Niemiecka
firma NSU - Neckarsulmer Fahrzeugwerke AG - zlokalizowana w miejscowości
Neckarsulm istniejąca od 1873 roku, już w 1901 roku rozpoczęła produkcję
mechanicznych jednośladów.
Krokiem
milowym w rozwoju firmy było zaangażowanie pod koniec lat 20-tych konstruktora
Wiliama Moore’a, pracującego wcześniej dla angielskiej wytwórni
Norton. Opracowana przez
niego konstrukcja NSU 500 SS (rysunek obok wersji zmodyfikowanej w
późniejszym okresie), nawiązująca do wcześniejszych wyspiarskich
konstrukcji, okazała się strzałem w dziesiątkę. Zastosowanie
jednocylindrowej jednostki napędowej z rozrządem OHC, sterowanym wałkiem
królewskim, zabudowanej w lekkiej konstrukcyjnie ramie, stworzyło nowoczesny
pojazd, który pozostawił daleko w tyle motocykle konkurencji. Fabryczni
kierowcy dosiadający motocykli 501 SS święcili triumfy na licznych zawodach,
deklasując inne marki.
W lutym 1933 roku, wprowadzono na rynek model NSU
201 S, motocykl bazujący na rozwiązaniach modeli 351/501 S/OS. Pojazd
powstał z wykorzystaniem nadwozia stosowanego w produkowanych modelach Z175
i Z201 z silnikami dwusuwowymi. W zmodyfikowanej do potrzeb nowego pojazdu
ramie, zabudowano czterosuwowy silnik z rozrządem OHV o pojemności 198 ccm i
mocy 8 KM. Silnik miał suchą miskę olejową oraz ciśnieniowe smarowanie
układu korbowo-tłokowego i układu rozrządu. Zbiornik oleju umieszczono z przodu
jednostki nadając całości charakterystyczny i rozpoznawalny do dzisiaj kształt.
Idąc za ciosem popularności 201 OS, już pod koniec roku 1933, wprowadzono
model 251 OS. W motocyklu bazującym na modelu 201 OS, zastosowano silnik
o zwiększonej pojemności poprzez zwiększenie średnicy cylindra do 64 mm, co
dało w rezultacie jednostkę o pojemności 242 ccm i 10 KM. Konstrukcja ta,
dała początek ponad dwudziestoletniej historii pojazdu oddającego
przeciętnemu użytkownikowi namiastkę sportowej charyzmy modelu SS.
Tabela porównawcza podstawowych danych
Typ |
Poj. skokowa [ccm] |
Moc [KM / obr./min.] |
Stopień sprężania |
Ciężar [kg] |
Prędkość max. [km/h] |
201 OS/OSL 199 | (58x75) | 8,5/ 5000 | 1:7 | 120 | 95 |
251 OS/OSL 242 | (64x75) | 10,5/ 5300 | 1:6,25 | 126 | 100 |
351 OT 331 | (75x75) | 12,5 / 5020 | 1:6,5 | 136 | 105 |
Tabela uwzględnia model 351 OT, który pojawił się w 1936 r., cechujący się zwiększoną pojemnością silnika do 331 ccm i mocą, motocykl także wykorzystywał nadwozie i podwozie modeli 201/251.
Od 1937 roku silnik modelu 251 OSL wyposażano w aluminiową głowicę z
zakrytym układem sterowania zaworami oraz innym cylindrem mocowanym
bezpośrednio do korpusu silnika. Interesującą ciekawostką konstrukcyjną jest
to, że zrezygnowano wtedy również z ciśnieniowego smarowania dźwigienek
zaworowych głowicy, pozostawiając smarowanie rozbryzgowe.
Napęd z silnika był przenoszony na jednotarczowe sprzęgło za pomocą
przekładni łańcuchowej, którą skryto pod blaszaną osłoną. Od 1934 roku,
to przestarzałe rozwiązanie zastąpiono aluminiową szczelną obudową
przekładni, co pozwoliło na zastosowanie kąpieli olejowej przekładni i
sprzęgła zwiększającej wydatnie żywotność tego napędu. A samo sprzęgło
systematycznie wzmacniano drugą i trzecią tarczą z wkładkami ciernymi.
Żródło:
http://www.weteranszos.pl/index.php?s=read_news&nwsid=133