SON mistrzostwa ¶wiata par (M¦P)


Rozgrywki pod patronatem FIM, przeprowadzane na klasycznych torach w latach 1970-1993. Mistrzostwa ¦wiata Par (M¦P) zosta³y wprowadzone do kalendarza FIM z inicjatywy SVEMO (szwedzkiej federacji motocyklowej, która przeprowadza³a w Szwecji tego typu zawody bardzo czêsto, tak¿e jako mistrzostwa kraju (od 1954 roku). Próbne miêdzynarodowe zawody odby³y siê 1 wrze¶nia 1968 roku w Kempten (Republika Federalna Niemiec). W 1969 roku w Sztokholmie (Szwecja) rozegrano "miêdzynarodowe mistrzostwa FIM najlepszych par", które tak¿e nie mia³y jeszcze charakteru oficjalnych mistrzostw ¶wiata. Sukces sportowy i organizacyjny tej imprezy sprawi³ jednak, ¿e w pa¼dzierniku 1969 roku, w czasie Kongresu FIM w Ljubljanie, zapad³a decyzja o wprowadzeniu do oficjalnego terminarza mistrzostw ¶wiata na ¿u¿lu tak¿e mistrzostw ¶wiata par. Po kilku latach szwedzka federacja przekaza³a FIM trofeum tych rozgrywek, którym by³a replika skandynawskiego kamienia runicznego, wykonana w krysztale i osadzona na podstawie z drewna u¿ytego kilkaset lat temu do budowy okrêtu Vikingów.
Pierwszy oficjalny fina³ M¦P, poprzedzony dwoma pó³fina³ami, rozegrano w 1970 roku w Malmoe (Szwecja). W latach 1970-1985 oraz 1991-1993 w turniejach M¦P (w eliminacjach i fina³ach) startowa³o po siedem narodowych par, w ka¿dym biegu rywalizowa³y po dwa duety, rozgrywano dwadzie¶cia jeden wy¶cigów, w których ka¿da para raz spotyka³a siê z ka¿d± z pozosta³ych. Rna³ M¦P poprzedzany by³dwoma turniejami pó³fina³owymi, od 1991 roku rozgrywano tak¿e rundê wstêpn±. Pó³fina³y wy³ania³y sze¶æ najlepszych par (po trzy z ka¿dego), a stawkê uzupe³nia³ duet reprezentuj±cy gospodarzy turnieju fina³owego.
W latach 1986-1990 zmieniono zasady przeprowadzania fina³ów i eliminacji. W ka¿dym turnieju startowa³o po dziewiêæ par, rozgrywano osiemna¶cie wy¶cigów, a w ka¿dym z nich rywalizowa³y po trzy duety czyli po sze¶ciu zawodników. Wy¶cigi od pierwszego do dwunastego, w których ka¿da para spotyka³a siê z ka¿d± z pozosta³ych, mia³y charakter eliminacji. Punktacja w biegu by³a nastêpuj±ca: 5-4-3-2-1-0. Suma punktów zdobyta w biegach od pierwszego do dwunastego decydowa³a o rozstawieniu w trzech kolejnych biegach, a ich z kolei wyniki decydowa³y o udziale w biegach fina³owych o miejsca od siódmego do dziewi±tego (bieg szesnasty), czwartego do szóstego (siedemnasty), od pierwszego do trzeciego (osiemnasty - wielki fina³). Punkty zdobyte przez pary w biegach od szesnastego do osiemnastego doliczane by³y do wcze¶niejszej sumy i na tej podstawie ustalano koñcow± klasyfikacjê mistrzostw, z tym, ¿e para startuj±ca w ni¿szym z fina³ów nie mog³a wyprzedziæ ¿adnej z wy¿szego fina³u (nawet mimo wiêkszej liczby punktów).
Liczne wypadki zwi±zane ze startem sze¶ciu zawodników w jednym biegu oraz ma³o czytelny i skomplikowany system sprawi³y, ¿e po finale w 1990 roku zaniechano tej formu³y. Powrócono do startu siedmiu duetów w dwudziestu jeden wy¶cigach, z udzia³em czterech zawodników w ka¿dym z nich, wprowadzaj±c jednak zasadê, ¿e ka¿da para mo¿e mieæ zawodnika rezerwowego.
Rozegrano tylko trzy edycje mistrzostw wed³ug tych zasad, po raz ostatni w 1993 roku, bowiem wraz z wprowadzeniem cyklu Grand Prix sprawi³o, ¿e z kalendarza FIM zniknê³y mistrzostwa ¶wiata par.

W pierwszym oficjalnym finale M¦P rozegranym na torze w Malmoe, parê z Polski zast±pili Duñczycy, którzy zgodnie z regulaminem nie zostali sklasyfikowani. Polacy mimo wywalczenia awansu w finale nie wystartowali, gdy¿ taka by³a decyzja ¿u¿lowych w³adz w Polsce. Obok Duñczyków w tym historycznym finale wyst±pili:

1. Nowa Zelandia 28 pkt: Ronnie Moore -16; Ivan Mauger - 12
2. Szwecja 25 pkt: Ove Fundin - 15; Bengt Jansson - 10
3. Anglia 19 pkt: Eric Boocock - 13; Nigel Boocock - 6
4. Szkocja 18 pkt: Jim Mc Millan -10; Bert Harkins - 8
5. CSRS 11 pkt: Jiri Stancl - 6; Vaclav Verner - 5
6. Jugos³awia 8 pkt: Drasko Orsic - 5; Ivan Kos - 3
7. Dania 17 pkt: Ole Olsen - 12; Bernt Norreggard Jensen - 5

W roku 2013 prawa do M¦P wykupi³a polska firma z Torunia - One Sport Marketing, która organizowa³a wcze¶niej mecze Polska - Reszta ¦wiata oraz naby³a równie¿ prawa do organizacji cyklu turniejów i IME. Nowy w³a¶ciciel postanowi³ z zaniedbanego produktu stworzyæ markê, która dorówna, a mo¿e i przewy¿szy DP¦, jednak jak podkre¶la³ Jan Kostkiewicz z OSM celem nie jest rywalizacja z cyklem wy³aniaj±cym mistrza ¶wiata czy ¶wiatow± rywalizacj± dru¿ynow±.
Uwertur± do wskrzeszenia ¶wiatowej rywalizacji par by³ turniej speedway best pairs rozegrany w roku 2013 w Toruniu, który zosta³ okrzykniêty mianem nieoficjalny M¦P. Bia³o-czerwone barwy, reprezentowa³a toruñska para Gollob - Miedziñski, która w pokonanym polu pozostawi³a ca³± czo³ówkê duetów z siedmiu krajów ¶wiata.

Sukces organizacyjny spowodowa³, ze zmagania w Speedway Best Pairs postanowiono kontynuowaæ tak¿e w sezonie 2014. Jednak w ramach rywalizacji zaplanowano trzy rundy i cykl sk³ada³ siê z trzech rund, a inauguracjê zaplanowano na 28 marca w Toruniu. Nastêpnie ¿u¿lowcy przenie¶li siê do niemieckiego Landshut (10 maja), a ca³y cykl zakoñczyli zawodami w szwedzkiej Eskilstunie (23 maja). Organizatorzy nie ukrywali, ¿e wp³yw na rozwój i rozszerzenie formatu zawodów "Speedway Best Pairs" do trzech turniejów, mia³o rosn±ce zainteresowanie stacji Eurosport sportem ¿u¿lowym. Firma One Sport podpisa³a now± umowê z globaln± stacj±, gwarantuj±c± wy³±czny przekaz, dziêki temu wszystkie zawody Speedway Best Pairs transmitowane by³y na ¿ywo w stacji Eurosport do 71 krajów na ca³ym ¶wiecie, ³±cznie z regionem Azji, Australii i krajów Pacyfiku.
Formu³a pojedynczych zawodów pozosta³a niezmieniona. Utrzymano punktacjê 4-3-2-0, która uniemo¿liwia remisy w biegach, tak by zapewniæ wspó³pracê z koleg± z pary na najwy¿szym poziomie. Klasyfikacja generalna uk³adana by³a na podstawie wyników poszczególnych zawodów - zwyciêzcy poszczególnych rund dostali 10 punktów, 2. miejsce oznaczaæ bêdzie 8 punktów, 3. miejsce - 6 punktów, 4. miejsce - 4 punkty, 5. - 3 punkty, 6. - 2 punkty i 7. - 1 punkt. Zwyciêzc± Pucharu zosta³a para, która w trzech turniejach uzyska najwiêksz± ilo¶æ punktów.
Zwiêkszona zosta³a te¿ pula nagród w SBPC, która uros³a do prawie miliona z³otych, na co sk³ada³o siê m.in. 80 tysiêcy za zwyciêstwo w zawodach oraz 90 tysiêcy za zwyciêstwo w klasyfikacji generalnej. Dla porównania warto dodaæ, ze czterej reprezentanci kraju, którzy wygrywaj± zmagania w Dru¿ynowym Pucharze ¦wiata, otrzymuj± do podzia³u 70 tysiêcy z³otych. Jednocze¶nie znacznie obni¿ono ceny biletów, które by³y o ponad o 50% tañsze w porównaniu do wej¶ciówek na GP.

Niestety Dzia³acze One Sport Marketing nie doszli do porozumienia z FIM w aspekcie nadania zmaganiom rywalizacji par szyldu oficjalnych mistrzostw Europy. Nieoficjalnie w ¶rodowisku, ¿u¿lowym mówi³o siê, ¿e na drodze stanê³y zaporowe stawki finanse i partykularne interesy firmy BSI organizuj±cej cykl Mistrzostw ¦wiata w rywalizacji indywidualnej jak i dru¿ynowej.

Niestety dzia³ania One Sport Marketing nie spodoba³y siê brytyjskiej firmie BSI organizuj±cej IM¦ GP oraz DP¦, która dostrzegaj±c konkurencjê wyruszy³a na jawn± wojnê organizatorem rywalizacji europejskiej. Najpierw Anglicy blokowali start zawodników z GP w IME, a pó¼niej nak³onili rodzim± federacjê ¿u¿low± do bojkotu Eurosport Speedway Best Pairs Cup. BSPA nie wyrazi³a zatem zgody na start brytyjskiej reprezentacji w zawodach organizowanych przez OSM nie podaj±c jednocze¶nie ¿adnej przyczyny. Oburzony ca³± sytuacj± by³ IM¦ AD 2013 Anglik - Tai Woffinden. Z ca³± pewno¶ci± One Sport Marketing i ¿u¿el poradzi sobie bez reprezentacji Wielkiej Brytanii bowiem nie nale¿a³a ona do potentatów ¶wiatowych, jednak swoj± decyzj± BSPA pozbawi³o wielu brytyjskich kibiców ¿u¿la na najwy¿szym poziomie i godn± podziwu konsekwencj± zani¿a³a poziom rodzimego ¿u¿la, który od niemal dwóch dekad nie mo¿e pod¼wign±æ siê z marazmu.

Wraz z zakoñczeniem rywalizacji w roku 2015 w³adze FIM wymusi³y na firmie One Sport zmiany w cyklu Speedway Best Pairs Cup. Odebrano bowiem bezczelnie tym którzy wskrzesili rywalizacjê par na ¶wiatowym poziomie prawo do tego, aby turniej móg³ byæ prowadzony w formie rywalizacji dru¿yn narodowych. To przekre¶la³o koncepcjê jak± stworzyli Jan Konikiewicz i Karol Lejman. Twórcy cyklu jednak nie zra¿ali siê kolejnymi k³odami jakie rzuca³a im pod nogi ¶wiatowa federacja motocyklowa i w sezonie 2016 Speedway Best Pairs Cup zaistnia³ poprzez rywalizacjê teamów firmowych. Tak wiêc zamiast Polski, Danii czy Szwecji w SBPC w rywalizacji udzia³ brali miêdzy innymi reprezentanci Monstera, Red Bulla, Bolla, Nice. Nie zmienia³y siê jednak zasady, na podstawie których rozgrywano dotychczasowe turnieje. Wci±¿ w ka¿dym z trzech turniejów udzia³ bra³o siedem trzyosobowych zespo³ów. Zmiana ta by³a szans± dla zawodników, którzy do tej pory nie mieli mo¿liwo¶ci startowania w tym turnieju.

Niestety i tym sposobem idea odbudowania M¦P upad³a i jak nie trudno siê domy¶leæ, ¿e jak nie wiadomo o co chodzi, to najprawdopodobniej chodzi o pieni±dze. Dlatego ciekawostk± pozostawa³o jak firma BSI, która zyska³a prawa do organizacji M¦P podejdzie do podzia³u zysków z organizacji M¦P. Anglicy pokazali ju¿ w cyklu Grand Pri¼, ¿e nie s± sk³onni do dzielenia siê z zawodnikami, którym p³acili za jeden turniej znacznie mniej ni¿ w³a¶ciciele One Sport, dziêki którym w ci±gu jednego sezonu zawodnicy zarabiali w sumie milion z³otych.

Rywalizacja par w randze mistrzostw ¶wiata powróci³a w roku 2018, ale by³ to powrót pod dziwn± niezrozumia³± dla wytrawnych kibiców nazw± Speedway of Nations i wielu zadawa³ sobie pytanie, dlaczego parowej rywalizacji nie mo¿na by³o po prostu nazwaæ mistrzostwami ¶wiata par. Smutne w powo³aniu tej rywalizacji by³o jednak to, ¿e jednocze¶nie zaniechano rozgrywania Dru¿ynowym Pucharem ¦wiata, który mia³ byæ rozgrywany na przemian w³a¶nie z SoN. Niestety nie wiedzieæ czemu koncepcja ta upad³a ju¿ po pierwszym roku rozgrywania SoN. A pierwszym organizatorem powracaj±cej rywalizacji par by³a wroc³awska Sparta, która negocjowa³a ponad 3 miesi±ce z firm± BSI warunki przeprowadzenia mistrzostw w dniach 8-9 czerwca 2018 na stadionie Olimpijskim. ¦l±zacy mieli ju¿ do¶wiadczenie w organizacji parowych turniejów na ¶wiatowym poziomie, bowiem w roku 2017 po wyremontowaniu swojego stadionu mieli okazjê przeprowadziæ turniej pokazowy w ramach olimpiady sportów nieolimpijskich.

Na grafice zaprezentowano pierwsz± drabinkê eliminacyjn± w rywalizacji SON i jak z niej wyniki z dwóch grup eliminacyjnych do fina³u awansowa³o siedem ekip, które rywalizowa³y w dwudniowym finale. Taka formu³a mia³a daæ szanse takim pañstwom jak Czechy, Francja czy Finlandia i mia³a byæ sposobem, na dotarcie ¿u¿la na nowe rynki. Wszystko by³o jednak w rêkach BSI i tego czy Brytyjczycy zrobi± cokolwiek wiêcej, by promowaæ ¿u¿el w innych miejscach na ¶wiecie, bo organizowanie raz do roku jednego turnieju w formie parowej, który przypomina³ Francuzom czy Finom o istnieniu ¿u¿la, na pewno nie by³o wystarczaj±ce. Postawienie na pary sprawi³o te¿, ¿e Polska po raz pierwszy od dawna nie by³a faworytem miêdzynarodowej imprezy ¿u¿lowej. Spore szanse na triumf w pierwszej edycji SoN mieli bowiem Rosjanie i to w³a¶nie oni byli najgro¼niejszymi rywalami Polaków. Osobn± kwesti± pozostawa³o to, ¿e zawodnicy ¶cigali siê we Wroc³awiu podczas dwudniowych zawodów, by ostatecznie o wszystkim w sobotni wieczór decydowa³ jeden bieg fina³owy. O tym, ¿e w takich sytuacjach los potrafi sp³ataæ figla bole¶nie przekonali siê w eliminacjach Francuzi, którzy w Manchesterze odpadli z rywalizacji po defekcie Dimitra Berge.
Pytañ przed pierwszym fina³em SoN by³o wiêcej, co by³o niejako naturalne, bior±c pod uwagê, ¿e nacje ¿u¿lowe mia³y do czynienia z czym¶ nowym. Wiadomym jednak by³o, ¿e je¶li pierwsza edycja nowej formu³y oka¿e siê strza³em w dziesi±tkê, to wszelkie w±tpliwo¶ci pójd± w zapomnienie i dyskusje na ich temat ucichn±, a parowa popularyzacja ¿u¿la spowoduje, ¿e naturalnym krokiem bêdzie organizowanie DP¦, bo ¶wiat bêdzie dysponowaæ wiêksz± liczb± nacji i zespo³ów.

Wystarczy³y dwa lata, aby organizatorzy zaczêli dostrzegaæ u³omno¶æ nowej rywalizacji i od roku 2020 w Speedway of Nations wprowadzono nowy system punktacji, w którym zwyciêzca biegu inkasowa³ cztery punkty, dwaj kolejni na mecie zyskiwali odpowiednio trzy i dwa oczka, a ostatniemu zawodnik pozostawa³ bez punktów. To oznacza³o, ¿e w SoN nie by³o biegów remisowych, a w bezpo¶rednich konfrontacjach mog³y padaæ rezultaty 7:2, 6:3 lub 5:4. Uzaadnieniem dla tej decyzju by³o to, ¿e Son to zawody w których jazda zespo³owa jest niezbêdna i aby to wynagrodziæ zawodnikom, postanowiono zmieniæ system punktacji, w którym faktycznie mia³a wygrywaæ lepsza para
Inn± zmian±, by³a kosmetyczna decyzja kadrowa w której parê (dru¿ynê) stanowi³o trzech zawodników, a jednym z nich musia³ byæ zawodnikiem m³odzie¿owym.

Kibice po dwóch latach nie przekonali siê jednak do rywalizacji par kosztem rywalizacji dru¿ynowej. Czy zmieni siê to po zmianie punktacji? Czas poka¿e. Ale jedno jest pewne, aby jakiekolwiek rozgrywki siê przyjê³y nale¿y zachowaæ ci±g³o¶æ rywalizacji i szanowaæ zwyciêzców, nawet wielokrotnych.

