PRODUCENCI
Jawa, GM
UŻYTKOWANIE - PARAMETRY
Silnik
motocykla motocykla żużlowego to mechanizm jednocylindrowy, czterosuwowy, z zaworami zawieszonymi w
głowicy (OHV), o pojemności 497 cm3, chłodzony powietrzem. Tłok
silnika wykonany jest ze z lekkich stopów i zaopatrzony w trzy pierścienie,
których spełniają trzy różne funkcje:
REGULACJA
Pierścienie tłokowe nie podlegają regulacji, ale niezwykle istotnym warunkiem
dla prawidłowej i długotrwałej pracy jest właściwy montaż. Zakupione pierścienie
są dostosowane wymiarowo do oryginalnych tłoków poszczególnych silników.
Wielkość szczeliny na zamku pierścienia po włożeniu do cylindra nie jest stała i
zależy od materiału z jakiego jest wykonany pierścień. Należy przestrzegać
zasady, że pierścienie o wymiarze nominalnym powinny być montowane do tłoków
nominalnych, zaś pierścienie nadwymiarowe do nadwymiarowych tłoków o tym samym
nadwymiarze, co pierścienie tłokowe.
Pierścienie powinny być montowane do nowych tłoków, które gwarantują prawidłową
pracę zestawu tłokowego w silniku, przy montaży na tłoki używane należy zwrócić
uwagę na dokładne oczyszczenie rowków w tłoku przed założeniem pierścieni. Przy
montażu pierścieni na tłok należy posługiwać się specjalnymi kleszczami, przy
dużym doświadczeniu można pokusić się o montaż bez narzędzi. Należy zwrócić
uwagę na to, aby nie rozwierać montowanych pierścieni zbyt szeroko, lecz tylko
na tyle ile jest to niezbędne do nasunięcia pierścienia na tłok. Nadmierne
rozwarcie może spowodować pęknięcie lub trwałe odkształcenie pierścienia.
Odkształcony pierścień nie zapewnia należytej szczelności w cylindrze.
Pierścienie tłokowe należy montować kolejno w rowki tłoka zaczynając od
pierścienia najniżej położonego na tłoku tj. pierścienia olejowego. Jeśli
montowany pierścień olejowy wyposażony jest w sprężynę, to należy wyjąć ją z
pierścienia i włożyć w rowek tłoka. Następnie rozewrzeć pierścień i nałożyć na
sprężynę w rowku tłoka. Należy zwrócić uwagę, aby miejsce łączenia sprężyny
znalazło zamka pierścienia.
Opisany montaż ogólny pierścienia jest tak
istotny, ponieważ pierścienie tłokowe uszczelniają komorę spalania, przekazują ciepło z tłoka
do cylindra i kontrolują zużycie oleju. Aby pierścień spełniał swoje zadanie
musi mieć możliwość sprężystego układania się pod wpływem wysokiej temperatury.
W tym celu pierścień włożony do cylindra posiada szczelinę między
cylindrem a pierścieniem, której wielkość może wynosić nawet kilka tysiącznych
mm. Pierścienie są przecięte w jednym miejscu tak aby możliwe było ich
rozszerzenie i nałożenie na tłok. Miejsce gdzie w tłoku jest występ niwelujący
nieciągłościa pierścieni nazywa się zamkiem, który usi posiadać szczelinę (tz.
luz zamka). Wielkość szczeliny zamka zależna od średnicy pierścienia oraz
materiału z jakiego pierścień został wykonany. Między pierścieniem a cylindrem
znajduje się cienka warstwa oleju.
Ważny jest też odpowiedni dobór pierścieni bowiem nieszczelność komory spalania
powoduje spadek kompresji a co za tym idzie utratę mocy silnika.
Pierścień ma dokładnie określony kształt, aby dokładnie przylegać do ścianek
cylindra, co zapewni wymaganą szczelność. Odpowiedni kształt pierścienia
uzyskuje się w procesie owalizacji.
Innym ważnym czynnikiem jest siła nacisku pierścienia na ściany cylindra. Siła
ta jest zwykle zależna od elastyczności materiału z jakiego wykonany jest
pierścień. Większość pierścieni wykonana jest z żeliwa szarego. Żeliwo
łatwo dostosowuje się do ściany cylindra, a dodatkowo łatwo je pokryć innymi
materiałami aby zwiększyć ich trwałość.
Montaż -
Pierścienie powinny być montowane do nowych tłoków, które gwarantują prawidłową
pracę zestawu tłokowego w silniku, przy montaży na tłoki używane należy zwrócić
uwagę na dokładne oczyszczenie rowków w tłoku przed założeniem pierścieni. Przy
montażu pierścieni na tłok należy posługiwać się specjalnymi kleszczami, przy
dużym doświadczeniu można pokusić się o montaż bez narzędzi. Należy zwrócić
uwagę na to, aby nie rozwierać montowanych pierścieni zbyt szeroko, lecz tylko
na tyle ile jest to niezbędne do nasunięcia pierścienia na tłok. Nadmierne
rozwarcie może spowodować pęknięcie lub trwałe odkształcenie pierścienia.
Odkształcony pierścień nie zapewnia należytej szczelności w cylindrze