Notron to motocykl, który odnosił sukcesy przede wszystkim w wyścigach TT i Grand Prix, ale również zaznaczył swoją obecność w dirt-tracku.
Motocykl produkowany był w fabryce James'a Landstowne Nortona
założonej w 1989 roku. Fabryka na początku dwudziestego wieku wykorzystując
francuski silnik Clement wyprodukowała pierwszy motocykl własnej
konstrukcji. Z biegiem czasu wytwórnia zaczęła produkować kompletne
motocykle z własną myślą techniczną.
Sukces firmie zapewniły rozliczne wyścigi w których startowali zawodnicy
na motocyklach tej marki. Warto dodać, że na motocyklu Norton z
silnikiem Peugeota w 1907 sam właściciel fabryki wygrał pierwszy wyścig w
historii fabryki. Niestety kolejne sukcesy omijały tę markę i tuż przed
wybuchem I Wojny Światowej firma stanęła na skraju bankructwa. W okresie
wojennym reanimowano markę pod nazwą Norton Motors Ltd i dzięki zamówieniom
carskiej Rosji firma przetrwała na rynku motocyklowym. Dodatkowo firma wobec
problemów finansowych połączyła się z Associated Motor Cycles (firma
powstała z połączenia AJS i Matchless).
Niestety AMC również opadło w tarapaty finansowe i doprowadziło do kolejnej
fuzji w latach sześćdziesiątych z Maganese Bronze Holdings, a markę
Notrona sprzedano do koncernu Villiers, a później Triumfa. Niestety mariaże
tych firm nie okazały się trafne i w 1978 roku zamknięto fabrykę
Pierwowzorem dla motocykli używanych do ścigania się na luźnej nawierzchni był standardowy Norton, wyposażony w silnik o pojemności 490 ccm. Smarowanie silnika zapewniała pompa mechaniczna Best & Lloyd wspomagana pompą ręczną. Paliwo do komory spalania dostarczane było za pomocą dwukomorowego gaźnika Amal. Silnik Notrona był zamontowany w bardzo stabilnym podwoziu, które miało stawić opór wszelkiego rodzaju wybojom i nierównościom na torze. Dodatkowo przedni widelec wyposażono w amortyzator.
Firma przez cały okres działalności kładła duży nacisk na sportową
rywalizację. Modele Nortona były obecne we wszystkich ważniejszych
wyścigach. Lata trzydzieste to niekończące się pasmo sukcesów sportowych
tej marki. Najpopularniejszym motocyklem był Norton Model 30
International, z silnikiem o pojemności 499 ccm, a którego produkcję
rozpoczęto w 1932 roku. W okresie wojennym uznanie budził najsławniejszy z
Nortonów model 16 H.
Ponadto po wojnie bramy fabryki opuściło wiele kultowych motocykli np.
Dominator 88, Dominator 99, Dominator 650SS.
W 1963 roku całą produkcję przeniesiono do fabryki AMC i wówczas
przebojem okazał się potężny Commando z silnikiem o pojemności 750
ccm (później 850 ccm). Ostatnie modele Nortona wyprodukowano w 1977 roku.
W 1998 roku próbowano reanimować angielską legendę, ale poza szkicami potężnych ośmiocylindrowych maszyn, nie zrealizowano żadnego prototypu marki Norton.
opis pochodzi z książki
Dirt - Track
żużel lat przedwojennych