Rok 2020 by³ trudny nie tylko dla ¿u¿la, ale dla ca³ego ¶wiatowego sportu. Powodem by³a pandemia wirusa Covid-19 powszechnie nazwanego koronawirusem, który na ca³ym ¶wiecie zbiera³ ¶miertelne ¿niwa. O tym jak powa¿na by³a sytuacja niech ¶wiadczy orêdzie Premiera Mateusza Morawieckiego i wprowadzenie stanu zagro¿enia epidemicznego, który zacz±³ obowi±zywaæ w nocy 14 na 15 marca i mia³ obowi±zywaæ przez 10 dni, ale tak naprawdê obowi±zywa³ do odwo³ania. Konsekwencj± powy¿szej decyzji by³ komunikat, G³ównej Komisji Sportu ¯u¿lowego w którym poinformowano o zakazie organizacji zawodów treningowych (sparingów) oraz przeprowadzania zorganizowanych treningów na torach ¿u¿lowych pocz±tkowo do dnia 1 kwietnia 2020 r., a finalnie do odwo³ania. W tej sytuacji ca³y ¿u¿el zatrzyma³ siê na 13 d³ugich tygodni. W miêdzyczasie dosz³o do wielu nowych ustaleñ regulaminowych, renegocjacji kontraktów, a tak¿e przemeblowano kalendarz i zasady nominacji dru¿yn i zawodników do fina³ów rozgrywek. Dotknê³o to równie¿ Speedway of Nations, który prze³o¿ono na 24-25 pa¼dziernika, a aren± zmagañ mia³ byæ tor w Manchesterze. Ostatecznie jednak pandemia przeszkodzi³a w rozegraniu turnieju na Wyspach Brytyjskich i zawody odby³y siê w Polsce w Lublinie. Automatyczny awans do dwudniowego maratonu ¿u¿lowego, uzyska³o 7 najlepszych dru¿yn poprzedniej edycji. Jednak¿e, reprezentacja Niemiec zrezygnowa³a z udzia³u w turnieju i ich miejsce zajêli Czesi. Niestety 16 pa¼dziernika nad nad Lublinem przesz³y opady deszczu i turniej odwo³ano, a mistrza w ¿u¿lowych parach mia³ wy³oniæ jeden turniej, który zaplanowano na dzieñ nastêpny. Jednak i tym razem deszcz da³ o sobie znaæ i Speedway of Nations zosta³ zakoñczony ju¿ po 14 wy¶cigach, tj. czwartej serii. Polska i Rosja mia³y wówczas po 23 pkt, ale tryumfatorami byli ¿u¿lowcy zza wschodniej granicy, bowiem w bezpo¶rednim starciu nie zdo³ali pokonaæ Bartosza Zmazlika, ale uporali siê z Szymonem Wo¼niakiem, co przy punktacji 4,3,2,1 zapewni³o im zwyciêstwo biegowe nad Polsk± 5:4 i tryumf w ca³ym turnieju.
Fina³em Speedway of Nations w roku 2020 z prac± dla reprezentacji Polski po¿egna³ siê w wieku 70 lat Marek Cie¶lak, który na stanowisku trenera pracowa³ w roku 2003 i dalej nieprzerwanie od 2007 roku. Utytu³owany coach wspólnie z reprezentacj± zdoby³ z³ote medale we wszystkich odmianach speedwaya (m.in. 10 medali DP¦, z czego a¿ 7 z³otych w latach 2007, 2009-2011, 2013, 2016-2017), ale niestety nie uda³o mu siê wywalczyæ z³ota SoN. Cie¶lak nie kry³ jednak satysfakcji z pracy jak± wykonywa³ i czu³ siê spe³nionym trenerem, mówi±c: "Fajna historia. W innych dyscyplinach nie by³o wielu trenerów, którzy byliby tak d³ugo dowódc± reprezentacji. Dziêkujê wszystkim zawodnikom, którzy je¼dzili w reprezentacji przez te czterna¶cie lat. Muszê te¿ podziêkowaæ tym, którzy mi pomagali. Piotrkowi Szymañskiemu, prezesom PZMot-u, sponsorom. Wiêcej nie chcê wymieniaæ, bo siê pomylê. Na te medale pracowa³a masa ludzi. Kiedy przejmowa³em kadrê, je¼dzili inni zawodnicy, a dzi¶ s± nowi. Niektórzy nie chcieli je¼dziæ w tej kadrze w tym roku. Z przyczyn ró¿nych, s³usznych czy nies³usznych, ale im te¿ dziêkujê. Stery w reprezentacji przejmuje dotychczasowy opiekun dru¿yny do lat 21 - Rafa³ Dobrucki, ¿yczê mu ¿eby - jak to siê mówi - sz³o. Aby odnosi³ sukcesy. To osoba kompetentna, ¿eby prowadziæ kadrê. Niech nie s³ucha nikogo i robi to, co podpowiada rozum i serce".

Rok 2022 przyniós³ kolejne zmiany w formule SoN, które by³y konieczno¶ci±, bo ostatnie lata pokaza³y, ¿e mo¿na mieæ dobr± parê, ale niekoniecznie dru¿ynê. Dlatego ¶wiatowe w³adze postanowi³y, ¿e w sezonie 2022 SoN odbêdzie siê w duñskim Esbjergu, ale wed³ug nowych regu³. Odst±piono od dwudniowego fina³u, na rzecz jednodniowych zawodów, a dru¿yny nie musia³y ju¿ posiadaæ w swoich sk³adach zawodników m³odzie¿owych. Jednak wa¿niejsz± zmian± by³o to, ¿e w roku 2023 mia³ wróciæ DP¦ z fina³em na toruñskiej MotoArenie, do którego eliminacj± mia³ byæ SoN!!! O ile przywrócenie DP¦ by³o jak najbardziej zasadne, o tyle wy³anianie finalistów dru¿ynowych w oparciu o wynik pary, by³o delikatnie mówi±c dziwne. Wielu ekspertów podkre¶la³o, ¿e kraj który móg³ wystawiæ w DP¦ solidn± dru¿yny z czterema zawodnikami, móg³ mieæ pecha w SON, jak choæby Szwedzi w roku 2021, kiedy to stracili dwóch zawodników z powodu kontuzji i drugiego dnia rywalizacji reprezentowa³ ich tylko jeden junior, który nie mia³ szans na ostateczny sukces. Z drugiej strony sta³y nacje które mia³y tylko dwóch licz±cych siê na ¶wiecie zawodników i po awansie mai³yby problem ze skompletowaniem czteroosobowej dru¿yny. Tak± ekip± by³a dla przyk³adu, rewelacyjna w 2021 roku ekipa francuska, która zaskoczy³a wszystkich obserwatorów, bo Dimitri Berge i David Bellego walczyli jak równy z równym z bardziej utytu³owanymi zawodnikami i po pierwszym dniu zawodów mieli realne szanse wywalczyæ pierwszy historyczny medal dla Francji na ¿u¿lowych torach.

W roku 2021 to wej¶cie do ¿u¿la potê¿nej stacji telewizyjnej Discovery Sports Events, która po³±czy³a si³y z FIM, by pokazaæ w innym wymiarze wszystkie wydarzenia FIM Speedway World Championship. Tym samym w roku 2022 zaproponowano zupe³nie nowe systemy eliminacji, które sta³y siê swoist± piramid± w karierze zawodników, daj±c im mo¿liwo¶æ ¶cigania siê od poziomu najni¿szego 250ccm poprzez rywalizacjê juniorsk±, do seniorskiego championatu. Aby mog³a wej¶æ do speedwaya nowa jako¶æ koncern przej±³ zarz±dzanie rywalizacj± w Speedway Grand Prix, które wy³ania³o mistrza ¶wiata seniorów, a tak¿e przemodelowa³ rywalizacjê juniorów i wprowadzi³ na nowy poziom walkê ¶wiatowych par SON i dru¿yn SWC.

Dla SoN oznacza³o to, ¿e ta ma³o atrakcyjna impreza mia³y byæ organizowana dla piêtnastu ¿u¿lowych nacji w formie eliminacji i fina³u na jednym obiekcie. Tak wiêc ca³y turniej mia³ odbyæ siê w duñskim Esbjergu w dniach 27-30 lipca 2022 r. Z dwóch pó³fina³ów do fina³u, gdzie rozstawieni byli Duñczycy jako gospodarz turnieju, awansowaæ mia³y po trzy narodowe ekipy. Co wa¿ne odst±piono o obowi±zku wystawiania na pozycji rezerwowego zawodnika do lar 21. Nie oznacza³o to, ¿e juniorzy stracili mo¿liwo¶æ rywalizacji w ¶wiatowych parach. Oto bowiem organizator zadba³ by wschodz±ce gwiazdy ¿u¿la w dzieñ poprzedzaj±cy wielki fina³ powalczy³y w ramach SON2, z siedmioma najlepszymi ekipami juniorskimi z innych krajów.

Pozostawiono punktacjê 4, 3, 2, 0, ale dodatkow± zachêt± do rywalizacji o jak najwy¿sz± lokatê by³a mo¿liwo¶æ ¶cigania siê w wznowionym Pucharze ¦wiata, który powraca³ do kalendarza FIM w roku 2023 i mia³ byæ rozgrywany co trzy lata.
 

Medali¶ci
Mistrzostw ¦wiata Par
Rok Tor
1968 Kempten Szwecja Anglia Norwegia
nieoficjalne
1969 Stokholm Nowa Zelandia Szwecja Anglia
nieoficjalne
1970 Malmoe Nowa Zelandia Szwecja Anglia
1971 Rybnik Polska Nowa Zelandia Szwecja
1972 Boras Anglia Nowa Zelandia Szwecja
1973 Boras Szwecja Dania Polska
1974 Belle Vue Szwecja Australia Nowa Zelandia
1975 Wroc³aw Szwecja Polska Dania
1976 Eskilstuna Anglia Dania Szwecja
1977 Belle Vue Anglia Szwecja Niemcy
1978 Chorzów Anglia Nowa Zelandia Dania
1979 Vojens Dania Anglia Polska
1980 Krsko Anglia Polska Dania
1981 Chorzów USA Nowa Zelandia Polska
1982 Liverpool USA Anglia Dania
1983 Goterborg Anglia Australia Dania
1984 Lonigo Anglia Dania Nowa Zelandia
1985 Rybnik Dania Anglia USA
1986 Pocking Dania USA Czechy
1987 Pardubice Dania Anglia USA
1988 Vojens Dania Anglia USA
1989 Leszno Dania Szwecja Anglia
1990 Landshut Dania Australia Wêgry
1991 Poznañ Dania Szwecja Norwegia
1992 Lonigo USA Anglia Szwecja
1993 Vojens Szwecja USA Dania
  

oficjalnych rozgrywek nie prowadzono

od 2013 roku rozgrywano nieoficjalne M¦P pod nazw±
Speedway Best Pair

2013 - nieoficjalne Polska Rosja Dania
2013 Toruñ
2014 - nieoficjalne Polska Rosja Dania
2014 Toruñ Australia Dania Polska
2014 Landshut Australia Dania Polska
2014 Eskilstuna Dania Australia Rosja
2015 - nieoficjalne Dania Polska Rosja
2015 Toruñ Dania Polska Australia
2015 Gustrow Rosja Dania Polska
2015 Esbjerg Dania Polska Rosja
w latach 2016-2017
rozgrywek oficjalnych i nieoficjalnych
nie prowadzono
  

od 2018 roku rozgrywano oficjalne M¦P pod nazw±
Speedway of Nations

2018 Wroc³aw Rosja Anglia Polska
2019 Togljatii Rosja Polska Australia
2020 Lublin Rosja Polska Dania
2021 Menchester Anglia Polska Dania
2022 Vojens Australia Anglia Szwecja
2023 w roku 2022podjêto decyzjê ¿e
SoN bêdzie rozgrywany co 2 lata na przemian z DP¦

       

Klasyfikacja medalowa Mistrzostw ¦wiata Par
w zestawieniu ujêto lata 1970-2022

medale uznawane za oficjalne mistrzostwa 1970-1993
medale uznawane za oficjalne mistrzostwa razem z (SBP)
medale uznawane za oficjalne mistrzostwa razem z [SBP i SoN
]
 

Pozycja Kraj Razem
1 8
(9)
[
9]
3
(3)
[3]
6
(8)
[10]
17
(20)
[
22]
2 7
(7)
[
8]
6
(6)
[
8]
2
(2)
[
2]
15
(15)
[
18]
3 4
(-)
[-
]
4
(-)
[-
]
4
(-)
[1
]
12
(-)
[1
]
4 1
(3)
[3
]
2
(3)
[
6]
3
(3)
[
4]
6
(9)
[1
3]
5 3
(-)
[-
]
2
(-)
[-
]
3
(-)
[-
]
8
(-)
[-
]
6 -
(-)
[3]
-
(2)
[2]
-
(1)
[1
]
-
(3)
[6]
7 1 4 2 7
8 -
(-)
[1]
3
(-)
[-
]
-
(-)
[-]
3
(-)
[1]
9 - - 1 1
10 - - 1 1
11 - - 1 1
12 - - 1 1

¬ród³o tekstu wyj¶ciowego: Henryk Grzonka,
"Speedway ma³a encyklopedia"; Katowice 1996

strona g³ówna

toruñskie turnieje turnieje ¶wiatowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy dzia³acze
klub statystyki sprzêt