oleje i paliwo

PRODUCENCI
Paliwo - metanol
Olej - Castrol R40, Fuchs Silkolene, GM
Spray - Fuchs Silkolene

UŻYTKOWANIE - PARAMETRY
PALIWO
- w motocyklach z silnikiem jednocylindrowym czterosuwowym, jako paliwo stosuje się wyłącznie czysty metanol (alkohol metylowy) w wersji handlowej. Wszystkie czterosuwowe, jednocylindrowe silniki motocykli muszą spalać czysty metanol z którym jest powietrze, stanowiące utleniacz w procesie spalania. Zabronione jest stosowanie innych utleniaczy niż powietrze.
Czym jest Alkohol metylowy (metanol)? jest to trujący dla człowieka, związek organiczny z grupy alkoholi o wzorze CH3OH. Został odkryty w 1661 przez Roberta Boyle'a. Jego cechy charakterystyczne to:
    Bezbarwna, palna, klarowna ciecz
        Temperatura topnienia -94°C
            Temperatura wrzenia 64,7°C
                Temperatura zapłonu 11°C
                    Temperatura samozapłonu 445°C
                        Gęstość 0,79 g/cm3 (20°C)
                            Zapach podobny do alkoholu etylowego
                                Piekący smak
                                    Ciśnienie par 128 mbar (20°C)
                                        Granice wybuchowości w mieszaninie z powietrzem od 5,5 do 31% obj.
                                                Z wodą miesza się w każdym stosunku, podobnie z alkoholem etylowym i eterem.

Zaletą paliwa alkoholowego jest jego zdolność wewnętrznego chłodzenia, co w wypadku silników żużlowych ma niebagatelne znaczenie na pracę tłoka.
Ponieważ motocykle żużlowe są przystosowane do paliwa alkoholowego, należy przed eksploatacją sprzętu poinstruować podopiecznych o niebezpieczeństwie zatrucia, ponieważ jak wcześniej wspomniano metanol bardzo silną trucizną, łatwo wchłanianą przez błony śluzowe, skórę i ściany pęcherzyków płucnych. We krwi ulega częściowo utlenieniu. W tej fazie łączy się z białkami i powoduje zwyrodnienie nerwu wzrokowego. Wypicie 5-10 g metanolu lub przebywanie przez dłuższy czas w pomieszczeniu, w którym stężenie metanolu w powietrzu przekracza 0,2%, powoduje ciężkie zatrucie, które objawia się silnymi bólami brzucha i głowy, zaburzeniami wzrokowymi a nawet utratą wzroku. Dawka śmiertelna metanolu wynosi 30-100 g. Z tego względu należy zwracać baczną uwagę na sposób magazynowania i posługiwania się metanolem. Niedopuszczalne jest przelewanie metanolu do zbiorników metodą wsysanie przez rurkę gumową, a także stykanie się z nim bezpośrednio na skórę.

OLEJE - najczęściej stosowanymi olejami są: Castrol R40, który służy do jednorazowego użytku i jest olejem mineralnym, uznanym za produkt starszej generacji. Nowszymi olejami są oleje syntetyczne - silikonowe produkowane przez Silikone oraz GM-a
Smarowanie silnika odbywa się na zasadzie "oleju traconego". Pompa tłoczy olej do mechanizmu korbowego i do głowicy do ułożyskowania dźwigni zaworów. Gdy silnik stanie, należy pamiętać o natychmiastowym zamknięciu kraników paliwa, żeby uniemożliwić przedostanie się metanolu do cylindra. W przeciwnym razie wytwarza się zbyt bogata mieszanka, co utrudnia ponowne uruchomienie silnika, powoduje szybsze zużywanie się tłoka i pierścieni tłokowych, a także można doprowadzić do zatarcia tłoka wskutek zmycia zeń oleju.
Jak już wspomniano, smarowanie silnika jest smarowaniem na zasadzie "oleju traconego", tzn. że olej, który przepłynął przez silnik, nie wraca do swojego zbiornika, lecz odpływa przez zawór w dolnej części karteru (chwytacz oleju). Stąd wynika potrzeba uzupełniania oleju w zbiorniku po każdym biegu. W czasie jednego biegu silnik zużywa 60-65% pojemności zbiornika. Pompa olejowa podwójnego działania, zasila olejem mechanizm korbowodowy i ułożyskowania wahaczy zaworów w głowicy. Należy stale kontrolować prawidłowość jej działania. Regulując pokrętła z lewej strony (oba poprzez ślimak napędzają tłoczki regulujące dopływ oleju) i kontrolując ilości podawanego oleju, ustawiamy pompę tak, by do mechanizmu korbowodowego dostawało się więcej oleju niż do głowicy. Ilość podawanego przez pompę oleju określa się praktycznie według objawów zewnętrznych. Przy właściwej ilości oleju elektrody świecy silnika mają kolor brązowy, a silnik zadymi tylko w momencie gwałtownego otwarcia przepustnicy (przy przejściu z małych na większe obroty) W sytuacji, gdy mieszanka paliwowa posiada zbyt dużo oleju silnik dymi cały czas niezależnie od zakresu obrotów. Również wahacze zaworów i sprężyny zaworowe przy właściwej dozie oleju pokryte są cieniutką mgiełką - filmem oleju. Olej w tym wypadku nie powinien zbierać się w głowicy.

SPRAY - służą do smarowania łańcucha i czyszczenia podzespołów motocykla.

REGULACJA

Paliwo, oleje  jak i wszelkiego rodzaju spraye konserwujące nie podlegają regulacji - uzdatnianiu. Zakazane jest jednak ich samowolne uzdatnianie poprzez dodawanie np. utleniaczy i innych substancji niezgodnych z regulaminem.
Ważne jest natomiast, aby zarówno paliwo jak i olej były czyste. Dotyczy to również powietrza który mieszając się z paliwem tworzy mieszankę paliwowo- powietrzną, która ulega spalaniu.
Paliwo w motocyklu uzupełnia się do zbiornika paliwa przez specjalny wlew (rys. obok). Po każdym wyścigu należy odciąć dopływ paliwa do komory silnika, aby w ten sposób zapobiec zalaniu świecy zapłonowej - do tego celu służy specjalny kranik zamontowany pod zbiornikiem. Zbiornik podczas upadków może ulec uszkodzeniu i wówaczas najczęściej spotykanymi naprawami zbiornika paliwa są lutowanie lub spawanie pęknięć, względnie prostowanie wgnieceń. Nieszczelne miejsca zbiornika paliwa naprawia się przez miękkie lutowanie lub w przypadku poważniejszych uszkodzeń - twarde lutowanie lub spawanie. Przy wykonywaniu tych prac konieczne jest zachowanie bardzo dużej ostrożności, gdyż nagromadzone w zbiorniku resztki paliwa grożą eksplozją naprawianego zbiornika. Poważniejsze nieszczelności, szczególnie gdy występują one w pobliżu zamocowań zbiornika, np. koło wsporników lub śruby mocującej trzeba naprawiać drogą lutowania twardego (tzw. "spawanie na mosiądz") lub spawania. Przed przystąpieniem do tych prac trzeba koniecznie parokrotnie i bardzo starannie przepłukać zbiornik gorącą wodą i po napełnieniu zbiornika czystą wodą niemal do pełna przystępujemy do spawania.
Przy spawaniu zbiornik należy ustawiać w takim położeniu, aby spawane miejsce było najwyższym punktem zbiornika. Ponieważ zbiornik nie jest całkowicie wypełniony wodą, spawana część blachy zbiornika nie będzie stykać się bezpośrednio z wodą, co ułatwi szybkie i dokładne zaspawanie nieszczelności. Po spawaniu należy powtórnie sprawdzić szczelność.
Prostowanie pogiętego zbiornika jest na ogół bardzo trudne i wymaga wysokich umiejętności blacharskich. Przeprowadza się je za pomocą odpowiednich profilowych wybijaków wkładanych do wnętrza zbiornika. Łagodne, niezbyt głębokie, lecz powierzchniowo duże wgłębienia udaje się czasami wyprostować po nalaniu pełnego zbiornika wody i dopasowaniu do otworu wlewowego szczelnego kołka drewnianego. Uderzając silnie młotkiem w kołek powodujemy znaczne chwilowe zwiększenie ciśnienia wody w zbiorniku i tym sposobem uzyskujemy wypchnięcie wgłębienia.

Przed założeniem naprawionego lub nowego zbiornika należy starannie przemyć jego wnętrze metanolem w celu usunięcia resztek wody i nagromadzonych zanieczyszczeń.

Istnieje bardzo szerokie spektrum wyboru w zakresie sprayów czyszczących i konserwujących. Oto niektóre z nich:
PRO-SILCOLNE SPRAY Bardzo dobry produkt do smarowania oraz polerowania elementów plastikowych. Pozostawia trwałe zabezpieczenie i nie jest szybko zmywany przez wodę. Bezpieczny do stosowania na materiałach typu: metal, chrom, plastik, włókno szklane, kevlar, guma, winyl itd.
BREAKE/CLUTCH CLEANER Doskonały preparat do czyszczenia hamulców oraz sprzęgieł. Efektywnie usuwa kurz, smary, tłuszcze, kleje i inne zanieczyszczenia. Brake Clener jest szybko odparowującą mieszanką
ELEKTRICAR DEGREASER Środek, który pomoże skutecznie oczyścić urządzenia elektryczne w motocyklu z plam, warstw kurzu, brudu, zużytego oleju, tłuszczu, czy smaru. Jest bardzo wydajny, nie pozostawia osadu.
PRO WDF Wysoce wydajny i efektywny środek do zabezpieczenie przed wodą oraz korozją, dobry do stosowania wobec zastanych elementów np. śrub. Cenny do stosowania w elektryce. Odpowiednik środków typu WD
PRO-CHAIN WAX Daje znakomite zabezpieczenie łańcucha poprzez pokrycie go specjalną warstwą, która nie dopuszcza wody oraz korozji. Po umyciu łańcucha należy nasączyć go PRO -CHAIN WAX, a po wyschnięciu stosować środek PRO-CHAIN LUBE.
PRO-CHAIN LUBE Znakomity preparat do smarowania łańcucha w ekstremalnych warunkach, podczas zawodów w motocrosie, żużlu, enduro, trialu, czy w wyścigach szosowych. Szybko wysycha, ma bardzo dobrą powierzchnię lepką.
GRAPHITED PENETRATING OIL Grafitowy, penetrujący spray, ma zastosowanie do smarowania linek motocyklowych, rekomendowany także do czyszczenia i smarowania przewodów hamulcowych oraz sprzęgieł.
RACING CASTOR Bardzo dobry olej mineralny do silników motocykli żużlowych, sprawdzony przez wielu zawodników w lidze brytyjskiej, a także światowej czołówki
SYNTHETIC 4 Znakomity olej syntetyczny do silników motocykli żużlowych. Sprawdza się w każdych warunkach, polecany przez gwiazdy światowego speedwaya

We wszystkich zawodach sędzia, lub komisarz techniczny może zażądać badania paliwa przed zawodami lub w czasie dostawy na zawody, w których to paliwo będzie używane. Pobiera się w tym celu próbki do przetestowania jego zgodności ze specyfikacją paliwa, określoną w regulaminach.
Badanie paliwa może być zarządzone w każdej chwili i miejscu, podczas każdych zawodów, dlatego w dwulitrowym zbiorniku paliwa motocykla po biegu musi pozostać minimum 0,5 l paliwa do ewentualnego testu.

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt