silnik godden gr-500

Silnik do motocykli żużlowych, a potem cały motocykl zbudowany przez byłego angielskiego zawodnika Donalda (Don) Vincenta Goddena, który jeszcze jako czynny zawodnik starał się skonstruować silnik, który pozwoliłby obniżyć koszty eksploatacji i zużycia sprzętu, przy jednoczesnym zachowaniu parametrów pozwalających wygrywać z najlepszymi i przez najlepszych

Sztuka ta udała się, ale nie odrazu. Don początkowo zaczął modyfikować silnik JAP-a, ale rozwiązania te nie przyniosły pożądanego efektu. Dlatego nawiązał współpracę z Weslake i postanowił rzucić wyzwanie Jawie. I w roku 1975 w ramie Wesleke'a postanowił montować swój własny czterozaworowy silnik. W 1978 rozpoczęto pracę nad nową konstrukcją i po wnikliwym przestudiowaniu parametrów na temat silnika żużlowego w roku 1983 wprowadzono na rynek silnik, który posiadał głowicę czterozaworową z wałkiem rozrządu w głowicy o pojemności 493,8 ccm i maksymalnej mocy 64 KM, waga silnika wynosiła 29,4 kg. Silnik nazwano GR500MK1 a potem MK2.

Godden był najczęściej używanym silnikiem w latach osiemdziesiątych. Jego główną zaletą była duża żywotność i znacznie lepsze osiągi od pozostałych maszyn. Silnik posiadał jednak wadę w postaci zbyt małej głowicy, która powodowała że silnik nie miał odpowiedniego chłodzenia. Dodatkowo wprowadzenie tłumików 98 i 102 dB, które posiadały przegrodę zatrzymującą ciepło, spowodowało wyparcie nie przystosowanego do pracy w tak wysokich temperaturach Goddena przez konstrukcję GM i Jawa.


Don Godden ur. 13.11.1936 roku w angielskim Tidworth.
Siedmiokrotny finalista IMŚ na długim torze:
1971 - Oslo - 7 miejsce
1972 - Muhldorf - 10 miejsce
1973 - Oslo - 4 miejsce
1974 - Scheesel - 5 miejsce
1975 - Radgona - 8 miejsce
1976 - Mariańskie Łaźnie - 12 miejsce
1978 - Muhldorf - 14 miejsce
Czterokrotny medalista mistrzostw europy na długim torze, które były rozgrywane do 1970 roku:
1967 - Scheesel - 2 miejsce
1968 - Muhldorf - 2 miejsce
1969 - Oslo - 1 miejsce
1970 - Scheesel - 2 miejsce
Mistrz europy na torze trawiastym z roku 1969
Konstruktor i producent silników do motocykli żużlowych, które rozpoczęły swą ekspansję na żużlowe salony w roku 1983.

Źródło: Henryk Grzonka; "Speedway mała encyklopedia" 1996

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt