PRODUCENCI
Z czeskich deflektorów (Jawa) korzystają zazwyczaj adepci żużla, zaś w poważnym
ściganiu wykorzystuje się produkt angielski (Briggo). Innym producentem jest
Dave Standing
UŻYTKOWANIE - PARAMETRY
Polska nazwa najlepiej oddająca działanie tego urządzenia to
odchylacz - urządzenie ograniczające odrzut strugi żużla wydobywającej się
spod tylnego koła żużlowego motocykla, Pomysłodawcą deflektora był nowozelandzki
żużlowiec Barry Briggs. Deflektor debiutował w żużlówkach dwukrotnie. Pierwsza
próba się nie powiodła i dopiero gdy wynalazek znalazł uznanie w oczach BSI
(organizatora cyklu IMŚ Grand Prix), a konkretnie Ole Olsena dyrektora cyklu
został powszechnie używany w rozgrywkach międzynarodowych i ligach
poszczególnych krajów.
Zdaniem wielu jest to zbędny element w motocyklu, a przy tym jego cena na
poziomie 250 eur nie jest adekwatna do wartości wyrobu. Niemniej deflektory są obowiązkowe
w klasycznych zawodach żużlowych, a przy tym muszą spełniać wymagania homologacji,
co oznacza że m
być zgodne z przepisami, zamontowane na motocyklu i przedstawione do weryfikacji technicznej.
Do celów homologacji, producent musi dostarczyć
rysunki i fotografie deflektora. Na każdym deflektorze
producent musi wygrawerować dzień / rok / numer homologacji FIM
(wydany przez FIM).
FIM zastrzega sobie prawo do pobierania, w dowolnej chwili, próbek deflektorów w celu porównania ich z pierwotnym, homologowanym deflektorem.
Mocowanie deflektora może być
zmienione, aby zapewnić prawidłowe połączenie
z ramą o określonej
konstrukcji, jednakże deflektor musi zachować swoją
normalną funkcję. Po otrzymaniu homologacji FIM, konstrukcja deflektora (fartuch, uchwyt fartucha, ramiona, umiejscowienie czopa) nie może
być zmieniana w żaden sposób. Dopuszcza się
jedynie techniczne i/lub produkcyjne usprawnienia, pod warunkiem zawiadomienia o tym FIM w formie pisemnej.
Ramię (ramiona) deflektora i
oś (rys. na końcu strony) muszą
być wykonane z materiałów najwyższego
gatunku, zapewniających minimalne odkształcenie i maksymalną
odporność na zniszczenie w każdych warunkach jazdy.
Ramię (ramiona) deflektora
musi (muszą) mieć
możliwość odchylania się w górę
minimum 25 stopni, zezwalając na normalne działanie kiedy przednie koło
jest uniesione w górę.
Środek obrotu mechanizmu
uchylnego nie może leżeć
dalej niż 70 mm od osi tylnego koła.
Mechanizm musi utrzymywać ciągłe
działanie uchylne i zapewnić powrót fartucha deflektora do jego normalnej pozycji z minimalnym opóźnieniem. Do zmierzenia naciągu wytwarzanego przez
mechanizm należy użyć
pionowej przeciwwagi o minimalnym wstępnym
obciążeniu 2,5 kg dla deflektorów używanych w
zawodach żużlowych. Przeciwwaga musi być
przymocowana do zewnętrznej krawędzi
fartucha deflektora w miejscu pokrywającym się
ze środkiem tylnej opony.
Wszystkich pomiarów dokonuje się
na motocyklu stojącym pionowo, bez zawodnika i z normalnie napompowanymi oponami.
Fartuch deflektora (rys. na końcu strony) musi być łatwo wymienialny i
wykonany ze sprężystego, niemetalicznego materiału. Ponadto musi być odporny na
każde warunki torowe i wiatr. Fartuch musi być tak ukształtowany i umieszczony,
aby odległość od górnej krawędzi fartucha do bieżnika koła wynosiła 18 mm (+/- 5
mm) Dolna krawędź powinna być odległa o 35 mm od równej nawierzchni toru. Poza
częścią środkową, dolna część fartucha może odchylić się w górę maksymalnie o 50
mm nad nawierzchnię toru. Fartuch deflektora musi być ustawiony pod kątem od 30
do 50 stopni (w zależności od wzoru homologacyjnego FIM) do powierzchni toru,
mierząc od podłużnej linii środkowej motocykla.
Producent musi pokazać zaprojektowany kąt w instrukcji. Dozwolona tolerancja
kąta wynosi +/- 5 stopni (patrz też
Całkowita szerokość fartucha deflektora nie może być mniejsza niż 250 mm i
większa niż 300 mm. Środek fartucha musi być przesunięty o 10 mm w lewo od
środkowej linii opony w normalnej pozycji do jazdy. Całkowita szerokość uchwytu
fartucha nie może być mniejsza niż 100 mm i większa niż 160 mm.
Żadna część deflektora nie może wystawać więcej niż 75 mm za pionową styczną do
tylnego koła, zamontowanego do motocykla w normalnej pozycji.
REGULACJA