SEC
indywidualne mistrzostwa europy (IME)
Speedway European
Championships
Rozgrywki przeprowadzane pod patronatem Europejskiej Unii Motocyklowej (UEM) od 2001 roku. W pierwszych latach rozgrywki te nie cieszyły się uznaniem zawodników i w indywidualnych mistrzostwach Europy (IME) startowali z krajów Europejskich, którzy poszukiwali dodatkowych startów zamiast treningów. W finale imprezy poprzedzonym eliminacjami rywalizowało szesnastu zawodników wg tabeli dwudziestobiegowej.
Historia Indywidualnych Mistrzostw Europy sięga 2001 roku. Wówczas to pod
patronatem Europejskiej Unii Motocyklowej rozegrano pierwszy finał
kontynentalnego czempionatu. W pierwszej edycji zabrakło przedstawicieli krajów
skandynawskich, a także Brytyjczyków. O ile Skandynawowie przystąpili do
rozgrywek już w kolejnym sezonie, o tyle reprezentanci Wielkiej Brytanii nigdy
nie wystartowali w finałach IME. Pierwszym z nich był Tai Woffinden, który
wystąpił w zrewitalizowanej formule europejskiej rywalizacji.
W historycznym finale Indywidualnych Mistrzostw Europy najlepszy był Bohumil
Brhel. Czech w zawodach rozegranych w belgijskim Heusden-Zolder wywalczył 14
punktów. Na drugim miejscu turniej zakończył Mariusz Staszewski, a trzeci był
Krzysztof Cegielski. "Cegła" w wyścigu dodatkowym o brązowy medal pokonał
Rosjanina Siergieja Kuzina. Również w drugiej edycji europejskiego czempionatu
Polacy zajęli dwa miejsca na podium, lecz musieli uznać wyższość Magnusa
Zetterstroema. Szwed w biegu dodatkowym pokonał Krzysztofa Kasprzaka, a Rafał
Szombierski uporał się z Jesperem B. Jensenem.
Pierwszym Polakiem, który sięgnął po tytuł Indywidualnego Mistrza Europy był
Krzysztof Kasprzak, który triumfował w 2003 roku na torze w czeskiej miejscowości Slany. W
historii IME trzech reprezentantów Polski zdobywało mistrzowski laur. Oprócz "Kaspera"
sztuki tej dokonali Krzysztof Jabłoński i Sebastian Ułamek. Wychowanek
częstochowskiego Włókniarza należy do najbardziej utytułowanych żużlowców w
historii jednodniowych IME. Oprócz złotego medalu ma on na swoim koncie dwa srebrne krążki.
Jedynym żużlowcem, który w jednodniowych finałach dwukrotnie sięgnął po tytuł najlepszego jeźdźca na
Starym Kontynencie był
Matej Zagar.
Słoweniec wygrał w 2004 roku w Holsted i
cztery lata później w Lendavie. Z kolei najwięcej medali indywidualnie wywalczył
Ales Dryml. Broniący mistrzowskiego tytułu Czech pięciokrotnie stał na podium
zawodów rangi mistrzostw Europy.
Nadszedł jednak rok 2012 w którym zorganizowano cykl czterech turniejów, a już w kolejnym roku prawa do IME w latach 2013 - 2015 wykupiła polska firma z Torunia - One Sport Marketing, która organizowała wcześniej mecze Polska - Reszta Świata oraz nabyła również prawa do organizacji MŚP. Nowy właściciel postanowił z zaniedbanego produktu stworzyć markę, która dorówna, a może i przewyższy IMŚ GP, jednak jak podkreślał Jan Kostkiewicz z OSM celem nie jest rywalizacja z cyklem wyłaniającym mistrza świata czy światową rywalizacją drużynową.
Do rywalizacji w roku 2013 organizatorzy zaprosili do startu całą europejską czołówkę z Tomaszem Gollobem, Nicki Pedersenem, Andreasem Jonssonem czy Emilem Sajfutdinowem na czele. Stałą nominację otrzymał również tryumfator z roku 2012 Ales Dryml. Pozostali zawodnicy zostali wyłonieni w ramach trzech półfinałowych eliminacji (Czerwonograd, Debreczyn, Mureck), z których piętnastka oraz Martin Vaculik zmierzyła się w finałowym Challengu (Żarnovica), skąd dziewiątka awansowała do finałowych batalii, gdzie organizatorzy przyznali jedną stałą dziką kartę na wszystkie turniej finałowe, oraz po jednej na każde pojedyncze zawody. Istotnym elementem w wyłanianiu finałowej szesnastki był fakt, że w przeciwieństwie do IMŚ GP eliminacje IME odbywały się w tym samym roku w którym rozgrywano finały. To pozwalało sądzić, że o koronę europejskiego mistrza żużlowego, rywalizować będą zawodnicy, będący w danym roku w najwyższej formie.
Warto podkreślić, że
europejskie finały żużlowe zostały pokazane w TV Eurosport, który dociera dl
400 milionów widzów w 59 krajach Europy i Afryki, a transmisje prowadzono w 21
wersjach językowych.
W promocję imprezy zaangażował się sześciokrotny IMŚ -
Tony Rickardsson, który pełnił również funkcję ambasadora zawodów.
Zatem od roku 2013 IME stały się szansą na które środowisko żużlowe długo
czekało i na pewno była to okazja, aby żużel wyrwał się z peryferii sportowych i
został pokazany przez duże i znaczące stacje telewizyjne.
I szansa ta została
wykorzystana!!! SEC już w pierwszym roku stało się europejską wizytówką
żużla. Niestety jak to przy sukcesach bywa, pojawili się ludzie, którzy
próbowali zablokować sukces One Sport Marketing. Była to firma zarządzająca
cyklem wyłaniającym mistrza świata, która lobbowała w FIM, aby zablokować
jednoczesne starty zawodników w Indywidualnych Mistrzostwach Świata i w
Indywidualnych Mistrzostwach Europy. Vincenzo Mazzi, w piśmie skierowanym do firmy One Sport, zajmującej się
organizacją Speedway European Championships tłumaczył, że
FIM oraz FIM CONUs (włączając
FIM Europe - organ z którym OSM podpisał umowę na organizację SEC) podzielały wizję, że
w mistrzostwach kontynentu, powinni startować zawodnicy
zmierzający do światowej elity. W związku z tym zdaniem FIM nie ma sensu, aby
zawodnicy startujący w Grand Prix, brali udział w Mistrzostwach Europy,
bowiem powinno to być miejsce dla młodszych i nowych zawodników, w których
powinni sprawdzić się przed dostaniem się do IMŚ. Stwierdzenie to było wierutną
bzdurą, bowiem w wielu dyscyplinach sportu zawodnicy walczą zarówno o prymat na
świecie jak na kontynentach europejskich, afrykańskich czy amerykańskich.
Vincenzo Mazzi uważał, jednak że decyzja ta jest słuszna, bowiem w sportach gdzie ogólna
liczba zawodników jest uboga i należy walczyć o rozwój dyscypliny, poprzez
zachętę dla młodych i nowych zawodników do osiągnięcia najwyższego poziomu.
Dlatego FIM i FIM Europe zgodzili na utworzenie przejrzystej struktury od
poziomu europejskiego do poziomu mistrzostw świata i postanowili że:
- W SEC mogą jeździć wszyscy zawodnicy, za wyjątkiem stałych uczestników cyklu
Grand Prix
- ze względu na promocję mistrzostw Europy, dozwolone jest przyznanie na dany
turniej jednej dzikiej karty dla lokalnego zawodnika, będącego stałym
uczestnikiem cyklu Grand Prix
- trzech czołowych zawodników SEC otrzyma automatyczną kwalifikację do występu w
turnieju Grand Prix Challenge.
Co dziwne zakaz ten został wprowadzony i podtrzymany przez FIM Europe - europejską federację, z
którą One Sport ma podpisaną umowę na prawa do organizacji zawodów w latach
2013-2015. Nieoficjalnie mówiło się, że organizacja ta zrobiła to po naciskach ze
strony FIM i organizatora Grand Prix.
Decyzja
FIM zakazująca startów uczestnikom cyklu
Grand Prix w SEC nie spodobała
się zawodnikom. Czterech żużlowców ze światowej czołówki podpisało się pod
pismem, które przesłano do FIM Europe.
Poniżej treść pisma przesłanego do FIM Europe:
My, jako zawodnicy, którzy dostali już zaproszenie do startu w Speedway European
Championships 2014, oświadczamy, że będziemy nalegać aby pozwolono nam wziąć
udział w tych zawodach, mimo iż jesteśmy także stałymi uczestnikami FIM Speedway
Grand Prix
Traktujemy zakaz dla kogokolwiek, aby uczestniczyć w kontynentalnych
mistrzostwach, jako bardzo złą decyzję, która zmniejsza popularność naszego
sportu i marnuje okazję która powstała aby promować go, głównie za sprawą
transmisji telewizyjnych, docierających do 71 krajów. Uważamy, że taka decyzja
jest ograniczeniem naszej wolności.
Zgodnie z prawem Unii Europejskiej, swoboda zawierania umów jest jednym z
podstawowym praw i nie zaakceptujemy sytuacji, kiedy jesteśmy ograniczeni w tak
sztuczny i niesprawiedliwy sposób.
Jako doświadczeni żużlowcy, którzy włożyli wiele pracy aby zbudować wizerunek
światowego żużla, oczekujemy więcej szacunku i wzajemnego poszanowania praw ze
strony zarządców światowego i europejskiego żużla.
Czekamy na sprawiedliwe rozwiązanie tej sytuacji i natychmiastową odpowiedź ze
strony zarządu FIM-Europe.
Podpisano:
Tomasz Gollob
Andreas Jonsson
Nicki Pedersen
Emil Sajfutdinow
Gruszek w popiele nie
zasypywali również organizatorzy i prawnicy One Sport Marketing i oprócz rozmów
ze strukturami
FIM
wydali oficjalne oświadczenie, w którym wyraźnie podkreślali
niezgodność owego zapisu z prawem europejskim.
"W związku z decyzjami, które mają zapaść w najbliższy weekend odnośnie blokady
startu zawodników FIM Speedway Grand Prix w cyklu Speedway European
Championships, chcemy raz jeszcze otwarcie zaprotestować oraz wskazać na ich
bezprawność. Przyjęcie kwestionowanych przez nas rozwiązań byłoby w
szczególności sprzeczne z prawem konkurencji Unii Europejskiej.
Prawnicy One Sport są gotowi do podjęcia natychmiastowych działań, zarówno jeśli
chodzi o dochodzenie naprawienia poniesionych szkód, w tym utraconych korzyści,
jak i w celu ukrócenia praktyk monopolistycznych, których naruszenie zapowiadają
działacze FIM-Europe oraz FIM. Jawne i oczywiste złamanie obowiązującego w
Europie prawa konkurencji spotka się z bardzo dolegliwymi dla ich sprawców
konsekwencjami.
Na obecnym etapie rozwoju Unii Europejskiej, jej prawo konkurencji jest już
podstawowym instrumentem zwalczania nadużyć związków sportowych w Europie.
Żadnych kontrowersji nie budzi dziś stwierdzenie, że związki sportowe są
przedsiębiorstwami lub związkami przedsiębiorstw, które podlegają przewidzianemu
w art. 101 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej zakazowi nadużywania
pozycji dominującej.
Ingerencja unijnego prawa konkurencji w działalność związków sportowych to żadne
novum – głośnych spraw w ostatnich latach było bardzo wiele, a związki które
dopuściły się naruszeń poniosły dotkliwe konsekwencje. Duże zainteresowanie
wzbudziła zwłaszcza tzw. sprawa Bosmana, która doprowadziła do całkowitej
przebudowy funkcjonowania klubów piłkarskich w Europie. Komisja Europejska
interweniowała również w sprawie antykonkurencyjnych praktyk stosowanych przez
FIA – Międzynarodową Federację Samochodową. Została ona zmuszona m.in. do
rezygnacji ze stawiania właścicielom torów wyścigowych wymagania, by nie
organizowali zawodów konkurencyjnych wobec wyścigów Formuły 1.
Realizacja planów FIM-Europe wobec cyklu Mistrzostw Europy oznaczać będzie
rażące naruszenie unijnego prawa konkurencji. Istnieje ugruntowane już
orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zgodnie z którym próba
wypchnięcia z rynku nowego, wysoce efektywnego produktu (Indywidualne
Mistrzostwa Europy) przez podmiot dominujący (FIM i FIM Europe) w sposób inny
niż tzw. konkurencja co do meritum, jest sprzeczna z prawem konkurencji. Tytułem
przykładu można tu wskazać choćby na linię rozumowania, którą poszły
rozstrzygnięcia w sprawach Microsoftu.
Unijne prawo konkurencji dysponuje niezwykle sprawnym i skutecznym systemem
egzekwowania. Docelowo, Komisja Europejska nie powinna mieć żadnych problemów z
nakazaniem FIM Europe usunięcia nielegalnych postanowień z regulaminów. Może też
ona nałożyć bardzo wysokie grzywny. Na szczególną uwagę zasługuje to, że jeżeli
FIM Europe nie byłby w stanie uiścić tych grzywien, do ich zapłaty zostaliby
zobowiązani członkowie tej organizacji, czyli krajowe związki sportowe.
Nie zawahamy się użyć wszelkich dostępnych środków by przeciwstawić się
bezprawnym i godzącym w interesy zawodników oraz naszej spółki praktykom.
Uważamy, że mamy tu do czynienia ze sprzeczną z prawem, próbą stłumienia rozwoju
konkurencyjnego względem FIM Speedway Grand Prix cyklu zawodów żużlowych.
Jesteśmy przekonani, że racja jest po naszej stronie, a wszelkiego rodzaju
sztuczne, nieustalone i nieuzgodnione z Promotorami rozgrywek ograniczenia, są
jawnym i oczywistym naruszeniem prawa konkurencji. Raz jeszcze zwracamy uwagę,
że prawo konkurencji dysponuje sprawnym systemem egzekwowania swoich
potwierdzonych orzecznictwem i prawomocnymi wyrokami norm.
Jednocześnie deklarujemy gotowość i otwartość do rozmów na temat wizji
FIM-Europe oraz FIM odnośnie Speedway European Championships w kolejnych latach.
Wyrażamy nadzieję, że możemy wspólnie dojść do porozumienia i znaleźć kompromis
satysfakcjonujący wszystkich, jednakże potrzebny jest do tego dialog i jawność
oraz szczerość w rozmowach.
Kategorycznie nie zgadzamy się na jawne i otwarte łamanie naszych praw, jako
posiadaczy umowy na prawo do organizacji zawodów o tytuł Indywidualnego Mistrza
Europy, a także praw zawodników, dotyczących wykonywanego przez nich zawodu. Nie
zgadzamy się na nieczyste zagrywki, na których w głównej mierze stracić może
sport żużlowy i wspierający go kibice. Apelujemy o rozsądek, dobrą wolę i
działania zgodnie z obowiązującym prawem, by nie wywoływać nikomu niepotrzebnych
sporów i konfliktów. "
Podpisano:
Jan Konikiewicz,
Karol Lejman,
ONE SPORT
Działania te i wywołana burza w przeddzień skandalu na skalę światową spowodowała, że FIM wycofał się ze swojej nieuzasadnionej decyzji, dzięki czemu działacze One Sport Marketing mogli przystąpić do ogłoszenia kolejnych zmian, które miały uatrakcyjnić SEC. Jedną z takich zmian było to, że od sezonu 2014, żużlowcy wzorem innych dyscyplin motorowych jak Moto GP jak i F1, mogli sami wybierać numer, który pojawi się na ich plastronie. Do tej pory zawodnicy startowali z góry przyznanymi numerami. Po takiej decyzji pewnym było zatem jedynie to , że numer jeden może wybrać mistrz Europy, a więc Martin Vaculik. Słowak jako najlepszy zawodnik poprzedniego sezonu otrzymał na pierwsze zawody żółty plastron z numerem jeden. Po każdych kolejnych zawodach żółty plastron otrzymywać miał lider klasyfikacji generalnej SEC. Pozostali zawodnicy mieli dowolność wyboru w zakresie numeru na plastronie, pod warunkiem, że będą to liczby z zakresu 2-999. Żużlowcy o swoich numerach startowych decydowali w kolejności, zgodnie z klasyfikacją SEC poprzedniego sezonu. Zmiana choć wydawała się kosmetyczna z pewnością była ciekawym pomysłem zarówno dla samych żużlowców, jak i kibiców, którzy będą mogli rozpoznać swojego ulubieńca po charakterystycznym, wybranym przez niego numerze nie tylko w tym, ale i w kolejnych latach.
Niestety nikt nie spodziewał się, że w lutym Międzynarodowa Federacja Motocyklowa podjęła uchwałę, która zakazywała przedstawicielom wszystkich dyscyplin (w tym żużlowcom) startującym w imprezach rangi MŚ, udziału w turniejach kontynentalnych! Oznaczało to, że zawodnicy musieli wybrać, czy wezmą udział w Grand Prix czy Speedway European Championships. Co ciekawe, w piśmie Sekretarz Generalny FIM Europe wspominał jedynie o zakazie łączenia startów SGP i SEC, a nie wspominał o łączeniu występów w IMŚJ i IMEJ. Alessandro Sambuco informował także, że FIM "wspaniałomyślnie" zezwala na jednorazowy udział uczestnika cyklu SGP na zasadzie dzikiej karty w zawodach SEC odbywających się w jego ojczyźnie.
Oto treść tej jakże
absurdalnej, irracjonalnej i nieodpowiedzialnej decyzji FIM:
"Szanowni Państwo,
informujemy, że 7 lutego na posiedzeniu w Genewie Rada Nadzorcza FIM podjęła
istotną decyzję w odniesieniu do zawodów Mistrzostw Świata FIM oraz
korespondujących z nimi zmagań kontynentalnych.
FIM "po cichu" ograniczyła żużlowców!
Jest zakaz startów dla zawodników z SGP w SEC!
Międzynarodowa Federacja Motocyklowa podjęła uchwałę, która zakazuje
przedstawicielom wszystkich dyscyplin (w tym żużlowcom) startującym w imprezach
rangi MŚ, udziału w turniejach kontynentalnych! Więcej
Żużel 600 12 lutego, 23:41 |
FIM Europe, będące częścią Unii Kontynentalnej, jest zobowiązane do
przestrzegania niniejszej decyzji oraz zmodyfikowania własnych przepisów
sportowych. Wyżej wymieniona decyzja przewiduje również zmianę zasad rozgrywania
Speedway European Championship (SEC). Zostaną one
zaprezentowane tak szybko jak to tylko możliwe. Główne zagadnienia przedstawiamy
poniżej:
a) żaden zawodnik, który jest uprawniony do startu w FIM Speedway Grand Prix
World Championship (SGP), nie może w tym samym roku uczestniczyć jako stały
jeździec w zawodach Speedway European Championship (SEC).
b) na zasadzie wyjątku, wynikającego z dbania o dobro lokalne, jeden spośród 15
uczestników SGP może otrzymać dziką kartę na pojedyncze
zawody SEC, organizowane przez jego własną Federację. Jednakże wyniki tego
zawodnika nie będą zaliczane do klasyfikacji generalnej cyklu SEC.
Uprzejmie prosimy, aby przestrzegać tych zasad oraz zmian, jakie wejdą w życie
przed najbliższym sezonem. Z niecierpliwością wyczekujemy na dalszą owocną i
wzajemną współpracę, życząc wszystkiego co najlepsze w nadchodzącym sportowym
sezonie.
Z poważaniem,
Alessandro SAMBUCO
Sekretarz Generalny FIM Europe"
Jak nie trudno się domyśleć, decyzja ta miała kluczowe znaczenie dla polskiej firmy One Sport, która była organizatorem SEC i Speedway Best Pairs Cup. Oto bowiem, żużlowcy na mocy tej decyzji ponownie musieli opowiedzieć się, w jakich imprezach będą startowali. Stawiano w związku z tym pytanie, co z zawodnikami, którzy już potwierdzili swój udział w imprezach organizowanych przez One Sport (między innymi Emil Sajfutdinow czy Nicki Pedersen), a mieli również zamiar startować w SGP. Ponadto uchwała FIM miała także opłakane skutki dla takich dyscyplin jak Longtrack czy Żużel na trawie, gdyż liczba startujących w tych imprezach zawodników była znikoma. Decyzja ta stawiała również pod znakiem zapytania sens funkcjonowania FIM Europe, gdyż w praktyce oznaczała całkowitą rezygnację z organizacji dużej części imprez rangi Mistrzostw Europy! O ile zawody typu SEC i SBP mogły obronić się ze względu na odpowiednią pulę nagród finansowych, o tyle imprezy w innych dyscyplinach, gdzie liczy się bardziej tytuł niż nagrody finansowe, oznaczała wybór przez zawodników imprez rangi MŚ.
Po zapoznaniu się z orzeczeniem FIM natychmiast zareagował najlepszy polski żużlowiec Tomasz Gollob i tak komentował ów absurd "Jestem zbulwersowany postawą FIM w kwestii ograniczenia możliwości startów zawodników w imprezach mistrzowskich na szczeblu kontynentalnym i światowym. Żużel to nie jest sport na tyle masowy, by mógł pozwolić sobie na tego typu sztuczne ograniczenia. To uderza bezpośrednio w interes zawodników i tego typu pomysłom trzeba przeciwstawiać się w zdecydowany sposób. Chciałbym wezwać wszystkich zawodników do tego, by jawnie przeciwstawili się tej kuriozalnej decyzji FIM. Nie możemy pozwolić sobie na takie traktowanie przez najwyższe władze światowego żużla, ja się z tym kategorycznie nie zgadzam. Ciągłe przesuwanie granicy tolerancji dla zachowań działaczy, którzy nie mają pojęcia o tym co robią, to olbrzymi skandal i nie można przejść obok tego obojętnie. W zaistniałej sytuacji nie wyobrażam sobie jak, jako stały uczestnik cyklu SEC, miałbym przyjąć zaproszenie do startu w Grand Prix w Bydgoszczy - jeżeli taką propozycję oficjalnie dostanę. Nie mogę zgodzić się na to, by zawodnicy i osoby, którym zależy na promocji speedwaya, były traktowane w ten sposób. Apeluję do najwyższych władz FIM o rozsądek i wycofanie się z tej decyzji, którą traktuję jako wielką pomyłkę godzącą w sport, któremu poświęciłem całą swoją karierę".
Oświadczenie wydali również
szefowie One Sport Karol Lejman i Jan Konikiewicz. Oto pełna treść oświadczenia:
Szanowni Państwo,
W związku z decyzjami podjętymi przez FIM Board of Directors w Genewie 7. lutego
2014, wyrażamy swoją dezaprobatę i absolutny brak zgody na tak jawne pogwałcenie
praw zawodników, kibiców oraz bezpośrednie działanie na niekorzyść sportów
motorowych nie tylko w Europie, ale na całym świecie. Podjęta decyzja w każdym
aspekcie przeczy ideom i duchowi sportu, w znacznym stopniu uderzając w żużel i
imprezy rangi mistrzowskiej, w tym Speedway European Championships. Jesteśmy
przekonani, że decyzja ta spotka się z wieloma konsekwencjami, gdyż jest
całkowicie sprzeczna z prawem europejskim, co jasno sygnalizowaliśmy już w
listopadzie 2013 roku - zarówno z punktu widzenia zawodników i wykonywanego
przez nich zawodu, jak i naszego kontraktu z FIM-Europe oraz szeroko pojętych
praktyk monopolistycznych na rynku europejskim. Jednocześnie, jesteśmy
przekonani, że Speedway European Championships 2014 powinny odbyć się zgodnie z
założeniami ważnego i obowiązującego nas kontraktu na organizację cyklu.
Będziemy czynić wszystko co w naszej mocy, by sztuczne ograniczenia i limity w
żaden sposób nie odbiły się na poziomie sportowym rozgrywek. W chwili obecnej,
nasi prawnicy analizują sytuację, by przedsięwziąć bezpośrednie działania prawne
w celu zablokowania tej kuriozalnej decyzji, jak i uzyskania odpowiedniego
zadośćuczynienia dla nas oraz potencjalnie pokrzywdzonych zawodników, w
przypadku braku reakcji i jej zmiany ze strony
FIM.
Jednocześnie chcielibyśmy zapewnić kibiców, że prace nad naszymi projektami:
Speedway Best Pairs Cup oraz Speedway European Championships przebiegają zgodnie
z założeniami i nie są na tym etapie w żaden sposób zakłócone przez czynniki
zewnętrzne. Z niecierpliwością oczekujemy pierwszych zawodów, które już 28.
marca pokażemy milionom telewidzów na całym świecie. Dziękujemy za poparcie i
obiecujemy, że zrobimy wszystko co w naszej mocy, by na końcu zwyciężył sport.
FIM wprowadził uczestników GP w błąd!
O ile Tomasz Gollob mógł sobie pozwolić jedynie na komentowanie i apelowania o rozsądek o tyle zawodnicy startujący w GP uważali, że zostali wprowadzeni przez FIM w błąd, bowiem w momencie, gdy podpisywali formularz zgłoszeniowy w IMŚ GP tzw. "Entry Form" nie wiedzieli, że nie będą mogli występować w takich imprezach SEC. Do końca listopada roku poprzedzającego sezon, w którym zawodnik jest pełnoprawnym uczestnikiem cyklu Grand Prix, żużlowcy musieli przesłać ów dokument do organizatora mistrzostw świata.
Decyzji FIM
nie rozumieli również przedstawiciele środowiska prawniczego "Taki
przepis wprowadza się z odpowiednim vacatio legis, czyli dajemy czas od momentu
pojawienia się przepisu, do jego wejścia w życie. Ta decyzja została wprowadzona
na krótko przed rozpoczęciem sezonu. Gdyby vacatio legis zakładał, że przepis
wchodzi w życie od sezonu 2015, to nie byłoby problemu. Jednak w tej sytuacji
uważam to za barbarzyństwo prawne.
Orzeczenie FIM wnikliwej analizie poddał menedżer i prawnik Przemysław
Nasiukiewicz i wnioski były jeszcze bardziej absurdalne! Oto bowiem, Uchwała
FIM Board of Directors nie dopuszczała wybierania przez zawodników pomiędzy SGP
a SEC. Jak czytamy w tłumaczeniu na język polski pisma Sekretarza Generalnego
FIM Europe, które skierowane zostało do firmy One Sport, "żaden zawodnik, który
jest uprawniony do startu w FIM Speedway Grand Prix World
Championship (SGP), nie może w tym samym roku uczestniczyć jako stały
jeździec w zawodach Speedway European Championship (SEC)." Według interpretacji
Nasiukiewicza, sam fakt nominowania zawodników do cyklu SGP stanowi zamknięcie
furtki dla startów w SEC. Nie muszą oni podpisywać żadnych dokumentów.
Przemysław Nasiukiewicz uważa, że każdy z żużlowców, który znajduje się na
liście startowej SGP na sezon 2014, nie może wziąć
udziału w SEC. Zatem FIM wprowadzając zakaz dla zawodników z cyklu
Grand Prix na zasadach określonych w uchwale z 9
lutego, otworzyło sobie furtkę do "podbierania" zawodników z SEC!
Ostro zareagowali też polscy sponsorzy cyklu GP i firmy Fogo oraz NICE po wprowadzeniu przepisu zakazującego zawodnikom z cyklu Grand Prix startów w SEC postanowiły zakończyć współpracę z BSI i wycofały się ze sponsorowania cyklu.
Ostatecznie po ostrym ataku
całego środowiska żużlowego, sponsorów, krajowych federacji w tym polskiego
PZM z końcem lutego FIM
poinformowała, że zakaz dotyczący występów zawodników SGP w SEC zostanie
zawieszony do 1 stycznia 2015 roku, z dwóch powodów. Pierwszy dotyczy troski o "dobro sportu".
Drugi natomiast podyktowany był faktem, że pod względem organizacyjnym sezon
2014 został rozpoczęty i wprowadzanie zmian na tym etapie nie byłoby dobrym
rozwiązaniem. Zatem wykonanie uchwały Board of Directors FIM
z 7 lutego zostało przełożone do 1 stycznia 2015 roku.
Organizatorzy SEC mogli więc odetchnąć z ulgą, bowiem mieli czas na poukładanie
wielu spraw i być może dojście do porozumienia z FIM oraz BSI, o którym mówiło
się w kuluarach, że zawieszenie wykonania uchwały FIM zostało wprowadzone
właśnie na prośbę, organizatora cyklu Grand Prix. Zatem było jasne czyich
interesów broni FIM i kto kieruje decyzjami światowych władz żużlowych. Gdy
jednak cykl wystartował w sezonie AD 2014 wielu zawodników komplementowało
organizację i formułę wyłaniania mistrza Europy, która promowała żużel na
całym świecie. Obok tych głosów nie mogli przejść obojętnie
FIMowscy
decydenci i w efekcie wielostronnych rozmów, FIM, FIM-Europe, BSI oraz One Sport
zostało zawarte oficjalne porozumienie dotyczące rozgrywek o Indywidualne Mistrzostwo Europy w
2015 roku. Wynikało z niego, że wszyscy zawodnicy, bez względu na to czy
równocześnie jeżdżą w cyklu Grand Prix, będą mogli wystartować w eliminacjach
cyklu Speedway European Championships i będą mogli łączyć starty w obu rozgrywkach jednocześnie.
Ponadto ustalono, że w SEC 2015 wystartuje czołowa
piątka (a nie trójka) klasyfikacji generalnej cyklu rozgrywanego w roku 2014.
Zmniejszono też liczbę dzikich kart przyznawanych uznaniowo
przez organizatorów SEC - z pięciu do trzech, jednak nie mogły być one
przyznawane bezpośrednio stałym uczestnikom cyklu Grand Prix. Zawodnicy z GP
musieli wywalczyć awans do SEC w drodze eliminacji z których awans uzyska
siedmiu jeźdźców.
Kluczową rolę w porozumieniu odegrali Armando Castagna
(reprezentujący FIM), jak i Frank Ziegler (reprezentujący FIM-Europe) odegrali
kluczową rolę w mediacjach pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi podmiotami.
W sezonie 2020 rywalizacjia w IPEJ stanęła pod znakiem zapytania. Powodem była pandemia wirusa Covid-19 powszechnie nazwanego koronawirusem, który na całym świecie zbierał śmiertelne żniwa. O tym jak poważna była sytuacja niech świadczy orędzie Premiera Mateusza Morawieckiego i wprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego, który zaczął obowiązywać w nocy 14 na 15 marca i miał obowiązywać przez 10 dni, ale tak naprawdę obowiązywał do odwołania. Konsekwencją powyższej decyzji był komunikat, Głównej Komisji Sportu Żużlowego w którym poinformowano o zakazie organizacji zawodów treningowych (sparingów) oraz przeprowadzania zorganizowanych treningów na torach żużlowych początkowo do dnia 1 kwietnia 2020 r., a finalnie do odwołania. W tej sytuacji cały żużel zatrzymał się na 13 długich tygodni. W międzyczasie doszło do wielu nowych ustaleń regulaminowych, zawieszono wiele form rywalizacji, ale IME ostatecznie udało się rozegrać w formie pięciu turniejów tylko na polskich torach, a zmianą było to, że zwycięzca IME premiowany został bezpośrednim awansem do IMŚ Grand Prix, bowiem od roku 2021 firma One Sport została promotorem nie tylko IME, ale też IMŚ.
W roku 2022 sponsorem tytularnym imprezy została
ponownie firma Tauron Polska Energia, która postanowiła nieco odmienić
prestiż IME. Finałowy
cykl składał się tak jak wcześniej z czterech turniejów i rozpoczął się 2 lipca w Rybniku,
a kolejne turnieje odbyły się w: Guestrow, Łodzi i 23 września w Pardubicach.
Prawa telewizyjne na kolejne 4 lata nabyła TVP
Sport, która miała pokazać wszystkie 4 finały na szklanym ekranie nie tylko w
Polsce, ale w całej Europie.
Mimo, że SEC był mistrzostwami Europy w jakiejkolwiek
dyscyplinie sportu, które udało się w ogóle przeprowadzić w szczycie pandemii,
promotor, ze względu na restrykcje epidemiologiczne musiał mocno ograniczyć
koszty. Odbiło się to m.in. na wynagrodzeniach dla zawodników. Zawodnicy
narzekali, że nagroda za triumf w pojedynczym turnieju w wysokości ok.
10 tysięcy złotych, była symboliczna zwłaszcza, że najsłabsi jeźdźcy danego dnia dostawali
raptem ok. 2 tysiące złotych. Taka kwota nie pokrywała kosztów dojazdu na zawody, eksploatacji sprzętu i wynagrodzeń dla
mechaników, oznaczało to że zawodnicy musieli sporo dopłacać z własnej kieszeni,
a to zniechęcało najlepszych do rywalizacji.
Od roku 2022 premie dla żużlowców wzrosły dwukrotnie, a poza pieniędzmi stawką
w rywalizacji był nowy, efektowny, mierzący 80 cm i
ważący 20 kg puchar oraz miejsce w cyklu Grand Prix na
kolejny sezon. "Trofeum wygląda niesamowicie. Wydaje się ciężkie, ale dwa poprzednie puchary,
które udało mi się podnieść za zdobycie mistrzostwa Europy, też były ciężkie.
Mam nadzieję, że w Pardubicach będę mógł je wznieść w górę" - powiedział mistrz Europy
z roku 2021, Mikkel Michelsen, który miał w planach być pierwszym w historii trzykrotnym
zwycięzcą SEC.
Medaliści Indywidualnych Mistrzostw Europy |
||||
Rok | Kraj - Tor | |||
2001-08-26 | Husden Zolden | Bohumil Brhel | Mariusz Staszewski | Krzysztof Cegielski |
2002-09-21 | Rybnik | Magnus Zetterstroem | Krzysztof Kasprzak | Rafał Szombierski |
2003-08-30 | Slany | Krzysztof Kasprzak | Sławomir Drabik | Magnus Zetterstroem |
2004-08-29 | Holsted | Matej Zagar | Matej Ferjan | Hans N. Andresen |
2005-10-09 | Lonigo | Jesper B. Jensen | Ales Dryml | Kai Laukkanen |
2006-10-01 | Misckolc | Krzysztof Jabłoński | Grzegorz Walasek | Christian Hefenbrock |
2007-09-29 | Winner Neustadt | Jurica Pavlic | Sebastian Ułamek | Patrick Hougard |
2008-08-24 | Lendava | Matej Zagar | Sebastian Ułamek | Korneliusen Mads |
2009-08-23 | Togliatti | Renat Gafurow | Andriej Karpow | Ales Dryml |
2010-09-25 | Tarnów | Sebastian Ułamek | Ales Dryml | Andriej Karpow |
2011-09-24 | Równe | Grigorij Łaguta | Tomasz Gapiński | Ales Dryml |
|
Ales Dryml | Robert Miśkowiak | Andriej Karpow | |
(18.08) | Rawicz | Ales Dryml - Czechy | Tomasz Gapiński - Polska | Robert Miśkowiak - Polska |
(01.09) | Daugavpils | Grigorij Łaguta - Rosja | Ales Dryml - Czechy | Andriej Lebiediev - Łotwa |
(15.09) | Krsko | Andriej Karpov - Ukraina | Andriej Lebiediev - Łotwa | Ales Dryml - Czechy |
(30.09) | Mureck | Kenni Larsen - Dania | Robert Miśkowiak - Polska | Kjastas Poudżuks - Łotwa |
|
Martin Vaculik | Nicki Pedersen | Grigorij Łaguta | |
(27.07) | Gdańsk | Emil Sajfutdinow - Rosja | Nicki Pedersen - Dania | Tai Woffinden - Anglia |
(10.08) | Togliatti | Emil Sajfutdinow - Rosja | Nicki Pedersen - Dania | Grigorij Łaguta - Rosja |
(14.09) | Gorican | Krzysztof Kasprzak - Polska | Sebastian Ułamek - Polska | Martin Vaculik - Słowacja |
(29.09) | Rzeszów | Martin Vaculik - Słowacja | Grigorij Laguta - Rosja | Hans Andersen - Dania |
|
Emil Sajfutdinow | Peter Kildemand | Nicki Pedersen | |
(06.07) | Gustrow | Nicki Pedersen - Dania | Peter Kildemand - Szwecja | Janusz Kołodziej - Polska |
(20.07) | Togliatti | Nicki Pedersen - Dania | Emil Sajfutdinow - Rosja | Patryk Dudek - Polska |
(09.08) | Holsted | Emil Sajfutdinow - Rosja | Peter Kildemand - Szwecja | Martin Vaculik - Słowacja |
(19.09) | Częstochowa | Grigorij Łaguta - Rosja | Nicki Pedersen - Dania | Peter Kildemand - Szwecja |
|
Emil Sajfutdinow | Nicki Pedersen | Lindbaeck Antonio | |
(20.06) | Toruń | Nicki Pedersen - Dania | Przedpełski Paweł - Polska | Emil Sajfutdinow - Rosja |
(11.07) | Landschut | Emil Sajfutdinow - Rosja | Nicki Pedersen - Dania | Lindbaeck Antonio - Szwecja |
(15.08) | Kumla | Emil Sajfutdinow - Rosja | Łaguta Grigorij - Rosja | Nicki Pedersen - Dania |
(19.09) | Ostrów | Nicki Pedersen - Dania | Kołodziej Janusz - Polska | Lindbaeck Antonio - Szwecja |
|
Nicki Pedersen | Vaclav Milik | Krzysztof Kasprzak | |
(16.07) | Gustrow | Martin Vaculik - Słowacja | Krzysztof Kasprzak - Polska | Janusz Kołodziej - Polska |
(06.08) | Daugavpils | Grigorij Łaguta - Rosja | Kylmaekorpi Joonas - Szwecja | Sajfutdinow Emil - Rosja |
(20.08) | Togliatti | Grigorij Łaguta - Rosja | Lindbaeck Antonio - Szwecja | Leon Madsen - Dania |
(17.09) | Rybnik | Nicki Pedersen - Dania | Vaclav Milik - Czechy | Krzysztof Kasprzak - Polska |
|
Andrzej Lebiedievs | Artiom Łaguta | Vaclav Milik | |
(30.06) | Toruń | Hampel Jarosław - Polska | Milik Vaclav - Czechy | Lebiedievs Andrzej - Łotwa |
(15.07) | Gustrow | Artiom Łaguta - Rosja | Lebiedievs Andrzej - Łotwa | Krzysztof Kasprzak - Polska |
(05.08) | Halstavik | Milik Vaclav - Czechy | Lebiedievs Andrzej - Łotwa | Jonsson Andreas - Szwecja |
(16.09) | Rybnik | Krzysztof Kasprzak - Polska | Lebiedievs Andrzej - Łotwa | Artiom Łaguta - Rosja |
|
Leon Madsen | Jarosław Hampel | Robert Lambert | |
(23.06) | Gniezno | Hampel Jarosław - Polska | Lindbaeck Antonio - Szwecja | Huckenbeck Kai - Niemcy |
(14.07) | Gustrow | Lambert Robert - Anglia | Madsen Leon - Dania | Michelsen Mikkel - Dania |
(18.08) | Daugavpils | Madsen Leon - Dania | Sajfutdinow Emil - Rosja | Lambert Robert - Anglia |
(15.09) | Chorzów | Madsen Leon - Dania | Lindbaeck Antonio - Szwecja | Woryna Kacper - Polska |
|
Mikkel Michelsen | Grigorij Łaguta | Leon Madsen | |
(13.07) | Gustrow | Łaguta Grigorij - Rosja | Madsen Leon - Dania | Smektała Bartosz - Polska |
(27.07) | Toruń | Madsen Leon - Dania | Łaguta Grigorij - Rosja | Woryna Kacper - Polska |
(10.08) | Vojens | Michelsen Mikkel - Dania | Woryna Kacper - Polska | Pedersen Nicki - Dania |
(28.09) | Chorzów | Michelsen Mikkel - Dania | Madsen Leon - Dania | Przedpełski Paweł - Polska |
|
Robert Lambert | Leon Madsen | Grigorij Łaguta | |
(13.07) | Toruń | Madsen Leon - Dania | Lambert Robert - Anglia | Pedersen Nicki - Dania |
(27.07) | Bydgoszcz | Madsen Leon - Dania | Michelsen Mikkel - Dania | Łaguta Grigorij - Rosja |
(10.08) | Gniezno | Lambert Robert - Anglia | Lahti Timo - Finlandia | Łaguta Grigorij - Rosja |
(10.08) | Rybnik | Madsen Leon - Dania | Łaguta Grigorij - Rosja | Zmarzlik Bartosz - Polska |
(28.09) | Toruń | Lambert Robert - Anglia | Madsen Leon - Dania | Lahti Timo - Finlandia |
|
Mikkel Michelsen | Leon Madsen | Dudek Patryk | |
(12.06) | Bydgoszcz | Madsen Leon - Dania | Pawlicki Piotr - Polska | Bewley Daniel - Anglia |
(26.06) | Gustrow | Pawlicki Piotr - Polska | Madsen Leon - Dania | Dudek Patryk- Polska |
(03.07) | Gdańsk | Michelsen Mikkel - Dania | Madsen Leon - Dania | Bewley Daniel - Anglia |
(10.07) | Rybnik | Madsen Leon - Dania | Michelsen Mikkel - Dania | Dudek Patryk- Polska |
|
Leon Madsen | Kołodziej Janusz | Mikkel Michelsen | |
(02.07) | Bydgoszcz | Madsen Leon - Dania | Kołodziej Janusz - Polska | Dudek Patryk- Polska |
(06.08) | Gustrow | Kołodziej Janusz - Polska | Dudek Patryk- Polska | Bewley Daniel - Anglia |
(03.09) | Gdańsk | Kołodziej Janusz - Dania | Kubera Dominik - Polska | Madsen Leon - Dania |
(23.09) | Rybnik | Michelsen Mikkel - Dania | Madsen Leon - Dania | Bewley Daniel - Anglia |
|
Mikkel Michelsen | Leon Madsen | Kołodziej Janusz | |
(17.06) | Cęstochowa | Madsen Leon - Dania | Michelsen Mikkel - Dania | Woźniak Szymon - Polska |
(05.08) | Gustrow | Kołodziej Janusz - Dania | Michelsen Mikkel - Dania | Lebiediew Andrzej - Łotwa |
(09.09) | Bydgoszcz | Madsen Leon - Dania | Michelsen Mikkel - Dania | Kubera Dominik - Polska |
(22.09) | Pardubice | Kołodziej Janusz - Dania | Kubera Dominik - Polska | Madsen Leon - Dania |
medalowe zdobycze
PAŃSTW |
Liczba finałów w kraju |
Stan na 2023-12-25 |
medalowe zdobycze ZAWODNIKÓW w IME/SEC |
||||||||
Poz | Kraj | Zawodnik | Kraj | ||||||||
1 | 7 | 5 | 6 | 3 | 1 | Michelsen Mikkel | 3 | 1 | |||
2 | Leon Madsen | 2 | 3 | 1 | |||||||
3 | Krzysztof Jabłoński | 2 | |||||||||
2 | 4 | 2 | 2 | 3 | 4 | Matej Zagar | 2 | ||||
5 | Emil Sajfutdinow | 2 | |||||||||
6 | Ales Dryml | 1 | 2 | 2 | |||||||
3 | 3 | 10 | 5 | 28 | 7 | Nicki Pedersen | 1 | 2 | 1 | ||
8 | Sebastian Ułamek | 1 | 2 | ||||||||
9 | Grigorij Łaguta | 1 | 1 | 2 | |||||||
4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 10 | Magnus Zetterstroem | 1 | 1 | |||
11 | Robert Lambert | 1 | 1 | ||||||||
12 | Bohumil Brhel | 1 | |||||||||
5 | 2 | - | - | 2 | 13 | Jesper B. Jensen | 1 | ||||
14 | Jurica Pavlic | 1 | |||||||||
15 | Martin Vaculik | 1 | |||||||||
6 | 1 | 1 | 2 | 2 | 16 | Renat Gafurow | 1 | ||||
17 | Lebiedievs Andrzej | 1 | |||||||||
18 | Andriej Karpow | 1 | 2 | ||||||||
7 | 1 | - | 1 | - | 19 | Krzysztof Kasprzak | 1 | 1 | |||
20 | Vaclav Milik |
|
1 | 1 | |||||||
21 | Kołodziej Janusz | 1 | 1 | ||||||||
8 | 1 | - | - | 1 | 22 | Grzegorz Walasek | 1 | ||||
23 | Mariusz Staszewski | 1 | |||||||||
24 | Matej Ferjan | 1 | |||||||||
9 | 1 | - | - | - | 25 | Robert Miśkowiak | 1 | ||||
26 | Sławomir Drabik | 1 | |||||||||
27 | Tomasz Gapiński | 1 | |||||||||
10 | 1 | - | - | 3 | 28 | Peter Kildemand | 1 | ||||
29 | Artiom Łaguta | 1 | |||||||||
30 | Jarosław Hampel | 1 | |||||||||
11 | - | 1 | 2 | 1 | 31 | Christian Hefenbrock | 1 | ||||
32 | Hans N. Andresen | 1 | |||||||||
33 | Kai Laukkanen | 1 | |||||||||
12 | - | 1 | - | 34 | Korneliusen Mads | 1 | |||||
35 | Krzysztof Cegielski | 1 | |||||||||
36 | Patrick Hougard | 1 | |||||||||
13 | - | - | 1 | - | 37 | Rafał Szombierski | 1 | ||||
38 | Lindbaeck Antonio | 1 | |||||||||
39 | Dudek Patryk | 1 | |||||||||
14 | - | - | 1 | 9 | |||||||
15 | - | - | - | 1 | |||||||
16 | - | - | - | 2 | |||||||
17 | - | - | - | 1 | |||||||