Silnik produkowany w fabryce Birmingham Small Arms
Company (BSA), której korzenie sięgają 1861 roku, kiedy to miejscowi rusznikarze
i rzemieślnicy postanowili wspólnie zamiast broni wytwarzać rowery. Precyzja w
wytwarzaniu broni szybko przełożyła się na nową gałąź produkcji, co znalazło
uznanie wśród klientów. W roku 1903 zaprojektowano w fabryce pierwszy prototyp
silnika do pojazdu jednośladowego, a sześć lat później rozpoczęto seryjną
produkcję.
Fabryka podczas wojny nawiązała współpracę z Dailmlerem co zaowocowało
produkcją części do woskowych samochodów. W roku 1944 BSA miało już 67 zakładów
produkcyjnych, a dodatkowo przejęło innego producenta motocykli - Ariela,
ponadto łącząc się siedem lat później z Triumfem zostało największym producentem
motocykli na świecie.
Na początku motoryzacyjnej myśli technicznej konstruktorzy fabryki podbijali dirt-trackowe areny modelem BSA S 29 (na zdjęciu) w którym silnik o pojemności 500 ccm posiadał gaźnik wyposażony w filtr powietrza, a głowica zaopatrzona była w dwa otwory wydechowe na których zamontowano krótko ścięte rury wydechowe. Całość jednostki napędowej została uzupełniona o pompę olejową umieszczoną na zbiorniku paliwa. Sprzęgło i skrzynia biegów pochodziły co prawda z modelu szosowego, ale przy projektowaniu całości uwzględniono wiele uwag ówczesnego matadora dirt-tracka Jacka Parkera, który na specjalnie wybudowanym przy fabryce torze testował wszystkie rozwiązania konstrukcyjne.
Silna konkurencja Japończyków i Niemców doprowadziła z początkiem lat siedemdziesiątych do kłopotów finansowych firmy i jej podziału na mniejsze spółki. Ostatnią zmianą w spółce było powołanie w 1994 roku BSA Regal Group, której jednym z udziałowców jest Andover Norton International Ltd.
zdjęcie i opis pochodzi z książki
Dirt - Track
żużel lat przedwojennych