motocykl peugeot

Peugeot, zapewne lepiej znany jako masowy producent aut, zaczynał w 1885 od montażu rowerów i bicykli z napędem - w 1899.
Bracia Peugeot w sferze jednośladów specjalizowali się raczej w produkcji silników, a swój pierwszy pierwszy silnik z atmosferycznym zaworem dolotowym zbudowali w 1903, a po trzech latach skonstruowali dwucylindrowe silniki widlaste 345, 726 i 994 cm3 i oferowali je także innym wytwórniom.

Na początku w 1907 r. ruszyła produkcja aut , a od 1913 pojawiała się zaawansowana konstrukcja z silnikiem dwucylindrowym rzędowym z rozrządem OHC i czterema zaworami na cylinder. Poprawiony dwucylindrowy silnik widlasty i lekki dwusuw ukazały się po I wojnie światowej, a w połowic lat 20. Peugeot montował pojazdy z jednocylindrowymi silnikami o poj. 350 ccm o budowie zespolonej, z rozrządem SV, do których wkrótce doszły 125 i 500. Chociaż dwusuwy pozostały w katalogu, produkcję dwucylindrowej wyścigówki 500 ccm zakończono w 1927. Silniki czterosuwowe o budowie zespolonej odlewane z żelaza z rozrządem SV zaprojektowane jako funkcjonalne maszyny, były dobrze wykonane i niedrogie - tworzyły idealną ofertę rynkową.

Po II wojnie światowej produkcję wznowiono dopiero w 1949. Z taśm schodziły motorowery, skutery S55 (z półką bagażową nad przednim kołem), modele z silnikami jednocylindrowymi 125 ccm i dwucylindrowymi 350 ccm, wszystkie z napędami dwusuwowymi. Linia motocykli Peugeota padła ofiarą recesji na rynku jednośladów, a produkcji wstrzymano w 1959 - nie dotyczyło to mopedów, których produkcja wciąż była opłacalna. Do 1980 Peugeot wznowił montaż motocykli od modelu 80 ccm współpracując nad projektem z Gilerą i wypuszczając model 125 ccm. Projekty te osiągnęły niewielki sukces, a skuter z jednostką napędową Hondy okazał się bardziej atrakcyjny. Pod koniec lat 90 oraz na początku XXI wieku produkty Peugeota w zakresie jednośladów zdominowały rynek skuterów zupełnie odstępując od masowych produkcji sportowych i wielkocylindrowych.

Zdjęcie i opis pochodzi z
encyklopedii motocykli - p. red. Rogera Hicksa

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt