filtry


PRODUCENCI
Najbardziej znanym dostawcą filtrów w Polsce jest firma Rapier

UŻYTKOWANIE - PARAMETRY
Silnik motocykla żużlowego zbudowany jest z jednego cylindra, działa na zasadzie czterosuwu i chłodzony jest powietrzem, które również jest wykorzystywane do do wytworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej. Właśnie powietrze które dociera do silnika z uwagi na wysokie zanieczyszczenie musi ulec uzdatnieniu. Do tego celu służą filtry powietrza. Ich zadaniem jest oczyszczenie powietrza z zanieczyszczeń mechanicznych.
Budowa filtra jest bardzo prosta. Zazwyczaj jest to stożek lub walec wewnątrz którego znajduje się masa filtrująca. W filtrach powietrza jest to "żebrowany" wkład często wzmocniony siatką drucianą. Owe "użebrowanie" ma zwiększyć powierzchnię na której mogą osadzać się zanieczyszczenia, co w efekcie ma również podnieść wydajność filtracji.
Wkładem filtrującym jest zazwyczaj specjalnej jakości papier, rzadziej spotyka się wkłady filcowe lub płócienne.

Zadaniem filtra powietrza jest oczyszczenie powietrza lub paliwa z zanieczyszczeń. W sporcie żużlowym zdecydowanie na plan pierwszy wysuwają się filtry powietrza które muszą wykazać się wysoką skutecznością pracy. Okresowo filtry podlegają czyszczeniu przy użyciu specjalnych płynów myjąco-czyszczących.
Skuteczność oczyszczania powietrza przez filtr Rapier dochodzi do 98,5%

W motocyklach żużlowych nie stosuje się filtrów oleju ponieważ smarowanie silnika działa na zasadzie "oleju traconego". Pompa tłoczy olej do mechanizmu korbowego i do głowicy do ułożyskowania dźwigni zaworów. Oznacza to że olej raz zużyty "wyrzucany" jest z silnika do chwytacza oleju i nie podlega ponownemu użyciu.
Stosuje się natomiast filtry paliwa (metanolu). Filtry te mają za zadanie usunąć przede wszystkim zanieczyszczenia mechaniczne, które dostaną się do paliwa lub zbiornika podczas uzupełniania metanolu.

REGULACJA
Filtry motocykli żużlowych i nie podlegają regulacji. Jedynym sposobem regulacji jest zakup filtrów o różnej skuteczności działania, na którą składa się:
- skuteczność filtracji
- średnica osadzania
Ponadto o doborze filtra decyduje rodzaj zastosowanego w motocyklu gaźnika.
Istotnym elementem wpływającym na skuteczność pracy filtra jest jego czystość. W tym celu należy filtry myć. Służą do tego specjalne płyny o właściwościach odtłuszczających. Zabrudzony filtr należy spryskać płynem, odczekać kilka minut, po czym umyć go pod bieżącą wodą. Filtrów nie należy myć pod zbyt dużym ciśnieniem, gdyż mogą ulec uszkodzeniu.

W ostatnim czasie na rynku pojawiły się filtry polskiej produkcji o nazwie "Rapier". Charakteryzują się one wysoką jakością, długą żywotnością, a przede wszystkim niską ceną. Badania laboratoryjne wykazały, iż w porównaniu do filtrów innych producentów, filtry "Rapier" mają bardzo dużą przepustowość powietrza, przy jednoczesnym wysokim stopniu skuteczności filtracyjnej. Zastosowanie stalowo-aluminiowej siatki, jak również metalowego denka powoduje, że filtry te nie ulegają zniekształceniu na skutek mycia, a co ważniejsze podczas użytkowania nie występuje zjawisko tzw. zasysania filtra, i łamania siatki.
Obecnie na rynku dostępne są następujące rodzaje filtrów "Rapier"

Filtr średnica
osadzenia
średnica
zewnętrzna
(dół)
średnica
zewnętrzna
(góra)
wysokość kształt zastosowanie
SAF 001-60 63 mm 97 mm 79 mm 135 mm stożkowy w gaźnikach typu "BZ"
o średnicy osadzenia 63 mm
SAF 001-60H 63 mm 97 mm 79 mm 165 mm stożkowy w gaźnikach typu "BZ"
o średnicy osadzenia 63 mm
SAF 003-60 63 mm 97 mm 97 mm 135 mm walec w gaźnikach typu "BZ"
o średnicy osadzenia 63 mm
SAF 003-60H 63 mm 97 mm 97 mm 165 mm walec w gaźnikach typu "BZ"
o średnicy osadzenia 63 mm
SAF 001-70 73 mm 105 mm 79 mm 135 mm stożek w gaźnikach typu "Blixt", "Jenssen"
o średnicy osadzenia 63 mm
SAF 001-70H 73 mm 105 mm 79 mm 165 mm stożek w gaźnikach typu "Blixt", "Jenssen"
o średnicy osadzenia 63 mm
SAF 002-70 73 mm 105 mm 79 mm 135 mm stożek w gaźnikach typu "Blixt", "Jenssen"
o średnicy osadzenia 63 mm
Filtr ten różni się od pozostałych tym, iż w jego wnętrzu umieszczono mniejszy filtr stożkowy, który przymocowano do denka z otworem. Pozawala to zwiększyć powierzchnię filtracji a także przepustowość powietrza o ok. 30%
SAF 003-70 73 mm 105 mm 105 mm 135 mm walec w gaźnikach typu "Blixt", "Jenssen"
o średnicy osadzenia 63 mm
SAF 003-70H 73 mm 105 mm 105 mm 165 mm walec w gaźnikach typu "Blixt", "Jenssen"
o średnicy osadzenia 63 mm
SAF 001-90 93 mm 117 mm 79 mm 135 mm stożek w gaźnikach typu "Lausch"
o średnicy osadzenia 93 mm
SAF 002-90 93 mm 117 mm 79 mm 135 mm stożek w gaźnikach typu "Lausch"
o średnicy osadzenia 93 mm

Filtr ten różni się od pozostałych tym, iż w jego wnętrzu umieszczono mniejszy filtr stożkowy, który przymocowano do denka z otworem. Pozawala to zwiększyć powierzchnię filtracji a także przepustowość powietrza o ok. 30%
33027

      filtr paliwa

informacje na podstawie biuro@rapier.pl

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt