Sarolea
podobnie jak jej rywal FN, zaczynała od wytwarzania broni. Fabryka
produkowała broń precyzyjną, po czym przestawiła się na rowery, polem na
motocykle. Założona w 1850 w Liege przez Mainsona Sarolena, firma stała
się jednym z pionierów rozwiniętego niegdyś belgijskiego przemysłu
motocyklowego. We wczesnych modelach Sarolei montowano na zmianę
kupowane silniki jednocylindrowe i dwucylindrowe widlaste do poj. 750 ccm.
Po zakończeniu I wojny światowej firma przystąpiła do ofensywnej promocji
sprzedaży i w ramach wsparcia tej akcji weszła na scenę wyścigową. Pierwszy
duży sukces sportowy nadszedł w 1923, kiedy Sarolea wygrała prestiżowy
wyścig endurance Liege - Nicea - Liege oraz Grand Prix Belgii. Ten triumf
był zasługą jednocylindrowego silnika z rozrządem OHV, ustawionego pionowo.
Rok później wersja seryjna 23 M zdobyła duże uznanie, zwyciężając większość
europejskich konkurentów w skrajnie wyczerpującym Rajdzie Włoch. Włoski
kierowca Guido Premoli, jadący na 23 M został sławnym zwycięzcą, Luigi
Arcangelli był trzeci, Erminio Visioli siódmy, Dali ‘Oglio 13, a Gambardini
18. W klasyfikacji zespołów fabrycznych triumfowała Sarolea.
W 1925 wytwórnia dominowała w Belgii,
zdobywając tytuł mistrza kraju i zwyciężając w min. 23 wyścigach we
Włoszech. Podstawą tych sukcesów był sprawdzony i niezawodny pionowy
singel 493,6 ccm o długim skoku (80,5x97 mm), z rozrządem OHV i oddzielną
trzystopniową skrzynią biegów sterowaną nożnie - co stanowiło rzadkość w
tamtym okresie. Ponadto wyścigowy 23 M posiadał pojedynczą ramę kolebkową z
rur stalowych, zawieszenie sztywne z tyłu i resorowane z przodu oraz hamulce
bębnowe w przednim i tylnym kole.
Ostatni sukces sportowy marki nadszedł w 1926. Zespół fabryczny wziął
udziału w Rajdzie Italii. Zwyciężył w czterech pierwszym etapach, co
wywołało niezadowolenie miejscowych pseudokibiców - rzucili na drogę
ślimaki, powodując wypadnięcie z trasy. Mimo to Belgowie w tym samym roku
zdobyli tytuł w Itatian Gentleman's Championship (model produkcyjne).
Później Sarolea wycofała się z rajdów.
Wszystkie te zwycięstwa z szeroko rozsławiły markę Sarolea na kontynencie europejskim. W końcu lat 20, roczna produkcja sięgała 20.000 maszyn. Później w październiku 1929 nadszedł kryzys wyzwolony krachem na nowojorskiej Wall Street. Sarolea, jak inne firmy z Europy popadła w tarapaty. Jednakże zdołała przetrwać i w 1932 wypuściła nowy funkcjonalny, tani model dwusuwowy. Firma nie zapomniała o sportowej przeszłości, konstruując motocykle w rodzaju Monotube klasy 500 z jednocylindorwym górnozaworowym silnikiem o dużych osiągach i prędkości maksymalnej ponad 128 km/h.
Gdy pojawiła się groźba wojny,
inżynierowie Sarolei przystąpili do produkowania motocykli wojskowych dla
belgijskiej armii, w tym maszyny z silnikiem o poj. 980 cm3 ustawionym
poziomo z cylindrami w układzie przeciwległym z rozrządem SV, w wersji solo
i z wózkiem bocznym. Po 1945 wytwórnia montowała tradycyjne single z
rozrządem OHY, o poj. do 600 cm3. W 1950 pojawiła się nowa seria, z całkiem
nowym modelem z czterosuwowym silnikiem rzędowym 498 ccm. Ofertę zamykał
dwusuw "podmiejski" 125 ccm.
W połowie lat 50 Sarolea rozpoczęła walkę o rynek, podpisując w 1955
porozumienia z belgijskimi wytwórcami F. i Gillet-Herstal. Rok później
ofertę poszerzono o motorower z niemieckim dwusuwowym silnikiem Ilo 49 ccm.
W 1960, w rezultacie finansowych problemów, doszło do fuzji z Gillet-Herstal;
produkcja Sarolei zakończyła się w 1963.
Zdjęcie i opis pochodzi z
encyklopedii motocykli - p. red. Rogera Hicksa