Motocykl angielskiej konstrukcji, który konkurował z Rudge, a powstał w firmie (A.J. Stevens i Co Ltd - AJS) założonej w 1874 roku przez Joe Stevensa w Wednesfied na przedmieściach Wolverhampton. Fabrykę szybko przejęło pięciu synów założyciela i w 1897 rozpoczęto produkcję silników spalinowych.
Pierwsze motocykle braci Stevens pod marką AJS pojawiły się na rynku w roku 1910 i szybko zaczęły odnosić pierwsze sukcesy co powodowało wzrost sprzedaży. Jednak firma pierwsze duże pieniądze zarobiła podczas wojny na dostawach motocykli do Ministerstwa Wojny. Wraz z pojawieniem się pieniędzy w latach dwudziestych poprzedniego stulecia opracowano model ALS-GR7, który można uznać za pioniera w rozwoju technicznej myśli żużlowej w Australii i Anglii.
Na żużlowym torze wykorzystywane zawodnicy korzystali z dwóch modeli
AJS-ów. Były to modele AJS-GR 7 i AJS-E 7 i są to jedne z
najstarszych motocykli skonstruowanych do wyczynowego ścigania się na
obiektach zamkniętych (model E7 wykorzystywano przede wszystkim na dłuższych
torach).
AJS Specjal Racing
GR7 Big Port (z lewej) powstał jeszcze na wiele lat przed motocyklami
dirt-trackowymi i doskonale nadawał się do jazdy w ślizgu kontrolowanym na
luźnej nawierzchni. Motocykl był wyposażony w silnik o pojemności 500
ccm z ręcznie produkowana głowicą, posiadał dwa ogromne dwucalowe otwory
wylotowe (big Port), a rury wydechowe wystawały z silnika i były zwrócone ku
dołowi. Gniazdo dolotowe mieszanki paliwowej posiadało średnicę 1 cala, a
wał korbowy był w odróżnieniu od innych modeli zamocowany na łożysku
kulowym. Silnik uzyskiwał kompresję 6,5:1 co umożliwiało korzystanie z
paliwa gorszej jakości, a zmieniając kompresję na 8,5:1 dostosowano silnik
do paliwa alkoholowego.
Sprzedaż motocykla była prowadzona przez wyselekcjonowaną grupę dealerów i
fabrykę opuściło łącznie 137 egzemplarzy z których korzystali czołowi
zawodnicy ówczesnego speedwaya. Najbardziej znanym dirt-trackowcem
korzystającym z AJS-a był Australijczyk B Lamont, który po pierwszych
próbach skrócił ramę i niżej ulokował środek ciężkości. To pozwoliła
jeszcze bardziej panować nad motocyklem podczas uślizgu tylnego koła. Firma
po sugestiach Lamonta dokonała fabrycznych zmian w konstrukcji i o ponad 4
cale skrócono ramę i jeszcze bardziej ją usztywniono, aby zapobiec bocznym
skrętom, które z kolei powodowały nagminne spadanie łańcucha napędowego.
Dodatkowo wzmocniono zawieszenie tylnego koła i skrócono widelec przedni
wyposażając go w sprężynę mającą tłumić drgania przenoszone podczas jazdy na
kierownice. Z prawej strony zamontowano również podnóżek na którym zawodnik
mógł oprzeć nogę. Napęd z silnika przenoszony był przez sprzęgło na
trójstopniowa skrzynię biegów i za pomocą łańcucha na tylne koło. Na baku
motocykla znajdowała
się pompa olejowa która przed każdym biegiem wymagała
pompowania bowiem silnik trzeba było smarować tak naprawdę ręcznie. Co
ciekawe silnik nie posiadał filtra
powietrza, a siedzenie znajdowało się tuż przy tylnym kole nad którym nie
zamontowano błotnika.
Tak zmodyfikowany motocykl o nazwie AJS 2 (z
prawej) cechował się lepszymi właściwościami trakcyjno-jezdnymi i łatwiej
wprowadzało się go w poślizg.
Firma pomimo znaczącej sprzedaży motocykli popadła w długi wynikające z nietrafionych inwestycji w produkcje samochodów dostawczych i w 1931 roku bracia Stevens spłacili wierzycieli, ale marka i myśl techniczna zostały przekazane Matchles Motocycles (AMC). Nowy właściciel zachował logo i motocykle ze znakiem AJS były produkowane do roku 1970.
Zdjęcie i opis pochodzi z książki
Dirt - Track
żużel lat przedwojennych