głowica

PRODUCENCI
Wytwarzaniem głowic zajmują się producenci silników Jawa i GM.

UŻYTKOWANIE - PARAMETRY
Silnik motocykla żużlowego jest mechanizmem jednocylindrowym (średnica cylindra: 88 mm), czterosuwowym, z zaworami zawieszonymi w głowicy, o
pojemności nie przekraczającej 500ccm, chłodzony powietrzem. Karter silnika, głowica i cylinder np. w motocyklach Jawa są odlane ze stopów lekkich. Cylinder ma tuleję cylindrową ze stopu Niresist Ni 15. Gniazda zaworów są wprasowane w głowicę na gorąco. Silnik JAWA jest silnikiem "podkwadratowym", skok tłoka jest krótszy od jego średnicy (skok tłoka: 81,7 mm), a więc i popychacze zaworów są krótsze, rozrząd zaś jest umieszczony wyżej niż w np. silnikach GM. Zawory tworzą w głowicy kąt 60°. Na każdy zawór przypadają dwie sprężyny śrubowe. Tłok kuty z lekkich stopów jest zaopatrzony w trzy pierścienie. Wszystkie te elementu umieszczone są w głowicy, która stanowi pewnego rodzaju szkielet dla poszczególnych elementów silnika.

Do poprawnej pracy silnika niezbędne jest jego smarowanie, które w "żużlówkach" działa na zasadzie "oleju traconego". Pompa tłoczy olej do mechanizmu korbowego i do głowicy do ułożyskowania dźwigni zaworów. W związku ze smarowaniem na zasadzie oleju traconego w motocyklach żużlowych należy używać tzw. chwytacz oleju o pojemności 300 ccm, który opróżniany po każdym biegu. Odprowadzenie oleju musi odbywać się do chwytaczy oleju. Wydalanie oleju lub mieszanki oleju z powietrzem jest zakazane. Chwytacz oleju ma spełnić przede wszystkim funkcję ekologiczną.

Silnik motocykla żużlowego jest bardzo wrażliwy na temperaturę. Za zimny silnik jest narażony na zbyt szybkie zużycie, a ponadto ma mniejszą moc. Dlatego przed każdym treningiem lub meczem należy silnik motocykla podgrzewać przez około 5-6 min i starać się nie dopuścić do zbytniego ochłodzenia przed biegiem.

Przed uruchomieniem nowego bądź dawno nie używanego silnika należy wlać około 100 ccm oleju przez otwór w głowicy służący do regulacji luzu zaworowego. Olej ten, spływając w dół aż do rozrządu, smaruje części rozrządu do czasu aż zacznie pracować pompa olejowa. Do uruchamiania silnika używa się świecy o wartości cieplnej 225-240. Dopiero po odpowiednim nagrzaniu silnika wymienia się ją na świecę właściwą.

REGULACJA
Sama głowica (na zdjęciu obok głowica Jawy 897) w zasadzie podlega regulacji, należy jedynie dbać o poprawne jej skręcenie i uszczelnienie. Duże pole do popisu dla mechaników i producentów dają natomiast elementy montowane w głowicy, jak cylindry, tłoki pierścienie, zawody ect.

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt