KOWALSKI Bogdan
Urodzony w 11 listopada 1936 roku w Grudziądzu.
Brat innego toruńskiego zawodnika Stanisława Kowalskiego. Zaraz po wojnie oddał się swojej fascynacji rowerami. Z dużym powodzeniem ścigał się na pomorskich szosach i lekkoatletycznych bieżniach jako kolarz Ruchu Grudziądz, został mistrzem Torunia, brał nawet udział w Tour de Pologne oraz powołany był do kadry narodowej.
Z motocyklami zetknął się w CWKS podczas służby wojskowej w Warszawie. Gdy wracał do cywila akurat w Toruniu tworzyła się żużlowa drużyna. Zgłosił się do niej. W lidze zadebiutował 14 czerwca 1959 roku zastępując kontuzjowanego Kamińskiego w meczu z CKS Czeladź. Przez długie lata łączył żużlową pasję z kolejną, hokejową, uprawiając ten sport zimą w rezerwach Pomorzanina.
Przełomowy okazał się sezon 1961, kiedy stał się trzecim jeźdźcem drużyny po Rose i Baucie. Natomiast najbardziej udany w karierze zawodnika był rok 1964. W łodzi z Tramwajarzem Kowalski "zrobił" komplet 12 pkt., podobnie w Toruniu z Motorem Lublin, jedenaście z Kolejarzem i dziewięć w Częstochowie. W Indywidualnych Mistrzostwach Pomorza plasuje się na wysokim czwartym miejscu za Rose, Bautą i Rajmundem Świtałą, a przed Połkardem, Gluecklichem i Kupczyńskim. W 20 ligowych spotkaniach Apatora zgromadził 186 pkt i był to najwyższy dorobek w drużynie.
Za dobre osiągnięcia z roku 1964 był nominowany w kolejnych sezonach do udziału w Indywidualnych Mistrzostwach Polski. Nie udało mu się jednak nigdy przejść pierwszej rundy. Nie omijały go również kontuzje. W roku 1968 i 1970 pauzował pół sezonu. Ciężko przeżył śmierć wieloletniego kolegi z toru Rosego.. W 1971 roku jeździł już tylko dla wypełnienie "dziury" w ligowym składzie. W tym samym roku mając 35 lat wziął rozbrat ze speedwayem jako zawodnik.
W roku 1972 został szkoleniowcem toruńskiej
drużyny, którą trzy lata później wyprowadził na czołowe (drugie) miejsce w
tabeli, co dało drużynie awans do grona pierwszoligowców.
W roku 1978 podjął się tworzenia filii
toruńskiej stali na ziemi grudziądzkiej.
Trenerem Stali Toruń był wówczas
Florian Kapała (postawiony przed
sądem i zmuszony do zakończenia kariery w 1967 roku) spod którego ręki wyszło
wielu zawodników. Było ich za dużo jak na jedną drużynę. Postanowiono więc
dokonać przeszczepu sportu żużlowego z Torunia do Grudziądza. Oto jak początki
organizacji żużla w położonym niedaleko od Torunia, Grudziądzu wspomina ówczesny
prezes klubu
Benedykt Rogalski - najpierw
musieliśmy pomyśleć o wytworzeniu zapotrzebowania społecznego na żużel, bo po
prostu takie były czasy. O to zadbał
nasz zawodnik i trener Bogdan Kowalski, związany z Grudziądzem. Dotarły do mnie
dwie petycje w sprawie reaktywowania żużla w tym mieście. Tajemnicą Bogdana
Kowalskiego było uzyskanie wyjątkowo dużej liczby podpisów pod tym dokumentem i
to, że wiele z nich było do siebie nadzwyczaj podobnych. Pojechałem do
Grudziądza na spotkanie z miejscową młodzieżą, które Kowalski zorganizował w
dworcowej świetlicy. W efekcie władze spojrzały przychylnym okiem na te starania
i wyraziły zgodę.
Na żużlowej emeryturze nie wyobrażał sobie życia bez żużla. Zdobył instruktorskie szlify i oddał się młodym adeptom sportu żużlowego podejmując trenerski fach w szkółkach żużlowych w Toruniu, Grudziądzu i na Węgrzech. W tym drugim mieście położył mocne podwaliny pod rozwój ligowego zespołu. Potem jeszcze raz zakotwiczył w Toruniu w roli trenera, bowiem wszyscy widzieli że miał dobrą rękę do szlifowania żużlowych perełek, a przy tym umiał się dzielić wiedzą i doświadczeniem.
Zmarł 29 marca 1995 roku, mając 59 lat.
Wyniki ligowe zawodnika w barwach toruńskich
Sezon | mecze | biegi | punkty | bonusy |
Średnia biegowa |
Miejsce w ligowym rankingu |
1959 | 9 | 34 | 19 | 2 | 0,618 | ? |
1960 | 10 | 35 | 36 | 2 | 1,086 | ? |
1961 | 20 | 89 | 100 | 16 | 1,303 | ? |
1962 | ? | ? | ? | ? | ? | ? |
1963 | ? | ? | ? | ? | ? | ? |
1964 | 20 | ? | 186 | ? | ? | ? |
1965 | ? | ? | ? | ? | 1,82 | 28 |
1966 | ? | ? | ? | ? | 1,58 | 34 |
1967 | ? | ? | ? | ? | 1,27 | 46 |
1968 | ? | 7 | ? | ? | 0,57 | 79 |
1969 | ? | 15 | ? | ? | 0,60 | 77 |
1970 | ? | 43 | ? | ? | 0,53 | 77 |
1971 | ? | 34 | ? | ? | 0,76 | 68 |