O pierwszej polskiej fabryce motocykli, zlokalizowanej w Opalenicy
Wielkopolskiej w woj. Poznańskim wiemy bardzo niewiele. Zakład istniał
niedługo, bo nieco ponad dwa lata. Założony został 1 stycznia 1929 roku z
inicjatywy przemysłowca Wacława Sawickiego i inż. Wacława Zalewskiego
reemigranta z Ameryki, który był także konstruktorem produkowanych w
Opalenicy pojazdów. Pierwsze motocykle opatrzone firmowym godłem "Lech"
zaprezentowano publicznie już wiosną tegoż roku na Powszechnej Wystawie
Krajowej w Poznaniu. Były to nieduże, solidne pojazdy z silnikami
dwucylindrowymi w układzie widlastym, o mocy 5 KM, wbudowanymi w podwozie
typowe dla ówczesnych konstrukcji, z resorowanym tylko przednim zawieszeniem
(widelec trapezowy z centralną sprężyną). Zamierzano także rozwinąć
produkcję ich własnych modeli (w tym i jednocylindrowych) dostosowanych do
jazdy solowej i z bocznym wózkiem. W końcu 1929 roku stworzono także
sportową wersję Lecha, przeznaczoną do wyścigów.
Warsztaty wytwórcze (w tym własna odlewnia) były zlokalizowane na
ośmiomorgowym terenie i produkowały wszystkie zasadnicze elementy motocykla
z krajowych materiałów, wcale nie gorszych od zagranicznych. Niektóre
podzespoły pochodziły z importu, były to m.in. łożyska, gaźniki i instalacja
elektryczna (firmy Bosch). Motocykl był udany - jak stwierdzono w relacji z
fabryki zamieszczonej w ówczesnej prasie: "Wiedza i praktyka nabyta w
fabrykach zagranicznych, poprzedzona kilkuletnimi eksperymentami i
doświadczeniami dają pełne gwarancje co do dobroci i wytrzymałości polskich
fabrykantów". Dziennikarską opinię potwierdziły fakty: motocykle startowały
w licznych imprezach sportowo-turystycznych (najciekawsze z nich to 2 rajdy:
na regularność jazdy na 750 - kilometrowej trasie Poznań - Gniezno - Leszno
- Poznań w maju 1930 roku i "non stop" - rajd szybkościowy Poznań -
Bydgoszcz - Poznań (264 km) w sierpniu tegoż roku; i chociaż nie zwyciężały
to zawsze osiągały punktowane miejsca.
Osiągnięcia sportowe i handlowe udogodnienia (firma posiadała skład części zapasowych oraz zamieniała na nowe - za dopłatą - używane motocykle własnej marki), a także próba przekształcenia fabryki w spółkę akcyjną (dla zwiększenia kapitału) nie uratowały jednak zakładu w obliczu światowego kryzysu ekonomicznego. W 1932 roku produkcja została zaniechana, zaś liczbę ; wyprodukowanych Lechów ocenić można w granicach kilkudziesięciu.
Charakterystyka silnika: typ: czterosuwowy, liczba cylindrów: 2, układ widlasty, rodzaj rozrządu: SV, pojemność: 500 ccm, prędkość maks.: 75 km/h, moc: 5 KM.
Źródło teksu i zdjęcia
http://www.icpnet.pl/~kreator/hobby_miast_opal_lech.html
na zdjęciu jedyny polski motocykl z dwucylindrowym silnikiem o pojemności
500 ccm