządu FIM-Europe.
Podpisano:
Tomasz Gollob
Andreas Jonsson
Nicki Pedersen
Emil Sajfutdinow
Gruszek w popiele nie zasypywali również organizatorzy i prawnicy One Sport Marketing i oprócz rozmów ze strukturami FIM wydali oficjalne oświadczenie, w którym wyraźnie podkreślali niezgodność owego zapisu z prawem europejskim.
Działania te i wywołana burza w przeddzień skandalu na skalę światową spowodowała, że FIM wycofał się ze swojej nieuzasadnionej decyzji, dzięki czemu działacze One Sport Marketing mogli przystąpić do ogłoszenia kolejnych zmian, które miały uatrakcyjnić SEC. Jedną z takich zmian było to, że od sezonu 2014, żużlowcy wzorem innych dyscyplin motorowych jak Moto GP jak i F1, mogli sami wybierać numer, który pojawi się na ich plastronie. Do tej pory zawodnicy startowali z góry przyznanymi numerami. Po takiej decyzji pewnym było zatem jedynie to , że numer jeden może wybrać mistrz Europy, a więc Martin Vaculik. Słowak jako najlepszy zawodnik poprzedniego sezonu otrzymał na pierwsze zawody żółty plastron z numerem jeden. Po każdych kolejnych zawodach żółty plastron otrzymywać miał lider klasyfikacji generalnej SEC. Pozostali zawodnicy mieli dowolność wyboru w zakresie numeru na plastronie, pod warunkiem, że będą to liczby z zakresu 2-999. Żużlowcy o swoich numerach startowych decydowali w kolejności, zgodnie z klasyfikacją SEC poprzedniego sezonu. Zmiana choć wydawała się kosmetyczna z pewnością była ciekawym pomysłem zarówno dla samych żużlowców, jak i kibiców, którzy będą mogli rozpoznać swojego ulubieńca po charakterystycznym, wybranym przez niego numerze nie tylko w tym, ale i w kolejnych latach.
Niestety nikt nie spodziewał się, że w lutym Międzynarodowa Federacja Motocyklowa podjęła uchwałę, która zakazywała przedstawicielom wszystkich dyscyplin (w tym żużlowcom) startującym w imprezach rangi MŚ, udziału w turniejach kontynentalnych! Oznaczało to, że zawodnicy musieli wybrać, czy wezmą udział w Grand Prix czy Speedway European Championships. Co ciekawe, w piśmie Sekretarz Generalny FIM Europe wspominał jedynie o zakazie łączenia startów SGP i SEC, a nie wspominał o łączeniu występów w IMŚJ i IMEJ. Alessandro Sambuco informował także, że FIM "wspaniałomyślnie" zezwala na jednorazowy udział uczestnika cyklu SGP na zasadzie dzikiej karty w zawodach SEC odbywających się w jego ojczyźnie.
Oto treść tej jakże
absurdalnej, irracjonalnej i nieodpowiedzialnej decyzji FIM:
"Szanowni Państwo,
informujemy, że 7 lutego na posiedzeniu w Genewie Rada Nadzorcza FIM podjęła
istotną decyzję w odniesieniu do zawodów Mistrzostw Świata FIM oraz
korespondujących z nimi zmagań kontynentalnych.
FIM "po cichu" ograniczyła żużlowców!
Jest zakaz startów dla zawodników z SGP w SEC!
Międzynarodowa Federacja Motocyklowa podjęła uchwałę, która zakazuje
przedstawicielom wszystkich dyscyplin (w tym żużlowcom) startującym w imprezach
rangi MŚ, udziału w turniejach kontynentalnych! Więcej
Żużel 600 12 lutego, 23:41 |
FIM Europe, będące częścią Unii Kontynentalnej, jest zobowiązane do
przestrzegania niniejszej decyzji oraz zmodyfikowania własnych przepisów
sportowych. Wyżej wymieniona decyzja przewiduje również zmianę zasad rozgrywania
Speedway European Championship (SEC). Zostaną one
zaprezentowane tak szybko jak to tylko możliwe. Główne zagadnienia przedstawiamy
poniżej:
a) żaden zawodnik, który jest uprawniony do startu w FIM Speedway Grand Prix
World Championship (SGP), nie może w tym samym roku uczestniczyć jako stały
jeździec w zawodach Speedway European Championship (SEC).
b) na zasadzie wyjątku, wynikającego z dbania o dobro lokalne, jeden spośród 15
uczestników SGP może otrzymać dziką kartę na pojedyncze
zawody SEC, organizowane przez jego własną Federację. Jednakże wyniki tego
zawodnika nie będą zaliczane do klasyfikacji generalnej cyklu SEC.
Uprzejmie prosimy, aby przestrzegać tych zasad oraz zmian, jakie wejdą w życie
przed najbliższym sezonem. Z niecierpliwością wyczekujemy na dalszą owocną i
wzajemną współpracę, życząc wszystkiego co najlepsze w nadchodzącym sportowym
sezonie.
Z poważaniem,
Alessandro SAMBUCO
Sekretarz Generalny FIM Europe"
Jak nie trudno się domyśleć, decyzja ta miała kluczowe znaczenie dla polskiej firmy One Sport, która była organizatorem SEC i Speedway Best Pairs Cup. Oto bowiem, żużlowcy na mocy tej decyzji ponownie musieli opowiedzieć się, w jakich imprezach będą startowali. Stawiano w związku z tym pytanie, co z zawodnikami, którzy już potwierdzili swój udział w imprezach organizowanych przez One Sport (między innymi Emil Sajfutdinow czy Nicki Pedersen), a mieli również zamiar startować w SGP. Ponadto uchwała FIM miała także opłakane skutki dla takich dyscyplin jak Longtrack czy Żużel na trawie, gdyż liczba startujących w tych imprezach zawodników była znikoma. Decyzja ta stawiała również pod znakiem zapytania sens funkcjonowania FIM Europe, gdyż w praktyce oznaczała całkowitą rezygnację z organizacji dużej części imprez rangi Mistrzostw Europy! O ile zawody typu SEC i SBP mogły obronić się ze względu na odpowiednią pulę nagród finansowych, o tyle imprezy w innych dyscyplinach, gdzie liczy się bardziej tytuł niż nagrody finansowe, oznaczała wybór przez zawodników imprez rangi MŚ.
Po zapoznaniu się z orzeczeniem FIM natychmiast zareagował najlepszy polski żużlowiec Tomasz Gollob i tak komentował ów absurd "Jestem zbulwersowany postawą FIM w kwestii ograniczenia możliwości startów zawodników w imprezach mistrzowskich na szczeblu kontynentalnym i światowym. Żużel to nie jest sport na tyle masowy, by mógł pozwolić sobie na tego typu sztuczne ograniczenia. To uderza bezpośrednio w interes zawodników i tego typu pomysłom trzeba przeciwstawiać się w zdecydowany sposób. Chciałbym wezwać wszystkich zawodników do tego, by jawnie przeciwstawili się tej kuriozalnej decyzji FIM. Nie możemy pozwolić sobie na takie traktowanie przez najwyższe władze światowego żużla, ja się z tym kategorycznie nie zgadzam. Ciągłe przesuwanie granicy tolerancji dla zachowań działaczy, którzy nie mają pojęcia o tym co robią, to olbrzymi skandal i nie można przejść obok tego obojętnie. W zaistniałej sytuacji nie wyobrażam sobie jak, jako stały uczestnik cyklu SEC, miałbym przyjąć zaproszenie do startu w Grand Prix w Bydgoszczy - jeżeli taką propozycję oficjalnie dostanę. Nie mogę zgodzić się na to, by zawodnicy i osoby, którym zależy na promocji speedwaya, były traktowane w ten sposób. Apeluję do najwyższych władz FIM o rozsądek i wycofanie się z tej decyzji, którą traktuję jako wielką pomyłkę godzącą w sport, któremu poświęciłem całą swoją karierę".
O ile Tomasz Gollob mógł sobie pozwolić jedynie na komentowanie i apelowania o rozsądek o tyle zawodnicy startujący w GP uważali, że zostali wprowadzeni przez FIM w błąd, bowiem w momencie, gdy podpisywali formularz zgłoszeniowy w IMŚ GP tzw. "Entry Form" nie wiedzieli, że nie będą mogli występować w takich imprezach SEC. Do końca listopada roku poprzedzającego sezon, w którym zawodnik jest pełnoprawnym uczestnikiem cyklu Grand Prix, żużlowcy musieli przesłać ów dokument do organizatora mistrzostw świata.
Decyzji FIM
nie rozumieli również przedstawiciele środowiska prawniczego "Taki
przepis wprowadza się z odpowiednim vacatio legis, czyli dajemy czas od momentu
pojawienia się przepisu, do jego wejścia w życie. Ta decyzja została wprowadzona
na krótko przed rozpoczęciem sezonu. Gdyby vacatio legis zakładał, że przepis
wchodzi w życie od sezonu 2015, to nie byłoby problemu. Jednak w tej sytuacji
uważam to za barbarzyństwo prawne.
Orzeczenie FIM wnikliwej analizie poddał menedżer i prawnik Przemysław
Nasiukiewicz i wnioski były jeszcze bardziej absurdalne! Oto bowiem, Uchwała
FIM Board of Directors nie dopuszczała wybierania przez zawodników pomiędzy SGP
a SEC. Jak czytamy w tłumaczeniu na język polski pisma Sekretarza Generalnego
FIM Europe, które skierowane zostało do firmy One Sport, "żaden zawodnik, który
jest uprawniony do startu w FIM Speedway Grand Prix World
Championship (SGP), nie może w tym samym roku uczestniczyć jako stały
jeździec w zawodach Speedway European Championship (SEC)." Według interpretacji
Nasiukiewicza, sam fakt nominowania zawodników do cyklu SGP stanowi zamknięcie
furtki dla startów w SEC. Nie muszą oni podpisywać żadnych dokumentów.
Przemysław Nasiukiewicz uważa, że każdy z żużlowców, który znajduje się na
liście startowej SGP na sezon 2014, nie może wziąć
udziału w SEC. Zatem FIM wprowadzając zakaz dla zawodników z cyklu
Grand Prix na zasadach określonych w uchwale z 9
lutego, otworzyło sobie furtkę do "podbierania" zawodników z SEC!
Ostro zareagowali też polscy sponsorzy cyklu GP i firmy Fogo oraz NICE po wprowadzeniu przepisu zakazującego zawodnikom z cyklu Grand Prix startów w SEC postanowiły zakończyć współpracę z BSI i wycofały się ze sponsorowania cyklu.
Ostatecznie po ostrym ataku
całego środowiska żużlowego, sponsorów, krajowych federacji w tym polskiego
PZM z końcem lutego FIM
poinformowała, że zakaz dotyczący występów zawodników SGP w SEC zostanie
zawieszony do 1 stycznia 2015 roku! Światowa federacja motocyklowa zawiesiła
wykonanie uchwały z dwóch powodów. Pierwszy dotyczy troski o "dobro sportu".
Drugi natomiast podyktowany był faktem, że pod względem organizacyjnym sezon
2014 został rozpoczęty i wprowadzanie zmian na tym etapie nie byłoby dobrym
rozwiązaniem. Zatem wykonanie uchwały Board of Directors FIM
z 7 lutego zostało przełożone do 1 stycznia 2015 roku.
Organizatorzy SEC mogli więc odetchnąć z ulgą, bowiem mieli czas na poukładanie
wielu spraw i być może dojście do porozumienia z FIM oraz BSI, o którym mówiło
się w kuluarach, że zawieszenie wykonania uchwały FIM zostało wprowadzone
właśnie na prośbę, organizatora cyklu Grand Prix! Zatem było jasne czyich
interesów broni FIM i kto kieruje decyzjami światowych władz żużlowych.
W kolejnych latach "mała
wojenka" BSI z innymi pretendentami do organizacji indywidualnych mistrzostw
świata zaczynała odbijać się czkawką światowemu speedwayowi. Oto bowiem, gdy w roku 1995 organizowano po raz pierwszy w historii cykl Speedway Grand
Prix, liczył on sześć turniejów. Wszystkie miały miejsce w Europie. Z czasem
cykl rozrósł się do dwunastu rundd i był rozgrywany również poza Europą na
kontynencie Australijskimi i Amerykańskim. W roku 2018 cykl zawęził się jednak
do dziesięciu rund i powrócił tylko na tory europejskie, z czego aż trzy rundy
były organizowane w Polsce, bowiem BSI nie potrafiło dotrzeć do nowych kibiców w innych zakątkach świata,
a tylko Polacy byli w stanie sprostać absurdalnym wymaganiom i zyskom
angielskiego organizatora cyklu.
W tym miejscu warto porównać żużlowe SGP do nieco starszej i bardziej doświadczonej
konkurencji pod postacią Formuły 1 czy MotoGP. Wprawdzie z punktu widzenia
speedwaya to dwa odległe świata, ale Brytyjczycy często podawali F1 jako
przykład, który chcą naśladować.
W roku 1995, gdy rodził się cykl SGP, kierowcy z F1 rywalizowali w
siedemnastu wyścigach. Jedenaście z nich odbywało się w Europie. Po latach dało
się dostrzec znaczne zmiany w tej kwestii, bowiem kalendarz królowej motorsportu
liczył, aż dwadzieścia jeden imprez. Na Starym Kontynencie rozgrywano jednak
zaledwie dziewięć z nich czyli niemal tyle ile Grand Prix na żużlu w trakcie sezonu.
Podobnie było w przypadku motocyklistów. W roku 1995 motocyklowe mistrzostwa
świata składały się z trzynastu wyścigów. Osiem było organizowane przez
miasta w Europie. Po latach zawodnicy z królewskiej kategorii motocyklowej
rywalizowali o punkty w dziewiętnastu Grand Prix, pośród których za dwanaście odpowiadali Europejczycy.
Ponadto promocja sportów motorowych przez inne dyscypliny była iście
prokibicowaska i tak np. w roku 2017 Formuła 1 po raz pierwszy zorganizowała
e-mistrzostwa dla swoich fanów. Zgłosiło się do nich 60 tys. kibiców. Najlepsi
gracze otrzymali zaproszenie na finałową rundę w Abu Zabi, gdzie mogli poznać
kierowców i otoczkę towarzyszącą F1. Swoją drużynę e-sportową założył też
Fernando Alonso. Podobnie było w MotoGP, gdzie też odbyły się pierwsze
mistrzostwa dla graczy. Zwycięzca całej serii otrzymał... BMW M2.
BSI oraz żużel światowy zostały w tyle również jeśli chodzi o media społecznościowe.
Jedyną atrakcją dla kibiców pozostaje konkurs, w którym do wygrania był program z Grand Prix.
Pod tym względem wzorem dla Brytyjczyków powinno być ponownie MotoGP. Organizatorzy
tych mistrzostw rozwinęli akcję #MotoGPBuzz. Fani mogą
dyskutować pod tym hashtagiem, a ci najbardziej aktywni otrzymywali zaproszenia na wyścigi. Mogli też zajrzeć za kulisy, wejść do padoku,
porozmawiać z zawodnikami. Kibic, w trakcie wyścigu, otrzymywał na bieżąco krótkie filmiki
przedstawiające wydarzenia z toru. Fanom SGP pozostawała ...
relacja tekstowa. Brytyjczycy z BSI nie pomyśleli nawet o tym, że żużel nie
posiada porządnego symulatora czy też gry, przy której fani mogliby się
rozluźnić. To Polacy tworzyli różnego rodzaju gry, menadżerskie symulatory itd.
Tworzyli nowe trendy i wyznaczali nowe kierunki speedwaya nad Wisłą. Ale
niestety światowym żużlem zarządzali .... nie Polacy.
Rok 2019 był dla polskiego
żużla szczególny, bowiem na najwyższym stopniu podium IMŚ stanął Polak, a był
nim Bartosz Zmarzlik. Gorzowski wychowanek musiał walczyć jednak do
przedostatniego wyścigu w całym cyklu, aby wywalczyć upragniony tytuł. Wytrzymał
jednak presję Leona Madsena i Emila Sajfutdinowa i po Jerzym Szczakielu oraz
Tomaszu Gollobie jako trzeci żużlowiec w historii mistrzostw stanął na
najwyższym stopniu podium.
Zanim jednak doszło do koronacji Bartka Zmarzlika, wprowadzono kolejne zmiany
w całym cyklu i Grand Prix na żużlu wyglądało jak Formuła 1, bowiem o rozstawieniu
zawodników na liście startowej poszczególnych turniejów decydowały czasy uzyskane podczas
sesji kwalifikacyjnych. Była to nowość, bo na dobrą sprawę rywalizacja w
każdym turnieju Grand Prix rozpoczynała się nie w sobotę, a dzień wcześniej. W piątki,
oprócz treningów, rozgrywano także kwalifikacje, podczas których mierzono czasy
i ten z zawodników, który przejechał najszybciej dwa okrążenia, jako pierwszy
wybierał numery startowe. Czasy mierzono przetestowanymi w minionym sezonie transponderami zainstalowanymi na
maszynach najlepszych żużlowców świata.
Sam system kwalifikacji wyglądał następująco. Każdy zawodnik mógł
wyjechać na cztery sesje treningowe (w grupach trzyosobowych). Wykręcony przez
nich czas wpływał na kolejność wyjazdu na sesję kwalifikacyjną, przy czym
najwolniejszy jeździec podczas treningu startował jako pierwszy, zaś
najszybszy jako ostatni.
W samej sesji kwalifikacyjnej zawodnicy jeździli indywidualnie. Liczba
okrążeń była ograniczona - ważne było tylko to, aby zawodnik zmieścił się w czasie
60 sekund, przy czym nawet po upływie tego czasu mona było dokończyć okrążenie,
jeśli pokonano już połowę dystansu.
Podczas kwalifikacji żaden z członków teamu żużlowca nie był wpuszczany na
murawę, zaś zawodnicy, po wyjeździe na tor, będą mogli zmienić swojego
motocykla. Jeśli maszyna zdefektowała, jeździec nie otrzymywał kolejnej szansy.
Zawodnicy, którzy nie brali udziału w kwalifikacjach lub nie zdołali ich ukończyć,
byli rozstawiani w turnieju głównym poprzez losowanie numerów startowych, nie
wybranych wcześniej przez uczestników kwalifikacji. Przepis ten miał grono zwolenników jak i przeciwników. Za kwalifikacjami byli
głównie organizatorzy, którym zależało na celebrowaniu rundy GP jeszcze przed
turniejem głównym. Przeciwnicy zaś narzekali na kolizję terminów z piątkowymi
meczami w polskiej lidze.
Ostatecznie wprowadzone zasady się sprawdziły i organizatorzy cyklu planowali
kontynuować tę inicjatywę.
Musieli jednak mocno się starać, by nie stracić prawa
do organizacji do cyklu w kolejnych latach, bo wyrosła im konkurencja w postaci
toruńskiej firmy One Sport organizującej mistrzostwa Europy oraz firma
Discovery, korporacja której programy są oglądane w ponad 180 krajach świata i
posiada 100 stacji telewizyjnych. Obie firmy miały połączyć siły o od 2022 roku
przejąć prawa do cyklu
One Sport z
Discovery miały szansę zmienić nieco wypaloną BSI w cyklu i nadać Grand Prox
nową jakość, uznanie kibiców, zawodników, sponsorów. Z realizacją tych
planów należało jednak poczekać, bo BSI ciągle posiadało prawo do GP i w sezonie 2020
angielscy promotorzy cyklu zafundowali kibicom i zawodnikom zmiany w postaci
"odgrzewanego sprzed lat kotleta". O zmianach w regulaminie mówiło się od dawna,
bo organizatorzy chcieli nieco ożywić mistrzowski cykl i zwiększyć emocje.
I zapowiedzi nowych rozwiązań stały się faktem, a polegały na tym, że:
- starty w mistrzostwach zagwarantowana miała mieć tylko czołowa szóstka
zawodników,
- zmieniono system punktacji w którym zwycięzca rundy Grand Prix otrzymywał 20
punktów, a kolejni zawodnicy odpowiednio 18, 16, 14, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5,
4, 3, 2, 1.
- awans do cyklu GP otrzymywał zwycięzca SEC, czyli
żużlowy mistrz Europy
- promotor cyklu miał prawo wręczenia pięciu stałych "dzikich kart",
- kwalifikacje do mistrzostw świata nadal wiodły przez Grand Prix Challenge i z
tego turnieju nadal do elitarnego grona awansowało trzech żużlowców,
Zmiany były zatem były spore, ale organizator
chciał większej rotacji zawodników w cyklu, a nowy system punktacji miał za
zadanie wykluczyć sytuacje w których zawodnik z drugiego, a czasem nawet, trzeciego
i czwartego miejsca w finale, miał więcej punktów niż triumfator całej imprezy.
Bowiem czy sprawiedliwie będzie, gdy rundę zasadniczą wygra zawodnik z kompletem
15 punktów, a w półfinale zanotuje np. defekt, albo przyjedzie do mety trzeci?
Do klasyfikacji otrzyma mniej punktów niż wywalczył na torze. Oczywiście
sprawiedliwego systemu, który uwzględniałby wszystkie sytuacje nie da się
wymyślić, ale ten, który obowiązywał w ostatnich latach wydawał się optymalny.
Liczył się każdy wyścig, bez względu na to, czy to był pierwszy start rundy
zasadniczej, czy wielki finał. Od sezonu 2020 waga poszczególnych biegów ulegała
zmianie. Zawodnicy mogli być zainteresowani dostaniem się do półfinału, choćby z
8 punktami, a w nim wystarczyło przyjechać do mety na drugim miejscu, w finale
powtórzyć wynik z półfinału i do klasyfikacji generalnej dopisać 18 punktów. Nic
więc dziwnego, ze nowy system punktacji nie spodobał się wielu dziennikarzom czy
nawet kibicom. Ale nie tylko oni musieli oswoić się ze zmianą. Przede wszystkim
żużlowcy musieli zmienić nastawienie do startów w cyklu. Dotąd większość
powtarzała, że nie liczy się zwycięstwo w turnieju, ale suma punktów na koniec
cyklu. I co ciekawe według nowej punktacji, po sezonie 2019 Bartosz Zmarzlik nie
byłby mistrzem świata, a Leon Madsen. Dlatego pojawiły się głosy, że FIM
dokonało zmian wymierzonych w Polaków. I choć było w tym twierdzeniu zapewne
spore nadużycie, to jeśli tak było w istocie to światowe władze działali nie
przeciwko polakom, a przeciwko sobie, bo już w przeszłości udowodnili, że ich
decyzje były delikatnie mówiąc słabe. Bo rezygnacja z
Drużynowego Pucharu Świata, który seryjnie wygrywali Polacy pokazała, że
nowy twór pod nazwą Speedway of Nations, w którym po dwóch
dniach rywalizacji, o wszystkim decyduje jeden wyścig, był po prostu parodią
sportowej rywalizacji. Po prostu takie wyłanianie mistrzów było niesprawiedliwe,
bez względu na to, kto i z kim wygrywa. Skoro zawodnicy jechali w 42 wyścigach w
ciągu dwóch dni, a do zdobycia było 60 punktów, nie można było mistrza wyłaniać
w jednym biegu. Speedway of Nations sam w sobie nie był jednak zły, ale reguły
były zdecydowanie do udoskonalenia, bo w takiej formie jak podawali sportową
rywalizację między bajki można włożyć opinię, że SoN zastąpił DPŚ, by poszerzyć
geografię żużla i dać szanse innym nacjom. Przecież SoN nie uzdrowił nagle
sytuacji żużla w Słowenii, Słowacji w Czechach czy Włoszech. I nie zrobi tego,
choćby obowiązywał przez kolejną dekadę. Jedynymi wygranymi SoN są, póki co,
Rosjanie.
Wracając jednak do GP swoje negatywne opinie wyrażali nie tylko kibice i
dziennikarze, ale też zawodnicy. Jednym z krytyków był
Darcy
Ward: "Czy wy żartujecie? Ktoś nie potrafi wygrać wyścigu przez całe
zawody, ale dostanie się do finału, zwycięży i wróci do domu z największą liczbą
punktów? Będzie mieć ich więcej niż ktoś, kto zdobył komplet i aż do momentu
finału był niepokonany? Ależ to głupie. Przecież żużel to jedyny sport, gdzie
ścigamy się przez cztery okrążenia w ciągu minuty. My nie jesteśmy jak pozostałe
sporty motorowe. To są mistrzostwa świata. Powinniśmy wybierać mistrza spośród
wszystkich wyścigów całego sezonu, a nie tylko 10 finałów. W innych dyscyplinach
masz 20 okrążeń, by pokazać, że jesteś najlepszy, a nie 4. Całego turnieju GP
nie można sprowadzać do czterech "kółek" w finale".
I w słowach Australijczyka było wiele prawdy.
Niestety cyklem ciągle zarządzali ludzie wypaleni z pomysłów na nową jakość w
żużlowej rywalizacji na poziomie światowym. Dlatego patrząc na kalendarz SGP
2020 można było mieć poczucie stagnacji. Niemal ci sami zawodnicy, dziewięć
doskonale znanych kibicom speedwaya aren uzupełnionych nowym obiektem w
Togliatti, które zdało egzamin w SoN, nie było tym co kibice żużla lubią
najbardziej. Pisząc jednak o Togliatti pamiętać należy, że to nie BSI w SoN, a
Polacy z One Sport, Karol Lejman i Jan Konikiewicz przecierali szlaki w Rosji,
organizując tam rundy SEC i bez inicjatywy toruńskich pasjonatów żużla, pewnie
nie byłoby Grand Prix w Rosji. Zatem zmiana w Grand Prix była potrzebna, ale
jedna radykalna. Zmiana promotora cyklu! I choć zmiana ta wydawała się mało
prawdopodobna, to 27 listopada 2019 roku zapadła decyzja, w której po firma
BSI, sezonie 2021 przestała być promotorem cyklu Grand Prix wyłaniającego
mistrza świata na żużlu. Zatem cykl, który od początku swego istnienia był w
rękach angielskiego British Speedway International, po 27 latach decyzją FIM
trafił na 10 lat do amerykańskiego potentata, firmy Discovery. O prawo do
bycia promotorem cyklu walczyły tylko BSI i Discovery. Oba podmioty przedstawiły
pewną wizję rozwoju cyklu. Ta zaprezentowana przez Discovery bardziej przypadła
FIM do gustu. Mówiło się, że Amerykanie chcą wprowadzić do kalendarza nowe
lokalizacje, a dodatkowo zawody miały być pokazywane w Eurosporcie, który był
kanałem bardziej dostępnym dla całego świata niż stacje kodowane. Wygrana
Discovery oznacza, że
do gry wchodziła toruńska firma One Sport. Ma być
ona odpowiedzialna za przygotowanie torów na poszczególne zawody oraz za
organizację każdego z turniejów. A to oznaczało, że w 2022 roku skończył się
monopol należącej do Ole Olsena firmy Speed Sport na układanie jednodniowych
torów, a funkcję tę może przejąć Jacek Gajewski i z tą samą ekipą, która układała
nawierzchnie podczas turniejów SEC na Stadionie Śląskim w Chorzowie.
Discovery nie miałoby jednak GP bez jednego
człowieka. Mowa o Francois Ribeiro. Ten czterdziestosiedmioletni Francuz
jest najważniejszym człowiekiem w Eurosport
Events, która jako francuska spółka, zatrudnia przede
wszystkim Europejczyków. Pracują w niej głównie Francuzi, Hiszpanie, Brytyjczycy
i Włosi. Powstała jeszcze w czasach, kiedy Eurosport był w rękach francuskich. I
pierwsze skrzypce w tym towarzystwie odgrywa właśnie Riberio. To on podejmuje każdą strategiczną decyzję, ale przede wszystkim ma
niesamowite kontakty, które potrafią otworzyć wszystkie drzwi w światowej
federacji. Od wielu lat pozostaje w znakomitych relacjach z władzami FIM.
Świetnie dogaduje się z obecnym prezydentem Jorge Viegasem. Wcześniej był w
bliskich stosunkach z jego poprzednikiem Vito Ippolito. Jego pozycją nie
zachwiały nawet częste zmiany na stanowisku CEO FIM. W 2015 roku tę funkcję
pełnił Ignacio Verneda, później Steve Aeschlimann, a obecnie piastuje ją Tony
Skillington. Z każdym z nich Francuz potrafił znaleźć wspólny język i załatwić
wielkie kontrakty dla amerykańskiej spółki. A najlepszym przykładem tych
kontaktów była wyłączność francuskiej firmy do promowania cykli WTCR, ERC i WEC
oraz kolejna dziesięcioletnia umowa, na mocy której Eurosport Events został promotorem FIM EWC
(Długodystansowe Motocyklowe Mistrzostwa Świata). Oczywiście, same
kontakty i podpisane umowy to nie wszystko, bo FIM EWC pod rządami Eurosport Events bronią przede
wszystkim liczby, a te które pomnaża Ribeiro i jego ludzie robią
wrażenie. Oto bowiem w EWC spółka doprowadziła do szybkiego rozwoju cyklu. Na początku rywalizowało w nim
20 zespołów. W roku 2019 liczba ta została już podwojona. Na początku w rywalizacji brali udział
przedstawiciele 7 nacji. W roku 2019 było ich aż 13.
Ogromną popularność zyskał wprowadzony w 2016 roku wyścig Bol d'Or, który
rozpoczyna rywalizację w mistrzostwach świata i finał Suzuka 8 Hours będący
finałową rundą zmagań. Transmisje i retransmisje z wyścigów można było oglądać
w 111 krajach na całym świecie. Ważnym sygnałem dla kibiców, były też zmiany
w kalendarzu, bo Eurosport Events nie obawiał się nowych lokalizacji. Odważnie
na stawiał na nieznane i odnosił wielkie sukcesy.
Nikogo jednak to nie dziwiło, bo Eurosport Events był częścią
amerykańskiego potentata Discovery, który nabył na wyłączność za 1,3
miliarda Euro europejskie prawa do Igrzysk Olimpijskich w latach 2018 - 2024.
Ponado
Grupa Discovery każdego roku dostarcza ponad 8000 godzin własnych programów.
Kanały są dostępne w 220 krajach i 50 językach. W przypadku wydarzeń sportowych
główną platformą jest stacja Eurosport, która w żużlu pokazywała ostatnio
rywalizację w Speedway Best Pairs i TAURON SEC. Transmisje sportowe są prowadzone z
ogromnym rozmachem. Do transmisji z Rajdowych Mistrzostwach Europy (ERC) stacja
używa helikoptera. Lata z nią pilot, który ma ogromne doświadczenie w Rajdzie
Dakar. Maszyna potrafi zejść bardzo nisko i być w bliskim kontakcie z
uczestnikami rywalizacji. Dzięki temu widzowie na całym świecie otrzymują
obrazki, które zapierają dech w piersiach.
Do żużla wchodził zatem gigantyczny gracz, za którym stały ogromne możliwości i
wielkie pieniądze.
Po wyborze nowego promotora cyklu szef sportów motorowych z ramienia FIM,
Armando Castagna tak komentował tę decyzję: "Jest wiele powodów, dla
których ostatecznie zdecydowaliśmy się na ofertę Discovery. Przedstawiony został
jasny i klarowny plan rozwoju dyscypliny z wyprzedzeniem na parę lat. Jest
projekt, by zadbać o to, aby jak najwięcej młodych chłopaków z powrotem zaczęło
garnąć się do tego sportu. Nie mówię już o tym, jak ten sport będzie
prezentowany w mediach. O tym jaką siłę przebicia ma grupa Discovery nikomu
mówić nie trzeba. Z drugiej strony nowy promotor ma wystarczająco dużo czasu aby
się do organizacji przygotować. Mogę powiedzieć tyle, że będziemy mieli wpływ na
obsadę teamu, który będzie imprezy organizował i tym samym nie będzie tak że
będzie to robił ktoś, kto o tym sporcie nie ma pojęcia. BSI mogę podziękować
serdecznie za wielką pracę jaką wykonali. Będziemy ją kontynuowali w dwóch
kolejnych sezonach, a później otworzymy dla żużla zupełnie nowy rozdział, w
którym już teraz mogę powiedzieć, że na 100 procent cykl będzie też poza Europą.
Właśnie gwarancja ekspansji poza Europę była bardzo ważnym argumentem dla FIM
przy podjęciu decyzji. Fajnie jest mieć Grand Prix w Australii czy Nowej
Zelandii, ale w ostatnich latach turniejów tam nie było. Kiedy masz propozycję
promotora, w której masz jasno powiedziane, że Grand Prix będzie się odbywało w
takich lokalizacjach w jakich jeszcze nie było, stwarza to nowe możliwości do
pokazania żużla. W planach projektu jest Argentyna czy Afryka Południowa.
Wszyscy wiemy, jak silne jest Discovery w Azji i projekt też przewiduje obecność
w tamtym rejonie".
Niestety sezon 2020 dla Grand Prix podobnie jak dla wielu innych form rywalizacji żużlowej stanął pod znakiem zapytania. Powodem była pandemia wirusa Covid-19 powszechnie nazwanego koronawirusem, który na całym świecie zbierał śmiertelne żniwa. O tym jak poważna była sytuacja niech świadczy orędzie Premiera Mateusza Morawieckiego i wprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego, który zaczął obowiązywać w nocy 14 na 15 marca i miał obowiązywać przez 10 dni, ale tak naprawdę obowiązywał do odwołania. Konsekwencją powyższej decyzji był komunikat, Głównej Komisji Sportu Żużlowego w którym poinformowano o zakazie organizacji zawodów treningowych (sparingów) oraz przeprowadzania zorganizowanych treningów na torach żużlowych początkowo do dnia 1 kwietnia 2020 r., a finalnie do odwołania. W tej sytuacji cały żużel zatrzymał się na 13 długich tygodni. W międzyczasie doszło do wielu nowych ustaleń regulaminowych, renegocjacji kontraktów. Ostatecznie sezon wystartował, a pierwszy turniej Grand Prix rozegrano dopiero w sierpniu, z kolei cały cykl ograniczono do ośmiu turniejów rozegranych na czterech torach w Pradze, Gorzowie, Wrocławiu, Toruniu. Każde z miast gościło najlepszych żużlowców globu dwukrotnie, dzień po dniu (piątek-sobota). Zrezygnowano tym samym z piątkowych treningów i w przeciwieństwie do poprzedniego roku, zawodnicy nie wybierali numerów startowych na podstawie czasów uzyskanych podczas sesji treningowych, a przydzieleniu numerów decydował ponownie ślepy los. Zawodnicy mieli jednak na zapoznanie z torem 30-minutową sesję treningową, która odbywała się przed każdą piątkową rundą SGP. Przed sezonem wprowadzono też zmiany w punktacji Grand Prix. Do klasyfikacji łącznej nie liczyły się już punkty zdobywane w poszczególnych wyścigach, ale te za zajęte miejsca w każdym z turniejów. Najwyżej premiowani są oczywiście uczestnicy wielkiego finału. Zwycięzca zgarnie 20 punktów, drugi 18, trzeci 16, a czwarty 14. Ponadto w cyklu Grand Prix pozostać miała tylko czołowa szóstka klasyfikacji generalnej 2020, a do tego pewny udziału w SGP 2021 był mistrz Europy oraz trzech żużlowców z Grand Prix Challenge'u.
Zmiany te i trudny czas pandemii najlepiej rozpracował Bartosz Zmarzlik, który drugi raz z rzędu zdobył tytuł IMŚ i wpisał się w annały światowego żużla jako pierwszy Polak z takim wyczynem.
W roku 2022 nastąpiła nowa jakość całego cyklu. Firma Discovery po przejęciu praw do organizacji cyklu wyłaniającego Indywidualnego Mistrza Świata z entuzjazmem podeszła do budowania nowej jakości speedwaya na żużlowych torach, ale tez w przekazie telewizyjnym. Nowy promotor przejął bowiem prawa nie tylko do organizacji IMŚ, ale także miał budować nową jakość Indywidualnych Mistrzostw Świata Juniorów (SGP2), Indywidualnych Mistrzostw Świata do lat 16 (SGP3), Mistrzostwa Świata Par (SON), Drużynowy Puchar Świata (SWC). Rozgrywki indywidualne zyskały tym samym pewną gradację, a młodzi zawodnicy mogli rywalizować z rówieśnikami i walczyć o możliwość startu w najbardziej prestiżowym cyklu turniejów seniorskich. Z kolei rozgrywki par i drużynowe miały być rozgrywane naprzemiennie co dwa lata.
Najważniejsza dla zawodników i kibiców ciągle
pozostawała rywalizacja w ramach SGP. I choć w roku 2022, Discovery poza 12
turniejami nie zaproponowało nic nowego, to obecność prestiżowego cyklu w kanale
Europsport wprowadziła przekaz telewizyjny na zupełnie inny poziom. Niestety
wielu kibiców było z tego faktu nie było zadowolonych, bowiem za przekazy z
zawodów rozgrywanych poza Polską należało zapłacić. Kibice z Torunia nie mieli
jednak z tym problemu, bowiem w roku 2022 w SGP ścigać miało się, aż czterech
zawodników reprezentujących klub z Aniołem w herbie, a byli to
Paweł Przedpełski,
Patryk Dudek,
Robert Lambert i
Emil Sajfutdinow. Niestety Rosjanin został wykluczony z rywalizacji po tym
jak Rosja zaatakowała Ukrainę, dopuszczając się wojennego ludobójstwa. W miejsce
Emila organizatorzy zaprosili do rywalizacji pierwszego rezerwowego
Jacka
Holdera. Tym samy Toruń nadal posiadał czterech zawodników rywalizujących
w cyklu.
Warto w tym miejscu podkreślić, że po raz pierwszy w historii IMŚ mistrz świata
nie dostał szansy na obronę tytułu, bowiem alienacja zawodników z Rosyjskim
pochodzeniem spowodowała, Artiom Łaguta, nie mógł obronić wywalczonego przed
rokiem trofeum. Cykl sportowo stracił wiele, ale alienacja z międzynarodowej
rywalizacji nacji Rosyjskiej, dla której życie ludzkie było bezwartościowe,
była jak najbardziej słuszną decyzją. Bo choć zawodnicy oficjalnie potępili
działania politycznych "putinowców", to musieli ponieść konsekwencję, bowiem ich
rywale z Ukrainy stali z bronią na linii frontu i nie mogli spełniać swoich
sportowych marzeń.
Medaliści IMŚ Grand Prix | ||||
Rok | ||||
1995 |
Nielsen Hans | Rickardsson Tony | Ermolenko Sam | |
1 | Wrocław | Gollob Tomasz | Polska | Nielsen Hans | Dania | Louis Chris | Anglia |
2 | Winer Neustad | Hamill Billy | USA | Rickardsson Tony | Szwecja | Nielsen Hans | Dania |
3 | Abensberg | Knudsen Tommy | Dania | Nielsen Hans | Dania | Hamill Billy | USA |
4 | Linkoping | Knudsen Tommy | Dania | Rickardsson Tony | Szwecja | Hancock Greg | USA |
5 | Vojens | Nielsen Hans | Dania | Ermolenko Sam | USA | Rickardsson Tony | Szwecja |
6 | Londyn | Hancock Greg | USA | Ermolenko Sam | USA | Loram Mark | Anglia |
1996 |
Hamill Billy | Nielsen Hans | Hancock Greg | |
1 | Wrocław | Knudsen Tommy | Dania | Rickardsson Tony | Szwecja | Nielsen Hans | Dania |
2 | Lonigo | Nielsen Hans | Dania | Hamill Billy | USA | Rickardsson Tony | Szwecja |
3 | Pocking | Nielsen Hans | Dania | Karlsson Peter | Szwecja | Gustafsson Henrik | Szwecja |
4 | Linkoping | Hamill Billy | USA | Gustafsson Henrik | Szwecja | Gollob Tomasz | Polska |
5 | Londyn | Crump Jason | Australia | Nielsen Hans | Dania | Hamill Billy | USA |
6 | Vojens | Hamill Billy | USA | Loram Mark | Anglia | Hancock Greg | USA |
1997 |
Hancock Greg | Hamill Billy | Gollob Tomasz | |
1 | Praga | Hancock Greg | USA | Hamill Billy | USA | Gollob Tomasz | Polska |
2 | Linkoping | Gollob Tomasz | Polska | Hancock Greg | USA | Rickardsson Tony | Szwecja |
3 | Landshut | Nielsen Hans | Dania | Andersen Brian | Dania | Hancock Greg | USA |
4 | Bradford | Andersen Brian | Dania | Hamill Billy | USA | Nilsen Jimmy | Szwecja |
5 | Wrocław | Hancock Greg | USA | Hamill Billy | USA | Gollob Tomasz | Polska |
6 | Vojens | Loram Mark | Anglia | Rickardsson Tony | Szwecja | Hancock Greg | USA |
1998 |
Rickardsson Tony | Nilsen Jimmy | Gollob Tomasz | |
1 | Praga | Rickardsson Tony | Szwecja | Hamill Billy | USA | Nilsen Jimmy | Szwecja |
2 | Pocking | Rickardsson Tony | Szwecja | Nilsen Jimmy | Szwecja | Hamill Billy | USA |
3 | Vojens | Nielsen Hans | Dania | Loram Mark | Anglia | Rickardsson Tony | Szwecja |
4 | Coventry | Crump Jason | Australia | Nilsen Jimmy | Szwecja | Gollob Tomasz | Polska |
5 | Linkoping | Rickardsson Tony | Szwecja | Louis Chris | Anglia | Karlsson Peter | Szwecja |
6 | Bydgoszcz | Gollob Tomasz | Polska | Sullivan Ryan | Australia | Nilsen Jimmy | Szwecja |
1999 |
Rickardsson Tony | Gollob Tomasz | Nielsen Hans | |
1 | Praga | Gollob Tomasz | Polska | Hancock Greg | USA | Crump Jason | Australia |
2 | Linkoping | Loram Mark | Anglia | Nilsen Jimmy | Szwecja | Rickardsson Tony | Szwecja |
3 | Wrocław | Gollob Tomasz | Polska | Nilsen Jimmy | Szwecja | Danno Stefan | Szwecja |
4 | Coventry | Rickardsson Tony | Szwecja | Louis Chris | Anglia | Hancock Greg | USA |
5 | Bydgoszcz | Nielsen Hans | Dania | Rickardsson Tony | Szwecja | Sullivan Ryan | Australia |
6 | Vojens | Rickardsson Tony | Szwecja | Loram Mark | Anglia | Nielsen Hans | Dania |
2000 |
Loram Mark | Hamill Billy | Rickardsson Tony | |
1 | Praga | Hamill Billy | USA | Loram Mark | Anglia | Louis Chris | Anglia |
2 | Linkoping | Crump Jason | Australia | Loram Mark | Anglia | Wiltshirre Todd | Australia |
3 | Wrocław | Rickardsson Tony | Szwecja | Hamill Billy | USA | Louis Chris | Anglia |
4 | Coventry | Dugard Martin | Anglia | Sullivan Ryan | Australia | Loram Mark | Anglia |
5 | Vojens | Hancock Greg | USA | Crump Jason | Australia | Danno Stefan | Szwecja |
6 | Bydgoszcz | Hamill Billy | USA | Hancock Greg | USA | Rickardsson Tony | Szwecja |
2001 |
Rickardsson Tony |
Crump Jason | Gollob Tomasz | |
1 | Berlin | Gollob Tomasz | Polska | Gustafsson Henrik | Szwecja | Pedersen Nicki | Dania |
2 | Cardiff | Rickardsson Tony | Szwecja | Crump Jason | Australia | Gollob Tomasz | Polska |
3 | Vojens | Rickardsson Tony | Szwecja | Crump Jason | Australia | Adams Leigh | Australia |
4 | Praga | Hamill Billy | USA | Rickardsson Tony | Szwecja | Crump Jason | Australia |
5 | Bydgoszcz | Crump Jason | Australia | Rickardsson Tony | Szwecja | Max-(Karlsson)-Mikael | Szwecja |
6 | Sztokholm | Crump Jason | Australia | Max-(Karlsson)-Mikael | Szwecja | Sullivan Ryan | Australia |
2002 |
Rickardsson Tony |
Crump Jason | Sullivan Ryan | |
1 | Hamar | Rickardsson Tony | Szwecja | Sullivan Ryan | Australia | Max-(Karlsson)-Mikael | Szwecja |
2 | Bydgoszcz | Gollob Tomasz | Polska | Rickardsson Tony | Szwecja | Loram Mark | Anglia |
3 | Cardiff | Sullivan Ryan | Australia | Wiltshire Todd | Australia | Max-(Karlsson)-Mikael | Szwecja |
4 | Krsko | Sullivan Ryan | Australia | Gollob Tomasz | Polska | Loram Mark | Anglia |
5 | Sztokholm | Rickardsson Tony | Szwecja | Dryml Lukas | Czechy | Hancock Greg | USA |
6 | Praga | Crump Jason | Australia | Hancock Greg | USA | Sullivan Ryan | Australia |
7 | Goeteborg | Adams Leigh | Australia | Rickardsson Tony | Szwecja | Dryml Lukas | Czechy |
8 | Chorzów | Pedersen Nicki | Dania | Crump Jason | Australia | Max-(Karlsson)-Mikael | Szwecja |
9 | Vojens | Rickardsson Tony | Szwecja | Gollob Tomasz | Polska | Hamill Billy | USA |
10 | Sydney | Hancock Greg | USA | Nicholls Scott | Anglia | Crump Jason | Australia |
2003 |
Pedersen Nicki |
Crump Jason |
Rickardsson Tony |
|
1 | Chorzów | Rickardsson Tony | Szwecja | Pedersen Nicki | Dania | Dryml Lukas | Czechy |
2 | Avesta | Sullivan Ryan | Australia | Dryml Lukas | Czechy | Adams Leigh | Australia |
3 | Cardiff | Pedersen Nicki | Dania | Crump Jason | Australia | Rickardsson Tony | Szwecja |
4 | Kopenhaga | Crump Jason | Australia | Rickardsson Tony | Szwecja | Hancock Greg | USA |
5 | Krsko | Adams Leigh | Australia | Pedersen Nicki | Dania | Nicholls Scott | Anglia |
6 | Goeteborg | Sullivan Ryan | Australia | Nicholls Scott | Anglia | Adams Leigh | Australia |
7 | Praga | Crump Jason | Australia | Rickardsson Tony | Szwecja | Pedersen Nicki | Dania |
8 | Bydgoszcz | Gollob Tomasz | Polska | Crump Jason | Australia | Pedersen Nicki | Dania |
9 | Hamar | Hancock Greg | USA | Pedersen Nicki | Dania | Pedersen Bjarne | Dania |
2004 |
Crump Jason |
Rickardsson Tony | Hancock Greg | |
1 | Sztokholm | Adams Leigh | Australia | Crump Jason | Australia | Rickardsson Tony | Szwecja |
2 | Praga | Crump Jason | Australia | Hampel Jarosław | Polska | Rickardsson Tony | Szwecja |
3 | Wrocław | Pedersen Bjarne | Dania | Hampel Jarosław | Polska | Rickardsson Tony | Szwecja |
4 | Cardiff | Hancock Greg | USA | Adams Leigh | Australia | Richardson Lee | Anglia |
5 | Kopenhaga | Crump Jason | Australia | Jonsson Andreas | Szwecja | Hancock Greg | USA |
6 | Goeteborg | Andersen Hans | Dania | Crump Jason | Australia | Rickardsson Tony | Szwecja |
7 | Krsko | Rickardsson Tony | Szwecja | Hancock Greg | USA | Andersen Hans | Dania |
8 | Bydgoszcz | Gollob Tomasz | Polska | Crump Jason | Australia | Rickardsson Tony | Szwecja |
9 | Hamar | Rickardsson Tony | Szwecja | Hancock Greg | USA | Gollob Tomasz | Polska |
2005 |
Rickardsson Tony |
Crump Jason |
Adams Leigh | |
1 | Wrocław | Rickardsson Tony | Szwecja | Adams Leigh | Australia | Crump Jason | Australia |
2 | Eskilstuna | Crump Jason | Australia | Rickardsson Tony | Szwecja | Pedersen Bjarne | Dania |
3 | Krsko | Rickardsson Tony | Szwecja | Pedersen Nicki | Dania | Zagar Matej | Słowenia |
4 | Cardiff | Rickardsson Tony | Szwecja | Hampel Jarosław | Polska | Pedersen Bjarne | Dania |
5 | Kopenhaga | Rickardsson Tony | Szwecja | Hancock Greg | USA | Lindbaeck Antonio | Szwecja |
6 | Praga | Rickardsson Tony | Szwecja | Pedersen Bjarne | Dania | Hampel Jarosław | Polska |
7 | Malilla | Crump Jason | Australia | Jonsson Andreas | Szwecja | Rickardsson Tony | Szwecja |
8 | Bydgoszcz | Gollob Tomasz | Polska | Richardson Lee | Anglia | Crump Jason | Australia |
9 | Lonigo | Rickardsson Tony | Szwecja | Crump Jason | Australia | Hancock Greg | USA |
2006 |
Crump Jason | Hancock Greg | Pedersen Nicki | |
1 | Krsko | Pedersen Nicki | Dania | Crump Jason | Australia | Gollob Tomasz | Polska |
2 | Wrocław | Crump Jason | Australia | Hancock Greg | USA | Zagar Matej | Słowenia |
3 | Eskilstuna | Crump Jason | Australia | Hancock Greg | USA | Gollob Tomasz | Polska |
4 | Cardiff | Crump Jason | Australia | Jonsson Andreas | Szwecja | Hampel Jarosław | Polska |
5 | Kopenhaga | Andersen Hans | Dania | Crump Jason | Australia | Pedersen Bjarne | Dania |
6 | Lonigo | Crump Jason | Australia | Nicholls Scott | Anglia | Andersen Hans | Dania |
7 | Malilla | Jonsson Andreas | Szwecja | Andersen Hans | Dania | Adams Leigh | Australia |
8 | Praga | Andersen Hans | Dania | Zagar Matej | Słowenia | Lindbaeck Antonio | Szwecja |
9 | Daugavpils | Hancock Greg | USA | Lindbaeck Antonio | Szwecja | Pedersen Nicki | Dania |
10 | Bydgoszcz | Pedersen Nicki | Dania | Hancock Greg | USA | Gollob Tomasz | Polska |
2007 |
Pedersen Nicki | Adams Leigh | Crump Jason | |
1 | Lonigo | Pedersen Nicki | Dania | Hancock Greg | USA | Jaguś Wiesław | Polska |
2 | Wrocław | Pedersen Nicki | Dania | Andersen Hans | Dania | Harris Chris | Anglia |
3 | Eskilstuna | Adams Leigh | Australia | Andersen Hans | Dania | Lindgren Fredrik | Szwecja |
4 | Kopenhaga | Jonsson Andreas | Szwecja | Pedersen Nicki | Dania | Adams Leigh | Australia |
5 | Cardiff | Harris Chris | Anglia | Hancock Greg | USA | Crump Jason | Australia |
6 | Praga | Pedersen Nicki | Dania | Hampel Jarosław | Polska | Holta Rune | Polska |
7 | Malilla | Adams Leigh | Australia | Gollob Tomasz | Polska | Crump Jason | Australia |
8 | Daugavpils | Adams Leigh | Australia | Pedersen Nicki | Dania | Gollob Tomasz | Polska |
9 | Bydgoszcz | Gollob Tomasz | Polska | Kasprzak Krzysztof | Polska | Pedersen Nicki | Dania |
10 | Krsko | Pedersen Nicki | Dania | Nicholls Scott | Anglia | Holta Rune | Polska |
2008 |
Pedersen Nicki | Crump Jason | Gollob Tomasz | |
1 | Krsko | Gollob Tomasz | Polska | Pedersen Nicki | Dania | Andersen Hans | Dania |
2 | Leszno | Adams Leigh | Australia | Hancock Greg | USA | Pedersen Nicki | Dania |
3 | Goeteborg | Holta Rune | Polska | Lindgren Fredrik | Szwecja | Pedersen Nicki | Dania |
4 | Kopenhaga | Gollob Tomasz | Polska | Pedersen Nicki | Dania | Crump Jason | Australia |
5 | Cardiff | Crump Jason | Australia | Hancock Greg | USA | Pedersen Nicki | Dania |
6 | Praga | Pedersen Nicki | Dania | Andersen Hans | Dania | Crump Jason | Australia |
7 | Malilla | Adams Leigh | Australia | Andersen Hans | Dania | Pedersen Nicki | Dania |
8 | Daugavpils | Crump Jason | Australia | Pedersen Nicki | Dania | Gollob Tomasz | Polska |
9 | Bydgoszcz | Hancock Greg | USA | Pedersen Nicki | Dania | Gollob Tomasz | Polska |
10 | Lonigo | Andersen Hans | Dania | Pedersen Bjarne | Dania | Crump Jason | Australia |
11 | Bydgoszcz | Gollob Tomasz | Polska | Andersen Hans | Dania | Hancock Greg | USA |
2009 |
Crump Jason | Gollob Tomasz | Sajfutdinow Emil | |
1 | Praga | Sajfutdinov Emil | Rosja | Lindbaeck Antonio | Szwecja | Crump Jason | Australia |
2 | Leszno | Crump Jason | Australia | Gollob Tomasz | Polska | Jonsson Andreas | Szwecja |
3 | Goeteborg | Sajfutdinov Emil | Rosja | Crump Jason | Australia | Lindbaeck Antonio | Szwecja |
4 | Kopenhaga | Crump Jason | Australia | Hancock Greg | USA | Gollob Tomasz | Polska |
5 | Cardiff | Crump Jason | Australia | Lindbaeck Antonio | Szwecja | Andersen Hans | Dania |
6 | Daugavpils | Hancock Greg | USA | Bjerre Kenneth | Dania | Gollob Tomasz | Polska |
7 | Malilla | Gollob Tomasz | Polska | Crump Jason | Australia | Andersen Hans | Dania |
8 | Vojens | Jonsson Andreas | Szwecja | Holta Rune | Polska | Bjerre Kennerh | Dania |
9 | Krsko | Sajfutdinov Emil | Rosja | Holta Rune | Polska | Gollob Tomasz | Polska |
10 | Terenzano | Gollob Tomasz | Polska | Andersen Hans | Dania | Pedersen Nicki | Dania |
11 | Bydgoszcz | Pedersen Nicki | Dania | Adams Leigh | Australia | Ułamek Sebastian | Polska |
2010 |
Gollob Tomasz | Hampel Jarosław | Crump Jason | |
1 | Leszno | Crump Jason | Australia | Hampel Jarosław | Polska | Sajfutdinow Emil | Rosja |
2 | Goeteborg | Bjerre Kenneth | Dania | Gollob Tomasz | Polska | Jonsson Andreas | Szwecja |
3 | Praga | Gollob Tomasz | Polska | Pedersen Nicki | Dania | Hampel Jarosław | Polska |
4 | Kopenhaga | Hampel Jarosław | Polska | Gollob Tomasz | Polska | Harris Chris | Anglia |
5 | Toruń | Gollob Tomasz | Polska | Holta Rune | Polska | Hampel Jarosław | Polska |
6 | Cardiff | Holder Chris | Australia | Crump Jason | Australia | Hampel Jarosław | Polska |
7 | Malilla | Holta Rune | Polska | Crump Jason | Australia | Gollob Tomasz | Polska |
8 | Gorican | Hancock Greg | USA | Harris Chris | Anglia | Crump Jason | Australia |
9 | Vojens | Gollob Tomasz | Polska | Bjerre Kenneth | Dania | Crump Jason | Australia |
10 | Terenzano | Gollob Tomasz | Polska | Harris Chris | Anglia | Hancock Greg | USA |
11 | Bydgoszcz | Jonsson Andreas | Szwecja | Harris Chris | Anglia | Kołodziej Janusz | Polska |
2011 |
Hancock Greg | Jonsson Andreas | Hampel Jarosław | |
1 | Leszno | Pedersen Nicki | Dania | Gollob Tomasz | Polska | Sajfutdinow Emil | Rosja |
2 | Goeteborg | Holder Chris | Australia | Hancock Greg | USA | Lindbaeck Antonio | Szwecja |
3 | Praga | Hancock Greg | USA | Hampel Jarosław | Polska | Gollob Tomasz | Polska |
4 | Kopenhaga | Gollob Tomasz | Polska | Crump Jason | Australia | Holder Chris | Australia |
5 | Cardiff | Hancock Greg | USA | Pedersen Nicki | Dania | Holder Chris | Australia |
6 | Terenzano | Jonsson Andreas | Szwecja | Hancock Greg | USA | Lindbaeck Antonio | Szwecja |
7 | Malilla | Hampel Jarosław | Polska | Jonsson Andreas | Szwecja | Bjerre Kennerh | Dania |
8 | Toruń | Jonsson Andreas | Szwecja | Hampel Jarosław | Polska | Ward Darcy | Australia |
9 | Vojens | Hancock Greg | USA | Crump Jason | Australia | Lindgren Fredrik | Szwecja |
10 | Gorican | Jonsson Andreas | Szwecja | Harris Chris | Anglia | Lindgren Fredrik | Szwecja |
11 | Gorzów | Hancock Greg | USA | Pedersen Nicki | Dania | Sajfutdinow Emil | Rosja |
2012 |
Holder Chris |
Pedersen Nicki | Hancock Greg | |
1 | Auckland | Hancock Greg | USA | Hampel Jarosław | Polska | Pedersen Nicki | Dania |
2 | Leszno | Holder Chris | Australia | Gollob Tomasz | Polska | Hampel Jarosław | Polska |
3 | Praga | Pedersen Nicki | Dania | Crump Jason | Australia | Gollob Tomasz | Polska |
4 | Goeteborg | Lindgren Fredrik | Szwecja | Hancock Greg | USA | Holder Chris | Australia |
5 | Kopenhaga | Crump Jason | Australia | Lindgren Fredrik | Szwecja | Hancock Greg | USA |
6 | Gorzów | Vaculik Martin | Słowacja | Holder Chris | Australia | Zmarzlik Bartosz | Polska |
7 | Gorican | Pedersen Nicki | Dania | Jonsson Andreas | Szwecja | Gollob Tomasz | Polska |
8 | Terenzano | Lindbaeck Antonio | Szwecja | Sajfutdinov Emil | Rosja | Hancock Greg | USA |
9 | Cardiff | Holder Chris | Australia | Kasprzak Krzysztof | Polska | Lindbaeck Antonio | Szwecja |
10 | Malilla | Gollob Tomasz | Polska | Holder Chris | Australia | Lindbaeck Antonio | Szwecja |
11 | Vojens | Jensen Jesper-Michael | Dania | Pedersen Nicki | Dania | Sajfutdinow Emil | Rosja |
12 | Toruń | Lindbaeck Antonio | Szwecja | Gollob Tomasz | Polska | Hancock Greg | USA |
2013 |
Woffinden Tai | Hampel Jarosław | Iversen Niels-Kristian | |
1 | Auckland | Hampel Jarosław | Polska | Gollob Tomasz | Polska | Pedersen Nicki | Dania |
2 | Bydgoszcz | Sajfutdinov Emil | Rosja | Zagar Matej | Słowenia | Gollob Tomasz | Polska |
3 | Goeteborg | Sajfutdinov Emil | Rosja | Holder Chris | Australia | Pedersen Nicki | Dania |
4 | Praga | Woffinden Tai | Anglia | Kasprzak Krzysztof | Polska | Pedersen Nicki | Dania |
5 | Cardiff | Sajfutdinov Emil | Rosja | Iversen Niels-Kristian | Dania | Kasprzak Krzysztof | Polska |
6 | Gorzów | Hampel Jarosław | Polska | Holder Chris | Australia | Woffinden Tai | Anglia |
7 | Kopenhaga | Ward Darcy | Australia | Zagar Matej | Słowenia | Holder Chris | Australia |
8 | Terenzano | Iversen Niels-Kristian | Dania | Woffinden Tai | Anglia | Sajfutdinow Emil | Rosja |
9 | Daugavpils | Hancock Greg | USA | Ward Darcy | Australia | Woffinden Tai | Anglia |
10 | Krsko | Hampel Jarosław | Polska | Woffinden Tai | Anglia | Gollob Tomasz | Polska |
11 | Sztokholm | Iversen Niels-Kristian | Dania | Zagar Matej | Słowenia | Hampel Jarosław | Polska |
12 | Toruń | Miedziński Adrian | Polska | Hancock Greg | USA | Hampel Jarosław | Polska |
2014 |
Hancock Greg | Kasprzak Krzysztof | Pedersen Nicki | |
1 | Auckland | Smolinski Martin | Niemcy | Pedersen Nicki | Dania | Kasprzak Krzysztof | Polska |
2 | Bydgoszcz | Kasprzak Krzysztof | Polska | Ward Darcy | Australia | Hampel Jarosław | Polska |
3 | Tampere | Zagar Matej | Słowenia | Woffinden Tai | Anglia | Lindgren Fredrik | Szwecja |
4 | Praga | Woffinden Tai | Anglia | Hancock Greg | USA | Zagar Matej | Słowenia |
5 | Malilla | Woffinden Tai | Anglia | Hancock Greg | USA | Holder Chris | Australia |
6 | Kopenhaga | Iversen Niels-Kristian | Dania | Batchelor Troy | Australia | Hancock Greg | USA |
7 | Cardiff | Hancock Greg | USA | Woffinden Tai | Anglia | Ward Darcy | Australia |
8 | Ryga | Kasprzak Krzysztof | Polska | Pedersen Nicki | Dania | Hancock Greg | USA |
9 | Gorzów | Zmarzlik Bartosz | Polska | Zagar Matej | Słowenia | Kasprzak Krzysztof | Polska |
10 | Vojens | Jonsson Andreas | Szwecja | Kildemand Peter | Dania | Kasprzak Krzysztof | Polska |
11 | Sztokholm | Hampel Jarosław | Polska | Hancock Greg | USA | Kasprzak Krzysztof | Polska |
12 | Toruń | Kasprzak Krzysztof | Polska | Jonsson Andreas | Szwecja | Hampel Jarosław | Polska |
2015 |
Woffinden Tai | Hancock Greg | Pedersen Nicki | |
1 | Warszawa | Zagar Matej | Słowenia | Chris Harris | Anglia | Hampel Jarosław | Polska |
2 | Tampere | Pedersen Nicki | Dania | Woffinden Tai | Anglia | Jonsson Andreas | Szwecja |
3 | Praga | Woffinden Tai | Anglia | Hampel Jarosław | Polska | Maciej Janowski | Polska |
4 | Cardiff | Iversen Niels-Kristian | Dania | Holder Chris | Australia | Kildemand Peter | Dania |
5 | Daugavpils | Janowski Maciej | Polska | Pedersen Nicki | Dania | Batchelor Troy | Australia |
6 | Malilla | Pedersen Nicki | Dania | Woffinden Tai | Anglia | Lindbaeck Antonio | Szwecja |
7 | Horsens | Kildemand Peter | Dania | Zagar Matej | Słowenia | Jensen Jesper-Michael | Dania |
8 | Gorzów | Zagar Matej | Słowenia | Hancock Greg | USA | Woffinden Tai | Anglia |
9 | Krsko | Hancock Greg | USA | Woffinden Tai | Anglia | Kildemand Peter | Dania |
10 | Sztokholm | Woffinden Tai | Anglia | Hancock Greg | USA | Iversen Niels-Kristian | Dania |
11 | Toruń | Pedersen Nicki | Dania | Doyle Jason | Australia | Maciej Janowski | Polska |
12 | Melbourne | Hancock Greg | USA | Janowski Maciej | Polska | Iversen Niels-Kristian | Dania |
2016 |
Hancock Greg |
Woffinden Tai | Zmarzlik Bartosz | |
1 | Krsko | Kildemand Peter | Dania | Doyle Jason | Australia | Holder Chris | Australia |
2 | Warszawa | Woffinden Tai | Anglia | Hancock Greg | USA | Zagar Matej | Słowenia |
3 | Horsens | Janowski Maciej | Polska | Holder Chris | Australia | Woffinden Tai | Anglia |
4 | Praga | Doyle Jason | Australia | Hancock Greg | USA | Harris Chris | Anglia |
5 | Cardiff | Lindbaeck Antonio | Szwecja | Woffinden Tai | Anglia | Zmarzlik Bartosz | Polska |
6 | Malilla | Hancock Greg | USA | Doyle Jason | Australia | Pawlicki Piotr | Polska |
7 | Gorzów | Doyle Jason | Australia | Woffinden Tai | Anglia | Holder Chris | Australia |
8 | Teterow | Doyle Jason | Australia | Zmarzlik Bartosz | Polska | Hancock Greg | USA |
9 | Sztokholm | Doyle Jason | Australia | Holder Chris | Australia | Lindgren Fredrik | Szwecja |
10 | Toruń | Iversen Niels-Kristian | Dania | Hancock Greg | USA | Zmarzlik Bartosz | Polska |
11 | Melbourne | Holder Chris | Australia | Woffinden Tai | Anglia | Zmarzlik Bartosz | Polska |
2017 |
Doyle Jason | Dudek Patryk | Woffinden Tai | |
1 | Krsko | Vaculik Martin | Słowacja | Lindgren Fredrik | Szwecja | Dudek Patryk | Polska |
2 | Warszawa | Lindgren Fredrik | Szwecja | Janowski Maciej | Polska | Doyle Jason | Australia |
3 | Daugavpils | Pawlicki Piotr | Polska | Dudek Patryk | Polska | Janowski Maciej | Polska |
4 | Praga | Doyle Jason | Australia | Hancock Greg | USA | Milik Vaclav | Czechy |
5 | Horsens | Janowski Maciej | Polska | Sajfutdinow Emil | Rosja | Dudek Patryk | Polska |
6 | Cardiff | Janowski Maciej | Polska | Doyle Jason | Australia | Zagar Matej | Słowenia |
7 | Malilla | Zmarzlik Bartosz | Polska | Lindbaeck Antonio | Szwecja | Lindgren Fredrik | Szwecja |
8 | Gorzów | Woffinden Tai | Anglia | Dudek Patryk | Polska | Doyle Jason | Australia |
9 | Tererow | Zagar Matej | Słowenia | Vaculik Martin | Słowacja | Doyle Jason | Australia |
10 | Sztokholm | Zagar Matej | Słowenia | Zmarzlik Bartosz | Polska | Doyle Jason | Australia |
11 | Toruń | Dudek Patryk | Polska | Woffinden Tai | Anglia | Zmarzlik Bartosz | Polska |
12 | Melbourne | Doyle Jason | Australia | Woffinden Tai | Anglia | Zmarzlik Bartosz | Polska |
2018 |
Woffinden Tai | Zmarzlik Bartosz | Lindgren Fredrik | |
1 | Warszawa | Woffinden Tai | Anglia | Janowski Maciej | Polska | Lindgren Fredrik | Szwecja |
2 | Praga | Lindgren Fredrik | Szwecja | Dudek Patryk | Polska | Sajfutdinov Emil | Rosja |
3 | Horsens | Woffinden Tai | Anglia | Łaguta Artiom | Rosja | Hancock Greg | USA |
4 | Hallstavik | Janowski Maciej | Polska | Lindgren Fredrik | Szwecja | Zmarzlik Bartosz | Polska |
5 | Cardiff | Zmarzlik Bartosz | Polska | Woffinden Tai | Anglia | Janowski Maciej | Polska |
6 | Malilla | Pedersen Nicki | Dania | Zagar Matej | Słowenia | Lindgren Fredrik | Szwecja |
7 | Gorzów | Vaculik Martin | Słowacja | Zmarzlik Bartosz | Polska | Łaguta Artiom | Rosja |
8 | Krsko | Dudek Patryk | Polska | Doyle Jason | Australia | Hancock Greg | USA |
9 | Tererow | Woffinden Tai | Anglia | Doyle Jason | Australia | Zmarzlik Bartosz | Polska |
10 | Toruń | Woffinden Tai | Anglia | Zmarzlik Bartosz | Polska | Lindgren Fredrik | Szwecja |
2019 |
Zmarzlik Bartosz | Madsen Leon | Sajfutdinow Emil | |
1 | Warszawa | Madsen Leon | Dania | Lindgren Fredrik | Szwecja | Dudek Patryk | Polska |
2 | Krsko | Zmarzlik Bartosz | Polska | Vaculik Martin | Słowacja | Madsen Leon | Dania |
3 | Praga | Kołodziej Janusz | Polska | Madsen Leon | Dania | Dudek Patryk | Polska |
4 | Hallstavik | Janowski Maciej | Polska | Vaculik Martin | Słowacja | Sajfutdinov Emil | Rosja |
5 | Wrocław | Zmarzlik Bartosz | Polska | Vaculik Martin | Słowacja | Madsen Leon | Dania |
6 | Malilla | Lindgren Fredrik | Szwecja | Madsen Leon | Dania | Janowski Maciej | Polska |
7 | Teterow | Janowski Maciej | Polska | Zmarzlik Bartosz | Polska | Zagar Matej | Słowenia |
8 | Vojens | Zmarzlik Bartosz | Polska | Zagar Matej | Słowenia | Lindgren Fredrik | Szwecja |
9 | Cardiff | Madsen Leon | Dania | Sajfutdinov Emil | Rosja | Zmarzlik Bartosz | Polska |
10 | Toruń | Madsen Leon | Dania | Sajfutdinov Emil | Rosja | Iversen Niels Kristian | Dania |
2020 |
Zmarzlik Bartosz | Woffinden Tai | Lindgren Fredrik | |
1 | Wrocław | Łaguta Artiom | Rosja | Janowski Maciej | Polska | Lindgren Fredrik | Szwecja |
2 | Wrocław | Janowski Maciej | Polska | Woffinden Tai | Anglia | Zmarzlik Bartosz | Polska |
3 | Gorzów | Zmarzlik Bartosz | Polska | Doyle Jason | Australia | Lindgren Fredrik | Szwecja |
4 | Gorzów | Lindgren Fredrik | Szwecja | Madsen Leon | Dania | Doyle Jason | Australia |
5 | Praga | Zmarzlik Bartosz | Polska | Woffinden Tai | Anglia | Vaculik Martin | Słowacja |
6 | Praga | Zmarzlik Bartosz | Polska | Woffinden Tai | Anglia | Doyle Jason | Australia |
7 | Toruń | Fricke Max | Australia | Janowski Maciej | Polska | Woffinden Tai | Anglia |
8 | Toruń | Zmarzlik Bartosz | Polska | Janowski Maciej | Polska | Łaguta Artiom | Rosja |
2021 |
Łaguta Artiom | Zmarzlik Bartosz | Sajfutdinow Emil | |
1 | Praga | Woffinden Tai | Anglia | Sajfutdinow Emil | Rosja | Janowski Maciej | Polska |
2 | Praga | Lindgren Fredrik | Szwecja | Janowski Maciej | Polska | Łaguta Artiom | Rosja |
3 | Wrocław | Łaguta Artiom | Rosja | Janowski Maciej | Polska | Zmarzlik Bartosz | Polska |
4 | Wrocław | Madsen Leon | Dania | Łaguta Artiom | Rosja | Zmarzlik Bartosz | Polska |
5 | Lublin | Lindgren Fredrik | Szwecja | Kubera Dominik | Polska | Zmarzlik Bartosz | Polska |
6 | Lublin | Kubera Dominik | Polska | Zmarzlik Bartosz | Polska | Łaguta Artiom | Rosja |
7 | Malilla | Lindgren Fredrik | Szwecja | Łaguta Artiom | Rosja | Zmarzlik Bartosz | Polska |
8 | Togliatti | Łaguta Artiom | Rosja | Zmarzlik Bartosz | Polska | Thomsen Anders | Szwecja |
9 | Vojens | Łaguta Artiom | Rosja | Zmarzlik Bartosz | Polska | Sajfutdinow Emil | Rosja |
10 | Toruń | Łaguta Artiom | Rosja | Janowski Maciej | Polska | Woffinden Tai | Anglia |
11 | Toruń | Zmarzlik Bartosz | Polska | Sajfutdinow Emil | Rosja | Janowski Maciej | Polska |
2022 |
Zmarzlik Bartosz | Madsen Leon | Janowski Maciej | |
1 | Gorican | Zmarzlik Bartosz | Polska | Janowski Maciej | Polska | Michelsen Mikkel | Dania |
2 | Warszawa | Fricke Max | Australia | Madsen Leon | Dania | Lindgren Fredrik | Szwecja |
3 | Praga | Vaculik Martin | Słowacja | Woffinden Tai | Anglia | Doyle Jason | Australia |
4 | Teterow | Dudek Patryk |Polska | Zmarzlik Bartosz | Polska | Lindgren Fredrik | Szwecja |
5 | Gorzów | Thomsen Anders | Dania | Vaculik Martin | Słowacja | Zmarzlik Bartosz | Polska |
6 | Cardiff | Bewley Daniel | Anglia | Zmarzlik Bartosz | Polska | Dudek Patryk |Polska |
7 | Wrocław | Bewley Daniel | Anglia | Madsen Leon | Dania | Lambert Robert | Anglia |
8 | Vojens | Zmarzlik Bartosz | Polska | Lambert Robert | Anglia | Madsen Leon | Dania |
9 | Malilla | Zmarzlik Bartosz | Polska | Lindgren Fredrik | Szwecja | Lindgren Fredrik | Szwecja |
10 | Toruń | Vaculik Martin | Słowacja | Zmarzlik Bartosz | Polska | Madsen Leon | Dania |
2023 |
Zmarzlik Bartosz | Lindgren Fredrik | Vaculik Martin | |
1 | Gorican | Zmarzlik Bartosz | Polska | Lambert Robert | Anglia | Lindgren Fredrik | Szwecja |
2 | Warszawa | Lindgren Fredrik | Szwecja | Holder Jack | Australia | Zmarzlik Bartosz | Polska |
3 | Praga | Vaculik Martin | Słowacja | Madsen Leon | Dania | Holder Jack | Australia |
4 | Teterow | Zmarzlik Bartosz | Polska | Doyle Jason | Australia | Holder Jack | Australia |
5 | Gorzów | Zmarzlik Bartosz | Polska | Madsen Leon | Dania | Lindgren Fredrik | Szwecja |
6 | Malilla | Bewley Daniel | Anglia | Vaculik Martin | Słowacja | Dudek Patryk | Polska |
7 | Ryga | Zmarzlik Bartosz | Polska | Lindgren Fredrik | Szwecja | Vaculik Martin | Słowacja |
8 | Cardiff | Vaculik Martin | Słowacja | Holder Jack | Australia | Zmarzlik Bartosz | Polska |
9 | Vojens | Madsen Leon | Dania | Lindgren Fredrik | Szwecja | Holder Jack | Australia |
10 | Toruń | Zmarzlik Bartosz | Polska | Lindgren Fredrik | Szwecja | Madsen Leon | Dania |
Statystyka Grand Prix po sezonie 2020:
Zawodnicy cyklu GP
Sędziowie rund GP
Państwa i Miasta GP
System punktacji w GP na przestrzeni lat:
Rok | Liczba zawodników w cyklu |
Miejsce
w turnieju Liczba punktów |
Liczba biegów |
|||||||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||
1995 | 16 + 2 Rez | 20 | 18 | 17 | 16 | 15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | - | - | - | - | - | - | runda
zasadnicza 20 4 finały A, B, C, D razem 24 biegi |
1996 - 1997 | 16 + 2 Rez | 25 | 20 | 18 | 16 | 14 | 13 | 12 | 11 | 9 | 8 | 7 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 | - | - | - | - | - | - | runda
zasadnicza 20 4 finały A, B, C, D razem 24 biegi |
1998 - 2001 | 24 | 25 | 20 | 18 | 16 | 15 | 14 | 12 | 10 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
system eliminatorów runda zasadnicza 20 2 półfinały i 1 finał razem 23 biegi |
||||||||
2002 - 2004 | 24 | 20 | 18 | 17 | 16 | 13 | 11 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | system
eliminatorów runda zasadnicza 22 2 półfinały i 1 finał razem 25 biegów |
||||||||||
2005 - 2006 |
16 + 2 Rez Rez najsłabsi w poprzednim turnieju |
25 | 20 | 18 | 16 | punkty zdobyte we wszystkich biegach oprócz półfinałów | - | - | - | - | - | - | runda
zasadnicza 20 2 półfinały i 1 finał razem 23 biegi |
|||||||||||||
2007 - 2012 | 16 + 2Rez | punkty zdobyte we wszystkich biegach z podwójna punktacją w finale (6,4,2,0) | - | - | - | - | - | - | runda
zasadnicza 20 2 półfinały i 1 finał razem 23 biegi |
|||||||||||||||||
2013 - 2019 | 16 + 2 Rez | punkty zdobyte we wszystkich biegach | - | - | - | - | - | - | runda
zasadnicza 20 2 półfinały i 1 finał razem 23 biegi |
|||||||||||||||||
2020 - ..... | 16 + 2 Rez | 20 | 18 | 16 | 14 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 | - | - | - | - | - | - | runda
zasadnicza 20 2 półfinały i 1 finał razem 23 biegi |