PRODUCENCI
Paliwo - metanol
Olej - Castrol R40, Fuchs Silkolene, GM
Spray - Fuchs Silkolene
UŻYTKOWANIE - PARAMETRY
PALIWO - w motocyklach z silnikiem jednocylindrowym czterosuwowym,
jako paliwo stosuje się wyłącznie czysty metanol (alkohol metylowy) w wersji handlowej. Wszystkie czterosuwowe, jednocylindrowe silniki motocykli muszą spalać
czysty metanol z którym jest powietrze, stanowiące utleniacz w procesie
spalania. Zabronione jest stosowanie innych utleniaczy niż powietrze.
Czym jest Alkohol metylowy (metanol)? jest to trujący dla człowieka, związek
organiczny z grupy alkoholi o wzorze CH3OH. Został odkryty w 1661 przez Roberta
Boyle'a. Jego cechy charakterystyczne to:
Bezbarwna, palna,
klarowna ciecz
Temperatura topnienia -94°C
Temperatura
wrzenia 64,7°C
Temperatura zapłonu 11°C
Temperatura samozapłonu 445°C
Gęstość 0,79 g/cm3 (20°C)
Zapach podobny do alkoholu etylowego
Piekący smak
Ciśnienie par 128 mbar (20°C)
Granice wybuchowości w mieszaninie z powietrzem od 5,5 do 31% obj.
Z wodą miesza się w każdym stosunku, podobnie z alkoholem etylowym i eterem.
Zaletą paliwa alkoholowego jest jego
zdolność wewnętrznego chłodzenia, co w wypadku silników żużlowych ma
niebagatelne znaczenie na pracę tłoka.
Ponieważ motocykle żużlowe są przystosowane do
paliwa alkoholowego, należy
przed eksploatacją sprzętu poinstruować podopiecznych o niebezpieczeństwie
zatrucia, ponieważ jak wcześniej wspomniano metanol bardzo silną trucizną, łatwo
wchłanianą przez błony śluzowe, skórę i ściany pęcherzyków płucnych. We krwi
ulega częściowo utlenieniu. W tej fazie łączy się z białkami i powoduje
zwyrodnienie nerwu wzrokowego. Wypicie 5-10 g metanolu lub przebywanie przez
dłuższy czas w pomieszczeniu, w którym stężenie metanolu w powietrzu przekracza
0,2%, powoduje ciężkie zatrucie, które objawia się silnymi bólami brzucha i
głowy, zaburzeniami wzrokowymi a nawet utratą wzroku. Dawka śmiertelna metanolu
wynosi 30-100 g. Z tego względu należy zwracać baczną uwagę na sposób
magazynowania i posługiwania się metanolem. Niedopuszczalne jest przelewanie
metanolu do zbiorników metodą wsysanie przez rurkę gumową, a także stykanie się
z nim bezpośrednio na skórę.
OLEJE - najczęściej stosowanymi olejami są: Castrol R40, który służy
do jednorazowego użytku i jest olejem mineralnym, uznanym za produkt starszej
generacji. Nowszymi olejami są oleje syntetyczne - silikonowe produkowane przez
Silikone oraz GM-a
Smarowanie silnika odbywa się na zasadzie "oleju traconego". Pompa tłoczy olej do mechanizmu
korbowego i do głowicy do ułożyskowania dźwigni zaworów.
Gdy silnik stanie, należy pamiętać
o natychmiastowym zamknięciu kraników paliwa, żeby uniemożliwić przedostanie się
metanolu do cylindra. W przeciwnym razie wytwarza się zbyt bogata mieszanka, co
utrudnia ponowne uruchomienie silnika, powoduje szybsze zużywanie się tłoka i
pierścieni tłokowych, a także można doprowadzić do zatarcia tłoka wskutek zmycia
zeń oleju.
Jak już wspomniano, smarowanie silnika jest smarowaniem na
zasadzie "oleju traconego", tzn. że olej, który przepłynął przez silnik, nie
wraca do swojego zbiornika, lecz odpływa przez zawór w dolnej części karteru (chwytacz
oleju).
Stąd wynika potrzeba uzupełniania oleju w zbiorniku po każdym biegu. W czasie
jednego biegu silnik zużywa 60-65% pojemności zbiornika. Pompa olejowa
podwójnego działania, zasila olejem mechanizm korbowodowy i ułożyskowania wahaczy
zaworów w głowicy. Należy stale kontrolować prawidłowość jej działania.
Regulując pokrętła z lewej strony (oba poprzez ślimak napędzają tłoczki
regulujące dopływ oleju) i kontrolując ilości podawanego oleju, ustawiamy pompę tak, by do mechanizmu korbowodowego dostawało się
więcej oleju niż do głowicy. Ilość podawanego przez pompę oleju określa się
praktycznie według objawów zewnętrznych. Przy właściwej ilości oleju elektrody
świecy silnika mają kolor brązowy, a silnik zadymi tylko w momencie gwałtownego
otwarcia przepustnicy (przy przejściu z małych na większe obroty) W sytuacji,
gdy mieszanka paliwowa posiada zbyt dużo oleju silnik dymi cały czas
niezależnie od zakresu obrotów. Również wahacze zaworów i sprężyny
zaworowe przy właściwej dozie oleju pokryte są cieniutką mgiełką - filmem oleju.
Olej w tym wypadku nie powinien zbierać się w głowicy.
SPRAY - służą do smarowania łańcucha i czyszczenia podzespołów motocykla.
REGULACJA
Przed założeniem naprawionego lub nowego zbiornika należy starannie przemyć jego wnętrze metanolem w celu usunięcia resztek wody i nagromadzonych zanieczyszczeń.
Istnieje bardzo szerokie spektrum wyboru w zakresie sprayów czyszczących i
konserwujących. Oto niektóre z nich:
PRO-SILCOLNE
SPRAY
Bardzo dobry produkt do
smarowania oraz polerowania elementów plastikowych. Pozostawia trwałe
zabezpieczenie i nie jest szybko zmywany przez wodę. Bezpieczny do
stosowania na materiałach typu: metal, chrom, plastik, włókno szklane,
kevlar, guma, winyl itd.
BREAKE/CLUTCH
CLEANER
Doskonały preparat do
czyszczenia hamulców oraz sprzęgieł. Efektywnie usuwa kurz, smary,
tłuszcze, kleje i inne zanieczyszczenia. Brake Clener jest szybko
odparowującą mieszanką
ELEKTRICAR
DEGREASER
Środek, który pomoże
skutecznie oczyścić urządzenia elektryczne w motocyklu z plam, warstw
kurzu, brudu, zużytego oleju, tłuszczu, czy smaru. Jest bardzo wydajny,
nie pozostawia osadu.
PRO WDF
Wysoce wydajny i efektywny
środek do zabezpieczenie przed wodą oraz korozją, dobry do stosowania
wobec zastanych elementów np. śrub. Cenny do stosowania w elektryce.
Odpowiednik środków typu WD
PRO-CHAIN WAX
Daje znakomite
zabezpieczenie łańcucha poprzez pokrycie go specjalną warstwą, która nie
dopuszcza wody oraz korozji. Po umyciu łańcucha należy nasączyć go PRO -CHAIN
WAX, a po wyschnięciu stosować środek PRO-CHAIN LUBE.
PRO-CHAIN
LUBE
Znakomity preparat do
smarowania łańcucha w ekstremalnych warunkach, podczas zawodów w
motocrosie, żużlu, enduro, trialu, czy w wyścigach szosowych. Szybko
wysycha, ma bardzo dobrą powierzchnię lepką.
GRAPHITED
PENETRATING OIL
Grafitowy, penetrujący
spray, ma zastosowanie do smarowania linek motocyklowych, rekomendowany
także do czyszczenia i smarowania przewodów hamulcowych oraz sprzęgieł.
RACING CASTOR
Bardzo dobry olej mineralny
do silników motocykli żużlowych, sprawdzony przez wielu zawodników w
lidze brytyjskiej, a także światowej czołówki
SYNTHETIC 4
Znakomity olej syntetyczny
do silników motocykli żużlowych. Sprawdza się w każdych warunkach,
polecany przez gwiazdy światowego speedwaya
We wszystkich zawodach sędzia, lub komisarz techniczny może zażądać badania paliwa przed zawodami lub
w czasie dostawy na zawody, w których to paliwo będzie używane. Pobiera się w
tym celu próbki do przetestowania jego zgodności ze
specyfikacją paliwa, określoną w regulaminach.
Badanie paliwa może być zarządzone w każdej
chwili i miejscu, podczas każdych zawodów, dlatego w dwulitrowym zbiorniku paliwa motocykla po biegu musi pozostać minimum
0,5 l paliwa do ewentualnego testu.