Motocykl produkowany w fabryce Birmingham Small Arms
Company (BSA), której korzenie sięgają 1861 roku, kiedy to miejscowi
rusznikarze i rzemieślnicy postanowili wspólnie zamiast broni wytwarzać
rowery. Precyzja w wytwarzaniu broni szybko przełożyła się na nową gałąź
produkcji, co znalazło uznanie wśród klientów. W roku 1903 zaprojektowano w
fabryce pierwszy prototyp pojazdu jednośladowego z silnikiem spalinowym, a
sześć lat później rozpoczęto seryjną produkcję. (na
zdjęciu BSA model D z roku 1921)
Fabryka podczas wojny nawiązała współpracę z Dailmlerem co
zaowocowało produkcją części do woskowych samochodów. W roku 1944 BSA miało
już 67 zakładów produkcyjnych, a dodatkowo przejęło innego producenta
motocykli - Ariela, ponadto łącząc się siedem lat później z Triumfem zostało
największym producentem motocykli na świecie.
BSA jak już wspomniano rozpoczęło seryjną produkcje motocykli w roku
1910. Sławę i uznanie znalazły takie modele jak:
Gold Star,
Bantam (na zdjęciu z lewej)
Victor
Royal Star
Thunderboldt
Lightnight
Firebird
Rocket
Obecnie firma znana jest z produkcji ekskluzywnego motocykla Gold SR 500
z silnikiem Yamachy, których produkcja i realizacja odbywa się na
zamówienie
Jednak
na początku motoryzacyjnej myśli technicznej konstruktorzy fabryki
podbijali dirt-trackowe areny modelem BSA S 29(na zdjęciu), który szybko
zyskał uznanie na angielskim rynku motoryzacyjnym. Motocykl został
skonstruowany na bazie motocykla
Sunbeam, z myślą o szerokim gronie zawodników stąd jego cena była
wyjątkowo przystępna. W zakładach BSA wyprodukowano łącznie około 400 modeli
BSA S 29, który to był przeznaczony dla zawodników startujących na
dirt-trackowych torach, a którzy to preferowali styl jazdy zwany "traliling
foot" (ciągnąć lewą nogę - za motocyklem). Styl jazdy wymuszała
konstrukcja maszyny, która posiadała krótki przedni widelec z centralną
sprężyną, co uniemożliwiało nadmierny skręt. Z myślą o dirt-tracku
skonstruowano wzmocnioną i usztywnioną ramę z krótkim rozstawem między
osiami kół. Gaźnik motocykla wyposażono w filtr powietrza, a silnik o
pojemności 500 ccm posiadał głowicę z dwoma krótko ściętymi wydechami.
Całość jednostki napędowej została uzupełniona o pompę olejową umieszczoną
na zbiorniku paliwa. Sprzęgło i skrzynia biegów pochodziły co prawda z
modelu szosowego, ale przy projektowaniu całości uwzględniono wiele uwag
ówczesnego matadora dirt-tracka Jacka Parkera, który na specjalnie
wybudowanym przy fabryce torze testował wszystkie rozwiązania konstrukcyjne.
Własności trakcyjno - jezdne miała poprawić specjalna konstrukcja
kierownicy z uchwytami skierowanymi ku dołowi.
Motocykl posiadał jednak kilka wad, a jedną z nich był zbyt wysoko
umieszczony środek ciężkości (wyżej niż np. w
Douglasie), ponadto na
torowych wybojach jazdę utrudniał zbyt mały prześwit pod silnikiem, bowiem
na głębokich koleinach silnik uderzał o podłoże, co przeszkadzało w płynnej
jeździe.
Silna konkurencja Japończyków i Niemców doprowadziła z początkiem lat siedemdziesiątych do kłopotów finansowych firmy i jej podziału na mniejsze spółki. Ostatnią zmianą w spółce było powołanie w 1994 roku BSA Regal Group, której jednym z udziałowców jest Andover Norton International Ltd.
Zdjęcie i opis pochodzi z książki
Dirt - Track
żużel lat przedwojennych