t³ok i cylinder

PRODUCENCI
Omega, Finn Rune Jensen - t³ok wg jego projektu wykonuje firma Omega, GM (krótki skok), Acrolaid.

U¯YTKOWANIE - PARAMETRY
Silnik motocykla ¿u¿lowego jest jednocylindrowy, czterosuwowy, z zaworami zawieszonymi w g³owicy, o pojemno¶ci 497 cm3, ch³odzony powietrzem. Karter silnika, g³owica i cylinder s± odlane ze stopów lekkich. Cylinder ma tulejê cylindrow± ze stopu Niresist Ni 15, w któr± wpasowany jest t³ok, ktory wykonany jest ze stopów lekkich i zaopatrzony jest w trzy pier¶cienie t³okowe. Gniazda zaworów s± wprasowane w g³owicê na gor±co.
T³ok pracuje w cylindrze wewn±trz którego wykonuje ruch posuwisto-zwrotny. Ruch t³oka wywo³any jest przez gazy powsta³e podczas spalania i przenoszony jest na korbowód z którym po³±czony jest za pomoc± g³ówki korbowodu. P
rodukt spalania mieszanki paliwowo - powietrznej (spaliny), przekazuj±c lub odbieraj±c od t³oka energiê wykonuj± pracê tzw. suwy. Nazwa silnik czterosuwowy wynika z czterech suwów, które wykonuje t³ok w cylindrze. S± to:
Suw ssania - t³ok przesuwa siê w dó³ z górnego do dolnego skrajnego po³o¿enia. W tym czasie zawór ssawny jest otwarty co pozwala na zassanie powietrza lub mieszanki paliwo-powietrznej.
Suw sprê¿ania - t³ok przesuwa siê w górê, do górnego skrajnego po³o¿enia. powietrze lub mieszanka paliwo-powietrzna zostaje sprê¿ana do wymaganego ci¶nienia. Oba zawory ssawny i wydechowy s± zamkniête.
Suw pracy - przed osi±gniêciem górnego skrajnego po³o¿enia w silnikach wysokoprê¿nych i tych z elektronicznym wtryskiem paliwa nastêpuje wtrysk paliwa i zap³on samoczynny lub wymuszony iskr±. Spalaj±ce siê paliwo powoduje gwa³towny wzrost ci¶nienia co wymusza ruch t³oka do dolnego skrajnego po³o¿enia. Oba zawory ssawny i wydechowy s± zamkniête
Suw wydechowy - t³ok porusza siê w górê do górnego skrajnego po³o¿enia podczas gdy zawór wydechowy jest otwarty. Gazowe produkty spalania paliwa (spaliny) zostaj± wypchniête z przestrzeni roboczej silnika.

T³ok powinien spe³niaæ wiele zadañ, a najwa¿niejsze z nich to:
    - uszczelniaæ cylinder (s³u¿± do tego pier¶cienie t³okowe)
    - przekazywaæ si³ê nacisku gazów na dalsze czê¶ci mechanizmu korbowego
    - szybko odprowadzaæ ciep³o
    - byæ ma³o rozszerzalny pod wp³ywem wysokich temperatur.

Parametry t³oka i cylindra w motocyklu ¿u¿lowym s± nastêpuj±ce:
    ¦rednica cylindra: 88 mm
        Skok t³oka: 81,7 mm
            Pojemno¶æ: max 500 ccm

Pojemno¶æ silnika motocykla ¿u¿lowego, jest ¶ci¶le okre¶lona i nie mo¿e przekraczaæ  500 ccm
Pojemno¶æ cylindra silnika oblicza siê wed³ug geometrycznego wzoru na objêto¶æ walca, którego ¶rednic± jest ¶rednica otworu ko³owego cylindra, a wysoko¶ci± - droga t³oka od jego najni¿szego do najwy¿szego po³o¿enia:

Pojemno¶æ = (C x 3.1416 x D2) / 4

gdzie D = ¶rednica cylindra C = skok t³oka

Przy pomiarze ¶rednicy, dopuszczalna jest tolerancja 1/10 mm. Je¶li przy tej tolerancji limit pojemno¶ci dla danej klasy zostanie przekroczony, przeprowadza siê ponowny pomiar z tolerancj± 1/100 mm przy ca³kowicie zimnym silniku.

REGULACJA
Nowoczesne t³oki s± bardzo precyzyjne i nie wymagaj± wielu korekt. Osobne zagadnienie stanowi ich "¿ywotno¶æ". Zarówno t³ok jak i cylinder przed zasadnicz± eksploatacj± powinny byæ dotarte (praca przy wolnych obrotach silnika). Przed uruchomieniem nowego b±d¼ dawno nie u¿ywanego silnika nale¿y wlaæ oko³o 100 ccm oleju przez otwór w g³owicy s³u¿±cy do regulacji luzu zaworowego. Olej ten, sp³ywaj±c w dó³ a¿ do rozrz±du, smaruje czê¶ci rozrz±du do czasu a¿ zacznie pracowaæ pompa olejowa. Do uruchamiania silnika u¿ywa siê ¶wiecy o warto¶ci cieplnej 225-240. Dopiero po odpowiednim nagrzaniu silnika wymienia siê j± na ¶wiecê w³a¶ciw±.
Uruchamianie motocykla ¿u¿lowego ró¿ni siê od uruchamiania innych pojazdów. Czynno¶æ ta jest krótsza, poniewa¿ tolerancje pasowania czê¶ci bêd±cych w ruchu posuwisto-zwrotnym s± w silniku ¿u¿lowym o wiele wiêksze. Niektórzy twierdz±, ¿e dla dotarcia motocykla wystarczy spaliæ 4-5 zawarto¶ci zbiornika paliwa, jad±c z szybko¶ci± 40-50 km/godz., a ponoæ dla ostatecznego "doszlifowania" silnika potrzeba 40-50 biegów. Oczywi¶cie liczby te bêd± siê ró¿niæ, je¶li docieranie bêdzie siê odbywaæ w ró¿nych warunkach torowych i pod ró¿nymi je¼d¼cami.

Silnik motocykla ¿u¿lowego jest bardzo wra¿liwy na temperaturê. Za zimny silnik jest nara¿ony na zbyt szybkie zu¿ycie, a ponadto ma mniejsz± moc. Dlatego przed ka¿dym treningiem lub meczem nale¿y silnik motocykla podgrzewaæ przez oko³o 5-6 min i staraæ siê nie dopu¶ciæ do zbytniego och³odzenia przed biegiem. Temperatura silnika ma bardzo du¿e znaczenie dla pracuj±cego t³oka, który mimo, i¿ zbudowany jest ze stopów odpornych na dzia³anie temperatur, top jednak gwa³towne zmiany lub osi±ganie maksymalnych mocy przy nierozgrzanym lub przegrzanym silniku mog± doprowadziæ do tzw. zatarcia silnika.
W wspó³czesnym speedwayu szuka siê coraz lepszych (trwalszych) materia³ów z których mo¿na wykonaæ elementy przenosz±ce najwiêksze obci±¿enia (w tym t³ok i cylinder). Cylindry obecnie stosowane wykonane s± z ¿eliwa lub niklasu. Ten drugi metal ma nieco wiêksz± ¿ywotno¶æ i pozwala cia¶niej spasowaæ z g³owic± poniewa¿ lepiej odprowadza ciep³o i w zwi±zku z tym nie "puchnie" pod wp³ywem temperatury tak jak cylindry ¿eliwne w zwi±zku z czym nie dochodzi do zatarcia t³oka z cylindrem.

strona g³ówna

toruñskie turnieje turnieje ¶wiatowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy dzia³acze
klub statystyki sprzêt