PRODUCENCI
Jawa, GM
UŻYTKOWANIE - PARAMETRY
Dłuższy
umieszczony po prawej stronie podnóżek popularnie zwany hakiem, jest jednym z
najbardziej charakterystycznych elementów motocykla żużlowego, który odróżnia go
od innych silnikowych jednośladów. Za jego pomocą zawodnik kontroluje ruch
sprzętu, koryguje kąt nachylenia i kierunek poruszania się w wirażu. Element ten
jest niestety przyczyną kolizji i upadków mogących prowadzić do poważnych
kontuzji. Kontakt haka z nawierzchnią toru, elementami bandy (zwłaszcza
pneumatycznej), czy sczepienie się jadących obok siebie motocykli prowadzić
może do niebezpiecznych sytuacji.
Podnóżki motocykli do speedwaya mają być zamocowane po
lewej stronie
motocykla (mniej więcej w połowie jego długości) i nie mogą wystawać więcej niż na 320 mm, mierząc od głównej osi
motocykla
Dodatkowo z prawej strony zamocowany jest hak (mylony z podnóżkiem), który jest przytwierdzony na stałe do ramy motocykla. Nie
pozwala się składać, posiada jednak pewien ruch pozwalający zawodnikowi sterować
motocyklem podczas ślizgu kontrolowanego.
Wbrew pozorom to właśnie hak i spoczywająca na nim prawa noga zawodnika
przejmuje na siebie cały ciężar jazdy ślizgiem po łuku. Lewa noga którą zawodnik
pozornie się podpiera tak naprawdę służy tylko do asekuracji. Zastosowanie haka
doskonale można zobaczyć u zawodników światowej klasy, którzy są świetnie
wyszkoleni technicznie i potrafią przejechać łuk ślizgiem kontrolowanym nie
używając do tego lewej nogi, która spoczywa właśnie na podnóżku.
REGULACJA
Podnóżek
w zasadzie nie podlega regulacji. Jedynym elementem który można uznać za
regulację jest dobór długości podnóżka oraz długości i kształtu haka. Elementy
te zawodnik dobiera zależnie od swoich upodobań należy jednak pamiętać, aby
długość podnóżka nie była większa niż 320 mm.
W 2015 roku czeski zawodnik Jan Jaros wraz ze
swoim ojcem Borisem zaangażował się projekt "Safety Win Race", który dotyczył nowego, bezpieczniejszego w zastosowaniu
tzw. ruchomego podnóżka/haka. Pomysł czeskich mechaników, o ile uzyska
powszechną akceptację, w znaczący sposób poprawia bezpieczeństwo na
żużlowych owalach. Idea Czechów nie
była prekursorska, bowiem ierwszym zawodnikiem, który zaczął używać ruchomego haka był Sam Ermolenko,
który wraz ze swoim ówczesnym tunerem Carlem Bloomfeldem zastosował hak uchylny
zarówno do tyłu jak i do góry, co ułatwia pokonywanie łuków na nierównościach
toru. Czesi opracowali jednak hak uchylający się w trzeciej płaszczyźnie, która
spowodowała, że na nierównościach i koleinach podnóżek składał się jak stopka w
rowerze, po czym wracał do swojej pierwotnej pozycji. Ta swoista elastyczność
podczas niespodziewanego kontaktu z innym przedmiotem lub podczas upadku, kiedy
prawa stopa praktycznie zawsze traci kontakt z hakiem , mogła być jednak w pełni
blokowana, gdy zawodnik prowadząc motocykl w wirażu, miał
usztywnioną nogę. Nie było więc wielkiego niebezpieczeństwa kontuzji stopy poprzez
dostanie się jej pomiędzy hak i korpus silnika.
Mimo, że Czesi przeprowadzili mnóstwo testów swojego wynalazku, na używanie
nowego bezpiecznego podnóżka zgodę wyrazić musiała światowa federacja
motocyklowa, a ta nie wiedzieć dlaczego nie kwapiła się z szybką oceną czeskiego
pomysłu.