motocykl montgomery

Firma Montgomery od 1904 produkowała - jako jedna z pierwszych - wózki boczne, a przez pewien czas też motocykle, aby móc oferować kompletne zestawy. Motocykle produkowano w Bury St. Edmund's, Suffolk. Model z 1905 napędzany był dwucylindrowym silnikiem widlastym o mocy 5 KM i miał wózek boczny z koszem wykonanym z wikliny. Według twierdzeń producenta wózek boczny można było zdemontować w ciągu 2 minut. W niektórych modelach system montażu wózka pozwalał na pochylanie motocykla na zakrętach. Jedna z reklam przedstawiała motocykl z wózkami bocznymi po obu stronach.

W 1911 firma przeniosła się do Coventry i motocykle zaczęto kupować od innych firm lub montować w firmowych ramach z elementów zakupionych od innych firm.

W 1913 firma zaprezentowała motocykl wyposażony w dwucylindrowy silnik z przeciwległym układem cylindrów Coventry Victor, o pojemności 689 ccm stworzony z myślą o pojazdach z wózkami bocznymi. Posiadał on nietypowy układ przeniesienia napędu: za pomocą pasa z dużego koła pasowego zamontowanego na wale korbowym bezpośrednio na tylne koło z trzystopniową przekładnią w piaście koła. Inne maszyny posiadały podwójne belki okalające silnik oraz widelce Biflex. W 1915 pojemność silnika zwiększono do 708 ccm, pozostawiając resztę konstrukcji bez zmian. Po wojnie firma produkowała kilka modeli, od dwusuwu o pojemności 147 ccm po modele z dwucylindrowymi silnikami widlastymi o pojemności 996 ccm, o różnorodnej konstrukcji, przy czym większość posiadała trzystopniowe skrzynie biegów i tylne kolo napędzane łańcuchem. Niektóre z nich przeznaczone były na rynek motocykli z wózkami bocznymi. Firma produkowała również przedni widelec własnej konstrukcji z resorem piórowym do swoich motocykli z silnikami dwucylindrowymi o dużej pojemności, a taki sprzedawała je innym firmom, takim jak Brough-Superior i Coventry-Eagle. Po skromnych osiągnięciach w wyścigach TT zaczęto stosować silniki OHV takich firm, jak JAP i Anzani.

Pod koniec 1925 zakłady tej firmy zniszczył pożar. W latach 30, firma produkowała te same modele, ale z silnikami Villiersa i JAP. Liczba modeli zmieniała się: wiele z nich nosiło nazwy ras psów (Greyhound, Terrier, Retriever, Bulldog). Czterosuwy miały silniki o pojemności od 247 do 994 ccm, z rozrządem SV lub OHV. Stopniowo wprowadzano w nich zbiorniki paliwa osadzone na ramie i nożne sterowanie dźwignią zmiany biegów, zgodnie z ówczesnymi trendami. Dwusuwy z silnikami o pojemności od 98 do 247 ccm były prostsze i odpowiadały oczekiwaniom klientów, ale II wojna światowa przerwała produkcję.

Zdjęcie i opis pochodzi z
encyklopedii motocykli - p. red. Rogera Hicksa

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt