silnik gm

Silnik do motocykli żużlowych zbudowany przez byłego włoskiego zawodnika Giuseppe Marzotto.
Silnik powstał w roku 1983 w wytwórni należącej do konstruktora w Sarego (Włochy). GM posiada czterozaworową głowicę o pojemności 498,4 ccm w której został umieszczony wałek rozrządu. Maksymalna moc jaką można uzyskać to 69 KM. Waga silnik to 25 kg
Modyfikacje silnika w kolejnych latach jego istnienia, doprowadziły go na sam szczyt popularności wśród jednostek napędzających żużlowe rumaki. Dziś montują go w swoich motocyklach najlepsi zawodnicy świata, z tryumfatorami IMŚ na czele. W 1983 roku silnik osiągnął swój pierwszy sukces, bowiem niemiecki zawodnik Egon Mueller startując na GM-ie wywalczył tytuł IMŚ na żużlu
Obecnie silnik sprzedawany jest w tzw. zestawie, co oznacza, że kupuje się poszczególne podzespoły silnika i należy je złożyć w jedną całość. Rozwiązanie to jest o tyle wygodne, że część zawodników preferuje silnik GM z innymi podzespołami produkowanymi przez innych producentów (np. inne tłoki, czy pierścienie)
Silnik skutecznie rywalizuje z czeską konstrukcją Jawa, a przyczynił się między innymi do wyparcia konstrukcji Godden.

Źródło: Wiesław Dobruszek; "Żużlowe ABC" t. I; Leszno 2004

Giuseppe Marzotto ur. 30.01.1944 roku we włoskim Arzignano.
Zawodnik La Favorita Sarego. Startował również w brytyjskim Wolverhampton, (1975-1977), a w roku 1978 miał przygodę z żużlem i torami argentyńskimi.
Prekursor włoskiego speedwaya. Z motoryzacją zetknął się już w roku 1964, kiedy to był uczestnikiem rajdów samochodowych i wyścigów na torach motokrosowych, był wielokrotnym mistrzem w tych konkurencjach.
Po otwarciu pierwszego żużlowego toru na terenie Włoch w 1973 roku próbuje swych sił jako żużlowiec pod pseudonimem Charlie Brown.
Indywidualny mistrz Włoch Medale dobywał w latach 1973- brąz, 1974 - srebro, 1975, 1976,1977,1978,1983 - złoto. W roku 1974 Po zakończeniu kariery opracował własną konstrukcję silnika do motocykli żużlowych marki GM, które produkowane są w Sarego - fabryce będącej własnością Marzotto od 1977 roku.

Źródło: Henryk Grzonka; "Speedway mała encyklopedia" 1996

Obecnie na rynku zawodnicy mają możliwość wyboru trzech rodzajów silnika GM, silnik Liniowy (standardowy), Offset oraz Baby Offset. Ich moc po tuningu, może dochodzić nawet do 74 KM, jednak w przeciwieństwie do innych sportów motorowych moc silnika nie jest najważniejszym kryterium przy budowie silnika żużlowego. Wynika to z tego, że "żużlówka" pokonując łuk ślizgiem przy dużej mocy, nie może "złapać" pełnej przyczepności. Dlatego mechanicy muszą szukać kompromisu pomiędzy mocą, a przyczepnością, którą motocykl powinien mieć na wyjściu z łuku i ponownie ją tracić przy wejściu w kolejny łuk. W silniku żużlowym najważniejszy zatem jest moment obrotowy, osiągany przy odpowiednich obrotach silnika. I gdy laikowi wydaje się, że nie ma nic prostszego jak "złapanie" odpowiedniej mocy i obrotów, mechanicy muszą korygować te ustawienia, w zależności od długości, geometrii i przyczepności toru. Dlatego GM wprowadził trzy wyżej wymienione opcje silnikowe.

Silnik Offset, jest to silnik w którym oś pionowa cylindra jest przesunięta w stosunku do osi bloku silnika (karteru) o kilku milimetrów lub kilkunastu stopni. W takim silniku martwy górny punkt tłoka występuje przed maksymalnym wykorbieniem. W teorii konstrukcja taka pozwala na uzyskanie przez silnik szybciej maksymalnych obrotów.
Silnik Baby Offset, jest to dokładnie tą samą konstrukcja jak silnik Offset, a jedyna różnicą jest długość korbowodu, który został skrócony o kilkanaście milimetrów. Silnik ten był odpowiedzią na zmiany regulaminowe w zakresie tłumików (przelotowych) i stał się on najbardziej adekwatnym rozwiązaniem w stosunku do tłumikowych zmian regulaminowych. Tunerzy początkowo nie potrafili znaleźć wspomnianego kompromisu pomiędzy mocą, a momentem obrotowym, jednak metoda prób i błędów okazała się bardzo skuteczna i model ten cieszy się coraz większym uznaniem wśród zawodników.

Pierwszy silnik OffSet został wykonany przez Finna Rune Jensena dla Jasona Crumpa w 2009 roku, kiedy to Crupmie został Indywidualnym Mistrzem świata. Australijczyk korzystał wówczas z czterech takich jednostek napędowych, które używała zarówno podczas zawodów ligowych, jak i turniejów Grand Prix. W roku 2010 firma GM silniki offsetowe wprowadziła powszechnie na rynek i obecnie na skutek bankructwa Jawy są używane przez wszystkich zawodników.


Poniżej podano podstawowe parametry silnika GM

Kliknij na obrazek aby zobaczyć poszczególne części silnika GM
 

Parametr silnika GM

MK2000 / 86

MK2000 / 90

MK2000 / SD

pojemność

500ccm

570ccm (sidecar)

średnica cylindra

86

90

90

skok tłoka

86

78.5

90

waga

26

26

27

głowica (układ/liczba zaworów)

OHC / 4 valves

OHC / 4 valves

OHC / 4 valves

moc (hp / rpm)

62 - 66 hp / 8000

62 - 66 hp / 9000

65 - 70 hp / 8000

moment obrotowy (kg / rpm)

6.5 - 7.5 / 7500

4 - 5 /8000

8 - 9 / 6500

max obroty silnika

10500

11500

8500

kąt wyprzedzenia zapłonu

30° +/- 1

26° +/- 1

32° +/- 1

W opisie wykorzystano fragmenty cyklu felietonów
z toruńskim mechanikiem Dariuszem Sajdakiem
jakie pojawiły się na portalu www.sportowefakty.pl

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt