motocykl BMW

Motocykl BMW (Bayerische Motoren Werke) wykorzystywany był w wyścigach tzw. motocykli przystosowanych.

Wśród zawodników toruńskich na motocyklu tej marki ścigali się Gryzakowski (196ccm) i Kufel (250ccm) oraz Sopoźko (350ccm). Dwaj pierwsi zawodnicy używali tej samej konstrukcji BMW - R23, która różniła się jedynie pojemnością silnika.

Motocykl BMW R23 produkowany był w okresie od 1938 do 1940 roku. Był to następca jednocylindrowego modelu BMW R 20. Choć od 1938 dla motocykli o pojemności do 200ccm zlikwidowano zwolnienia podatkowe i wprowadzono konieczność posiadania prawa jazdy, wprowadzono również nowe prawo jazdy na motocykle o pojemności do 250ccm (przy 5400obr/min). BMW wykorzystało okazję i powiększyło pojemność silnika.
Łącznie sprzedano ponad 8.000 egzemplarzy w cenie 750 Reichsmarek. W 1948 R23 stał się podstawą konstrukcji modelu R24, który zapoczątkował powojenną produkcje motocykli BMW.

Napęd BMW R23 to jednocylindrowy silnik górnozaworowy o mocy 10 KM. W konstrukcji zastosowano suche sprzęgło jednotarczowe połączone z 3-biegową, sterowaną nożnie skrzynią biegów. Napęd na koło tylne był przenoszony za pomocą wału Kardana. Rama rurowa ze sztywnym zawieszeniem tylnego koła i teleskopowym mocowaniem koła przedniego. Prędkość maksymalna jaką osiągała ta konstrukcja to 95km/h.

Motocykl miał długość 2000mm, szerokość 800mm, wysokość 920mm. Rozstaw kół to 1330mm. Pojemność zbiornika paliwa 9,6l. Masa motocykla to 135kg.

Układ przeniesienia napędu, podwozie, hamulce, przedni widelec i zapłon były identyczne jak w modelu BMW R 20. Dzięki temu dostępne były również zestawy do przebudowy R20 na R23.

Źródło: Wikipedia

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt