drużynowe mistrzostwa europy (DME)


Zawody zainaugurowane w roku 2022.

Po tym jak FIM Europe wprowadziła na wyższy poziom rywalizację w w Indywidualnych Mistrzostwach Europy (SEC), Indywidualnych Mistrzostw Europy do lat 19, Mistrzostwach Europy Par do lat 19 oraz Drużynowych Mistrzostwach Europy do lat 23, do kalendarza imprez rozgrywanych w roku 2022 został dopisany kolejny finał, którego próżno szukać w latach minionych, a była to europejska rywalizacja drużynowa seniorów.

Pierwszy finał w formie czwórmeczu zaplanowano na 15 maja w Poznaniu. Formuła rywalizacji składała się z 20 wyścigów, w których 16 było turniejem zasadniczym, a na ostatnie 4 biegi trenerzy nominowali zawodników wg zdobyczy punktowych.  Drużyny które miały w nim rywalizować zostały nominowane przez FIM i były to zespoły z Polski, Danii, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii. W składach trenerzy mieli do obsadzenia czterech miejsca oraz pozycję rezerwowego, identycznie jak w rywalizacji o Drużynowy Puchar Świata, który miał wrócić do kalendarza w roku 2023. Nie był to jednak przypadek, bo turniej ten był odpowiedzią FIM Europe na prawdziwą drużynową rywalizację na żużlu, która została zdeprecjonowana przez Speedway of Nations.

Turniej zyskał już w pierwszym roku sponsora, który zagościł w oficjalnej nazwie "Enea European Team Speedway Championship", dzięki temu organizatorzy mogli wypłacić uczestnikom pokaźną pulę nagród, która łącznie wynosiła 70 tysięcy euro. Dodatkowo zwycięski zespół otrzymał okazały mierzący  60 centymetrów i ważący ponad 5 kilogramów puchar, który łączył w sobie elementy w kolorach złotym i czarnym, wpisując się w ramy charakteru dyscypliny sportu żużlowego.
Trofeum to stało się nagrodą przechodnią i dopiero trzy wygrane danej reprezentacji w European Team Speedway Championship pozwolały zachować go na własność.

W roku 2023 zaplanowano eliminacje których kształt był uzależniony od liczby zgłoszeń. Start w finale zapewniony miał jedynie gospodarz, a turniej który wyłoni medalistów w roku 2023 miał być rozgrywany poza Polską. Ponadto w drugim roku na wniosek Armado Castagny, wprowadzono w regulaminie zapis, że w składzie każdej z reprezentacji mógł być co najwyżej jeden zawodnik z Grand Prix, argumentowano to zwiększeniem prestiżu DPŚ i wyrównaniem szans w DME. I było to poniekąd słuszne, bo zawody te miały być okazją do startu dla zawodników na dorobku, a dla najlepszych zarezerwowany był DPŚ. Prawda jednak była taka, że DME były nie na rękę FIM, które miało konkurencyjne rozgrywki Speedway of Nations i Drużynowy Puchar Świata, a poza tym Polacy wygrywając pierwszy finał w Poznaniu mieli w składzie najlepszych zawodników i wszyscy rywalizowali w GP. Zatem był to kolejny "ukłon" w kierunku kraju, który utrzymywał cały światowy żużel na swoich barkach. Niestety jak się okazało zmiana ta, aż tak bardzo nie uderzała w reprezentację Polski, która w przeciwieństwie do innych nacji miała potężne rezerwy i w gdańskich eliminacjach startując bez zawodników z GP żużlowcy z Orłem na plastronie, nie mieli sobie równych, a na decyzji tej najbardziej stracili Szwedzi.

Finaliści
Drużynowych Mistrzostw Europy
Rok Tor 4
miejsce
2022-05-15


Poznań


Polska - 47

Dania - 28

Anglia - 27

Szwecja - 18
2022-04-27


Stralsund


Polska - 49

Dania - 35

Anglia - 22

Niemcy - 14
    
Medalowe zdobycze KRAJÓW w
Drużynowych Mistrzostw Europy Juniorów
Stan na
2023-12-25
Liczba finałów
w kraju
1 2 - - 1
2 - 2 - -
3 - - 2 -
4 - - - 1

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt