indywidualne międzynarodowe mistrzostwa ekstraligi (IMME)


Rozgrywki o Indywidualne Mistrzostwo Speedway Ekstraligi miały zostać zainaugurowane w roku 2011 i w założeniach miało wystartować w nich szesnastu najlepszych zawodników pod względem średniej biegowej uzyskanej w lidze. Zapis o tych rozgrywkach znalazł się kontrakcie o profesjonalne uprawianie sportu żużlowego, a ponadto by najlepsi zawodnicy nie "odpuszczali" startów w tym turnieju, zaproponowano wysokie nagrody finansowe, ale również przewidziano kary za niestawienie się na turnieju.

Pierwsze zapisy w "kontraktach zawodników o profesjonalne uprawianie sportu żużlowego"  brzmiały następująco:
Rozdział II: Indywidualne Międzynarodowe Mistrzostwa Ekstraligi.
1. Zawodnik posiadający kontrakt z klubem Ekstraligi (dalej: zawodnik) jest zobowiązany do uczestniczenia raz w roku w zawodach o tytuł Indywidualnego Międzynarodowego Mistrza Ekstraligi organizowanego przez SE, jeżeli otrzyma nominację od SE na te zawody.
2. Zawodnik jest uprawniony do otrzymania wynagrodzenia za uczestnictwo w zawodach o tytuł Indywidualnego Międzynarodowego Mistrza Ekstraligi według następujących zasad:
    1) 30.000 zł netto za uczestnictwo w zawodach i zajęcie miejsca pierwszego,
    2) 25.000 zł netto za uczestnictwo w zawodach i zajęcie miejsca drugiego,
    3) 15.000 zł netto za uczestnictwo w zawodach i zajęcie miejsca trzeciego,
    4) 10.000 zł netto za uczestnictwo w zawodach i zajęcie miejsca od czwartego do szesnastego.
Powyższe stawki obejmują całkowite wynagrodzenie z tytułu uczestnictwa o tytuł Indywidualnego Międzynarodowego Mistrza Ekstraligi.
3. Prawa i obowiązki reklamowe Zawodnika określa regulamin Indywidualnych Międzynarodowych Mistrzostw Ekstraligi.
4. Zawodnik może usprawiedliwić swoją nieobecność na zawodach o tytuł Indywidualnego Międzynarodowego Mistrza Ekstraligi wyłącznie poprzez dostarczenie do SE zwolnienia lekarskiego potwierdzonego przez lekarza wskazanego przez SE.
5. Zawodnik zapłaci karę umowną w wysokości 100.000 zł w przypadku nieobecności na zawodach nieusprawiedliwionej w sposób o którym mowa w ust. 4. Zapłata kary umownej nie wyłącza odpowiedzialności dyscyplinarnej Zawodnika określonej w Regulaminie Dyscyplinarnym Sportu Żużlowego.

Niestety projekt IMME z różnych powodów znanych tylko w zarządzie Speedway Ekstraligi w roku 2011 nie wystartował i został przesunięty na rok 2014.
Przed sezonem nieco został zmodyfikowany regulamin rozgrywek w myśl którego w Indywidualnych Międzynarodowych Mistrzostwach Ekstraligi wystartować miało 16 zawodników. W gronie tym znaleźć musiało się ośmiu żużlowców krajowych oraz ośmiu obcokrajowców, którzy po dziesiątej kolejce ligowej byli najwyżej sklasyfikowani swoich ekstraligowych zespołach. Każdy klub w mistrzostwach reprezentowany był zatem przez jednego Polaka oraz jednego straniero. Organizator zawodów mógł dodatkowo nominować według własnego uznania dwóch jeźdźców rezerwowych.
Inauguracyjne zawody rozegrano według klasycznej tabeli dwudziestobiegowej, z małą różnicą, że po po fazie zasadniczej zawodnicy zajmujący dwie najwyższe pozycje awansowali do biegu finałowego. Z kolei pozostali dwaj finaliści wyłaniani byli spośród zawodników sklasyfikowanych na miejscach od 3 do 10. Klasyfikacja zawodników opierała się na liczbie zdobytych punktów, a przy równości, o kolejności decydowała większa liczba pierwszych, drugich, trzecich i czwartych miejsc, następnie bezpośredni pojedynek zawodników, a gdy te kryteria były nie wystarczające, o kolejności decydowała wyższa pozycja w klasyfikacji biegopunktowej po X rundzie rozgrywek DMP. Tak sklasyfikowani jeźdźcy, rozstawieni byli w dwóch półfinałach (biegi nr 21 i 22). W pierwszym z półfinałów startowali zawodnicy, którzy zostali zajęli miejsca: 3, 6, 8, 9. Z kolei w drugim zaś jeźdźcy z miejsc: 4, 5, 7, 10. Zwycięzcy biegów półfinałowych awansowali do finałowej batalii w biegu nr 23.
Tryumfator pierwszych IMME otrzymał nagrodę pieniężną w wysokości 10.000 złotych netto. Drugi zawodnik nagrodzony był kwotą 7.000 złotych netto, a trzeci otrzymał 5.000 złotych netto. Pozostali żużlowcy występujący w zawodach otrzymali po 4.000 złotych. Stawki te obejmowały całkowite wynagrodzenie, w tym wszelkie koszty związane z udziałem w zawodach (dojazd, przygotowanie motocykli, itd.). Istotne było również to, że władze Ekstraligi zabezpieczyły się na wypadek odmowy startu przez żużlowców i za nieusprawiedliwioną nieobecność zawodnicy musieli zapłacić 100.000 złotych kary.

