t這k i cylinder

PRODUCENCI
Omega, Finn Rune Jensen - t這k wg jego projektu wykonuje firma Omega, GM (kr鏒ki skok), Acrolaid.

U玆TKOWANIE - PARAMETRY
Silnik motocykla 簑磧owego jest jednocylindrowy, czterosuwowy, z zaworami zawieszonymi w g這wicy, o pojemno軼i 497 cm3, ch這dzony powietrzem. Karter silnika, g這wica i cylinder s odlane ze stop闚 lekkich. Cylinder ma tulej cylindrow ze stopu Niresist Ni 15, w kt鏎 wpasowany jest t這k, ktory wykonany jest ze stop闚 lekkich i zaopatrzony jest w trzy pier軼ienie t這kowe. Gniazda zawor闚 s wprasowane w g這wic na gor帷o.
T這k pracuje w cylindrze wewn徠rz kt鏎ego wykonuje ruch posuwisto-zwrotny. Ruch t這ka wywo豉ny jest przez gazy powsta貫 podczas spalania i przenoszony jest na korbow鏚 z kt鏎ym po陰czony jest za pomoc g堯wki korbowodu. P
rodukt spalania mieszanki paliwowo - powietrznej (spaliny), przekazuj帷 lub odbieraj帷 od t這ka energi wykonuj prac tzw. suwy. Nazwa silnik czterosuwowy wynika z czterech suw闚, kt鏎e wykonuje t這k w cylindrze. S to:
Suw ssania - t這k przesuwa si w d馧 z g鏎nego do dolnego skrajnego po這瞠nia. W tym czasie zaw鏎 ssawny jest otwarty co pozwala na zassanie powietrza lub mieszanki paliwo-powietrznej.
Suw spr篹ania - t這k przesuwa si w g鏎, do g鏎nego skrajnego po這瞠nia. powietrze lub mieszanka paliwo-powietrzna zostaje spr篹ana do wymaganego ci郾ienia. Oba zawory ssawny i wydechowy s zamkni皻e.
Suw pracy - przed osi庵ni璚iem g鏎nego skrajnego po這瞠nia w silnikach wysokopr篹nych i tych z elektronicznym wtryskiem paliwa nast瘼uje wtrysk paliwa i zap這n samoczynny lub wymuszony iskr. Spalaj帷e si paliwo powoduje gwa速owny wzrost ci郾ienia co wymusza ruch t這ka do dolnego skrajnego po這瞠nia. Oba zawory ssawny i wydechowy s zamkni皻e
Suw wydechowy - t這k porusza si w g鏎 do g鏎nego skrajnego po這瞠nia podczas gdy zaw鏎 wydechowy jest otwarty. Gazowe produkty spalania paliwa (spaliny) zostaj wypchni皻e z przestrzeni roboczej silnika.

T這k powinien spe軟ia wiele zada, a najwa積iejsze z nich to:
    - uszczelnia cylinder (s逝膨 do tego pier軼ienie t這kowe)
    - przekazywa si喚 nacisku gaz闚 na dalsze cz窷ci mechanizmu korbowego
    - szybko odprowadza ciep這
    - by ma這 rozszerzalny pod wp造wem wysokich temperatur.

Parametry t這ka i cylindra w motocyklu 簑磧owym s nast瘼uj帷e:
    字ednica cylindra: 88 mm
        Skok t這ka: 81,7 mm
            Pojemno嗆: max 500 ccm

Pojemno嗆 silnika motocykla 簑磧owego, jest 軼i郵e okre郵ona i nie mo瞠 przekracza  500 ccm
Pojemno嗆 cylindra silnika oblicza si wed逝g geometrycznego wzoru na obj皻o嗆 walca, kt鏎ego 鈔ednic jest 鈔ednica otworu ko這wego cylindra, a wysoko軼i - droga t這ka od jego najni窺zego do najwy窺zego po這瞠nia:

Pojemno嗆 = (C x 3.1416 x D2) / 4

gdzie D = 鈔ednica cylindra C = skok t這ka

Przy pomiarze 鈔ednicy, dopuszczalna jest tolerancja 1/10 mm. Je郵i przy tej tolerancji limit pojemno軼i dla danej klasy zostanie przekroczony, przeprowadza si ponowny pomiar z tolerancj 1/100 mm przy ca趾owicie zimnym silniku.

REGULACJA
Nowoczesne t這ki s bardzo precyzyjne i nie wymagaj wielu korekt. Osobne zagadnienie stanowi ich "篡wotno嗆". Zar闚no t這k jak i cylinder przed zasadnicz eksploatacj powinny by dotarte (praca przy wolnych obrotach silnika). Przed uruchomieniem nowego b康 dawno nie u篡wanego silnika nale篡 wla oko這 100 ccm oleju przez otw鏎 w g這wicy s逝膨cy do regulacji luzu zaworowego. Olej ten, sp造waj帷 w d馧 a do rozrz康u, smaruje cz窷ci rozrz康u do czasu a zacznie pracowa pompa olejowa. Do uruchamiania silnika u篡wa si 鈍iecy o warto軼i cieplnej 225-240. Dopiero po odpowiednim nagrzaniu silnika wymienia si j na 鈍iec w豉軼iw.
Uruchamianie motocykla 簑磧owego r騜ni si od uruchamiania innych pojazd闚. Czynno嗆 ta jest kr鏒sza, poniewa tolerancje pasowania cz窷ci b璠帷ych w ruchu posuwisto-zwrotnym s w silniku 簑磧owym o wiele wi瘯sze. Niekt鏎zy twierdz, 瞠 dla dotarcia motocykla wystarczy spali 4-5 zawarto軼i zbiornika paliwa, jad帷 z szybko軼i 40-50 km/godz., a pono dla ostatecznego "doszlifowania" silnika potrzeba 40-50 bieg闚. Oczywi軼ie liczby te b璠 si r騜ni, je郵i docieranie b璠zie si odbywa w r騜nych warunkach torowych i pod r騜nymi je寮嬈ami.

Silnik motocykla 簑磧owego jest bardzo wra磧iwy na temperatur. Za zimny silnik jest nara穎ny na zbyt szybkie zu篡cie, a ponadto ma mniejsz moc. Dlatego przed ka盥ym treningiem lub meczem nale篡 silnik motocykla podgrzewa przez oko這 5-6 min i stara si nie dopu軼i do zbytniego och這dzenia przed biegiem. Temperatura silnika ma bardzo du瞠 znaczenie dla pracuj帷ego t這ka, kt鏎y mimo, i zbudowany jest ze stop闚 odpornych na dzia豉nie temperatur, top jednak gwa速owne zmiany lub osi庵anie maksymalnych mocy przy nierozgrzanym lub przegrzanym silniku mog doprowadzi do tzw. zatarcia silnika.
W wsp馧czesnym speedwayu szuka si coraz lepszych (trwalszych) materia堯w z kt鏎ych mo積a wykona elementy przenosz帷e najwi瘯sze obci捫enia (w tym t這k i cylinder). Cylindry obecnie stosowane wykonane s z 瞠liwa lub niklasu. Ten drugi metal ma nieco wi瘯sz 篡wotno嗆 i pozwala cia郾iej spasowa z g這wic poniewa lepiej odprowadza ciep這 i w zwi您ku z tym nie "puchnie" pod wp造wem temperatury tak jak cylindry 瞠liwne w zwi您ku z czym nie dochodzi do zatarcia t這ka z cylindrem.

strona g堯wna

toru雟kie turnieje turnieje 鈍iatowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy dzia豉cze
klub statystyki sprz皻