Sunbeam - firma brytyjska założona przez rodzinę Marston zajmowała się na początku szeroko pojętą obróbką metali. Od 1899 roku podjęto produkcję znanych motocykli oraz samochodów. W 1920 roku firma łączy się z fabryką Talbot i Darracq tworząc koncern S.T.D. Od 1938 roku samochody osobowe produkowane są pod nazwą "Sunbeam-Talbot", zaś motocykle w dalszym ciągu pod firmą "Sunbeam". W 1939 roku Sunbeam wchodzi w skład grupy Rootes, a po 1945 roku dostaje się pod kontrolę koncernu Chryslera. Samochody osobowe "Hillman" i "Humber" eksportowane są ze względów reklamowych pod nazwą "Sunbeam".
Jednak wróćmy do motocykli. Pierwszy dwukołowy pojazd wyjechał z
fabryki w 1912 roku, a był to model z silnikiem 347 ccm. Silnik cechował
się niezwykłą starannością wykonania i dbałością o każdy szczegół. Motocykle
szybko znalazły uznanie i uzyskały przydomek Gentelmans Motor Bicycle
(motocykl dżentelmena. Sunbeam brał udział w wielu wyścigach motocyklowych
TT i odnosił spore sukcesy. Ostatni start motocykla odnotowano w 1934
roku.
Dział motocykli podobnie jak dział samochodów został przed wojną przejęty
przez fabrykę Matchless, która wspólnie z
AJS stworzyły Associated Motor Cycles (AMC) Ltd i kontynuowano
produkcję modeli 245, 348, 497 i 598 ccm.
Po wojnie fabrykę motocykli przejęło
BSA, która myśl techniczną Sunbeama wykorzystała w modelach z serii
S.
Jednak do wyścigów na luźnej nawierzchni Sunbeam zaproponował zawodnikom model Sunbeam DT90, był to motocykl fabryczny zaadoptowany do specyficznych warunków torowych i specyficznego stylu jazdy.
opis pochodzi z książki
Dirt - Track
żużel lat przedwojennych