Silnik
do motocykli żużlowych, a potem cały motocykl zbudowany przez byłego
angielskiego zawodnika Donalda (Don) Vincenta Goddena,
który jako małych chłopiec zakochał się z wyścigach na długim torze. Szybko
więc zapisał się do szkółki żużlowej i zdobył licencję i zaczął odnosić znaczące
sukcesy. Nie spoczął jednak na laurach sławy zawodnika i już w czasie kariery
pracował na jak najlepszym silnikiem, który pozwoliłby obniżyć koszty
eksploatacji i zużycia sprzętu, przy jednoczesnym zachowaniu parametrów
pozwalających wygrywać z najlepszymi i przez najlepszych
(na motocyklu Goddena startował m.in. medalista IMŚ Hans Nielsen - z lewej jego
motocykl z roku 1990).
Warto dodać, że zanim Don Godden rozpoczął własną produkcję silników
zaangażował się w konstruowanie silnika w stajni
Harrego Wesleka, a dopiero w
późniejszym czasie zaczął produkcję silników ze swoim logo.
Don
początkowo zaczął modyfikować silnik JAP-a, ale rozwiązania te nie
przyniosły pożądanego efektu. Dlatego nawiązał współpracę z Weslake i postanowił
rzucić wyzwanie Jawie. I w roku 1975 w ramie Wesleke'a postanowił montować swój
własny czterozaworowy silnik. W 1978 rozpoczęto pracę nad nową konstrukcją i po
wnikliwym przestudiowaniu parametrów na temat silnika żużlowego w roku 1983
wprowadzono na rynek silnik, który posiadał głowicę czterozaworową z wałkiem
rozrządu w głowicy o pojemności 493,8 ccm i maksymalnej mocy 64 KM, waga silnika
wynosiła 29,4 kg. Silnik nazwano GR500MK1 a potem MK2 (zdjęcie z prawej).
Rynek
oczekiwał jednak ciągle czegoś nowego i w ten sposób konstruktorzy Goddena
zamontowali GR500 w czterokołowcu przypominającym swym wyglądem gokarta.
Sukcesy jakie odnosiła konstrukcja motocykla inspirowała inżynierów do dalszych prac i w ten sposób powstały maszyny na których ścigano się również na torach długich - 1992 rok (zdjęcie z lewej) i trawiastych
Godden był najczęściej używanym silnikiem w latach osiemdziesiątych. Jego główną zaletą była duża żywotność i znacznie lepsze osiągi od pozostałych maszyn. Silnik posiadał jednak wadę w postaci zbyt małej głowicy, która powodowała że silnik nie miał odpowiedniego chłodzenia. Dodatkowo wprowadzenie tłumików 98 i 102 dB, które posiadały przegrodę zatrzymującą ciepło, spowodowało wyparcie nie przystosowanego do pracy w tak wysokich temperaturach Goddena przez konstrukcję GM i Jawa.
W mojej ocenie Godden spoczął na laurach i nie dopracował pewnych szczegółów swojej konstrukcji i dlatego został wyparty przez włoską konstrukcję GM-a
Źródło: Wiesław Dobruszek; "Żużlowe ABC" t. I; Leszno 2004
W roku 2005 marka Godden ponownie pojawiła się na żużlowym rynku sprzętowym. Ponowna produkcja silników ruszyła w miejscowości Dover. Jednak zainteresowanie zawodników nowym modelem motocykla było niewielkie i motocykl nie zagościł ponownie na żużlowych torach.
Don Godden
ur. 13.11.1936 roku w angielskim Tidworth.
Siedmiokrotny
finalista IMŚ na długim torze:
1971 - Oslo - 7 miejsce
1972 - Muhldorf - 10 miejsce
1973 - Oslo - 4 miejsce
1974 - Scheesel - 5 miejsce
1975 - Radgona - 8 miejsce
1976 - Mariańskie Łaźnie - 12 miejsce
1978 - Muhldorf - 14 miejsce
Czterokrotny medalista mistrzostw europy na długim torze, które były
rozgrywane do 1970 roku:
1967 - Scheesel - 2 miejsce
1968 - Muhldorf - 2 miejsce
1969 - Oslo - 1 miejsce
1970 - Scheesel - 2 miejsce
Mistrz europy na torze trawiastym z roku 1969
Konstruktor i producent silników do motocykli żużlowych, które rozpoczęły swą
ekspansję na żużlowe salony w roku 1983.
Źródło: Henryk Grzonka; "Speedway mała encyklopedia" 1996