Pierwsze IMME rozegrano na torze tarnowskiej Unii, a uczestnikami tego historycznego turnieju mieli być: Tai Woffinden (Wrocław), Maciej Janowski (Wrocław), Nicki Pedersen (Leszno), Przemysław Pawlicki (Leszno), Martin Vaculik (Tarnów), Janusz Kołodziej (Tarnów), Peter Kildemand (Częstochowa), Grzegorz Walasek (Częstochowa), Leon Madsen (Gdańsk), Artur Mroczka (Gdańsk), Jarosław Hampel (Zielona Góra), Andreas Jonsson (Zielona Góra), Krzysztof Kasprzak (Gorzów), Niels Kristian Iversen (Gorzów), Darcy Ward (Toruń), Paweł Przedpełski (Toruń).
Na liście startowej wystąpiły jednak zmiany, bowiem pierwszy termin zawodów (17.08.2014) storpedowała pogoda, a w kolejnym kilku zawodników leczyło kontuzje, inni z kolei musieli wypełnić zobowiązania kontraktowe w klubach zagranicznych lub startowali w zawodach międzynarodowych pod auspicjami FIM. Nie przeszkodziło to zgromadzić na starcie czołówki polskiej ekstraligi spośród których dziewięciu jeźdźców zajmowało miejsce w pierwszej dziesiątce najskuteczniejszych zawodników ekstraligi. Na torze rządzili jednak zawodnicy z Torunia i pierwszym historycznym tryumfatorem IMME z kompletem zwycięstw został Emil Sajfutdinow, a za jego plecami w biegu finałowym do mety przyjechał Darcy Ward.

W roku 2015 postanowiono nieco zmienić zasady i odstąpiono od zasady, że z każdego klubu powinno wystartować w turnieju po dwóch zawodników, a do rywalizacji desygnowano szesnastu najlepszych zawodników pod względem średniej w polskiej ekstralidze po dziesiątej rundzie. To miało gwarantować większe emocje dla kibiców, a w przypadku kontuzji w miejsce zawodnika który nie mógł wystartować w turnieju wchodził kolejny z listy klasyfikowanych jeźdźców. Trener reprezentacji Polski Marek Cieślak tak komentował tę zmianę: To dobrze, że mamy swoje mistrzostwa ligi. Właściwie zmodyfikowano regulamin, bo jadą rzeczywiście najlepsi. Wierzę, że tak jak przed laty w Anglii, IMME to będzie wielkie święto.

Na zapleczu ekstraligi w roku 2017 na podobnych zadach rywalizowano o puchar Nice 1 Ligi Żużlowej.

Medaliści
Indywidualnych Międzynarodowych Mistrzostw Ekstraligi
Rok Miejsce
2014 Tarnów  
Sajfutdinow Emil
Toruń
 
Ward Darcy
Toruń
Vaculik Martin
Tarnów
2015 Leszno   
Łaguta Grigorij
Toruń
Pawlicki Piotr
Leszno
Hancock Greg
Rzeszów
2016 Gdańsk Pieszczek Krystian
Zielona Góra
Łaguta Grigorij
Rybnik
Protasiewicz Piotr
Zielona Góra
2017 Gdańsk Madsen Leon
Częstochowa
Woryna Kacper
Rybnik
Zmarzlik Bartosz
Gorzów

 

medalowe zdobycze KLUBÓW od roku 2014
w IMME
Liczba
finałów
w mieście
stan na dzień
2017-10-31
medalowe zdobycze ZAWODNIKÓW od roku 2014
w IMME
Klub Zawodnik
2 1 - - 1 Łaguta Grigorij 1 1 -
2 Sajfutdinow Emil 1 - -
3 Pieszczek Krystian 1 - -
4 Madsen Leon 1 - -
1 - 1 - 5 Ward Darcy - 1 -
6 Pawlicki Piotr - 1 -
7 Woryna Kacper - 1 -
8 Vaculik Martin - - 1
1 - - - 9 Hancock Greg - - 1
10 Protasiewicz Piotr - - 1
11 Zmarzlik Bartosz - - 1
       
- 1 - 1        
       
       
       
- 2 - -        
       
       
       
- - 1 1        
       
       
       
- - 1 -        
       
       
       
- - 1 -        
       
       
       
- - - 2        
       
       
       

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt