ZĄBIK Jan
Jan Ząbik urodził się 21 grudnia 1945 roku. Sroga i śnieżna zima oraz znaczna odległość od urzędu ewidencji ludności spowodowała, że rodzice narodziny syna mogli zarejestrować dopiero w styczniu i tym sposobem mały Janek urodził się wg dokumentacji urzędowej 1 stycznia 1946 roku w miejscowości Kiełp. Przez całą sportową karierę związany był z Toruniem, a na torach żużlowych spędził aż 21 lat, by później zająć się szkoleniem młodzieży. Podczas kariery zawodniczej zatrudniony był w EMA-Apator Toruń, na stanowisku Kontrolera Jakości Produkcji (zawód wyuczony: elektryk). Po skończeniu kariery oddał się "trenerce", prowadził zespoły z Torunia, Ostrowa, Wrocławia.
Do toruńskiej szkółki żużlowej Ząbik trafił w wieku 19 lat, tam do dyspozycji dla ponad stu kandydatów na żużlowców były zaledwie dwa motocykle! Ostatecznie z całej tej grupy, licencję zdało tylko dwóch zawodników. Jest wielu zawodników, którzy już na początku swojej kariery odnoszą błyskotliwe sukcesy, jednak Jan Ząbik do nich nie należał. Dlatego musiał on długo trenować i czasami aż do znudzenia powtarzać wszystkie elementy żużlowego rzemiosła, ale miał też wielką ambicję i niesamowity dar uczenia się. Jak sam później przyznawał – przez cała swą karierę trwała praca nad sobą i swoją techniką oraz podpatrywanie najlepszych. Dla Jana Ząbika idolem i zawodnikiem, na którym starał się wzorować, była legenda toruńskiego żużla – Marian Rose.
"Mieszkałem wtedy w hotelu znajdującym się przy zakładzie. Miałem stamtąd niedaleko na stadion żużlowy przy ulicy Broniewskiego. Popołudniami nie było co robić, więc chodziłem popatrzeć jak jeżdżą zawodnicy. Wkrótce poznałem Mariana Rosego, czyli wybitnego toruńskiego żużlowca. Dość szybko złapaliśmy wspólny język. Okazało się, że on ma swój garaż, gdzie dłubie sobie przy motocyklach i samochodach. Ja chodziłem mu pomagać, bo motoryzacja od zawsze była moim oczkiem w głowie. Po prostu lubiłem pracować przy różnego rodzaju maszynach. Marian szybko zorientował się, że jestem kumaty w tych tematach i któregoś razu zaproponował mi przejażdżkę na motocyklu żużlowym. Z Marianem byliśmy sąsiadami i często się spotykaliśmy. Dzięki temu zacieśnialiśmy nasze relacje. Był wspaniałym kolegą. Przez cały czas można było na niego liczyć. Każdy kto do niego podszedł zawsze otrzymywał wsparcie i nigdy nie był odprawiany z kwitkiem. Dla mnie to był wzór koleżeństwa. Traktowałem go również jako najlepszego trenera i nauczyciela. To właśnie on zdradzał mi wiele żużlowych tajników i przekazywał mi mnóstwo wiedzy. Zawsze starałem się mu jakoś pomóc, a on w zamian udostępniał mi swój motocykl na treningach. Dzięki temu miałem trochę więcej jazdy i okazji do szlifowania swoich umiejętności. W klubie na całą grupę młodych zawodników były przeważnie tylko dwie maszyny, a czasami nawet jedna, więc nie było wcale tak łatwo się do tego dopchać. Trzeba było czekać na swoją kolej i jakoś się dzielić. Jeżeli ktoś niechcący się wywrócił, to wielokrotnie konieczne stawało się doprowadzenie motocykla do stanu używalności. To niestety potrafiło zająć trochę czasu i wiązać ręce zawodnikom palącym się do jazdy. Dzięki Marianowi nie byłem jednak tak bardzo od tego zależny i miałem nieco większe możliwości. Można powiedzieć, że od tego zaczęła się moja przygoda z tym sportem. Przed pierwszym wyjazdem na tor Marian pożyczył mi swój kombinezon i kask. Zanim wsiadłem na motocykl powiedział do mnie: tu jest sprzęgło, tu jest gaz, jedzie się w lewo i nie ma hamulców. Następnie zaczął wyjaśniać o co tak naprawdę chodzi w tym żużlu i jak powinienem jechać. Dzięki jego wskazówkom całkiem szybko opanowałem jazdę ślizgiem na łukach. Potem stwierdził, że musi nauczyć mnie startów. Tu jednak nie szło mi już tak dobrze. Kilka razy wylądowałem na plecach, bo chyba za bardzo się rozochociłem. W pewnym momencie Marian doszedł do wniosku, że jak na pierwszy raz to już wystarczy, bo jeszcze rozwalę mu motocykl, a on przecież musi mieć na czym startować w lidze. Te pierwsze przejazdy sprawiły jednak, że postanowiłem zapisać się do klubu. Nie byłem już najmłodszy, bo miałem 19 lat, ale wtedy w takim wieku się zaczynało. To nie było nic nadzwyczajnego. Pamiętam, że do szkółki przyszło jakieś sto osób, ale licencję zdałem tylko ja i jeszcze jeden chłopak. Temu drugiemu niespecjalnie jednak wychodziło i szybko dał sobie spokój. Mnie na szczęście udało się trochę bardziej przebić"- wspominał po latach
Debiut ligowy przypadł
Ząbkowi na spotkanie w Gnieźnie w 1966 roku, a los sprawił, że na torze pojawił
się właśnie w parze z Rose. Na początku zadaniem młodego Ząbika było przywożenie
jednego punktu w biegu, jednak z czasem, gdy jego praca zaczęła przynosić
efekty, zaczął odnosić pierwsze sukcesy: "Pewne rzeczy trzeba mieć wrodzone.
Mnie momentami trochę tego brakowało, ale robiłem wszystko, żeby stawać się jak
najlepszy i podnosić swój poziom. Z obsługą motocykla nigdy nie miałem problemu.
Największym wyzwaniem było jak najszybsze opanowanie skutecznej jazdy we
czterech. Ja zawsze miałem kłopoty ze startem. Nieraz się wywracałem, wjeżdżałem
w taśmę lub zostawałem w tyle. Za każdym razem starałem się jednak ugrać jak
najwięcej na dystansie. U mnie była walka przez cztery okrążenia. Próbowałem
atakować i po dużej i po małej. Nawet jak nie najlepiej zebrałem się ze startu,
to chciałem być pierwszy na mecie. Śmiało mogę powiedzieć, że to Marian
zaszczepił we mnie taką wolę walki. Dzięki niemu nauczyłem się technicznej jazdy
i przeprowadzania różnych manewrów na torze, które miały pomagać poprawiać swoją
pozycję"
W 1968 roku zdobył on młodzieżowe wicemistrzostwo Polski i o tym młodym
toruńskim żużlowcu zaczęło się robić głośno w kraju. Miało to też swoje
odzwierciedlenie w składzie toruńskiej Stali – teraz to Ząbik był już
prowadzącym parę i jego zadaniem było zwyciężanie, a także pomaganie słabszemu
partnerowi na torze. Po wypadku Mariana Rose to m.in. na Ząbika spadła
odpowiedzialność za wyniki drużyny z Torunia, która przez długie lata
bezskutecznie pukała do pierwszoligowych bram. W końcu w połowie lat
siedemdziesiątych, torunianie dopięli swego i po dziś dzień jeżdżą w najwyższej
klasie rozgrywek. Jan Ząbik odegrał w tym sukcesie ogromną rolę, a i sam
zdobywał coraz więcej trofeów – kilkukrotnie awansował się do finałów IMP, zajął
trzecie miejsce w „Złotym Kasku” w 1981 roku, a także wywalczył srebrny medal
MPPK wspólnie z Wojciechem Żabiałowiczem, z którym na przełomie lat
siedemdziesiątych i osiemdziesiątych tworzył niezapomniany tandem Z-Ż.
Jan Ząbik trafił również do kadry narodowej, a w roku 1980 wyjechał do Anglii,
aby w tamtejszej lidze bronić barw Sheffield. Jak później mówił - była to dla
niego prawdziwa szkoła żużla i mógł tylko żałować, że jego przygoda z ligą
angielską trwałą tylko przez jeden sezon. Ale ten rok dał mu więcej niż całe
lata startów w Polsce! Można było przecież poznać rozmaite tory, style jazdy
przeciwników oraz zdobyć niezbędne doświadczenie, zwłaszcza w pracy z
motocyklem.
Początkowo do ligi Angielskiej miał trafić Wojciech Żabiałowicz, ale sprawy
poukładały się w taki sposób, że ostatecznie wysłali Ząbika, który zobaczył jak
wygląda prawdziwy speedway od środka, bo jednak dla Polaków był to wówczas
trochę inny świat. Poznał tam wiele nowych torów i nauczył się lepszego
operowania różnorodnymi ustawieniami sprzętu zależnie od pogody, bo trzeba było
szybko reagować i dopasowywać sprzęt do zmieniających warunków. Na brytyjskich
torach jeździło się też zupełnie inaczej, więc mógł doskonalić swoje
umiejętności i z perspektywy czasu, Anglia dała mu bardzo dużo, bo tam dostałem
prawdziwą lekcję żużla i poznał ten sport znacznie lepiej. Po powrocie do Polski
czuł, że jeszcze bardziej chce mu się jeździć.
Szczególne znaczenie w karierze Jana Ząbika miały też powołania do Żużlowej Reprezentacji Polski, bo to był sygnał, że zalicza się do krajowej czołówki. Zawodników dobierano wówczas na podstawie osiąganych wyników. Kadra funkcjonowała w oparciu o obozy i wyjazdy na zawody. Składy na poszczególne mecze i turnieje przeważnie zależały od rywali oraz toru. Jan Ząbik zaliczyłem wiele takich zgrupowań, na których nie brakowało kabareciarzy, którzy zawsze musieli coś zbroić i wyciąć komuś jakiś numer. Dzięki nim ciągle się coś działo i było wesoło, ale gdy przychodziły zawody, każdy podchodził profesjonalnie do swoich obowiązków: "Pamiętam, że kiedyś byliśmy na obozie w Bydgoszczy. Trener zawsze dawał nam porządny wycisk. Któregoś dnia po ciężkim marszobiegu byłem tak wykończony, że musiałem się zdrzemnąć. Na swoje nieszczęście usnąłem tak mocno, że koledzy postanowili to wykorzystać. Kompletnie nie zdawałem sobie sprawy, że ktoś wszedł do mojego pokoju i właśnie robi mi kawał. Nagle usłyszałem potężne walenie w drzwi. Nie wiedziałem co się dzieje, więc zerwałem się na równe nogi i pobiegłem otworzyć. Na korytarzu czekali kumple, którzy jak tylko mnie zobaczyli, to zaczęli skręcać się ze śmiechu. Nie miałem pojęcia o co im chodzi. W pewnym momencie zerknąłem jednak w lustro i wszystko zrozumiałem. Okazało się, że całą twarz miałem wysmarowaną czarną pastą do butów. Wyglądałem przekomicznie. Potem dowiedziałem się, że za całą akcją stał Jurek Szczakiel. On był niemożliwy i zawsze coś nawywijał. Fajnie to sobie teraz powspominać. Przyznam, że lubiliśmy się wygłupiać i sobie docinać, ale jednocześnie tworzyliśmy bardzo zgraną grupę. Funkcjonowaliśmy zgodnie z zasadą, że jeden za wszystkich, a wszyscy za jednego".
Pan Jan przez całą karierę jeździł w barwach macierzystej drużyny. Miał co prawda propozycje z innych klubów, ale czuł się bardzo mocno związany z klubem i nie chciał odchodzić, bo Toruń uważał za swoje miasto i kochał je całym sercem. Spędził w nim większość swojego życia, a klub stał się całym jego życiem. Początkowo przyświecał mu cel, aby awansować do najwyższej klasy rozgrywkowej. Powiedziałem sobie wówczas, że będzie tak długo jeździł, dopóki tego nie zrealizuje. Kiedy Apator dopiął swego, to gonił za kolejnymi marzeniami i walczył o jak najwyższą pozycję w tabeli i to trzymało go w mieście Kopernika. Zawsze prezentował bardzo wysoką formę, a na przestrzeni lat zaliczył wiele naprawdę dobrych sezonów, podczas których wykręcał świetną średnią i był jednym z liderów swojej drużyny. Patrząc na statystyki, można dojść do wniosku, że Jan Ząbik był żużlowcem, który nie schodził poniżej pewnego poziomu. W 1981 roku wspólnie z Wojciechem Żabiałowiczem wywalczył drugie miejsce w Mistrzostwach Polski Par Klubowych. Dwa lata później jego Apator sięgnął po brązowy medal w rozgrywkach ligowych i po raz pierwszy w historii znalazł się na podium DMP, natomiast w 1986 roku torunianie zdobyli wymarzone Mistrzostwo Polski, a Ząbik pełnił funkcję jeżdżącego trenera zespołu. Po tym sukcesie zakończył swoją karierę żużlową, a rok później – w czerwcu 1987 roku odbył się na torze w Toruniu jego turniej pożegnalny, który w wielkim stylu wygrał Duńczyk Hans Nielsen. Tuż po zakończeniu kariery Ząbik skupił się na szkoleniu młodzieży, to właśnie z jego inicjatywy w połowie lat osiemdziesiątych powstał minitor dla dzieci, gdzie swoje pierwsze szlify żużlowe zdobywali m.in. Piotr Baron czy Tomasz Bajerski. Kilka lat później Ząbik odszedł z Torunia, najpierw do Grudziądza, a potem także do Ostrowa i Wrocławia i wszędzie tam cieszył się uznaniem, pozostawiając po sobie zdolną młodzież. W końcu jednak wrócił do Torunia, gdzie ponownie objął funkcję trenera, doprowadzając toruński zespół do kolejnego złota DMP w 2001 roku.
Jedni w środowisku żużlowym traktują go jak ojca, inni jak nauczyciela. Jan
Ząbik udowadnia bowiem, że gdy zajęcie sprawia prawdziwą radość, upływający czas
nie ma żadnego znaczenia.
Gdy na początku lat 80. Jan Ząbik zaczynał pracę trenera, nikt - włącznie z nim
samym - nie mógł przypuszczać, że będzie zajmować się tym także parę dekad
później. Jak wspomina, wszystko zaczęło się po jego powrocie z Wysp Brytyjskich,
gdzie przez jeden sezon bronił barw Sheffield. Gdy wróciłem do Polski nie
zrezygnowałem do końca z jazdy na żużlu. Zainteresowałem się jednak trenerką i
można powiedzieć, że od 1981 roku po dziś dzień jestem stale w tym zawodzie. Na
początku byłem co prawda jeżdżącym trenerem, ale w końcu musiałem na coś się zdecydować.
Uznałem, że trzeba wybrać to, co robi się najlepiej. Moje wyniki jako żużlowiec
nie należały przecież do najwybitniejszych, dlatego postanowiłem poświęcić się
szkoleniu.
Tym, co Ząbika od początku pracy trenerskiej interesowało najbardziej, było szkolenie młodzieży. Dlaczego odniósł w tej dziedzinie sukces? Niektórzy mówią, że miał szczęście, jednak sam zainteresowany podkreśla, że w szkoleniu młodzieży bardzo pomaga mu minitor: Nie ukrywam, że minitor jest dla mnie, jako trenera, czymś bardzo ułatwiającym zadanie. Dzięki temu, że trenujemy na takim torze, zawodnicy szybko opanowują technikę i potrafią naprawdę umiejętnie jeździć. Jeśli dany adept opanuje wymagania, jakie stawiamy mu na minitorze, to o wiele łatwiej jest mu później na normalnym obiekcie. W zasadzie to wszystkim. Na minitorze jestem w stanie zrobić to, czego tylko dusza zapragnie. Mogę zmieniać nachylenie łuków, nawierzchnię, do tego często ustawiam zawodnikom pachołki i przygotowuję dla nich różne zadania. Poza tym mając swój minitor, możemy trenować od świtu do zachodu słońca. Nikt nam w tym nie przeszkadza.
W wypowiedzi Pana Jana jest nieco kokieterii,
bowiem mimo wszystko jest wspaniałym wychowawcą żużlowej młodzieży, do jego wychowanków
należą m.in. Robert Sawina czy
Krzysztof Kuczwalski, który w latach
osiemdziesiątych zapowiadał się na świetnego zawodnika. Wielki udział miał
również w kształtowaniu się takich zawodników jak
Mirosław Kowalik,
Jacek
Krzyżaniak, Piotr Barion czy
Robert Kościecha. Z
czasem w drużynie prowadzonej przez Jana Ząbika pojawił się także jego
syn - Karol, który w roku 2003 zadebiutował w lidze
i szybko stał się najlepszym juniorem nie tylko w kraju, ale i na świecie, co
potwierdził tytułem IMŚJ. Dlatego o trenerskim fachu najwięcej mogą powiedzieć
Jego wychowankowie.
Robert Kościecha- Trenera Ząbika wyróżnia na pewno to, że zawsze ma
cierpliwość i czas do pracy z młodzieżą. Jak pamiętam, zawsze poświęcał się w
stu procentach swojej pracy, a to później skutkowało tym, że w klubie było wielu
zdolnych zawodników. Pana Jana znam w zasadzie od małego, ponieważ jeszcze mój tata
jeździł z nim trochę na żużlu. Gdy miałem 9 czy 10 lat, odbyłem natomiast pod
jego okiem pierwszy trening na minitorze. Tak to wszystko się zaczęło. Wytrwać w
środowisku żużlowym przez kilkadziesiąt lat nie jest na pewno łatwo. Widać
jednak, że ten sport jest jego największą pasją i że poświęcił mu część swojego
życia. Dwa czy trzy lata po zdaniu przeze mnie licencji, pan Ząbik wrócił do
klubu w roli trenera. Z naszej współpracy zawsze byłem zadowolony i nie ukrywam,
że nawet teraz, mimo że nie jeżdżę już w Toruniu, jesteśmy w kontakcie. Jestem
mu wdzięczny, bo w wielu rzeczach w trakcie mojej kariery mi pomógł.
Piotr Baron - pana Janka poznałem już jako dziecko, a później nasze
drogi wielokrotnie się splatały. Teraz, po latach, jesteśmy w zasadzie kolegami
po fachu - przyznaje Baron, który jako nastolatek podążał za Ząbikiem, w latach
90. przenosząc się wraz z nim do klubu z Grudziądza. Z mojej strony na temat
pana Janka mogą pojawić się same superlatywy. Lepszego trenera w Polsce po
prostu nie ma. Uważam, że dla każdego z nas, zajmującego się szkoleniem, pan Jan
może być po prostu wzorem.
Z sentymentem swoich dawnych podopiecznych wspomina także sam szkoleniowiec:
Bliscy byli mi tak naprawdę wszyscy, których w ciągu wielu lat wychowałem. Z
uśmiechem na twarzy wspominam szczególnie tych, którzy później święcili z nami
triumfy i odnosili sukcesy. Satysfakcja pojawia się wtedy, kiedy zawodnik, w
którego się wierzyło i któremu poświęcało się wiele godzin, osiąga wyniki na
torze. By z tego materiału, jakim jest młody żużlowiec coś zrobić, trzeba jednak
poświęcić wiele energii. Bez zaangażowania samego chłopaka o wyniku też nie może
być mowy. Wszystko musi być poparte naprawdę ciężką pracą.
Od roku 2007 Pan Jan z uwagi na swój nieprzeciętny dar szkolenia żużlowego narybku, został oddelegowany w klubie tylko do szkolenia młodzieży. Dało to wymierny efekt w postaci kolejnych wychowanków, jednak czy z młodego narybku wyrosną prawdziwe rekiny speedwaya czas pokaże. Warto również wspomnieć w biografii Pana Jana fakt, że w roku 2012 zawiązało się Stowarzyszenie "Stal", które zawiązało się w roku poprzednim, a jego zadaniem było szkolenie młodzieży. Młodych toruńskich adeptów prowadził nie kto inny Jan Ząbik, który organizował zajęcia na miejscowym lotnisku, gdzie toruński klub zbudował dwa minitory - większy, 265-metrowy oraz w środku mniejszy 125-metrowy. Toruński coach, praktycznie każdą wolną chwilę spędzał z młodymi żużlowcami i doglądał młodzieżowych torów, na które nawieziono granit ze starego toru i wykonano nasypy wokół obiektu. Warto też podkreślić, że współpracujący z toruńskim klubem Tony Briggs wspomógł minitor dmuchanymi bandami, aby młodzi żużlowcy czuli się bezpieczniej. Ktoś może zapytać: po co minitory, przecież żużlowcy mają do dyspozycji piękny obiekt, na którym pewnie jeździ się przyjemniej niż na umieszczonym z dala od "cywilizacji" na torze, gdzie nawet nie można się porządnie rozpędzić. Wątpliwości natychmiast rozwiewał toruński trener: "Na takich torach najlepiej można się nauczyć techniki. A poza tym ten obiekt ma inną zaletę. Na Motoarenie często coś się dzieje, a tutaj możemy bez przeszkód jeździć od rana do nocy. W procesie szkolenia zawodnika młodzi adepci powinni stopniowo przesiadać się z motocykli o mniejszej pojemności silnika na coraz większy, a co za tym idzie mocniejszy". Niestety żużel to sport dla tych, którzy się nie poddają i walczą do końca, czasami na przekór wszystkiemu, dlatego nie jest łatwo znaleźć młodych chętnych do uprawiania tej dyscypliny sportu. Trener Ząbik, nie poprzestawał jednak tylko na szkoleniu, bowiem często jeździł i szukał potencjalnych przyszłych żużlowców. Oto jak komentował swoje poszukiwania żużlowych perełek: Ostatnio często bywa tak, że na uprawianie tego sportu mogą sobie pozwolić tylko dzieci bogatych rodziców. A te nieraz nie mają talentu i zacięcia. Na minitor mogę przyjąć wszystkich. Szukam więc po wioskach i namawiam każdego, kto wydaje mi się talentem. To widać nawet choćby po tym, jak dzieciaki jeżdżą na rowerze. Dobrze, że ideę szkolenia młodzieży rozumie prezes Unibaxu Wojciech Stępniewski i również stawia na to, żebyśmy mieli jak najwięcej wychowanków. W innych klubach różnie z tym bywa.
W roku 2012 Jan Ząbik spełnił swoje marzenie i obok Motoareny, na granicy lotniska sportowego, za jego inicjatywą rozpoczęto budowę obiektu przeznaczony dla młodzieżowców, a w przyszłości, być może dla drużyny Stali Toriń, która miała być alternatywą i zapleczem dla naszpikowanego gwiazdami ekstraligowego Unibaxu. Drugoligowa Stal w założeniu miała być rdzennie miejska: jej barw bronić mieli zawodnicy "stąd", którzy nie mieli szans na starty w walczącym o zupełnie inne cele Unibaxie. Warto też podkreślić, że w budowę toruńskiego minitoru Jan Ząbik swoją charyzmą, zaangażował kibiców, którzy pomagali w weekendy i wakacje przy budowie obiektu. Finalnie obiekt wyposażony został w elektryczność, na drewnianym ogrodzeniu zamontowane zostały dmuchane bandy, a w środku dużego toru powstał mniejszy tor, niczym dawniej na obiekcie przy ulicy Broniewskiego 98. Jak mówił sam Jan Ząbik, na takim minitorze wychowywali się bracia Przedpełscy i wielu innych zawodników skorzysta z jego technicznych walorów.
Talent
do szkolenia to nie jedyna zaleta Jana Ząbika. Szkoleniowiec ten na co dzień
zaraża także drużynę swoim optymizmem. Dla pana Jana nie ma rzeczy niemożliwych
i żaden mecz nigdy nie jest dla niego przegrany. To nie tylko osoba pogodna, ale
też bardzo otwarta na ludzi. To trener lubiany zarówno przez kibiców,
zawodników, jak i działaczy innych klubów. Powiedzmy sobie szczerze, jest on
osobą, której nie da się nie lubić. W 2010 roku Jan Ząbik wziął udział w wyborach
do Rady Miasta Torunia z ramienia KW Michała Zaleskiego "Czas Gospodarzy".
Trener Unibaxu Toruń startował z okręgu nr 4: Rubinkowo, Jakubskie Przedmieście,
Winnica, Bielawy, Grębocin, Nad Strugą Katarzynka, Mokre.
Szkoleniowiec toruńskich żużlowców, jako radny przede wszystkim
podejmuje wszelkie działania mających na celu rozwój infrastruktury sportowej
Torunia: modernizacja i budowa nowych obiektów, kolejnych Orlików oraz aren,
które mają spełniać wszelkie wymogi dla imprez o charakterze europejskim.
W roku 2012 za sprawą "radnego-trenera" od września przy toruńskiej Szkole
Mistrzostwa Sportowego mieszczącej się na ul. Targowej powołano pierwszą w
Polsce klasę żużlową. O powstaniu żużlowej szkoły mówiło się od dawna, plany
ziściły się, gdy wiadomym było, że ponsorzy pomogą dokończyć prace na toruńskim minitorze, który został wyposażony m.in. w dmuchaną bandę. Zawodnicy mieli
trenować, ale również uczestniczyć w zawodach i na tę okoliczność Stowarzyszenie
Miłośników Sportów Motorowych Stal Toruń zgłosiło do rozgrywek miniżużlowych
pięciu zawodników. W skład pierwszej drużyny wchodzili Adrian Bułanowski, Marcin
Kościelski, Adam Rembeza, Adam Wankiewicz oraz Igor Kopeć-Sobczyński.
Zupełnie nowatorski jak na polskie realia żużlowe pomysł utworzenia klasy
żużlowej przy SMS-ie mieszczącym się na ul. Targowej w Toruniu, tak komentował
pomysłodawca - Będzie to pierwsza tego typu klasa w Polsce. Przewodniczący
GKSŻ - Piotr Szymański był w Togliatti, gdzie istnieje takie rozwiązanie i
stwierdził, że jest ono bardzo udane. Coraz więcej Rosjan przedostaje się do
światowej czołówki. A my mamy warunki: są minitory w Toruniu i okolicach, czyli
w Bydgoszczy, Grudziądzu, Pile, Gdańsku. Jest kadra szkoleniowa, jak choćby
Jacek Krzyżaniak, który
ma wykształcenie pedagogiczne.
Patrząc na zaangażowanie Pana Jana jedno jest pewne cała Polska może zazdrościć Toruniowi takiego, trenera, wychowawcy, sportowca, człowieka. Bo przecież Jan Ząbik to coś więcej dla toruńskiego żużla niż tylko zawodnik, później trener. To marka jakich mało. Zmieniali się w Toruniu zawodnicy, trenerzy, zarządy, prezesi, działacze, stadiony, a Pan Janek ciągle tkwi na posterunku. Nigdy nie było słychać o jakimkolwiek skandalu z jego udziałem, nigdy nie wypowiadał się negatywnie o konkurentach, oponentach, zawsze emanuje klasą i fachowością. A o jego podejściu do kształtowania młodych żużlowych charakterów niech świadczy wypowiedziane przez Pana Jana zdanie w jednym z wywiadów: "Ja kocham młodzież, kocham dzieciaków. Dla nich zrobię wszystko. Jak się nauczą rzemiosła we wczesnym wieku, to szybko mogą zostać klasowymi żużlowcami. Obojętnie czy ktoś pochodzi z Torunia, czy przyjedzie do nas z innego kraju - każdemu pomogę i udzielę wskazówek."
Nic więc dziwnego, że zaangażowanie i zasługi na płaszczyźnie klubowej zostały dostrzeżone przez władze ogólnopolskie i gdy 28 listopada 2015 roku wybrano na kolejną kadencję nowy skład Głównej Komisji Sportu Żużlowego, poszerzono skład komisji do siedmiu osób wśród, których znalazł się Jan Ząbik, który miał zająć się koordynowaniem projektu miniżużla w skali Polski oraz prowadzić reprezentację złożoną z najmłodszych zawodników mających poniżej 16 lat i dopiero planujących starania o licencję.
W kolejnych latach toruński trener był
jednak nieco z boku żużlowych wydarzeń w Toruniu. Prowadził co prawda
wspólnie ze swoim synem Karolem, toruńską miniżuzlową Stal, ale pierwszoligowa
drużyna była zarezerwowana dla innych trenerów. Zmieniło się to przed sezonem
2018, kiedy to pierwszą drużynę miał poprowadzić
Jacek Frątczak.
Jan Ząbik wrócił do klubowego parkingu i znowu był blisko toruńskiego klubu.
Miał on pomagać synowi, który dostał zadanie pracy z młodzieżą. Za wszystkie
decyzje miał jednak odpowiadać Karol, a Jan miał być łącznikiem pierwszej
drużyny ze Stalą Toruń w której trenowało dwunastu chłopców w różnym wieku.
Po powrocie duetu Ząbików na pierwszy szkoleniowy front, kibice oczekiwali
nawiązania do lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, kiedy to Toruń stał
własnym wychowankami. Niestety wysypu młodych jeźdźców w Toruniu nie było, ale
Jan Ząbik ku uciesze kibiców pojawiał się co jakiś czas podczas ważnych wydarzeń
żużlowych, jak choćby podczas odsłonięcia "żużlowej
Katarzynki" toruńskich Aniołów przed dworem Artusa w roku 2019 czy podczas
retro derbów 2019, organizowanych przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w
Toruniu, Stal Toruń oraz Bohaterów Czarnego Gryfa. Podczas tej drugiej imprezy
Pan Janek nie miał oporów by wyjechać na tor i jak za dawnych lat dać popis
jazdy na motocyklu z lat osiemdziesiątych.
Opowiadał również o swoim życiowym spełnieniu:
"Poświeciłem całe życie sportowi. Jestem spełnionym dziadkiem. Niestety… żona
już odeszła, a Karol i Robert są na swoim. Teraz najważniejsze, by zdrowie
dopisywało. Firma działa, Stal Toruń tez działa. Następni chłopcy będą zdawać
licencje. Niech się tak kręci dla dobra toruńskiego żużla i nie tylko".
Czy tak się stanie należy poczekać przynajmniej kilka lat, bowiem jak mawia przysłowie z "pustego i Salomon nie naleje", a Jan Ząbik zawsze powtarzał, że doskonałe wyniki z miniżużla nie muszą przekładać się na dorosły żużel.
O Panu Janku Ząbiku należy przytoczyć jeszcze fakt z jego życia. Ale niech
o tym opowie jeden z rozdziałów książki:
(niestety w zbiorach posiadam tylko dwie kartki tego wydania
i nie wiem co to za tytuł. Tekst ten mam skatalogowany w roku 1973 więc
prawdopodobnie książka pochodzi z tego okresu)
JAN ZĄBIK
sport motorowy jest jak narkotyk
Ma wiele zasług jako sportowiec. Do Księgi
Honorowej woj. toruńskiego wpisano go za czyn niecodzienny. Oto treść wpisu:
"Z narażeniem własnego życia, doznając ciężkich poparzeń ciała, wyniósł z
płonącego budynku troje małych dzieci oraz skutecznie pokierował akcją gaszenia
pożaru. Od dziesięciu lat jest kapitanem drużyny żużlowej. Jest wzorem
sportowca, kolegi i nauczyciela. Cieszy się wielkim szacunkiem i uznaniem wśród
kibiców i działaczy".
Jan Ząbik nie chce mówić o swoim wyczynie. Uważa, że zrobił to, co do niego
należało. Był na weselu na wsi. Zapaliła się stodoła, w której spały dzieci.
Płomień szybko ogarnął cały obiekt. Ludzie potracili głowy: zamiast ratować -
zaczęli lamentować. Ząbik wskoczyli raz i drugi w płomienie. Wyciągnął dzieci.
Objął komendę, zorganizował mimo poparzeń - akcję gaszenia. Zapobiegało to
bardziej dotkliwym stratom.
Nieskładnie mu o tym mówić. Woli o sporcie żużlowym. Chyba rygory tej dyscypliny
sportu, wymagającego odwagi, rozwagi i błyskawicznych decyzji, wiążą się z
faktem, który opisano wyżej. Posłuchajmy więc, co mówi o swoim umiłowanym
sporcie.
Moja przygoda z żużlem - mówi Jan Ząbik - zaczęła się przed czternastu łaty. Za
namową kuzyna wybrałem się po raz pierwszy na mecz żużlowy na stadionie przy ul.
Broniewskiego. Miałem wówczas 19 lat. Podczas jednego z biegów zawodnik
gospodarzy, Józef Ptak, miał upadek. Z całym impetem wpadł na siatkę. Zrobiło to
na mnie tak duże wrażenie, że zemdlałem.
Od tego czasu jednak zacząłem interesować się żużlem. Przychodziłem na stadion,
zaglądałem do warsztatu. W 1965 roku zamieszkałem w Toruniu na stałe, zacząłem
uczęszczać na zajęcia tzw. szkółki. Było nas prawie stu. Ćwiczyliśmy w dwóch
grupach na trzech motocyklach. Długo nie udawało mi się dosiąść motoru. Kiedy
przychodziła na mnie kolej, silnik najczęściej defekował. Były to stare
wysłużone Fisy. Zajęcia prowadził Marian Rose.
W 1966 roku na wiosnę zdałem "egzamin" na żużlowca i zdobyłem upragnioną
licencję, mogłem startować w zawodach. Pamiętam doskonale pierwszy ligowy start.
Jeździliśmy z "Karpatami" w Krośnie. Był to mecz o mistrzostwo II ligi. W dwóch
biegach zdobyłem wówczas 4 punkty. Jeden bieg wygrałem, raz byłem trzeci.
Toruńska Stal występowała wówczas w składzie: Rose, Kościelak, Bauta, Szuluk,
Jaworski, Cheładze.
Funkcję kapitana drużyny piastuję nieprzerwanie od 1971 roku.
Z sukcesów, jakie odnosiłem na różnych torach, najbardziej cenię sobie
wicemistrzostwo młodzieżowe Polski, zdobycie mistrzostwa Polski par klubowych (z
Januszem Plewińskim) i indywidualne mistrzostwo federacji Stal.
W bieżącym roku otrzymałem odznakę "Zasłużony dla województwa toruńskiego". Po
raz pierwszy to wyróżnienie otrzymał sportowiec. Przyjąłem je z dużym
zadowoleniem i wzruszeniem. Uważam to za uhonorowanie mojej pracy i postawy na
boisku i w życiu codziennym, jako sportowca i mieszkańca tego województwa.
Obecnie - startując w I lidze, kiedy trzeba więcej czasu poświęcić na zajęcia na
torze i w warsztatach - z pracy jesteśmy w macierzystych zakładów urlopowani. Od
dziesięciu lat jestem pracownikiem "Apatora".
Sport motorowy wciąga, jest jak narkotyk. Jednak nadejdzie czas, kiedy trzeba
będzie odstawić motor, wówczas poświęcę się szkoleniu młodzieży lub zostanę
działaczem sportowym. Nie chciałbym rozstawać się z żużlem.
Życie żużlowca nie jest tak atrakcyjne, jak się niektórym wydaje. Efektownie
uszyty kombinezon z barwnymi wypustkami, błyszczący motor to tylko zewnętrzne
atrybuty. Chcąc mieć wyniki i zadowolenie ze startów, nie wystarczy wziąć
motocykl z rąk mechanika. Trzeba również samemu popracować przy silniku. Od
własnej pracy i pracy całej drużyny zależą wyniki na torze.
Mimo
upływu lat Pan Janek
Ząbik ciągle cchce być obecny w żużlu i z ochotą dzielił się wspomnieniami z
bogatej kariery sportowej. Nic więc dziwnego, że każdy dziennikarz chciał
osobiście spisać owe opowieści. Na uwagę w tym przypadku zasługują dwa wywiady.
Pierwszy z roku 2021 poczyniony przez redaktora Przemysława Sierakowskiego.
Drugi z roku 2023 przeprowadzony w kilka dni po urodzinach pana Jana, uraczył
Karol Śliwiński.
Oto zapis tych rozmów.
Jan
Ząbik: Nie musisz mieć w drużynie samych mistrzów. 6 x 8 to 48 - wystarczy do
zwycięstwa
Jan Ząbik to żywa legenda toruńskiej Stali. Z żużlem związany przez całe dorosłe
życie. Rocznik 1946, bardzo długą karierę rozpoczął w sezonie 1965, a po jej
zakończeniu namiętnie szkolił. Nie tylko młodzież, ale również zespoły ligowe.
Podopieczni Ząbika wielokrotnie zdobywali laury indywidualnie i drużynowo.
Chodząca encyklopedia, szczególnie anielskiego speedwaya znad Wisły. Wyśmienity
praktyk. Przy tym twardziel. Na jego rękach konał na torze po wypadku Kajtek
Araszewicz. Nie załamał się. Lata później ratował życie własnemu synowi, gdy ten
dusił się zapadniętym językiem. Wytrzymał. Pozostał skromnym, życzliwym światu
człowiekiem. W tym roku obchodzi trzecie ćwierćwiecze. Wciąż przy ukochanym
żużlu. Blisko, choć może nieco poza obiektywami kamer.
Janek, trudno się z Tobą umówić. Wciąż między obowiązkami radnego, żużlowymi
treningami na toruńskim Lotnisku, a własnym biznesem.
Nie siedzę na kanapie przed telewizorem. Nie mój charakter. Póki sił starczy.
Chciałbym zagadnąć o Twoje początki i nieco współczesny speedway…
Byle nie wiało, bo jestem na treningu mini żużlowców, a dmucha solidnie.
Do żużla, wedle obecnych realiów, trafiłeś późno. Jako dziewiętnastolatek
zaczynałeś w szkółce, pod okiem patrona Motoareny Mariana Rose?
No tak. Wtedy mieliśmy taki regulamin. Nie mogłeś zaczynać treningów jako
nastolatek. Musiałeś osiągnąć dorosłość, by spróbować. Dziś nie miałbym pewnie
najmniejszych szans. Wówczas to było powszechne, naturalne. Obecnie nawet
piętnastolatkowie, po uzyskaniu licencji, startują w zawodach, w tamtych latach
nie do pomyślenia. Jest łatwiej, bo młody chłopak ma znacznie więcej czasu, by
zaistnieć. Jako kilkulatek nabiera ogłady na mniejszych motocyklach, oswaja się,
potem licencja i jako szesnastoletni gołowąs jest już przygotowany do startu w
lidze. Nam było trudniej, zaś presja upływającego czasu nie pomagała.
Tobie zostały ledwie dwa młodzieżowe lata, a mimo to zdobyłeś srebrny medal MIMP.
Prawdziwy fenomen?
No, a mogłem mieć mistrza. Tylko i wyłącznie mój błąd. Gdyby nie to, byłoby
jeszcze zacniej, a tak śp. Zdzisław Dobrucki złapał mnie na kresce o błysk
szprychy.
Startowałeś do czterdziestki. 21 sezonów na torze. Mnóstwo ludzi i zdarzeń. Na
przestrzeni lat zupełnie inny żużel?
W Toruniu czułem się znakomicie. Zdrowie dopisywało. To się ścigałem. A inny
żużel? Mając 34 lata spróbowałem angielskiej szkoły. To była dopiero inna
żużlowa jakość. Trafiłem do Sheffield Tigers. Pierwotnie miał jechać na Wyspy
Wojciech Żabiałowicz. Problemem okazała się jego służba wojskowa, odpracowywana
w zakładowej straży pożarnej zakładów Elana. Nie puścili go. Nie było wtedy
takiej swobody poruszania się jak dziś. Najpierw składało się wniosek o
paszport. Nie było przesądzone, że go otrzymasz, a do tego wydawano dokument na
krótki czas. Nikt nie trzymał paszportu w domu, w szufladzie. Potem wiza,
pozwolenie na pracę - mnóstwo tej buchalterii. Kilka polskich klubów wysyłało w
tamtym czasie zawodników do Anglii. To była prawdziwa mekka speedway`a.
Najlepsza, a właściwie, najlepsze ligi świata, bo mieli wówczas Wyspiarze kilka
szczebli rozgrywek i mnóstwo znakomitych klubów, w których ścigała się
międzynarodowa czołówka. Znaleźć się w tym towarzystwie, to było jak chwycić
Boga za kostki. Ktoś z Torunia też miał jechać. Wojtka nie puścili z uwagi na
wojsko, więc padło na mnie. Po piętnastu latach w Stali myślałem, że wszystko
już potrafię. Ależ się myliłem. W pierwszym meczu zdobyłem co prawda komplet.
Dziewięć plus bonusy. Kombinowałem sobie, że nie taki diabeł straszny. Później
przyszła prawdziwa szkoła. Krótkie, techniczne tory, z którymi początkowo
zupełnie nie potrafiłem sobie poradzić. Uczyłem się żużla na nowo. To co dziś
oczywiste i powszechne - zapłon, dysza, ustawienia - miało już wtedy w Anglii
ogromne znaczenie. Człowiek nie wiedział w którą stronę iść. A byłeś sam.
Skazany na siebie. Trzeba było dobrze i szybko podpatrywać. Co robić z
motocyklem, jak jechać. Tam oczy mi się otworzyły. Za to po powrocie do kraju,
po tych terminach, dopiero mi się zachciało jeździć. Miałem frajdę i radość ze
ścigania. Naturalnie nie opanowałem wszystkiego idealnie. Nawet Hans Nielsen,
czy Tony Rickardsson gdy kończyli kariery, mówili, że sami wszystkiego jeszcze
nie wiedzą. Ale rozumiałem znacznie więcej, szczególnie w zachowaniu motocykla i
to pomagało zdobywać dużo punktów w Polsce.
Mówiło się, że bez stażu na Wyspach nie można zostać mistrzem świata?
No tak. Tylko teraz to się zmieniło. Otwarte granice, twarde, łatwiejsze,
wygodniejsze tory. Decydują niuanse, przede wszystkim w sprzęcie. Człowiek
znaczy coraz mniej. Naszych chłopaków w Grand Prix nic już nie zaskoczy. Nawet
bez startów w Anglii. Mają objeżdżone tory całego świata. Szwecja, Dania,
Niemcy, Rosja, Czechy. Byli wszędzie. To pomaga. Anglia wiele lat temu była
elitarnym miejscem. W najwyższej lidze ścigali się wyłącznie najlepsi z całego
świata. Dziś to historia. Tylko nieliczne tory takie same. Poziom jednak
przedstawia wiele do życzenia. Można nawet zaryzykować, że po trosze startują
tam ludzie z łapanki. W tamtym czasie, to wyglądało zupełnie inaczej. Kiedy
wróciłem z Wysp, pomagałem budować tor przy Broniewskiego, który tyle lat
znakomicie nam służył. Teraz tam jest market. Znak czasów.
Cały czas jesteś w boju, z tymi młodymi, których najbardziej kochałeś?
Młody chłopak uczy się na mini torach. Tych jest coraz więcej w Polsce. Objeżdża
sporo zawodów. Przychodzi potem do dużego klubu i to już od prowadzenia tam
zależy, co osiągnie.
Tobie udało się w 1986 roku zdobyć pierwsze złoto DMP dla Torunia, jako jeżdżący
trener?
Piękne czasy. Prawdziwa przyjemność jazdy. Była też ciężka praca. Bez niej nikt
niczego nie wygra. Po doświadczeniach z Anglii było mi łatwiej się odnaleźć i
podpowiedzieć chłopakom. Żużlem jednak zawsze trzeba żyć, spać i… sam sobie
dopowiedz to trzecie. Umiejętności, myślenie - to przychodzi z latami o ile
żyjesz tym sportem i potrafisz wyciągać wnioski. Nie można przejść obok kariery.
Jest coś, co obecnie szczególnie Ci przeszkadza?
Drażnią mnie te "falstarty". Po co uczyć refleksu, skoro trafisz w zwolnienie
taśmy, a sędzia przerywa i rozdaje ostrzeżenia. Tego nie rozumiem. Według mnie
to jest chore. Co innego, gdybyś wjechał w taśmę. Ale jeśli idealnie się
wstrzelisz, to za co karać? Arbiter mógł wyczekać moment, a nie puszczać w
ciemno, bo w razie czego przerwę. Kibice przychodzą obejrzeć show. Chcą walki,
atrakcji, a nie niezrozumiałych dla nich powtórek. Te dłużyzny zabijają emocje.
Za naszych czasów, regulamin to była niebieska książeczka jak notesik. Dzisiaj
to jak Biblia, objętościowo naturalnie, a nie uwzględnia… sportu. Jego potrzeb i
specyfiki. Sędziowie chcąc kogoś ukarać wertują jak w opasłym starodruku. Po co
mam uczyć refleksu, skoro za to zawodnik zostanie wykluczony? Niby proste i
oczywiste. Dopóki sił będę walczył o odwrócenie tej szkodliwej tendencji.
Wszystkiego nie da się przewidzieć i zapisać w paragrafach. Im mniej zakazów,
tym bardziej zrozumiałe reguły gry.
Brakuje charyzmatycznych sędziów pokroju Romana Cheładze?
On czuł ten sport. Potrafił postawić się układom i działać po swojemu. Potrafił
też podejmować bardzo kontrowersyjne decyzje, ale zawsze w duchu sportu. Teraz
wymyślają tomiska przepisów, tak że nikt tego nie potrafi ogarnąć. Po co? Co
takiego zmieniło się w żużlu? Wciąż jeździmy w lewo, tylko może trochę szybciej.
A regulaminów narobiono tyle, że zakrawa to już na absurd. Jeden paragraf
wyklucza kolejny. To jest chore i niepotrzebne. Kibice powinni oglądać zawody, a
nie czytać regulaminy i zastanawiać się z którego paragrafu ukarano zawodnika i
czy słusznie.
Po tytule w 1986 odwiesiłeś skórę na kołku. Wspaniałe pożegnanie z torem z
udziałem m.in. Hansa Nielsena. A potem mała rewolucja. Pożegnałeś większość
starszych zawodników i postawiłeś jako trener na młodzież?
Zawsze powtarzam, że w młodości siła. I jeszcze jedno. Młodzi nie kalkulują jak
ci starsi. Doświadczony zawodnik myśli już jak jechać, kiedy jechać i za ile
jechać. Młodszy jest głodny ścigania i to jego siła. Oni chcą się pokazać,
osiągnąć dobry wynik żeby zaistnieć w tym sporcie. To ich napędza. Nie myślą
jeszcze o pieniądzach, czy jak za moich czasów, uścisku dłoni towarzysza
sekretarza. Chcą wygrywać. Ścigać się, walczyć. A pieniądze przyjdą. Jeśli
będziesz dobry oczywiście. Nie musisz mieć w drużynie samych mistrzów. 6 x 8 to
48 - wystarczy do zwycięstwa. Ludzie kochają walczaków, którzy gotowi są umierać
za klub. Nie muszą być od razu mistrzami świata. A teraz żużel jest… jaki jest
(westchnienie).
Mimo ponad siedemdziesiątki na karku wciąż nie masz dosyć?
Nie mam. Kocham dzieci i dla nich zrobiłbym wszystko. Mamy w Toruniu klasę
żużlową w szkole przy Targowej. Jest stowarzyszenie mini żużla. Są tory. Trzeba
by to żyło. Będąc radnym staram się też by przybywało sportu w mieście. Nie
tylko żużla. Jak najwięcej orlików, klubów, dyscyplin. Niech każdy ma miejsce,
by realizować swoją pasję. Z tego nie muszą rodzić się mistrzowie, ale zostaje
dobra kondycja, odpowiednie nawyki, lepsze zdrowie. To bezcenne. Zamiast
telewizora, czy siedzenia "w telefonie". Sport kształtuje charakter. Mam ponad
siedemdziesiątkę, a do dziś siadam na rower i objeżdżam raz 20, a to 50
kilometrów. Trzeba nawyku. Nie mam czasu na… nudę.
Starszy syn Robert nie przekonał się do żużla, ale Karol był mistrzem świata
juniorów. Przelewałeś na niego całą wiedzę i miłość - nie poszło jak na to
liczył i pewnie też trochę Ty przy okazji?
Karola mocno zatrzymały dwie poważne kontuzje. Nie wrócił do dawnej formy. Tego
już nie zmienimy.
Karolowi również ratowałeś życie na torze. Nie miałeś chwili zwątpienia. Po co
ja go w to pchałem?
Syn dusił się zapadniętym językiem. Wiedziałem jak reagować. Przeżyłem
identyczną sytuację parę lat wcześniej. A wątpliwości? To nie tak. Jeśli ktoś
jest zakochany w żużlu, to co masz zrobić - zabronić? Nie umiałbym. W Grudziądzu
któregoś razu Marek Kończykowski podstawił mu jakąś piekielną machinę. Byłem na
torze, prowadząc trening. Patrzę kto tu tak wycina, a to był Karol. Miałem
zakazać? Chciał, spróbował, łyknął bakcyla i startował. Zakończył po ciężkiej
kontuzji na Motoarenie.
W latach siedemdziesiątych zapisano Cię do księgi zasłużonych ówczesnego
województwa toruńskiego. Pamiętasz za co?
Doskonale. To było wesele. Zapłonęła stodoła, w której się odbywało. Wyniosłem z
pożaru troje dzieci. Do dziś mam na ciele ślady poparzeń. Ale co miałem robić?
Przyglądać się? Nie robiłem tego dla wpisu, tylko dla ratowania tych bezbronnych
dzieciaczków. Ważne, że się udało. To było jedyne ważne w tamtym momencie.
Jak widzisz dzisiejszy żużel?
Sądzę, że trzeba wrócić do tego co było dobre. Szkolić, tworzyć drużyny z
wychowanków, zjednywać w ten sposób publiczność, by mogła czuć, że to sąsiad się
ściga. A chętni są. Najlepiej szukać na wsiach i w małych miejscowościach. Ci z
dużych miast są zmanierowani. Nie wszyscy, ale ogólnie to się potwierdza.
Chłopak ze wsi od najmłodszych lat ujeżdża wszystko co ma koła, a potem silnik i
tym się zasadniczo różni od przeciętnego mieszczucha. To jest fundament, by na
nim budować przyszłą karierę. Trzeba tylko ich wyszukać i pozwolić zarazić się
żużlem. U mnie w Toruniu ci wszyscy zdający obecnie licencje na 125 i 250 ccm,
to chłopaki ze wsi. Reguła się sprawdza. Karol też próbuje sił jako trener
młodzieży. Tylko tu nic nie dzieje się z dnia na dzień. Prowadzimy obóz
dochodzeniowy. Chłopcy przychodzą rano. Są treningi ogólnorozwojowe i na torze.
Potem mają obiad i kolejna sesja treningowa. Jest zapał, a efekty przyjdą.
Udzielasz się jeszcze w klubie?
Żal by mi było tych lat, stadionu, wspomnień. Póki sił będę zawsze pod ręką. I
wierzę, że z tego naszego mini toru w końcu też trafią talenty do Apatora.
Potrzeba odrobiny cierpliwości.
Rozmawiał:
Przemysław Sierakowski
Jan
Ząbik: Marian Rose zdradzał mi wiele żużlowych tajników i zaszczepił we mnie
wolę walki
Śmiało można powiedzieć, że stał się jedną z najważniejszych twarzy toruńskiego
żużla. Do świata czarnego sportu wprowadził go legendarny Marian Rose. Przez
całą karierę był niezwykle oddany swojemu macierzystemu klubowi i chciał dla
niego jak najlepiej. Podczas żużlowych wojaży miał okazję posmakować prestiżowej
wówczas ligi angielskiej oraz startów w kadrze narodowej. Być może nie ma na
koncie zbyt wielu spektakularnych sukcesów, ale mimo wszystko zapracował sobie
na szacunek i uznanie. Przez lata spełniał się w roli zawodnika, a potem zajął
się szkoleniem. Tak naprawdę nigdy nie odsunął się od swojej ukochanej
dyscypliny. Dzisiaj jest już wyraźnie po siedemdziesiątce, ale na co dzień wciąż
wykazuje dużą aktywność i nie zamierza zwalniać tempa. Poznajcie historię byłego
reprezentanta Polski na żużlu, Jana Ząbika.
Jan Ząbik pochodzi z Kiełpia zlokalizowanego niedaleko Chełmna. Na świat
przyszedł 21 grudnia 1945 roku, ale w oficjalnej dokumentacji jego data
urodzenia to 1 stycznia 1946. - Rodzice delikatnie mnie odmłodzili - śmieje się
mężczyzna. - Kiedy trochę podrosłem, to z opowiadań starszych dowiedziałem
się, że wtedy była bardzo sroga zima. Do urzędu był spory kawałek drogi i
praktycznie nie dało się przejechać. Dopiero potem pojawiła się możliwość, żeby
mnie zarejestrować - tłumaczy tę nietypową sytuację. Początkowo Jan Ząbik raczej nie
myślał o karierze żużlowca. W młodości znacznie bardziej ciągnęło go do
kolarstwa. Po skończonej szkole - jako wyuczony elektryk - znalazł jednak
zatrudnienie w Elektromontażu i został oddelegowany do pracy w Toruniu. Dzięki
temu złapał kontakt z czarnym sportem.
- Mieszkałem wtedy w hotelu znajdującym się przy zakładzie. Miałem stamtąd
niedaleko na stadion żużlowy przy ulicy Broniewskiego. Popołudniami nie było co
robić, więc chodziłem popatrzeć jak jeżdżą zawodnicy. Wkrótce poznałem Mariana Rosego, czyli wybitnego toruńskiego żużlowca. Dość szybko złapaliśmy wspólny
język. Okazało się, że on ma swój garaż, gdzie dłubie sobie przy motocyklach i
samochodach. Ja chodziłem mu pomagać, bo motoryzacja od zawsze była moim oczkiem
w głowie. Po prostu lubiłem pracować przy różnego rodzaju maszynach. Marian
szybko zorientował się, że jestem kumaty w tych tematach i któregoś razu
zaproponował mi przejażdżkę na motocyklu żużlowym. Można powiedzieć, że od tego
zaczęła się moja przygoda z tym sportem - opowiada nasz rozmówca.
- Przed pierwszym wyjazdem na tor Marian pożyczył mi swój kombinezon i kask.
Zanim wsiadłem na motocykl powiedział do mnie: tu jest sprzęgło, tu jest gaz,
jedzie się w lewo i nie ma hamulców. Następnie zaczął wyjaśniać o co tak
naprawdę chodzi w tym żużlu i jak powinienem jechać. Dzięki jego wskazówkom
całkiem szybko opanowałem jazdę ślizgiem na łukach. Potem stwierdził, że musi
nauczyć mnie startów. Tu jednak nie szło mi już tak dobrze. Kilka razy
wylądowałem na plecach, bo chyba za bardzo się rozochociłem. W pewnym momencie
Marian doszedł do wniosku, że jak na pierwszy raz to już wystarczy, bo jeszcze
rozwalę mu motocykl, a on przecież musi mieć na czym startować w lidze. Te
pierwsze przejazdy sprawiły jednak, że postanowiłem zapisać się do klubu. Nie
byłem już najmłodszy, bo miałem 19 lat, ale wtedy w takim wieku się zaczynało.
To nie było nic nadzwyczajnego. Pamiętam, że do szkółki przyszło jakieś sto
osób, ale licencję zdałem tylko ja i jeszcze jeden chłopak. Temu drugiemu
niespecjalnie jednak wychodziło i szybko dał sobie spokój. Mnie na szczęście
udało się trochę bardziej przebić - kontynuuje swoją opowieść były żużlowiec.
"Dla mnie to był wzór koleżeństwa"
Jan Ząbik wielokrotnie podkreśla, że ogromny wpływ na jego żużlowy rozwój miał
Marian Rose. Co prawda legendarny toruński żużlowiec był od niego niespełna
trzynaście lat starszy, ale to w niczym nie przeszkadzało. - Byliśmy sąsiadami i
często się spotykaliśmy. Dzięki temu zacieśnialiśmy nasze relacje. Marian był
wspaniałym kolegą. Przez cały czas można było na niego liczyć. Każdy kto do
niego podszedł zawsze otrzymywał wsparcie i nigdy nie był odprawiany z kwitkiem.
Dla mnie to był wzór koleżeństwa. Traktowałem go również jako najlepszego
trenera i nauczyciela. To właśnie on zdradzał mi wiele żużlowych tajników i
przekazywał mi mnóstwo wiedzy. Zawsze starałem się mu jakoś pomóc, a on w zamian
udostępniał mi swój motocykl na treningach. Dzięki temu miałem trochę więcej
jazdy i okazji do szlifowania swoich umiejętności. W klubie na całą grupę
młodych zawodników były przeważnie tylko dwie maszyny, a czasami nawet jedna,
więc nie było wcale tak łatwo się do tego dopchać. Trzeba było czekać na swoją
kolej i jakoś się dzielić. Jeżeli ktoś niechcący się wywrócił, to wielokrotnie
konieczne stawało się doprowadzenie motocykla do stanu używalności. To niestety
potrafiło zająć trochę czasu i wiązać ręce zawodnikom palącym się do jazdy.
Dzięki Marianowi nie byłem jednak tak bardzo od tego zależny i miałem nieco
większe możliwości - wspomina wychowanek toruńskiego klubu.
Jan Ząbik nie ukrywa, że śmiertelny wypadek Mariana Rosego z 1970 roku bardzo
mocno go dotknął. W obliczu tych dramatycznych wydarzeń niełatwo było się
odnaleźć. 24-letni wówczas zawodnik stracił wtedy nie tylko swojego wielkiego
przyjaciela, ale też mentora i człowieka, na którym najbardziej się wzorował.
-
Mocno to przeżywałem i długo nie umiałem się z tym pogodzić. Zobaczyłem
najczarniejsze oblicze tego sportu, którego nigdy nie chciałbym oglądać. Ten
wypadek rozbił całą naszą drużynę. Po czymś takim niektórzy zawodnicy nie
chcieli już jeździć i po kolei rezygnowali. Takie sytuacje odbijają się na
psychice i skłaniają do zastanowienia się nad pewnymi rzeczami. Po jakimś czasie
kilku z nas doszło jednak do wniosku, że jakoś musimy się pozbierać, bo przecież
nie możemy stracić tego zespołu. Powoli dochodziliśmy do siebie i wracaliśmy na
tor, chociaż mieliśmy poczucie ogromnej pustki i wiedzieliśmy, że nic już nie
będzie takie samo. Trochę czasu minęło zanim naprawdę zdołaliśmy się z tym
oswoić - wyznaje były reprezentant toruńskiego klubu.
"U mnie była walka przez cztery okrążenia"
Ligowy debiut Jana Ząbika przypada na rok 1966. Często można spotkać się z
głosami, że nie był on wielkim talentem, ale ciężko nad sobą pracował i
poświęcał sporo czasu na naukę. - Pewne rzeczy trzeba mieć wrodzone. Mnie
momentami trochę tego brakowało, ale robiłem wszystko, żeby stawać się jak
najlepszy i podnosić swój poziom. Z obsługą motocykla nigdy nie miałem problemu.
Największym wyzwaniem było jak najszybsze opanowanie skutecznej jazdy we
czterech. Ja zawsze miałem kłopoty ze startem. Nieraz się wywracałem, wjeżdżałem
w taśmę lub zostawałem w tyle. Za każdym razem starałem się jednak ugrać jak
najwięcej na dystansie. U mnie była walka przez cztery okrążenia. Próbowałem
atakować i po dużej i po małej. Nawet jak nienajlepiej zebrałem się ze startu,
to chciałem być pierwszy na mecie. Śmiało mogę powiedzieć, że to Marian
zaszczepił we mnie taką wolę walki. Dzięki niemu nauczyłem się technicznej jazdy
i przeprowadzania różnych manewrów na torze, które miały pomagać poprawiać swoją
pozycję - zdradza były żużlowiec.
W 1980 roku Ząbik przejeździł jeden sezon w angielskim Sheffield Tigers. W
tamtych czasach starty na Wyspach Brytyjskich były postrzegane jako najlepsza
szkoła żużla. - Z naszego klubu początkowo miał jechać Wojtek Żabiałowicz, ale
sprawy poukładały się w taki sposób, że ostatecznie wysłali mnie. Fajnie było
zobaczyć jak to wygląda od środka, bo jednak dla nas to był trochę inny świat.
Poznałem tam wiele nowych torów i nauczyłem się lepszego operowania różnorodnymi
ustawieniami sprzętu. Tam była tak zmienna pogoda, że trzeba było szybko
reagować i dopasowywać się do zastanych warunków. Na tamtych torach jeździło się
zupełnie inaczej, więc można było doskonalić swoje umiejętności. Kiedy patrzę na
to z perspektywy czasu, to dochodzę do wniosku, że Anglia dała mi bardzo dużo.
To właśnie tam dostałem prawdziwą lekcję żużla i poznałem ten sport znacznie
lepiej. Po powrocie do Polski czułem, że jeszcze bardziej chce mi się jeździć. W
Anglii spotkałem też świetnych kolegów. Na początku nie było łatwo, ale potem
zobaczyli, że jestem jednym z nich i przyjęli mnie z otwartymi ramionami. Bardzo
dobrze się dogadywaliśmy i jesteśmy w kontakcie do dzisiaj. Często spotykamy się
przy okazji Grand Prix w Toruniu i wspominamy dawne czasy. Jak chłopaki decydują
się na przyjazd, to zawsze posiedzą parę dni, więc możemy coś wspólnie porobić i
poczuć jak się jak za dawnych lat - słyszymy od naszego rozmówcy.
"W drużynie narodowej panował bardzo dobry
klimat"
Szczególne znaczenie w karierze Jana Ząbika miały też powołania do Żużlowej
Reprezentacji Polski. Dla każdego żużlowca to był sygnał, że zalicza się do
krajowej czołówki. - Zawodników dobierano na podstawie osiąganych wyników. Kadra
funkcjonowała wtedy podobnie jak teraz. Mieliśmy organizowane obozy i wyjazdy na
zawody. Składy na poszczególne mecze i turnieje przeważnie zależały od rywali
oraz toru, na którym mieliśmy się ścigać. Nie pamiętam dokładnie ile takich
występów zaliczyłem, ale trochę by się tego znalazło. W tamtych czasach prym
wiodły inne nacje, ale powołanie do kadry zawsze było miłym wyróżnieniem, które
pozwalało zaprezentować się na innych frontach. Każdy chciał na to zapracować. W
drużynie narodowej panował bardzo dobry klimat. Chłopacy byli naprawdę w
porządku. Nie brakowało wśród nich kabareciarzy, którzy zawsze musieli coś
nabroić i wyciąć komuś jakiś numer. Dzięki nim ciągle się coś działo i było
strasznie wesoło. Kiedy trzeba było, to podchodziliśmy profesjonalnie do naszych
obowiązków, ale w czasie wolnym pozwalaliśmy sobie na znacznie więcej luzu -
wspomina były kadrowicz.
Okazuje się, że Jan Ząbik był głównym bohaterem jednej z wielu zabawnych
sytuacji. - Pamiętam, że kiedyś byliśmy na obozie w Bydgoszczy. Trener zawsze
dawał nam porządny wycisk. Któregoś dnia po ciężkim marszobiegu byłem tak
wykończony, że musiałem się zdrzemnąć. Na swoje nieszczęście usnąłem tak mocno,
że koledzy postanowili to wykorzystać. Kompletnie nie zdawałem sobie sprawy, że
ktoś wszedł do mojego pokoju i właśnie robi mi kawał. Nagle usłyszałem potężne
walenie w drzwi. Nie wiedziałem co się dzieje, więc zerwałem się na równe nogi i
pobiegłem otworzyć. Na korytarzu czekali kumple, którzy jak tylko mnie
zobaczyli, to zaczęli skręcać się ze śmiechu. Nie miałem pojęcia o co im chodzi.
W pewnym momencie zerknąłem jednak w lustro i wszystko zrozumiałem. Okazało się,
że całą twarz miałem wysmarowaną czarną pastą do butów. Wyglądałem
przekomicznie. Potem dowiedziałem się, że za całą akcją stał Jurek Szczakiel. On
był niemożliwy i zawsze coś nawywijał. Fajnie to sobie teraz powspominać.
Przyznam, że lubiliśmy się wygłupiać i sobie docinać, ale jednocześnie
tworzyliśmy bardzo zgraną grupę. Funkcjonowaliśmy zgodnie z zasadą, że jeden za
wszystkich, a wszyscy za jednego - opowiada były polski żużlowiec.
- Dzisiaj na pewno możemy pochwalić się najlepszą ligą na świecie i wspaniale
przygotowanymi torami, ale mam wrażenie, że za moich czasów żużel był znacznie
bardziej radosny. Na zawodnikach na pewno nie ciążyła tak wielka presja na
wynik, jaka jest teraz. Po zawodach spotykaliśmy się z chłopakami, żeby
posiedzieć, pogadać, a nawet napić się piwa. Fajne było to, że całą drużyną
jeździliśmy na mecze jednym autobusem. Dzięki temu czuliśmy się jak rodzina.
Dzisiaj każdy ma swojego busa i podróżuje na własną rękę. Kiedy mecz jest
wygrany, to atmosfera przeważnie jest dobra, ale jeśli coś pójdzie nie tak, to
każdy zwiesza głowę i jak najszybciej ucieka. W obecnym żużlu są też zupełnie
inne pieniądze. Nawet nie ma sensu porównywać tego do naszych czasów. Czasami
zastanawiam się jak wielu tych chłopaków zostałoby przy tym sporcie, gdyby
musieli jeździć za stawki, które my mieliśmy - dodaje Ząbik.
"Najbardziej cieszyły mnie korzystne wyniki
drużyny"
Jan Ząbik przez całą karierę jeździł w barwach macierzystej drużyny. - Były
propozycje z innych klubów, ale czułem się bardzo mocno związany z Toruniem i
nie chciałem odchodzić. Zdałem sobie sprawę, że to jest moje miasto i kocham je
całym sercem. Spędziłem tam większość swojego życia, więc uważałem, że to jest
moje miejsce. Nasz klub stał się całym moim życiem. Początkowo przyświecał nam
cel, że musimy się zebrać i awansować do najwyższej klasy rozgrywkowej.
Powiedziałem sobie, że będę tak długo jeździł, dopóki tego nie zrealizujemy.
Kiedy wreszcie dopięliśmy swego, to człowiek chciał gonić za kolejnymi
marzeniami i walczyć o jak najwyższą pozycję w tabeli. To sprawiało, że naprawdę
nie było powodu, aby zmieniać otoczenie - tłumaczy "Anioł" z krwi i kości.
Jan Ząbik być może nie zawsze prezentował bardzo wysoką formę, ale na
przestrzeni lat zaliczył wiele naprawdę dobrych sezonów, podczas których
wykręcał świetną średnią i był jednym z liderów swojej drużyny. Patrząc na
statystyki można dojść do wniosku, że to był żużlowiec, który nie schodził
poniżej pewnego poziomu. W 1981 roku wspólnie z Wojciechem Żabiałowiczem
wywalczył drugie miejsce w Mistrzostwach Polski Par Klubowych. Dwa lata później
jego Apator sięgnął po brązowy medal w rozgrywkach ligowych i po raz pierwszy w
historii znalazł się na podium DMP, natomiast w 1986 roku torunianie zdobyli
wymarzone Mistrzostwo Polski. - Zawsze najbardziej cieszyły mnie korzystne
wyniki drużyny. Inne osiągnięcia też miały znaczenie, ale dobro naszego zespołu
stawiałem na pierwszym miejscu - przyznaje bez wahania były zawodnik.
Do największych sukcesów Ząbika w rozgrywkach indywidualnych można zaliczyć
tytuł Młodzieżowego Wicemistrza Polski z 1969 roku oraz trzecie miejsce w Złotym
Kasku wywalczone w sezonie 1981. Toruński żużlowiec kilkukrotnie startował też w
finałach Indywidualnych Mistrzostw Polski, ale nigdy nie zdołał przebić się na
podium. Na arenie międzynarodowej również zabrakło mu znaczących osiągnięć. -
Sukcesów zapewne mogłoby być więcej. Startowałem w różnych eliminacjach i
turniejach, ale przeważnie nie miałem zbyt dużej siły przebicia. W sporcie
wygrywa ten, kto popełnia najmniej błędów. Ja widocznie za często się myliłem.
Na pewno pozostał we mnie jakiś niedosyt, bo każdy chce jak najmocniej zaznaczyć
swoją obecność na różnych frontach, ale mimo wszystko czuję się spełniony. Cały
czas dążyłem do tego, żeby żużel sprawiał mi przyjemność i tak faktycznie było.
Momentami nie miałem łatwo, bo musiałem łączyć sport z normalną pracą, żeby
zarobić na życie, ale jakoś dawałem sobie z tym radę - analizuje nasz rozmówca.
"Gdybym nie wciągnął się w trenerkę, to
jeszcze trochę pewnie bym pojeździł"
W połowie lat 80. kariera Jana Ząbika zaczęła jednak zwalniać. Wychowanek
toruńskiego klubu zaliczał coraz mniej spotkań i nie notował tak dobrych wyników
jak we wcześniejszych sezonach. Warto wspomnieć, że w tamtym czasie był już nie
tylko zawodnikiem, ale też jeżdżącym trenerem. - Nie było komu tego robić, więc
wziąłem to na siebie. Mieliśmy wtedy sporo młodych chłopaków, którym trzeba było
poświęcić trochę uwagi i zadbać o ich rozwój. Dzisiaj jednak uważam, że to było
złe rozwiązanie. Trudno było godzić dwie tak odpowiedzialne role i wszystkim
odpowiednio się zająć. Człowiek czasami po prostu nie wyrabiał się z pewnymi
rzeczami, co nikomu nie wychodziło na dobre - ocenia bohater tamtych wydarzeń.
Ostatecznie po mistrzowskim dla Apatora sezonie 1986 Ząbik postanowił zakończyć
karierę i skupić się na pracy trenerskiej. - Gdybym nie wciągnął się w trenerkę,
to jeszcze trochę pewnie bym pojeździł. Trzeba było jednak podjąć męską decyzję
i zapewnić sobie jakieś zajęcie na przyszłość. Byłem pewien, że chcę zostać przy
żużlu, tylko w innej roli - tłumaczy. Co ciekawe, Ząbik jako zawodnik nigdy nie
rozstał się z Toruniem, ale jako trener miał okazję spróbować swoich sił w
Grudziądzu, Ostrowie oraz we Wrocławiu. Długo jednak nie zabawił na obczyźnie.
Ciągnęło go do domu, więc po jakimś czasie wrócił, żeby razem z innymi osobami
pracować na kolejne sukcesy swojej macierzystej drużyny. - Trenerka to jest
niewdzięczna robota. Dzisiaj jesteś trenerem, a jutro możesz nim nie być. Ja
jednak zawsze byłem temu w stu procentach oddany i poświęcałem na to mnóstwo
czasu. Dobry trener powinien być nie tylko nauczycielem żużlowego rzemiosła i
zaprawionym w bojach taktykiem, ale też ojcem i przyjacielem. Kluczowe znaczenie
ma zbudowanie jak najlepszych relacji z zawodnikami oraz zdobycie ich zaufania.
Jeżeli chłopacy zobaczą, że trener wie co robi, to chętniej za nim pójdą - zdradza nasz rozmówca.
"Miło jest obserwować rozwój młodych
zawodników"
Od samego początku działalności trenerskiej Jana Ząbika najbardziej pasjonowało
szkolenie młodzieży. - W sporcie trzeba troszczyć się o młodych i odpowiednio
ich ukierunkowywać. To jest najlepsza droga, żeby zapewnić ciągłość dyscyplinie
oraz stworzyć sobie perspektywy na przyszłość. Jeżeli kandydat na żużlowca od
samego początku jest dobrze prowadzony i poukładany, to może więcej osiągnąć.
Najważniejsze, żeby od najmłodszych lat uczyć technicznej jazdy i panowania nad
motocyklem. Nie może być tak, że maszyna rządzi zawodnikiem. Wiadomo, że to jest
proces, który wymaga zaangażowania, cierpliwości oraz starannej selekcji. W
dzisiejszych czasach dzieciaki być może boją się ciężkiej pracy i niespecjalnie
garną się do tego sportu, ale mimo wszystko zawsze znajdzie się jakiś diamencik
do oszlifowania - twierdzi szkoleniowiec.
Wielokrotnie można usłyszeć, że na przestrzeni lat spod skrzydeł Jana Ząbika
wyszło wielu wysokiej klasy żużlowców. Trudno znaleźć kogoś, kto nie chwaliłby
sobie współpracy z toruńskim trenerem. - Jeżeli ktoś wypowiada się pozytywnie na
mój temat, to mogę tylko podziękować. Ja jednak nie będę oceniał samego siebie,
ponieważ uważam, że od tego są inni. Na pewno nie jestem wszechwiedzący i
wszechmogący. Człowiek całe życie się uczy i czasami coś mu nie wychodzi -
kwituje wychowanek klubu z Grodu Kopernika, który do dzisiaj stara się
kształtować i wychowywać kolejne pokolenia żużlowców. - Ja po prostu uwielbiam
to robić i nie wyobrażam sobie bez tego życia. Miło jest obserwować rozwój
młodych zawodników. Jeżeli pojawiają się sukcesy, to w sercu zawsze jest radość,
że dołożyło się do tego swoją cegiełkę i ciężka praca nie poszła na marne -
wyjaśnia.
"Nie lubię siedzieć w miejscu"
Warto wspomnieć, że mimo sporej liczby wiosen na karku Jan Ząbik wciąż wsiada na
motocykl żużlowy i nie odmawia sobie krótkich przejażdżek. Na torze pojawia się
przy okazji różnych imprez okolicznościowych, a także podczas treningów z
młodzieżą. Adeptom czasami trzeba coś pokazać, żeby lepiej zrozumieli i
zapamiętali. - Na pewno nie robię niczego na siłę, ale jestem w kontakcie z
motocyklem. Czuję się dobrze i utrzymuję niezłą kondycję fizyczną, więc staram
się z tego korzystać. Wystarczy, że przejadę ze trzy lub cztery okrążenia
treningowe i mogę trochę mocniej odkręcać gaz. Tego się nie zapomina -
przekonuje żużlowiec na sportowej emeryturze.
Wiadomo jednak, że nie samym żużlem żyje człowiek. Jan Ząbik interesuje się
szeroko rozumianym sportem i stara się być na bieżąco z wynikami oraz
najświeższymi informacjami. W wolnych chwilach lubi śledzić na żywo poczynania
innych toruńskich drużyn. Na co dzień dogląda też swojego biznesu oraz spełnia
się w roli Radnego Miasta Torunia. - Ludzie mnie wybrali, więc nie mogę być
radnym bezradnym. Zostałem obdarzony zaufaniem, dlatego muszę działać dla dobra
innych i pomagać naszej społeczności - podkreśla torunianin, którego można
podziwiać, że w tym wieku ma w sobie tyle energii, żeby łączyć tak wiele
zróżnicowanych aktywności. Ząbika trudno zatrzymać nawet, kiedy akurat nie ciążą
na nim żadne zobowiązania. - Czasu wolnego nie mam zbyt wiele, ale jeśli trafi
się luźniejsza chwila, to nie lubię siedzieć w miejscu. Jak jest ładna pogoda to
jadę nad jezioro i pływam na skuterach wodnych, natomiast zimą nie potrafię
odmówić sobie urlopu w górach i jazdy na nartach - mówi mężczyzna, który
zapewnia, że jest zadowolony ze swojego życia i czuje się szczęśliwy.
Odskocznie od czarnego sportu zawsze się przydają, ale bycie blisko tego świata
cały czas sprawia ogromną przyjemność Janowi Ząbikowi. - Większość życia
spędziłem przy tym sporcie, więc trudno zostawić to z boku. Nie chcę się od tego
odsuwać, bo nadal mnie to pasjonuje. W dalszym ciągu kibicuję i pomagam jak
tylko mogę. Będę to robił, dopóki starczy mi sił. Jeżeli komuś czegoś potrzeba,
to zawsze może liczyć na moje wsparcie. Czuję się potrzebny żużlowi i chciałbym,
żeby tak zostało - zakończył.
Rozmawiał:
Karol Śliwiński
Gdy wydawało się, ze siedemdziesięciosiedmiolatek
raczej myśli o trenerskiej emeryturze niespodziewanie w roku 2023 powrócił do
prowadzenia pierwszego zespołu, po tym jak z fotelem trenera w Apatorze z
początkiem sierpnia pożegnał się
Robert Sawina. Pod wodzą Pana Jana, drużyna najpierw awansowała do fazy
play-off, a później do półfinału Ekstraligi, choć była skazywana na porażkę.
Wielu mówiło, że Ząbik dokonał niemożliwego. Pod ręką żużlowego seniora odrodził się
Paweł Przedpełski, który notował
przeciętny sezon i okrzyknięto go ojcem sukcesu Apatora. Choć ostatecznie Apator przegrał dwa mecze
półfinałowe i ćwierćfinałowe, to jednak ze słabymi juniorami, słabym w rundzie
zasadzniczej Wiktorem Lampartem, bezbarwnym
przez cały sezon Patrykiem Dudkiem
oraz wspomnianym Pawłem Przedpełskim zdołał ograć w walce o brąz
Włókniarza
Częstochowa. Duża była w tym zasługa doświadczonego szkoleniowca, który za
sprawą bardzo dobrej komunikacji, zaszczepił
w zawodnikach ducha walki. "Żużlowcy na papierze byli naprawdę na medal, ale w pewnym momencie wszystko
się rozjechało. Robert Sawina był bardzo zaangażowany w przygotowanie toru. Być
może to się nagle rozmyło i zaczęliśmy przegrywać. Później przejąłem po nim
stery. Wówczas porozmawiałem z drużyną i doszliśmy do wniosku, że razem możemy
coś osiągnąć. Przede wszystkim dużo dyskutowałem z zawodnika o tym, jak to
wszystko naprawić" - mówił po zdobyciu brązowego medalu Jan Ząbik.
Warto także zwrócić uwagę na dużą różnicę pokoleniową pomiędzy podopiecznymi a
trenerem. Każdy z nich mógłby być spokojnie wnukiem, a może nawet prawnukiem
prawie osiemdziesięcioletniego dziarskiego Pana, który nie ukrywał, że bardzo ważna jest umiejętność dotarcia do
młodych zawodników. Jego zdaniem jednych trzeba czasami "pogłaskać", a innym dać
przysłowiowego klapsa. Aczkolwiek przede wszystkim trzeba z nimi dużo rozmawiać
i być dla nich partnerem.
Powrót na żużlowe podium nie oznaczał jednak, że Jan Zabik na dłużej zagości
w toruńskim parkingu, bowiem podejmując się misji prowadzenia zespołu
zastrzegał, że swoją rolę będzie pełnił tylko do końca sezonu, bowiem miał
świadomość swojego wieku. Dlatego po sezonie zespół przejął
Piotr Baron - wychowanek Jana
Ząbika, który ani myślał odchodzić na
emeryturę, gdyż powtórzył co co powiedział wcześniej w wywiadzie - nie potrafi spokojnie usiąść z pilotem i
zawsze każdemu służy radą" "Dalej chcę się zajmować młodzieżą, ponieważ to
kocham. Widzę, jak ci chłopacy rosną od podstaw. Ich późniejsze sukcesy są
ogromną satysfakcją dla trenera".
Osiągnięcia
1986/1; 1983/3 | |
IMP | 1974/15; 1976/R; 1981/14 |
MPPK | 1981/2 |
ZK | 1975/nklas; 1979/9; 1981/3; 1982/5 |
Wyniki ligowe zawodnika w barwach toruńskich
Sezon | mecze | biegi | punkty | bonusy |
Średnia biegowa |
Miejsce w ligowym rankingu |
1966 | ? | ? | ? | ? | 0,86 | 57 |
1967 | ? | ? | ? | ? | 0,74 | 70 |
1968 | ? | 63 | ? | ? | 1,73 | 34 |
1969 | ? | 57 | ? | ? | 1,79 | 28 |
1970 | ? | 49 | ? | ? | 1,41 | 45 |
1971 | ? | 53 | ? | ? | 1,98 | 20 |
1972 | ? | 48 | ? | ? | 1,77 | 25 |
1973 | ? | 53 | ? | ? | 2,55 | 2 |
1974 | ? | 32 | ? | ? | 2,53 | 3 |
1975 | ? | 55 | ? | ? | 2,31 | 14 |
1976 | 16 | 86 | 141 | 10 | 1,75 | 25 |
1977 | 17 | 69 | 122 | 15 | 1,98 | 25 |
1978 | 18 | 84 | 149 | 10 | 1,73 | 33 |
1979 | 18 | 97 | 219 | 15 | 2,41 | 6 |
1980 | 2 | 10 | 23 | 1 | 2,40 | 9 |
1981 | 18 | 97 | 210 | 9 | 2,26 | 13 |
1982 | 18 | 97 | 196 | 6 | 2,08 | 17 |
1983 | 14 | 58 | 94 | 3 | 1,67 | 36 |
1984 | 8 | 28 | 41 | 8 | 1,75 | nklas (2) |
1985 | 1 | 3 | 4 | 1 | 1,67 | - |
1986 | 1 | 2 | 0 | - | 0,00 | - |
Galeria jest chroniona prawem autorskim
i publikacja zdjęć poza tą witryną
wymaga zgody autora fotografii,
Jana Ząbika
oraz autora strony
Autorem części zdjęć jest
Andrzej Kamiński
John Somerville Collection
Rok 2017 -
Benefis Roberta Kościechy
\
retro derby 2019