PRODUCENCI
Jawa, GM
UŻYTKOWANIE - PARAMETRY
Siodełko motocykla żużlowego zamontowane jest w ramie na wysokości min. 730 mm.
I choć zawodnik nie siedzi na nim podczas biegu tak jak ma to miejsce np. w
wyścigach szosowych to ten element żużlowego rumaka spełnia ważne zadanie.
Podczas biegu zawodnik korzysta z siodła zmieniając na nim ułożenie swojego
ciała. Na starcie zawodnik siedzi na nim bliżej kierownicy, niekiedy aż na
zbiorniku paliwa, wynika to z tego, iż stara się w ten sposób dociążyć przednie
koło, aby nie wykonać tzw. świecy. W kolejnych etapach wyścigu żużlowiec zmienia
położenie ciała przesuwając się na lewą część siodełka (na łukach) lub tył,
niekiedy aż na błotnik (na wyjściu z łuku - dociążenie tylnego koła i w efekcie
poprawienie jego przyczepności).
Umiejętność balansowania na siodełku wiąże się z umiejętnością balansowania
motocyklem, w celu wykrzesania z niego jak największej mocy. Zawodnicy którzy
posiądą umiejętność układania swojego ciała na motocyklu w pełni panują nad
swoją jazdą i potrafią w ten sposób zdobyć przewagę na superszybkimi motocyklami
dosiadanymi przez jeźdźców słabych technicznie.
REGULACJA
Regulacji podlega wysokość siodełka jednak należy pamiętać, że nie powinno być
ono zamocowane niżej niż 730mm od podłoża (rama nie pozwala na niższe
mocowanie).
Dodatkowo ważny jest odpowiedni dobór twardości siedzenia, które mocowane jest
do ramy przy użyciu specjalnej podstawki.
Każdy zawodnik pod kątem własnych preferencji dobiera twardość i kształt
siedzenia.