motocykl whirlwind JAP

Rola Walia PhilIipsa w pracach przy narodzinach dirt - trackowego Japa była nieoceniona. Udana konstrukcja z Londynu rozpoczęła swój triumfalny marsz przez wszystkie tory, wkrótce wypierając inne starsze dirt - trackowe motocykle. Phillips będąc czynnym zawodnikiem i jednocześnie posiadając bogate doświadczenia inżynieryjne nadal pracował nad udoskonaleniem silnika. Jako jeden z nielicznych skupił się nie tylko na podwoziu, ale dalszym eksperymentom i testom poddawał elementy mechaniczne jednostki napędowej. Firmując efekt własnym nazwiskiem wyprodukował model motocykla, który nazwał The Whirlwind - Trąba Powietrzna. Był to w dalszym ciągu podstawowy model żużlowego Japa - ale od standardowego różnił się w kilku szczegółach technicznych: jak ułożyskowanie wałów itp. Najistotniejszą zmianą była zwiększona średnica gniazda zaworu dolotowego oraz kąty z jakimi zostały ułożone zawory w głowicy. Nadto do odlewu tłoka i cylindra użył innych stopów.
Podobne zmiany w materiale zastosował przy innych elementach konstrukcyjnych podwozia. Silnik zestal ułożony w specjalnie skonstruowanej ramie - tym samym znacznie obniżył środek ciężkości całej konstrukcji. Phillips przy pomocy wytworni Blackobourne wyprodukował zaledwie dwa modele Whirlwind - znając zamiłowanie do majsterkowania i innowacji, skłonność do szukania tzw. "złotego środka" z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że oba modele różniły się w szczegółach technicznych.

Nie był to koniec prac nad udoskonaleniem motocykla. Po II wojnie światowej zastosował rozwiązanie, którego celem było polepszenie właściwości trakcyjnych motocykla, a zalety takiej konstrukcji doceniono 50 lat później. Rozpoczął doświadczenia z motocyklem, w którym silnik Japa w ramie umocował w układzie poziomym.

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt