motocykl gm

Motocykl GM został skonstruowany przez byłego włoskiego zawodnika Giuseppe Marzotto. Początkowo GM produkował jedynie silniki do motocykli żużlowych które były zazwyczaj montowane w ramie innego producenta. Obecnie GM produkuje całą gamę podzespołów do motocykli żużlowych, a także kompletne motocykle. .
Silnik powstał w roku 1983 w wytwórni należącej do konstruktora w Sarego (Włochy). GM posiada czterozaworową głowicę o pojemności 498,4 ccm w której został umieszczony wałek rozrządu. Maksymalna moc jaką można uzyskać to 69 KM. Waga silnik to 25 kg
Modyfikacje silnika w kolejnych latach jego istnienia, doprowadziły go na sam szczyt popularności wśród jednostek napędzających żużlowe rumaki. Dziś montują go w swoich motocyklach najlepsi zawodnicy świata, z tryumfatorami IMŚ na czele. W 1983 roku silnik osiągnął swój pierwszy sukces, bowiem niemiecki zawodnik Egon Mueller startując na GM-ie wywalczył tytuł IMŚ na żużlu
Silnik skutecznie rywalizuje z czeską konstrukcją Jawa, a przyczynił się między innymi do wyparcia konstrukcji Godden.

Po sezonie 2020 firma GM byli wieloletnim monopolistą z którego jednostek korzystali niemal wszyscy żużlowcy i tunerzy. Okazało się jednak, że hegemonię włoskiego producenta chciał przełamać duński mechanik Flemming Graversen, który przez lata korzystał ze sprzętu produkowanego przez GM, a przez ten czas znakomicie poznał charakterystykę jednostek napędowych. Wiedzę tę wykorzystał i zaczął wprowadzać własne "podrobione" nieco udoskonalone GM-y, i oferował je zawodnikom jako własną konstrukcję. Dodatkowo Flemming Graversen zacząć rozpowszechniać plotki, które sugerowały, że fabryka GM już w 2021 roku ma zaprzestać produkować silniki do motocykli żużlowych, a jedynym dostawcą sprzętu miałby zostać właśnie Duńczyk. GM zdecydowanie zaprzeczał tym informacjom i zapewniał, że utrzymają ciągłość produkcji przez kolejne dekady i oskarżył duńskiego inżyniera o plagiat ich rozwiązań technologicznych i produkcję dokładnie takich samych silników na własną rękę, a zniesmaczony całą sytuacją Giuseppe Marzotto komentował: "Bardzo długo staraliśmy się dojść do porozumienia z panem Graversenem i wskazywaliśmy, że nie godzimy się na kopiowanie naszych pomysłów. Nie udało się wypracować kompromisu, dlatego w czwartek wysłaliśmy do wszystkich naszych dealerów oraz zawodników komunikat, w którym tłumaczymy sytuację. Niestety zostaliśmy postawieni w niezręcznej sytuacji i musimy działać radykalnie, dlatego jeśli ktoś w najbliższym sezonie zdecyduje się korzystać z silników Graversena, to już nigdy nie będzie mógł kupować oryginalnego sprzętu. W ciągu kilku godzin otrzymaliśmy informacje od dwóch zawodników z GP, że zrywają współpracę z tym tunerem. Lojalni są też wszyscy nasi dealerzy".

Jednocześnie szef fabryki wysłał list do zawodników:
"Podczas ostatniego roku mieliśmy okazję, by przyjrzeć się z bliska silnikom zbudowanym przez FGM i z dużym żalem odkryliśmy, że to absolutna kopia naszych silników. Podejmowane przez niego działania nie mają nic wspólnego z tuningiem, ponieważ każda część jest dokładną kopią oryginału.
Kilka lat temu FGM wystartował z produkcją własnych cylindrów, tłumacząc nam, że z własnymi elementami może osiągnąć nieco więcej. Dopiero teraz wiemy, że od początku jego intencją było skopiowanie silnika.
On także rozpowszechnia fałszywe informacje o tym, że w planujemy wycofać ze sprzedaży silnik GM OFFC i zmuszać naszych klientów do zakupu nowej wersji NX. To niesprawiedliwe, bo naszym planem jest jedynie zadowalać gusta wszystkich klientów i dostarczać im sprzętu, który preferują. Dodatkowo odkryliśmy, że sprzedając silniki zawodnikom z GP nie zachowuje specjalnych ofert i nagród, które proponujemy zawodnikom za awans czy utrzymanie w mistrzostwach świata.
W takiej sytuacji nie możemy wspierać zawodników, którzy współpracują z Graversenem i nie będziemy z nimi pracować nigdy więcej.
Jest mi przykro, jeśli ktoś potraktuje to jako próbę wywierania nacisku na moich zawodników, ale niestety nie miałem wyboru. Przez wszystkie lata zachowywałem się wobec wszystkich w porządku i pracowałem z pasją i szacunkiem dla innych. Nie spodziewałem się jednak takiego zachowania wobec ludzi z mojego otoczenia. Jestem pewny, że na świecie możecie znaleźć kilku tunerów, którzy uczynią was szczęśliwszymi, a może nawet szybszymi niż na silnikach GM".

W stronę włoskiej fabryki padły zarzuty o blokowaniu konkurencji, jednak firma przekonywała, mówiąc: "Proszę zauważyć, że nigdy nie robiliśmy problemów zawodnikom i producentom Jawy, czy Tornado Racing. Silniki te były jednak oparte na kompletnie nowych pomysłach i my szanowaliśmy naszą konkurencję. W tym przypadku mowa jednak o stuprocentowym skopiowaniu naszego produktu bez zgody. Długo liczyliśmy na opamiętanie, ale cierpliwość się skończyła".

Taka sytuacja oznacza olbrzymie problemy dla zawodników współpracujących z Graversenem, bowiem musieli oni podjąć decyzję, czy zostają w stajni Duńczyka i ryzykują konflikt z GM, czy jednak wolą korzystać z oryginalnych części i poszukać sobie nowego tunera.

Giuseppe Marzotto ur. 30.01.1944 roku we włoskim Arzignano.
Zawodnik La Favorita Sarego. Startował również w brytyjskim Wolverhampton, (1975-1977), a w roku 1978 miał przygodę z żużlem i torami argentyńskimi.
Prekursor włoskiego speedwaya. Z motoryzacją zetknął się już w roku 1964, kiedy to był uczestnikiem rajdów samochodowych i wyścigów na torach motokrosowych, był wielokrotnym mistrzem w tych konkurencjach.
Po otwarciu pierwszego żużlowego toru na terenie Włoch w 1973 roku próbuje swych sił jako żużlowiec pod pseudonimem Charlie Brown.
Indywidualny mistrz Włoch Medale dobywał w latach 1973- brąz, 1974 - srebro, 1975, 1976,1977,1978,1983 - złoto. W roku 1974 Po zakończeniu kariery opracował własną konstrukcję silnika do motocykli żużlowych marki GM, które produkowane są w Sarego - fabryce będącej własnością Marzotto od 1977 roku.

Źródło:
Wiesław Dobruszek; "Żużlowe ABC" t. I; Leszno 2004
Henryk Grzonka; "Speedway mała encyklopedia" 1996

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt