motocykl phelon-moore "panther"

W Cleckheaton, Joan Phelon i Harry Rayner w 1900 roku utworzyli fabrykę Phelon i Moore. Frima na początku produkowała samochody, jednak po czterech latach biznes ten zaczął przynosić straty i Phelon stworzył spółkę z Richardem Moorem pod nazwą P&M.
Początkowo nowa spółka produkowała motocykle o pojemności 500 ccm, by z czasem produkcję oprzeć na własnej dwucylindrowej jednostce napędowej.

W 1928 P&M podjęła próbę produkcji motocykla dirt-trackowego. Zaprojektowano model o nazwie Pantera, ale szybko okazało się, że motocykl posiada felerny silnik i szybko zniknął z wczesno-speedwayowych aren i trudno doszukać się jakiś spektakularnych sukcesów z udziałem tej maszyny. Ów górnozaworowy silnik o pojemności 498 ccm wyposażony był w tłok o średnicy 84 mm i skoku 90mm. Oprócz silnika w motocyklu niezbyt udane było podwozie, które nawet w pewnym momencie próbowano zastąpić konstrukcją z innego motocykla. Z uwagi na krótki czas w jakim silnik miał pracować zastosowano ręczną pompę olejową.
Cała maszyna oprócz wad posiadała również niewątpliwą zaletę, a mianowicie była niezwykle lekka, gdyż ważyła niewiele ponad 185 funtów.

Po II Wojnie Światowej fabryka nadal produkowała zaprojektowane wcześniej Pantery, ale zwiększono pojemność silnika do 600 ccm a z czasem nawet do 646ccm, ale motocykle te wykorzystywano raczej do jazd szosowych.

Pod koniec lat sześćdziesiątych firma zaprzestała działalności, jednak wcześniej wykorzystując silni Villers zaoferował motocykle o mniejszych pojemnościach

opis pochodzi z książki
Dirt - Track żużel lat przedwojennych

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt