PRODUCENCI
Jawa, GM
UŻYTKOWANIE - PARAMETRY
Błotniki w motocyklach stanowią zabezpieczenie kół i muszą wystawać poza boczne obrzeża
opony z obu stron.
W motocyklach do speedwaya przedni błotnik musi wystawać do przodu co
najmniej o 5o pionowej linii przeprowadzonej przez środek osi przedniego
koła i co najmniej o 5o poniżej krawędzi osłony przedniej. Błotnik tylny musi
wystawać co najmniej o 5o do tyłu poza pionową linię przechodzącą przez środek
osi tylnego koła.
Oba błotniki
przedni i tylny nie mogą być wykonane z mocnych materiałów i z ostrymi
krawędziami. Muszą one być z materiału, który przy deformacji nie będzie
powodował żadnych zranień.
Błotnik przedni posiada znacznie delikatniejszą konstrukcję od błotnika tylnego
i jest znacznie dłuższy. Tylny błotnik posiada więcej punktów zespalających go z
ramą, a wynika to z tego, że koło tylne jest kołem napędowym, co niesie ze sobą
większe zagrożenie. Ponadto zawodnik łamiąc na łukach motocykl ma przy tylnym
kole przeciwnika, który mógłby zostać wciągnięty przez niezabezpieczone
obracające się koło.
Błotniki w klasycznym speedwayu odgrywają mniejsza rolę w zakresie
bezpieczeństwa niż w speedwayu na lodzie, gdzie koło wyposażone jest w
kolce, które przy kontakcie jakimkolwiek elementem działają jak piła tarczowa.
Dlatego w motocyklach do wyścigów na lodzie, maksymalna odległość pomiędzy błotnikiem
a ścianką opony wynosi 20 mm. Górna połowa koła
(promieniowo) musi być przykryta całkowicie. Przedni błotnik musi być metalowy, bądź
wzmocniony metalem lub wykonany z materiałów
kompozytowych (tj. kompozytów węglowych lub kevlarowych)
i musi być przymocowany w co najmniej 3 punktach i sięgać w dół z tyłu
koła do wysokości minimum 250 mm od
powierzchni lodu.
Dodatkowo, z przodu przedniego zawieszenia oraz nad błotnikiem,
musi być przymocowana rurowa ochrona o ciągłej
konstrukcji, schodząca w dół z przodu koła do wysokości
nie przekraczającej 200 mm od powierzchni
lodu Z kolei tylny błotnik musi schodzić w dół z tyłu koła
do wysokości maksimum 250 mm od
powierzchni lodu. Ponadto w motocyklach do wyścigów na lodzie,
tylne koło musi być z lewej strony całkowicie osłonięte
do środka osi koła.
Osłona musi być wykonana z tworzywa sztucznego, aluminium lub innego podobnego litego materiału.
REGULACJA
Błotnik nie podlega regulacji. Należy jedynie kontrolować jego stan po każdym
upadku. Błotnik nie może być połamany, pogięty, lub usunięty z motocykla.
Motocykl bez błotnika jest maszyną niekompletną i nie może być dopuszczony do
wyścigu
Przed sezonem 2012 wprowadzono nowe wymogi techniczne FIM, które objęły
między innymi wymogi materiałowe i wymiarowe osprzętu motocykla. Zmiany te
dotyczyły również błotników, kóre powinny wystawać poza boczne obrzeża opony z
obu stron. Przedni oraz tylny błotnik musiał być wykonany z elastycznego
materiału. W motocyklach do żużla klasycznego i do wyścigów na torach długich
przedni błotnik powinien wystawać z przodu co najmniej pięć stopni od pionowej
linii przeprowadzonej przez środek osi przedniego koła i co najmniej pięć stopni
poniżej górnej krawedzi fartucha błotnika. Błotnik tylny powinien wystawać co
najmniej pięć stopni od tyłu poza pionową linię przechodzącą przez środek osi
tylnego koła. Jeżeli odległość pomiędzy powierzchnią tylnej opony i tylnego
końca tylnego błotnika będzie większa niż 35 mm, należy zamontować dodatkową
osłonę koła. Szczelina pomiędzy kołem, a osłona nie może większa niż 35 mm.
Jeżeli na błotniku jest zastosowany uchwyt służący do zapychania motocykla, musi
on być wykonany jako jednolita całość z twardego materiału, który przy
uderzeniach nie pęknie i nie może on wystawać więcej niż 35 mm powyżej tylnego
błotnika. Obydwa błotniki musza być wykonane z elastycznego materiału, który
przy uszkodzeniu nie będzie powodował żadnych zranień.