James to jeden z pierwszych motocykli z silnikiem w układzie bliźniaczym jaki pojawił się na angielskich torach żużlowych. Motocykl tak jak szybko pojawił się na dirt-trackowych arenach tak szybko z nich zniknął.
Produkcja
motocykla odbywała się w firmie Harrego Jamesa w Birmingham, a pierwsze
konstrukcje powstały z belgijskim silnikiem Minerva, ale fabryka bardzo
szybko opracowała własną dwusuwową konstrukcję. Z czasem aby sprostać
oczekiwaniom rynkowym zaczęto produkować również silniki czterosuwowe.
Zamontowany w motocyklu silnik była to górnozaworowa, widlasta konstrukcja,
w której zastosowano wspólny wał korbowy, a pojemność cylindrów wynosiła 497 ccm
przy stopniu sprężania 9:1. Smarowanie silnika zapewniała mechaniczna pompa.
(na zdjęciu z prawej prototyp v-twin z 1930 roku)
Motocykle te nie zawojowały Anglii, ale stworzyły podwaliny pod inne konstrukcję, a mianowicie Scotta czy Douglasa, w których zastosowano dwa cylindry.
W 1951 roku fabryka została przejęta przez koncern AMC, by w 1964 roku zniknąć zupełnie z rynku.
Zdjęcie i opis pochodzi z książki
Dirt - Track
żużel lat przedwojennych
►zawodnicy◄
►trenerzy◄
►działacze◄
►mechanicy◄
►o nich pamiętajmy◄
►anioły
w turniejach krajowych◄ ►toruńskie
turnieje◄ ►anioły
w turniejach światowych◄
►klub◄
►statystyki◄
►sprzęt◄