pierścienie

PRODUCENCI
Jawa, GM

UŻYTKOWANIE - PARAMETRY
Silnik motocykla motocykla żużlowego to mechanizm jednocylindrowy, czterosuwowy, z zaworami zawieszonymi w głowicy (OHV), o pojemności 497 cm3, chłodzony powietrzem. Tłok silnika wykonany jest ze z lekkich stopów i zaopatrzony w trzy pierścienie, których spełniają trzy różne funkcje:

Pierścień uszczelniający umieszczony jest w rowku najbliższym denka tłoka. Pierścień ten uszczelnia komorę spalania, uniemożliwiając przedostanie się gazów powstałych w procesie spalania z komory do korpusu silnika. Gdy następuje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, ciśnienie gazów spalinowych oddziałowuje na tłok, zmuszając go do ruchu w kierunku wału korbowego.
Pierścień kompresyjno-zgarniający umieszczony jest między pierścienie uszczelniającym i zgarniającym. Jego zadaniem jest zatrzymanie gazów które przedostały się przez pierścień uszczelniający oraz zgarnianie nadmiaru oleju z gładzi cylindra. W tym celu ma on specjalny kształt powierzchni roboczej.
Pierścień zgarniający (olejowy) jest pierścieniem umieszczonym najniżej. Pierścień olejowy służy do zgarniania nadmiaru oleju ze ścianki cylindra podczas ruchu tłoka i odprowadza go do chwytacza oleju. Smarowanie silnika działa na zasadzie "oleju traconego". Pompa tłoczy olej do mechanizmu korbowego i do głowicy do ułożyskowania dźwigni zaworów. W starszych silnikach dwusuwowych pierścień ten był niepotrzebny ponieważ olej dostarczany był z paliwem i następowało jego spalanie.

REGULACJA
Pierścienie tłokowe nie podlegają regulacji, ale niezwykle istotnym warunkiem dla prawidłowej i długotrwałej pracy jest właściwy montaż. Zakupione pierścienie są dostosowane wymiarowo do oryginalnych tłoków poszczególnych silników. Wielkość szczeliny na zamku pierścienia po włożeniu do cylindra nie jest stała i zależy od materiału z jakiego jest wykonany pierścień. Należy przestrzegać zasady, że pierścienie o wymiarze nominalnym powinny być montowane do tłoków nominalnych, zaś pierścienie nadwymiarowe do nadwymiarowych tłoków o tym samym nadwymiarze, co pierścienie tłokowe.
Pierścienie powinny być montowane do nowych tłoków, które gwarantują prawidłową pracę zestawu tłokowego w silniku, przy montaży na tłoki używane należy zwrócić uwagę na dokładne oczyszczenie rowków w tłoku przed założeniem pierścieni. Przy montażu pierścieni na tłok należy posługiwać się specjalnymi kleszczami, przy dużym doświadczeniu można pokusić się o montaż bez narzędzi. Należy zwrócić uwagę na to, aby nie rozwierać montowanych pierścieni zbyt szeroko, lecz tylko na tyle ile jest to niezbędne do nasunięcia pierścienia na tłok. Nadmierne rozwarcie może spowodować pęknięcie lub trwałe odkształcenie pierścienia. Odkształcony pierścień nie zapewnia należytej szczelności w cylindrze.
Pierścienie tłokowe należy montować kolejno w rowki tłoka zaczynając od pierścienia najniżej położonego na tłoku tj. pierścienia olejowego. Jeśli montowany pierścień olejowy wyposażony jest w sprężynę, to należy wyjąć ją z pierścienia i włożyć w rowek tłoka. Następnie rozewrzeć pierścień i nałożyć na sprężynę w rowku tłoka. Należy zwrócić uwagę, aby miejsce łączenia sprężyny znalazło zamka pierścienia.

Opisany montaż ogólny pierścienia jest tak istotny, ponieważ pierścienie tłokowe uszczelniają komorę spalania, przekazują ciepło z tłoka do cylindra i kontrolują zużycie oleju. Aby pierścień spełniał swoje zadanie musi mieć możliwość sprężystego układania się pod wpływem wysokiej temperatury. W tym celu pierścień włożony do cylindra posiada szczelinę między cylindrem a pierścieniem, której wielkość może wynosić nawet kilka tysiącznych mm. Pierścienie są przecięte w jednym miejscu tak aby możliwe było ich rozszerzenie i nałożenie na tłok. Miejsce gdzie w tłoku jest występ niwelujący nieciągłościa pierścieni nazywa się zamkiem, który usi posiadać szczelinę (tz. luz zamka). Wielkość szczeliny zamka zależna od średnicy pierścienia oraz materiału z jakiego pierścień został wykonany. Między pierścieniem a cylindrem znajduje się cienka warstwa oleju.
Ważny jest też odpowiedni dobór pierścieni bowiem nieszczelność komory spalania powoduje spadek kompresji a co za tym idzie utratę mocy silnika.
Pierścień ma dokładnie określony kształt, aby dokładnie przylegać do ścianek cylindra, co zapewni wymaganą szczelność. Odpowiedni kształt pierścienia uzyskuje się w procesie owalizacji. Innym ważnym czynnikiem jest siła nacisku pierścienia na ściany cylindra. Siła ta jest zwykle zależna od elastyczności materiału z jakiego wykonany jest pierścień. Większość pierścieni wykonana jest z żeliwa szarego. Żeliwo łatwo dostosowuje się do ściany cylindra, a dodatkowo łatwo je pokryć innymi materiałami aby zwiększyć ich trwałość.
Montaż
- Pierścienie powinny być montowane do nowych tłoków, które gwarantują prawidłową pracę zestawu tłokowego w silniku, przy montaży na tłoki używane należy zwrócić uwagę na dokładne oczyszczenie rowków w tłoku przed założeniem pierścieni. Przy montażu pierścieni na tłok należy posługiwać się specjalnymi kleszczami, przy dużym doświadczeniu można pokusić się o montaż bez narzędzi. Należy zwrócić uwagę na to, aby nie rozwierać montowanych pierścieni zbyt szeroko, lecz tylko na tyle ile jest to niezbędne do nasunięcia pierścienia na tłok. Nadmierne rozwarcie może spowodować pęknięcie lub trwałe odkształcenie pierścienia. Odkształcony pierścień nie zapewnia należytej szczelności w cylindrze

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt