PRODUCENCI
Jednym z producentów jest czeska
fabryka Jawy. Nowa generacja korbowodów do motocykli żużlowych. Nowy profil,
korbowodu jawy został wykonany z nowego materiału, poddany został nowej obróbce cieplnej.
Jest lżejszy mocniejszy i trwalszy w pełni
zamienny z innymi modelami do silników żużlowych. Produkowany w dwóch
długościach: 160 mm i 163 mm.
Korbowody są również produkowane są też przez fabrykę Giuseppe Marzotto oraz
firmę Arrow.
UŻYTKOWANIE - PARAMETRY
Korbowód służy do przeniesienia ruchu posuwisto - zwrotnego tłoka na
kolejne elementy pędne (przekładnia / zębatka przednia - łańcuch - przekładnia /
zębatka tylna - koło) wprawiające motocykl w ruch.
Ponieważ korbowód współpracujący z wałem korbowym opierają się na współpracujących częściach maszyn lub też
podtrzymują inne części muszą mieć odpowiedni kształt i rozmiar. Najczęściej są
to odlewy obrobione z odpowiednią dokładnością, które posiadają wymiary zawarte
w granicach tolerancji, odpowiednią gładkość, dostateczną odporność na ścieranie
(utwardzane, nawęglane, azotowane) . Wały posiadają też odpowiednie wymiary, masę
i wytrzymałość (odporność temperaturę, zginanie, skręcanie) - najlepsze
korbowody to te które są najlżejsze i najbardziej wytrzymałe.
Wał korbowy silnika żużlowego składa się z dwóch przeciwwag połączonych czopem
głównym korbowodu, na którym osadzona jest na łożysku igiełkowym stopa
korbowodu.
REGULACJA
W silnikach żużlowych stosuje się wały korbowe o różnej masie, kształcie i
średnicy. I choć z pozoru wały różnią się niewielkimi niuansami to tak naprawdę
różnice te dają kolosalne efekty w zakresie mocy i wytrzymałości. Bez wątpienia
chyba najbardziej istotnym po wyważeniu wału zabiegiem jest zbicie wagi korbowodu - czynność tę wykonuje
niewielu tunerów i zazwyczaj jest to zbędny zabieg osłabiający tak naprawdę wał
korbowy.
Wspomniane wyważenie wału następuje w silniku i ma ono za zadanie zabezpieczać
silnik przed drganiami, co ułatwia prowadzenie całej maszyny. Gdyby wał korbowy
nie był wyważony silnik zachowywałby się tak jak wiertarka udarowa, co
przekładało by się na jego trwałość i sprawność.
Kolejną regulacją jest długość zastosowanego korbowodu, która wyznacza z kolei skok tłoka. Większość zawodników w ostatnim okresie jeździ na silnikach z tzw. krótkim skokiem, które są nieco szybsze, ale są jednocześnie mniej elastyczne. Zmiana wymiaru wału korbowego wymusza również zmianę tłoka, aby zachować pojemność 500ccm.