kask

PRODUCENCI
Axo, Suomy,  Shoei, Axo, Premier, Troy Lee, AGV, MDS, Lazer, Yea, Bell

UŻYTKOWANIE - PARAMETRY
Wszyscy uczestnicy treningu i zawodów muszą obowiązkowo mieć założone kaski ochronne. Kaski muszą być właściwie zapięte, dobrze dopasowane i w dobrym stanie. Kask musi posiadać podtrzymujący pasek podbródkowy. Dozwolone są kaski, których skorupa zewnętrzna składa się z więcej niż jednej części pod warunkiem, że w razie niebezpieczeństwa, mogą być łatwo zdjęte z głowy zawodnika przez poluzowanie lub przecięcie paska podbródkowego.

W pierwszych latach uprawiania sportu żużlowego zawodnicy używali kasków tzw. "łupinek" czy "orzeszków", a na twarz zakładali maski (rys. z prawej), które umożliwiały im oddychanie w kurzu i pyle jaki unosił się spod kół żużlowych maszyn. Aktualnie skórzane maski zostały zastąpione bawełnianymi znacznie wygodniejszymi w użyciu.
Obecnie używane kaski muszą być oznakowane oficjalnym znakiem międzynarodowych standardów, lub znakiem zatwierdzającym Federacji Narodowej zawodnika. Kaski mogą być oznakowane przez Federację Narodową jeżeli są zgodne z międzynarodowymi standardami. Nieprzestrzeganie powyższych zasad skutkuje wykluczeniem zawodnika.

Przed treningiem i przed zawodami, pod nadzorem Komisarza Technicznego, wszystkie kaski podlegają sprawdzeniu, czy spełniają wymagania techniczne. Jeśli kask nie spełnia wymagań technicznych i jest uszkodzony, Komisarz Techniczny musi usunąć znak zatwierdzający i przechować kask do końca zawodów. Zawodnik musi przedstawić Komisarzowi Technicznemu inny kask do zatwierdzenia. Kask, który uległ uderzeniu w wypadku, musi być przedstawiony Komisarzowi Technicznemu do sprawdzenia.
Wszystkie kaski muszą pozostawać w stanie nienaruszonym a wszelkie zmiany konstrukcji kasku są niedopuszczalne.
Komisarz Techniczny lub Kontroler musi dokonać sprawdzenia kasku pod kątem:
            -
Czy kask jest dobrze dopasowany do głowy zawodnika,
            -
Czy po zapięciu kasku nie można ściągnąć paska z podbródka,
            -
Czy niemożliwe jest zdjęcie kasku z głowy zawodnika ciągnąc za tył kasku.

Kask może być dodatkowo wyposażony w ochronę oczu. Ochraniacze oczu muszą być wykonane z materiału odpornego na stłuczenie. Maski w kaskach nie mogą stanowić nierozłącznej części kasku. Nie wolno stosować szybek ochronnych powodujących zakłócenia w widzeniu (np. zadrapania powierzchni).

Ważne jest, aby pod kaskiem nie używać chustek lub innych części garderoby, która mogłaby utrudnić odpięcie czy zdjęcie kasku zawodnikowi po wypadku. Jeśli zawodnik chce chronić dodatkowo twarz przez kurzem powinien stosować specjalną bawełnianą maskę, która dokładnie przylega do twarzy i nie utrudnia odpinania i zdejmowania kasku

REGULACJA
Kaski nie podlegają regulacji. Niemniej ważne jest aby kask był odpowiednio dopasowany do zawodnika i był sprawny. Dlatego po każdym upadku należy sprawdzić stan techniczny kasku, a przy zakupie przestrzegać zasad dopasowania kasku wykonując test wg poniższych zaleceń
        1. Zrób dokładny pomiar szczytu głowy
        2. Sprawdź, czy nie ma przesuwu
        3. Zapnij dokładnie pasek
        4. Pochyl głowę do przodu, spróbuj ściągnąć kask do tyłu, upewniając się w ten sposób, czy kasku nie da się zdjąć
        5. Sprawdź, czy dobrze widzisz za sobą
        6. Upewnij się, czy przy założonym kasku nic nie przeszkadza w oddychaniu i nic nie zakrywa nosa i ust
        7. Nigdy nie zawiązuj chustki wokół szyi, gdyż blokuje to dostęp powietrza do kasku.
        8. Nigdy nie zakładaj chustki pod pasek w razie wypadku chustka może utrudniać szybkie odpięcie paska.
        9. Upewnij się, czy można otworzyć maskę jedną ręką w rękawiczce
        10. Sprawdź, czy tył kasku chroni szyję
        11. Zawsze kupuj najlepszy kask, na jaki Cię stać

Z początkiem roku 2015 zaczęto szeroko dyskutować na temat kasków i montowanych na nich kamerach powszechnie używanych w przekazach telewizyjnych. Ze względów bezpieczeństwa Międzynarodowa Federacja Motocyklowa zabroniła zawodnikom od sezonu 2015 stosowania tych urządzeń przez zawodników i telewizje. Większość reakcji na pomysł o zakazie stosowania kamer była podobna, a mianowicie uznano wprowadzany zakaz za kolejny absurd, który w zdecydowany sposób ogranicza wolność zawodników, utrudnia życie organizatorom największych światowych imprez, a kibiców pozbawia dodatkowej radości z żużla. Należało jednak wsłuchać się także w inne głosy, który płynęły w tej sprawie, bowiem nikt nie przeprowadzał w tej sprawie żadnych testów ani badań. Trudno zatem było jendozncznie powiedzieć, czy kamery rzeczywiście zwiększają ryzyko urazów, gdyż producent, który występował o homologację, przedkładał produkt, który poddawano testom. Odbywały się one jednak na kasku bez kamery. Nie można zatem było powiedzieć, jak kamera wpływa na trwałość kasku, a co za tym idzie na bezpieczeństwo zawodnika. Obudowy kamer były raczej twarde i nie ulegały łatwo zniekształceniom czy deformacjom, a to mogło zwiększać ryzyko, że wydarzy się coś nieoczekiwanego. Zatem decyzja podjęta przez FIM nie była tak do końca absurdalna, a warto podkreślić, że nie dotyczyła ona tylko żużla, ale wszystkich sportów motocyklowych.

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt