PRODUCENCI
Hagon, Jawa, GM, Antig, Tolba (wahacze)
Z
lewej strony ekranu prezentowany jest widelec Antig SA-C, natomiast z prawej
przedstawiono widelec Antig SLF-C
UŻYTKOWANIE - PARAMETRY
Nieodłącznym
elementem motocykla żużlowego, a w zasadzie ramy jest przedni widelec, który
dodatkowo wyposażony jest w wahacz z amortyzatorami.
Widelec wykonany są najczęściej ze stali pokrytej chromem
i jest elementem typu teleskopowego o skoku 50 mm (dla odmiany tylne zawieszenie nie ma amortyzacji).
Noga widelca czy inaczej goleń podtrzymuje środkową część ramy, do której
zamocowany jest mostek wraz z kierownicą. Do widelca zamontowany jest również
przedni błotnik
Przedni widelec współpracuje z wahaczem. takie rozwiązanie gwarantuje stabilność motocykla na nierównościach toru i motocykl pozwala sobą sterować ponieważ nie traci przyczepności z podłożem. Wahacz jest elementem nierozbieralnym zbudowanym z rurki do której zamocowana jest sprężyna. Zadaniem wahaczy czy sprężyn w starszych typach przednich widelców jest "wyłapanie" drgań podczas jazdy po nierównej nawierzchni w szczególności przy jeździe na łuku.
REGULACJA
Widelec przed nie podlega regulacji, należy jednak przed każdym meczem
zakonserwować i sprawdzić zużycie elementów ruchomych - amortyzujących drgania
oraz oczyścić widelec z błota żużlowego, aby obniżyć masę motocykla.
Istotnym w poprawnym działaniu widelca jest to, aby nie był pogięty (często
kontakt motocykla z bandą powoduje pogięcie tego elementu). Zawodnicy bardziej
zamożni wymieniają pogięte widelce na nowe, natomiast zawodnicy których nie stać
na wymianę prostują, a nawet spawają uszkodzone przednie zawieszenie, co nie
jest wskazane.