motocykl norton

Notron to motocykl, który odnosił sukcesy przede wszystkim w wyścigach TT i Grand Prix, ale również zaznaczył swoją obecność w dirt-tracku.

Motocykl produkowany był w fabryce James'a Landstowne Nortona założonej w 1989 roku. Fabryka na początku dwudziestego wieku wykorzystując francuski silnik Clement wyprodukowała pierwszy motocykl własnej konstrukcji. Z biegiem czasu wytwórnia zaczęła produkować kompletne motocykle z własną myślą techniczną.
Sukces firmie zapewniły rozliczne wyścigi w których startowali zawodnicy na motocyklach tej marki. Warto dodać, że na motocyklu Norton z silnikiem Peugeota w 1907 sam właściciel fabryki wygrał pierwszy wyścig w historii fabryki. Niestety kolejne sukcesy omijały tę markę i tuż przed wybuchem I Wojny Światowej firma stanęła na skraju bankructwa. W okresie wojennym reanimowano markę pod nazwą Norton Motors Ltd i dzięki zamówieniom carskiej Rosji firma przetrwała na rynku motocyklowym. Dodatkowo firma wobec problemów finansowych połączyła się z Associated Motor Cycles (firma powstała z połączenia AJS i Matchless). Niestety AMC również opadło w tarapaty finansowe i doprowadziło do kolejnej fuzji w latach sześćdziesiątych z  Maganese Bronze Holdings, a markę Notrona sprzedano do koncernu Villiers, a później Triumfa. Niestety mariaże tych firm nie okazały się trafne i w 1978 roku zamknięto fabrykę

Pierwowzorem dla motocykli używanych do ścigania się na luźnej nawierzchni był standardowy Norton, wyposażony w silnik o pojemności 490 ccm. Smarowanie silnika zapewniała pompa mechaniczna Best & Lloyd wspomagana pompą ręczną. Paliwo do komory spalania dostarczane było za pomocą dwukomorowego gaźnika Amal. Silnik Notrona był zamontowany w bardzo stabilnym podwoziu, które miało stawić opór wszelkiego rodzaju wybojom i nierównościom na torze. Dodatkowo przedni widelec wyposażono w amortyzator.

Firma przez cały okres działalności kładła duży nacisk na sportową rywalizację. Modele Nortona były obecne we wszystkich ważniejszych wyścigach. Lata trzydzieste to niekończące się pasmo sukcesów sportowych tej marki. Najpopularniejszym motocyklem był Norton Model 30 International, z silnikiem o pojemności 499 ccm, a którego produkcję rozpoczęto w 1932 roku. W okresie wojennym uznanie budził najsławniejszy z Nortonów model 16 H.
Ponadto po wojnie bramy fabryki opuściło wiele kultowych motocykli np. Dominator 88, Dominator 99, Dominator 650SS.
W 1963 roku całą produkcję przeniesiono do fabryki AMC i wówczas przebojem okazał się potężny Commando z silnikiem o pojemności 750 ccm (później 850 ccm). Ostatnie modele Nortona wyprodukowano w 1977 roku.

W 1998 roku próbowano reanimować angielską legendę, ale poza szkicami potężnych ośmiocylindrowych  maszyn, nie zrealizowano żadnego prototypu marki Norton.

opis pochodzi z książki
Dirt - Track żużel lat przedwojennych

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt