Silnik angielskiej konstrukcji, który powstał w firmie (A.J. Stevens i Co Ltd - AJS) założonej w 1874 roku przez Joe Stevensa w Wednesfied na przedmieściach Wolverhampton. Fabrykę szybko przejęło pięciu synów założyciela i w 1897 rozpoczęto produkcję silników spalinowych.
Angielska konstrukcja była silnikiem o pojemności 500 ccm z ręcznie wytwarzaną głowicą,
posiadał dwa ogromne dwucalowe otwory wylotowe, a rury wydechowe wystawały z
silnika i były zwrócone ku dołowi. Gniazdo dolotowe mieszanki paliwowej
posiadało średnicę 1 cala, a wał korbowy był w odróżnieniu od innych modeli
zamocowany na łożysku kulowym. Silnik uzyskiwał kompresję 6,5:1 co umożliwiało
korzystanie z paliwa gorszej jakości, a zmieniając kompresję na 8,5:1
dostosowano silnik do paliwa alkoholowego.
Napęd z silnika był przenoszony przez sprzęgło na trójstopniowa skrzynię
biegów i za pomocą łańcucha na tylne koło. Na baku motocykla znajdowała się
pompa olejowa która przed każdym biegiem wymagała pompowania bowiem silnik
trzeba było smarować tak naprawdę ręcznie. Co ciekawe silnik nie posiadał filtra
powietrza
Silnik montowany był w motocyklach AJS Specjal Racing GR7 Big Port, AJS E7 czy AJS2
opis pochodzi z książki
Dirt - Track
żużel lat przedwojennych