drużynowe mistrzostwa europy
(DME)
Zawody zainaugurowane w roku 2022.
Po
tym jak FIM Europe wprowadziła na wyższy poziom rywalizację w w Indywidualnych
Mistrzostwach Europy (SEC), Indywidualnych Mistrzostw Europy do lat 19,
Mistrzostwach Europy Par do lat 19 oraz Drużynowych Mistrzostwach Europy do lat
23, do kalendarza imprez rozgrywanych w roku 2022 został dopisany kolejny finał,
którego próżno szukać w latach minionych, a była to europejska rywalizacja
drużynowa seniorów.
Pierwszy finał w formie czwórmeczu zaplanowano na 15 maja w Poznaniu. Formuła rywalizacji składała się z 20 wyścigów, w których 16 było turniejem zasadniczym, a na ostatnie 4 biegi trenerzy nominowali zawodników wg zdobyczy punktowych. Drużyny które miały w nim rywalizować zostały nominowane przez FIM i były to zespoły z Polski, Danii, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii. W składach trenerzy mieli do obsadzenia czterech miejsca oraz pozycję rezerwowego, identycznie jak w rywalizacji o Drużynowy Puchar Świata, który miał wrócić do kalendarza w roku 2023. Nie był to jednak przypadek, bo turniej ten był odpowiedzią FIM Europe na prawdziwą drużynową rywalizację na żużlu, która została zdeprecjonowana przez Speedway of Nations.
Turniej zyskał już w pierwszym roku
sponsora, który zagościł w oficjalnej nazwie "Enea European Team Speedway
Championship", dzięki temu organizatorzy mogli wypłacić uczestnikom pokaźną
pulę nagród, która łącznie wynosiła 70 tysięcy euro. Dodatkowo zwycięski zespół
otrzymał okazały mierzący 60 centymetrów i ważący ponad 5 kilogramów
puchar, który łączył w sobie elementy w kolorach złotym i czarnym, wpisując się
w ramy charakteru dyscypliny sportu żużlowego.
Trofeum to stało się nagrodą przechodnią i dopiero trzy wygrane danej
reprezentacji w European Team Speedway Championship pozwolały zachować go na
własność.
W roku 2023 zaplanowano eliminacje których kształt był uzależniony od liczby zgłoszeń. Start w finale zapewniony miał jedynie gospodarz, a turniej który wyłoni medalistów w roku 2023 miał być rozgrywany poza Polską. Ponadto w drugim roku na wniosek Armado Castagny, wprowadzono w regulaminie zapis, że w składzie każdej z reprezentacji mógł być co najwyżej jeden zawodnik z Grand Prix, argumentowano to zwiększeniem prestiżu DPŚ i wyrównaniem szans w DME. I było to poniekąd słuszne, bo zawody te miały być okazją do startu dla zawodników na dorobku, a dla najlepszych zarezerwowany był DPŚ. Prawda jednak była taka, że DME były nie na rękę FIM, które miało konkurencyjne rozgrywki Speedway of Nations i Drużynowy Puchar Świata, a poza tym Polacy wygrywając pierwszy finał w Poznaniu mieli w składzie najlepszych zawodników i wszyscy rywalizowali w GP. Zatem był to kolejny "ukłon" w kierunku kraju, który utrzymywał cały światowy żużel na swoich barkach. Niestety jak się okazało zmiana ta, aż tak bardzo nie uderzała w reprezentację Polski, która w przeciwieństwie do innych nacji miała potężne rezerwy i w gdańskich eliminacjach startując bez zawodników z GP żużlowcy z Orłem na plastronie, nie mieli sobie równych, a na decyzji tej najbardziej stracili Szwedzi.
Finaliści Drużynowych Mistrzostw Europy |
|||||
Rok | Tor |
![]() |
![]() |
![]() |
4 miejsce |
2022-05-15 |
|
![]() Polska - 47 |
![]() Dania - 28 |
![]() Anglia - 27 |
![]() Szwecja - 18 |
2022-04-27 |
|
![]() Polska - 49 |
![]() Dania - 35 |
![]() Anglia - 22 |
![]() Niemcy - 14 |
Medalowe zdobycze KRAJÓW w Drużynowych Mistrzostw Europy Juniorów |
|||||
Stan na 2023-12-25 |
![]() |
![]() |
![]() |
Liczba finałów w kraju |
|
1 |
![]() |
2 | - | - | 1 |
2 |
![]() |
- | 2 | - | - |
3 |
![]() |
- | - | 2 | - |
4 |
![]() |
- | - | - | 1 |