Rola Walia PhilIipsa w pracach przy narodzinach dirt - trackowego
Japa
była nieoceniona. Udana konstrukcja z Londynu rozpoczęła swój triumfalny
marsz przez wszystkie tory, wkrótce wypierając inne starsze dirt - trackowe
motocykle. Phillips będąc czynnym zawodnikiem i jednocześnie posiadając
bogate doświadczenia inżynieryjne nadal pracował
nad udoskonaleniem silnika. Jako jeden z nielicznych skupił się nie tylko na
podwoziu, ale dalszym eksperymentom i testom poddawał elementy mechaniczne
jednostki napędowej. Firmując efekt własnym nazwiskiem wyprodukował model
motocykla, który nazwał The Whirlwind - Trąba Powietrzna. Był to w dalszym
ciągu podstawowy model żużlowego Japa - ale od standardowego różnił się w
kilku szczegółach technicznych: jak ułożyskowanie wałów itp. Najistotniejszą
zmianą była zwiększona średnica gniazda zaworu dolotowego oraz kąty z jakimi
zostały ułożone zawory w głowicy. Nadto do odlewu tłoka i cylindra użył
innych stopów.
Podobne zmiany w materiale zastosował przy innych elementach
konstrukcyjnych podwozia. Silnik zestal ułożony w specjalnie skonstruowanej
ramie - tym samym znacznie obniżył środek ciężkości całej konstrukcji. Phillips przy pomocy wytworni Blackobourne wyprodukował zaledwie dwa
modele Whirlwind - znając zamiłowanie do majsterkowania i innowacji,
skłonność do szukania tzw. "złotego środka" z dużym prawdopodobieństwem
można przyjąć, że oba modele różniły się w szczegółach technicznych.
Nie był to koniec prac nad udoskonaleniem motocykla. Po II wojnie światowej zastosował rozwiązanie, którego celem było polepszenie właściwości trakcyjnych motocykla, a zalety takiej konstrukcji doceniono 50 lat później. Rozpoczął doświadczenia z motocyklem, w którym silnik Japa w ramie umocował w układzie poziomym.