Początki firmy The Royal Enfield JAP sięgają roku 1851, kiedy to Georg Townsed rozpoczął swoją przygodę z jednośladami. Były to na początku rowery i pojazdy trójkołowe z silnikami DeDion, Minerva i MMC, które szybko zdobyły rynek, a dodatkowo zaopatrywały inne wytwórnie w części. Mimo znacznego rynku zbytu firma stanęła na skraju bankructwa. Właściciel próbował ratować swój biznes, jednak nie znalazł wspólnego języka z nowymi finansistami i ostatecznie opuścił firmę którą założył.
Dwóch nowych dyrektorów podjęło się ratowania tego co po firmie pozostało.
W listopadzie 1891 roku założyli spółkę Royal Enfield i zainicjowali
pierwsze projekty nad pojazdami silnikowymi. W 1990 roku pod nazwą
Enfield Cycle Company pojawiły się pierwsze motocykle w których montowano
silniki innych producentów.
Podwozia powstały w firmie Enfielda i miały oryginalne rozwiązania np. w
jednym z modeli produkowanego motocykla silnik zamontowany był z przodu
główki ramy. Innowacyjność motocykli można było dostrzec także w układzie
silnikowym, bowiem
Enfield po raz pierwszy zastosowało w motocyklu mechaniczną pompę olejową,
która zastąpiła pompę ręczną. Ponieważ w motocyklach montowano sprawdzone
silniki Japa, firma Enfield skoncentrowała się na opracowywaniu dobrych,
nowatorskich podwozi. Prowadzono jednak badania nad silnikiem własnej
konstrukcji. W 1905 roku przerwano produkcję motocykli. Wznowiono ją w
1910 roku wprowadzając na rynek dwa nowe modele. Jeden z nich wyposażony
został w silnik Mag o mocy 2,25 KM, drugi w silnik Jap o pojemności 770 ccm
i mocy 6 KM.
Badano opracowania technologiczne i konstrukcyjne produkowanych już na
świecie silników. Na podstawie uzyskiwanych wyników i wyciąganych wniosków
stworzono własną konstrukcję. Własny silnik Enfielda powstał tuż przed
wybuchem I wojny światowej. Był to silnik widlasty V o pojemności 425ccm.
Układ zaworów był charakterystyczny dla tamtych lat, tzw. wlot nad wylotem.
Zawór ssący był w układzie górnozaworowym natomiast zawór wydechowy w
układzie dolnozaworowym. Powstał także silnik dwusuwowy o pojemności 225 cm
3.
Motocykle z nowymi silnikami służyły na frontach całej Europy jako motocykle
kurierskie. Prace nad nowymi konstrukcjami silników i podwozi trwały zawsze
dość długo, ponieważ w chwili podjęcia decyzji o produkcji motocykli, Firma
Enfield zmieniła nazwę na Royal Enfield Motorcycle, a w ambicjach i
zamierzeniach właścicieli było wytwarzanie takich pojazdów, które
tłumaczyłyby nazwę Royal - królewski. Wiedza konstrukcyjna i zdobyte
doświadczenia z pól frontowych I wojny zaowocowały stworzeniem w
dwudziestoleciu międzywojennym wielu nowych, udanych modeli. Mały, tani,
ekonomiczny i bardzo trwały motocykl o pojemności 225 ccm dwusuwowego
silnika produkowany był bez większych zmian. Trudne warunki terenowe pól
bitewnych I wojny ukazały konieczność produkowania motocykla o dużej
pojemności silnika, który pozwalał na zamontowanie wózka bocznego. Powstał
więc motocykl z silnikiem o pojemności 976 ccm. Silnik rozwijał moc 11 KM,
ale miał bardzo duży moment obrotowy. Był to idealny pojazd to poruszania
się w trudnym terenie i z wózkiem bocznym. Sprawdził się na bezdrożach
kolonii brytyjskich. Konstrukcja ta była cały czas rozwijana i przy końcu
lat trzydziestych ten udany widlasty silnik został powiększony do pojemności
1140 ccm.
Od
samego początku Enfield postawił na trwałość i niezawodność swych motocykli.
Było to trudne wyzwanie biorąc pod uwagę szeroką gamę produkowanych modeli.
W ofercie Firmy były motocykle o pojemności od 250 do 1140 ccm. Dwusuwy i
czterosuwy
Prostota obsługi i niezawodność działania była wielkim atutem w
konkurencji z innymi firmami motocyklowymi. Anglia miała wtedy kolonie, a
więc dobry, niezawodny motocykl był bardzo pożądanym towarem. W
konstrukcjach Enfielda silniki zawsze miały niskie stopnie sprężania, niskie
zużycie paliwa i wspaniałą elastyczność silnika. Mimo, że na każdym
motocyklu Royala można jeździć bez skrzyni biegów, Firma już w 1927 r
wprowadziła w większości swych modeli motocykli czterostopniowe skrzynie, co
uczyniło je jeszcze bardziej funkcjonalnymi.
W 1924 roku zapotrzebowanie rynku europejskiego zmobilizowało
konstruktorów Enfielda do opracowania motocykla o pojemności 350 ccm.
Ponieważ czas naglił a konkurencja produkowała już motocykle o tej
pojemności w chwili powstania podwozia za-montowano w nie silniki Jap. Prace
nad silnikiem 350 trwały i po roku ukazały się Royale z firmowymi silnikami
dolnozaworowymi i górnozaworowymi o pojemności 350 ccm. Konstrukcje silników
były bardzo udane w związku z tym na ich bazie w 1927r produkowano także
dolno- i górnozaworową 500tkę. Prace nad nowymi konstrukcjami silników i
podwozi trwały nieprzerwanie i tak w 1931 r w silnikach 350 i 500 pojawiły
się czterozaworowe głowice. Produkowano także silniki z głowicami
trzyzaworowymi, dwa zawory ssące jeden wydechowy. Silniki miały porównywalne
parametry eksploatacyjne. Głowice z trzema zaworami były jednak mniej
pracochłonne, a tym samym tańsze w produkcji, co wpływało na cenę motocykla.
II Wojna Światowa wykazała wielką przydatność lekkich, zwrotnych,
ekonomicznych i niezawodnych w każdych warunkach motocykli o pojemności 350
i 500 ccm.
Royal Enfield miał takie modele w swojej produkcji. W 1948r motocykle te zostały wyposażone w nowe podwozia z wahaczowym zawieszeniem tylnego koła i otrzymały nazwę Bullet, co znaczy pocisk, kula. I znowu doświadczenia zdobyte w czasie eksploatacji motocykli w okresie trwania wojny, jak również w różnych warunkach drogowych i atmosferycznych Indii pozwoliły konstruktorom firmy Enfield na bieżąco wprowadzać zmiany i udoskonalenia w nowych modelach.
Tak powstał produkowany do dzisiaj Bullet, który spełnia marzenia
założycieli Firmy Royal - jedziesz kiedy chcesz i gdzie chcesz. Trwałość i
niezawodność motocykli Enfielda stała się rzeczywistością. Bullet 350 i 500
jest produkowany do dzisiaj. W 1967 r. armia i policja Indii poszukiwała
trwałego motocykla nadającego się na górskie bezdroża i drogi miejskie.
Wymagania były wysokie, bo motocykl miał być szybki na drogach bitych,
bardzo sprawny na odludnych bezdrożach, ekonomiczny, i bezawaryjny w każdych
warunkach atmosferycznych.
Konstrukcja motocykla miała być na tyle prosta, aby nawet poważnej naprawy
można było dokonać w słabo wyposażonym warsztacie. Wybór padł na Royal
Enfielda i od 1967 r. Bullet produkowany jest w Indiach.
Dla wielu pewnie zaskoczeniem będzie
fakt, że motocykle ze znakiem Royal Enfield Bullet pojawiają się nadal na
rynku. Oto bowiem w 1967 roku, kiedy to firma zakończyła produkcję w
Anglii, postanowiono kontynuować ją w Indiach. W ten sposób przetrwała marka
i motocykle Bullet utożsamiane z fabryką Royal Enfield, które to
przyniosły w latach trzydziestych prawdziwy boom w branży motocyklowej.
Indyjski producent w roku 1997 nabył pełne prawa do znaku handlowego i
nazwy, dzięki czemu na rynku do dnia dzisiejszego pojawiają się motocykle z
myślą konstrukcyjną "starego-poczciwego"
JAP-a.
W nowym tysiącleciu motocykle Royal Enfield można spotkać również na
polskim rynku . Jak powiadają mądrzy ludzie lepiej późno niż wcale.
Dotychczas motocykle te były sprowadzane z Niemiec, z Kanady, były także
kupowane w Indiach i bardzo często przebywały trasę z Indii do Polski na
własnych kołach.
Zdjęcie i opis pochodzi z książki
Dirt - Track żużel lat przedwojennych
http://www.royalenfield.4up.pl/ciekawostki.php?id=motocyklklasyczny