Jeden z pierwszych motocykli przystosowanych do jazdy po luźnej nawierzchni.
Pojawił się na torach w latach dwudziestych, a producentem była Amerykańska
wytwórnia w Milwaukee w stanie Wisconsin.
Konstruktorzy tej maszyny wykorzystali wszystkie dotychczasowe doświadczenia
jeźdźców i usunęli z niej wszystko co zbędne w wyścigach torowych. i zaczęli
tworzyć pierwowzory dla późniejszych motocykli
produkowanych przez inne firmy.
Pierwszym
motocyklem do jazdy na żużlu, który wyjechał z fabryki Harleya i braci
Davidson był HD Bordtrack Racer, a było to w roku 1915. Motocykl ten
miał być konkurencją dla Indian'a.
Ponieważ maszyna ta zbudowana była na standardowej ogólnie przyjętej
konstrukcji, a główna różnica wynikała z zastosowania silnika (dwucylindrowy
silnik w układzie widlastym) skonstruowanego w fabryce Harleya, cały czas
poszukiwano nowych rozwiązań i w roku 1920 powstał nowy motocykl z
dwucylindrowym silniekiem w układzie widlastym z ośmioma zaworami i dwoma
rozrządami (dotychczas stosowano jeden układ rozrządu).
Jednak na tym nie poprzestano i w trzy lata później konstruktorzy
Harleya-Daviodsona ponownie zmodyfikowali układ rozrządu (pośredni system
sterowania zastąpiono rozwiązaniem bezpośrednim), jak również kształt
głowicy, a co za tym idzie układ korbowo-tłokowy i sposób sterowania
zaworami. Nowy motocykl nazwano HD Factory Racer "Indirect-action".
Motocykl ten produkowany był tylko przez dwa lata, bowiem kolejnym dzieckiem
fabryki był Harley - Davidson Peashooters,
z kierownicą której końce były skierowane niemal pionowo ku dołowi.
Rozwiązanie to skopiowano z modelu Indiana o nazwie
Indian - Daytona "Dry-Lakes Racing". Motocykl
ten miał charakterystyczny odgłos pracy silnika, sta nadano mu nazwę
"Pukawka". Konstruktorem maszyny był Arthur "Connie" Constantine wespół z
ówczesną gwiazdą dirt-tracka Joe Petrali i była to odpowiedź producenta
Harleyów na obowiązujące na torach amerykańskich przepisy. Pashooters
był ewenementem wśród ówczesnej myśli technicznej, bowiem posiadał
jednocylindrowy silnik (inne motocykle posiadały dwa cylindry) o pojemności
350 ccm. Jednocylindrowy silnik znalazł wielu zwolenników stąd w latach
1926-1934 istniały dwie wersje tej jednostki napędowej: dolnozaworowa o mocy
8 KM i górnozaworowa o mocy 12 KM. W motocyklu zastosowano gaźnik Schebler,
a układ smarowania był wyposażony w mechaniczną pompę olejową. Do wyboru był
również rodzaj zapłonu bowiem można było używać zapłonu iskrowego lub
bateryjnego.
Po sukcesach "Pukawki" fabryka z Milwaukee zaprzestała dalszych prac konstrukcyjnych nad kolejnymi modelami "pierwszych żużlówek". Blask Harleyom próbował przywrócić Petrali, który poczynił kolejny model o nazwie Harley CAC, oparty na modelu Peashooters, z tym że Petrali zmienił głowice i zwiększył pojemność silnika do 500 ccm. Pomysły byłego dirt-trackowca nie znalazły jednak uznania w oczach właścicieli fabryki i firma odwróciła się od produkcji "dirt-tracków"
Oto niektóre z modeli wyprodukowanych w fabryce Harley - Davidson na początku ubiegłego stulecia.
Źródło: Henryk Grzonka; "Speedway mała encyklopedia" 1996
Zdjęcie i opis pochodzi z książki
Dirt - Track
żużel lat przedwojennych