filtry
PRODUCENCI
Najbardziej znanym dostawcą filtrów w Polsce jest firma Rapier
UŻYTKOWANIE - PARAMETRY
Silnik motocykla żużlowego
zbudowany jest z jednego cylindra, działa na zasadzie czterosuwu i chłodzony
jest powietrzem, które również jest wykorzystywane do do wytworzenia mieszanki
paliwowo-powietrznej. Właśnie powietrze które dociera do silnika z uwagi na
wysokie zanieczyszczenie musi ulec uzdatnieniu. Do tego celu służą filtry
powietrza. Ich zadaniem jest oczyszczenie powietrza z zanieczyszczeń
mechanicznych.
Budowa filtra jest bardzo prosta. Zazwyczaj jest to stożek lub walec wewnątrz
którego znajduje się masa filtrująca. W filtrach powietrza jest to "żebrowany"
wkład często wzmocniony siatką drucianą. Owe "użebrowanie" ma zwiększyć powierzchnię na której mogą
osadzać się zanieczyszczenia, co w efekcie ma również podnieść wydajność
filtracji.
Wkładem filtrującym jest zazwyczaj specjalnej jakości papier, rzadziej spotyka
się wkłady filcowe lub płócienne.
Zadaniem filtra powietrza jest oczyszczenie powietrza lub paliwa z
zanieczyszczeń. W sporcie żużlowym zdecydowanie na plan pierwszy wysuwają się
filtry powietrza które muszą wykazać się wysoką skutecznością pracy. Okresowo
filtry podlegają czyszczeniu przy użyciu specjalnych płynów myjąco-czyszczących.
Skuteczność oczyszczania powietrza przez filtr Rapier dochodzi do 98,5%
W motocyklach żużlowych nie
stosuje się filtrów oleju ponieważ smarowanie silnika działa na zasadzie
"oleju traconego". Pompa tłoczy olej do mechanizmu korbowego
i do głowicy do ułożyskowania dźwigni zaworów. Oznacza to że olej raz zużyty
"wyrzucany" jest z silnika do chwytacza oleju i nie podlega ponownemu użyciu.
Stosuje się natomiast filtry paliwa (metanolu). Filtry te mają za zadanie
usunąć przede wszystkim zanieczyszczenia mechaniczne, które dostaną się do
paliwa lub zbiornika podczas uzupełniania metanolu.
REGULACJA
Filtry motocykli żużlowych i nie podlegają regulacji. Jedynym sposobem regulacji
jest zakup filtrów o różnej skuteczności działania, na którą składa się:
- skuteczność filtracji
- średnica osadzania
Ponadto o doborze filtra decyduje rodzaj zastosowanego w motocyklu gaźnika.
Istotnym elementem wpływającym na skuteczność pracy filtra jest jego czystość. W
tym celu należy filtry myć. Służą do tego specjalne płyny o właściwościach
odtłuszczających. Zabrudzony filtr należy spryskać płynem, odczekać kilka minut,
po czym umyć go pod bieżącą wodą. Filtrów nie należy myć pod zbyt dużym
ciśnieniem, gdyż mogą ulec uszkodzeniu.
W ostatnim czasie na rynku pojawiły się filtry polskiej produkcji o nazwie
"Rapier". Charakteryzują się one wysoką jakością, długą żywotnością, a przede
wszystkim niską ceną. Badania laboratoryjne wykazały, iż w porównaniu do filtrów
innych producentów, filtry "Rapier" mają bardzo dużą przepustowość powietrza,
przy jednoczesnym wysokim stopniu skuteczności filtracyjnej. Zastosowanie
stalowo-aluminiowej siatki, jak również metalowego denka powoduje, że filtry te
nie ulegają zniekształceniu na skutek mycia, a co ważniejsze podczas użytkowania
nie występuje zjawisko tzw. zasysania filtra, i łamania siatki.
Obecnie na rynku dostępne są następujące rodzaje filtrów "Rapier"
Filtr |
średnica osadzenia |
średnica zewnętrzna (dół) |
średnica zewnętrzna (góra) |
wysokość | kształt | zastosowanie |
SAF 001-60 | 63 mm | 97 mm | 79 mm | 135 mm | stożkowy |
w gaźnikach typu "BZ" o średnicy osadzenia 63 mm |
SAF 001-60H | 63 mm | 97 mm | 79 mm | 165 mm | stożkowy |
w gaźnikach typu "BZ" o średnicy osadzenia 63 mm |
SAF 003-60 | 63 mm | 97 mm | 97 mm | 135 mm | walec |
w gaźnikach typu "BZ" o średnicy osadzenia 63 mm |
SAF 003-60H | 63 mm | 97 mm | 97 mm | 165 mm | walec |
w gaźnikach typu "BZ" o średnicy osadzenia 63 mm |
SAF 001-70 | 73 mm | 105 mm | 79 mm | 135 mm | stożek |
w gaźnikach typu "Blixt", "Jenssen" o średnicy osadzenia 63 mm |
SAF 001-70H | 73 mm | 105 mm | 79 mm | 165 mm | stożek |
w gaźnikach typu "Blixt", "Jenssen" o średnicy osadzenia 63 mm |
SAF 002-70 | 73 mm | 105 mm | 79 mm | 135 mm | stożek |
w gaźnikach typu "Blixt", "Jenssen" o średnicy osadzenia 63 mm Filtr ten różni się od pozostałych tym, iż w jego wnętrzu umieszczono mniejszy filtr stożkowy, który przymocowano do denka z otworem. Pozawala to zwiększyć powierzchnię filtracji a także przepustowość powietrza o ok. 30% |
SAF 003-70 | 73 mm | 105 mm | 105 mm | 135 mm | walec |
w gaźnikach typu "Blixt", "Jenssen" o średnicy osadzenia 63 mm |
SAF 003-70H | 73 mm | 105 mm | 105 mm | 165 mm | walec |
w gaźnikach typu "Blixt", "Jenssen" o średnicy osadzenia 63 mm |
SAF 001-90 | 93 mm | 117 mm | 79 mm | 135 mm | stożek |
w gaźnikach typu "Lausch" o średnicy osadzenia 93 mm |
SAF 002-90 | 93 mm | 117 mm | 79 mm | 135 mm | stożek |
w gaźnikach typu "Lausch" o średnicy osadzenia 93 mm Filtr ten różni się od pozostałych tym, iż w jego wnętrzu umieszczono mniejszy filtr stożkowy, który przymocowano do denka z otworem. Pozawala to zwiększyć powierzchnię filtracji a także przepustowość powietrza o ok. 30% |
33027 |
filtr paliwa |
informacje na podstawie biuro@rapier.pl