Szwedzka firma Husqvarna została założona w 1689 r. W owym czasie wytwarzała najlepsze wtedy muszkiety. I już wtedy powstały podwaliny pod mechanikę precyzyjną, dzięki której później zaczęto wytwarzać jedne z najlepszych w swojej klasie produkty myśliwskie, rowery, motocykle, sprzęt kuchenny, maszyny do szycia i sprzęt do pracy na wolnym powietrzu.
Dla
wielu osób historia motocykli Husqvarna jest ściśle związana z długą serią
zwycięstw w motokrosowych Mistrzostwach Świata, które stały się udziałem
Husqvarny w latach 1960, 70 i 80. Ale historia motocykli Husqvarna jest jeszcze
dłuższa.
Jak wielu z pierwszych producentów motocykli, Husqvarna zaczyna od produkcji
rowerów. Produkcja rowerów rozpoczyna się pod koniec XIX w., a w roku 1903
Husqvarna konstruuje pierwszy motocykl. W owym czasie ramy wykonane przez
Husqvarnę wyposażane są w silniki od innych producentów, np. FN, Moto-Reve i NSU.
Te pierwsze maszyny mogą być także wyposażone w silniki i pojemności 250 i 500
ccm Sturmey-Archer i JAP.
W roku 1920 Husqvarna zakłada własną fabrykę silników, i pierwszy powstały w niej silnik to czterosuwowy, dwucylindrowy silnik widlasty o poj. 500 ccm z zaworem bocznym 50 stopni, podobny do tych, jakie wykonywały Harley-Davidson i Indian. Po niedługim czasie Husqvarna, podobnie jak inni pionierzy w dziedzinie produkcji motocykli, zaczyna produkcję motocykli wyścigowych w klasie do 1000 ccm.
Pod koniec lat 20. i na początku 30 Husqvarna odnosi sukcesy zarówno w
Szwecji, jak i na zawodach za granicą, stawiając czoła silnej konkurencji ze
strony znanych producentów, takich jak BMW, DKW,
Excelsior, FN,
Harley-Davidson i
Indian, Norton i Velocette.
Zawody, w których Husqvarna odnosi sukcesy to zarówno zawody wytrzymałościowe,
jak International Six Days, jak i typowe wyścigi typu Grand Prix czy TT.
Jedną z przyczyn sukcesu był fakt, ze projektant Folke Mannerstedt jest jednym z
pionierów użycia lekkich stopów, zarówno w samym silniku, jak i w konstrukcji
motocykla, co pozwala uzyskać niezwykły stosunek mocy do ciężaru.
W latach 30 Husqvarna stopniowo wycofuje się z wyścigów, częściowo z powodu
kurczenia się rynku zbytu dla motocykli nie-wojskowych, a w 1936 r.
zakończona zostaje produkcja dużych silników motocyklowych. Jednak silniki te
powrócą później, w zmienionej już formie: Albin, producent silników,
wykorzystuje silnik Husqvarny jako podstawę do stworzenia jednocylindrowego
silnika o pojemności 500 ccm do motocykli wojskowych, budowanych we współpracy z
Monark.
W
roku 1935 Husqvarna zaczyna produkcję pierwszych dwusuwowych motocykli
Ten lekki motocykl, którego prowadzenie nie wymaga prawa jazdy, wyposażony jest
w pedały, jak tradycyjny rower, oraz silnik 98 ccm. Wkrótce staje się on bardzo
popularny. Podczas lat poprzedzających Drugą Wojnę Światową produkuje się
tysiące tych maszyn i dosłownie cała Szwecja jest na kółkach.
W 1946 r. wprowadzamy na rynek legendarny model “Svartkvarna” czyli “Czarna
Qvarna” (Taką nazwę nosiły produkowane lekkie motocykle z silnikiem 120
ccm, malowane na czarno). Wkrótce staje się on synonimem lekkiego, niezawodnego
i trwałego motocykla, i alternatywą dla samochodu w okresie powojennym.
“Svartkvarna” skonstruowana została aby spełniać szwedzkie normy dla “lekkiego
motocykla”, co oznacza, że waga pojazdu nie przekracza 75 kg. I znów przydaje
się doświadczenie Husqvarny w tworzeniu lekkich, wytrzymałych i niezawodnych
konstrukcji.
Rok 1957 to kolejny kamień milowy w historii motocykli Husqvarny. Zaprezentowano
wtedy model Silver Arrow: zupełnie nowy, mocny, sportowy motocykl o
pojemności 175 ccm i wadze również nie przekraczające 75 kg. Nieco ponad rok
później na rynku pojawia się także Golden Arrow (Złota Strzała), z silnikiem 200
ccm. Jednak władze szwedzkie nalegają, aby Husqvarna pozostała przy pojemności
75 ccm, jako że Golden Arrow uznawany jest za zbyt szybki na szwedzkie
drogi.
Jednakże oba modele, Silver i Golden Arrow stanowią doskonałą podstawę do
rozwoju późniejszych motocykli wyścigowych. W ten sposób rozpoczyna się długa i
pełna sukcesów era zwycięstw Husqvarny w wyścigach o randze europejskiej i
światowej.
Motocykle Husqvarny, zarówno wyścigowe, jak i do zawodów wytrzymałościowych, stają się sukcesem eksportowym, i w USA wysoka moc w połączeniu z niskim ciężarem i niezawodnością są receptą na zwycięstwo w wielu zawodach, zarówno żużlowych jak i wytrzymałościowych oraz rajdach pustynnych. W rezultacie amerykańska Husqvarna staje się klasyką: prototypem współczesnego motocykla do jazdy terenowej.
Produkcja motocykli Husqvarna w Szwecji trwa aż do roku 1986-87, kiedy to produkcję przejmuje włoska firma Cagiva, kontynuując doskonalenie motocykli pod niezmienioną nazwą - Husqvarna, jednak po 84 latach kończy się era szwedzkiego motocykla.
zdjęcia i opis www.husqvarna,pl