regulamin rozgrywek AD 2014


Szczegółowe regulaminy rozgrywek żużlowych w sezonie 2013

               

W marcu, Polski Związek Motorowy opublikował Regulamin Sportu Żużlowego na sezon 2014 i tradycyjnie zaserwował kilka zmian.
W skrócie zmiany wyglądały następująco:
- Organizator zawodów, którzy zobowiązany jest do posiadania dodatkowej tablicę, którą podprowadzający będzie mógł pokazać zawodnikom, gdy ci będą utrudniać start.
- Konserwacji toru była możliwa w trakcie zawodów, tylko w przerwach technicznych (w rozgrywkach ligowych po 4, 7, 10 i 13 wyścigu) i tylko odpowiednim sprzętem. Jeżeli konserwacja nastąpi w innym momencie lub przy użyciu sprzętu niewymienionego w regulaminie, to klub może zostać ukarany.
- Zawodnicy, którzy w ostatniej chwili rezygnowali ze startu w eliminacjach mistrzostw Polski i turniejów PZM, byli karani zakazem startów w innych zawodach przez kolejnych 5 dni.
- Sędzia zyskał możliwość powtórzenia wyścigu po jego zakończeniu, w sytuacji gdy stwierdzi wadliwe działanie maszyny startowej.
- Wprowadzono zapis, mówiący o tym, że z wyścigu zostanie wykluczony zawodnik, który motocyklem dotknie taśmy startowej. Do tej pory wykluczano za dotknięcie taśmy przednim kołem.
- Sędzia mógł zaliczyć kolejność w wyścigu po rozpoczęciu trzeciego okrążenia, gdy nastąpił umyślny upadek zawodnika, a żużlowiec, który upadł karany był czerwoną kartką.
- Władze polskiego sportu żużlowego poszły śladem przepisów piłki nożnej i od sezonu 2014 jeździec, który otrzyma czerwoną kartkę, będzie musiał udać się do szatni.
- W ramach rezerwy zastępującej w 2014 roku będzie można korzystać z zastępstwa zawodnika tylko w przypadku kontuzji żużlowca z najlepszą średnią w zespole.
- Zmieniono przepisy dotyczące meczów przegranych walkowerem, a zmiany dotyczyły przede wszystkim kwot odszkodowania dla klubów oraz podmiotu zarządzającego.

Poniżej zaprezentowano zmienione punkty Regulaminu Sportu Żużlowego:

Art. 5.
19. Organizator zawodów zapewnia tablicę:
- wymiary: 40 cm x 80 cm
- tło białe,
- litery czerwone o wysokości: 4 - 5 cm.
Tablicę należy ułożyć w pobliżu pola startowego. Jest ona używana w sposób określony w odpowiednich przepisach niniejszego regulaminu. W przypadku zawodów o DMP wygląd tablicy określa Regulamin organizacyjny DMP.

Art. 9a.
6. Organizator wykonuje regulaminową konserwację toru w czasie zawodów w trakcie przerw technicznych:
1) w zakresie równania toru - co najmniej jednym ciągnikiem z szyną skośną lub zwykłą,
2) w zakresie nawodnienia toru - polewaczką.
Jeśli stan toru w trakcie zawodów powoduje konieczność:
1) użycia innego sprzętu do prac torowych niż wymieniony powyżej (np.walca) lub
2) wykonania konserwacji toru w trakcie innych niż określone w regulaminie przerw technicznych, a użycie w/w sprzętu nie wynika wyłącznie z panujących warunków atmosferycznych, przyjmuje się, że tor został przygotowany do zawodów nieregulaminowo z winy organizatora.

Art. 16.
4. Zawodnik powołany przez GKSŻ lub SE na zawody o mistrzostwo Polski lub nagrody PZM / SE, który nie wziął udziału w tych zawodach i nie usprawiedliwił przyczyny swojej nieobecności bądź usprawiedliwił absencję zwolnieniem lekarskim, którego początkiem jest przeddzień zawodów lub data zawodów, nie może wystartować w żadnych zawodach w czasie do 5 dni po zawodach, na które został powołany. Inne regulaminy lub przepisy mogą określać odmiennie terminy i okresy, o których mowa w zdaniu poprzedzającym.

Art. 60.
6. W przypadku stwierdzenia przez sędziego wadliwego działania maszyny startowej podczas startu do biegu, sędzia może do czasu rozpoczęcia następnego biegu zarządzić powtórzenie biegu nawet po jego zakończeniu

Art. 65.
Wykluczenia zawodników w związku z procedurą startową:
1) zawodnik, który dotknie motocyklem taśmy maszyny startowej (po zapaleniu zielonego światła), zostaje wykluczony z biegu; w przypadku, gdy w/w sytuacja dotyczy więcej niż jednego zawodnika, wykluczeniu podlega ten, który dotknął motocyklem taśmy maszyny startowej jako pierwszy,
2) sędzia zawodów ma prawo wykluczyć z biegu zawodnika, którego zachowanie na starcie zagraża bezpieczeństwu innych zawodników; wykluczenie to powinno nastąpić przed zwolnieniem taśm maszyny startowej bądź najpóźniej w czasie pierwszego okrążenia toru,
3) jeżeli zdaniem sędziego zawodnik utrudnia prawidłowe przeprowadzenie startu, to:
a) w przypadku, gdy jest to pierwsze takie przewinienie danego zawodnika w zawodach, sędzia nie wyklucza zawodnika z biegu, lecz:
- przerywa procedurę startu, nie zwalniając taśm maszyny startowej lub
- przerywa bieg najpóźniej w czasie pierwszego okrążenia toru i w każdym przypadku udziela zawodnikowi ostrzeżenia, przy czym, jeżeli sędzia przerwał procedurę startową lub przerywał bieg w czasie pierwszego okrążenia toru, to przed powtórką startu do biegu osoba naprowadzająca zawodników na pola startowe bądź inna osoba wykonująca funkcję w obrębie pola startowego pokazuje ostrzeżonemu zawodnikowi tablicę z napisem "ostrzeżenie / warning",

Art. 69.
4. Jeżeli w wyniku zdarzenia, które nastąpiło po rozpoczęciu przez pierwszego zawodnika trzeciego okrążenia sędzia uzna, że zawodnik upadł umyślnie / taktycznie i nie opuszcza toru by celowo doprowadzić do przerwania biegu, sędzia przerywa bieg, wyklucza zawodnika i orzeka kolejność zawodników w biegu zgodnie z pozycjami, jakie zajmowali w chwili zdarzenia z pominięciem zawodnika wykluczonego. Wykluczenie, o którym mowa powyżej jest równoznaczne z karą "czerwonej kartki".
6. Drugie ukaranie zawodnika "żółtą kartką" jest równoznaczne z karą "czerwonej kartki", co oznacza wykluczenie zawodnika do końca zawodów. Zawodnik ukarany "czerwoną kartką" udaje się do szatni zawodniczej, w której przebywa do czasu zwolnienia po zawodach motocykli przez sędziego zawodów lub komisarza technicznego.

Art. 711.
Zgłoszony w składzie zawodnik spełniający łącznie następujące warunki:
1) ma prawo być zgłoszonym do zawodów,
2) posiada pierwszą średnią indywidualną (SI) w składzie aktualnej na dzień zawodów kadry klubu, określoną wg zasad zamieszczonych w postanowieniach na dany sezon,
3) posiada zwolnienie lekarskie, wystawione zgodnie ze wzorem obowiązującym w kraju jego wystawienia, na okres co najmniej 15 dni w których zawiera się data zawodów, załączone do zgłoszenia drużyny do zawodów w formie oświadczenia o niezdolności zawodnika do startu w zawodach żużlowych (załącznik nr 9, DRUKI OBOWIĄZUJĄCE W SPORCIE ŻUŻLOWYM).
Podstawą do wystawienia ww. oświadczania jest posiadanie przez zawodnika właściwego zwolnienia lekarskiego, które Klub jest zobowiązany dostarczyć SE / GKSŻ w oryginale lub kopii (w przypadku przedstawienia kopii zwolnienia oryginał do okazania na wezwanie SE / GKSŻ) w terminie do 7 dni od daty zawodów, których zwolnienie to dotyczy; lub w dniu meczu bierze udział w zawodach:
- FIM lub FIM Europe,
- ligi podstawowej wskazanej w kontrakcie zawodnika w ich terminach kalendarzowych bądź przełożonych na termin rezerwowy pokrywający się z datą meczu; odpowiednią nazwę zawodów odnotowuje się wówczas w zgłoszeniu drużyny do zawodów,
4) nie jest zgłoszony pod numerem 6, 7 oraz 14, 15, otrzymuje status zawodnika zastępowanego, który jest liczony do składu drużyny, co spełnia wymogi art. 709.

Art. 714.
1. Jeżeli drużyna przegrała mecz walkowerem, klub tej drużyny jest zobowiązany do zapłacenia na rzecz klubu przeciwnika odszkodowania w kwocie 300 000 zł w przypadku rozgrywek DMP, w kwocie 100 000 zł w przypadku rozgrywek DM I Ligi i i w kwocie 50 000 zł w przypadku rozgrywek DM II Ligi oraz na rzecz SE / PZM odszkodowania w kwocie 150 000 zł w przypadku rozgrywek DMP, w kwocie 50 000 zł w przypadku rozgrywek DM I Ligi i w kwocie 25 000 zł w przypadku rozgrywek DM II Ligi. Ponadto, klub tej drużyny jest zobowiązany do zapłacenia na rzecz SE / PZM odszkodowania w kwocie, jaką SE / PZM zostanie obciążona przez telewizję lub sponsorów rozgrywek.
2. Zapłata odszkodowań, o których mowa w ust. 1, nie wyklucza przyznania / zasądzenia na rzecz poszkodowanego klubu drużyny lub podmiotu zarządzającego odszkodowania o wartości większej niż zostało to określone w ust. 1.


Obok wyżej wymienionych zmian związanych z rywalizacją sportową, żużlowi decydenci podjęli uchwały wprowadzające ważne zmiany w procesie uzyskania licencji dla klubów, które uprawniały do startów w rozgrywkach ligowych
.
  

Pierwsza ze zmian dotyczyła konieczności sporządzenia do dnia 4 grudnia opinii biegłego rewidenta wskazanego przez organ zarządzający. W sezonie 2013 ten obowiązek dotyczył jedynie klubów Enea Ekstraligi. Od sezonu 2014 przepis dotyczy również klubów I i II ligi.

Kluby Ekstraligi, podobnie jak w poprzednich latach, będą musiały posiadać drużynę juniorów składającą się z trzech zawodników do lat 21 posiadających obywatelstwo polskie i licencję "ż", startującą we wszystkich zawodach ligi juniorów zgodnie z przyjętym regulaminem tych rozgrywek. Obowiązek posiadania drużyny winien zostać spełniony od początku do końca cyklu zawodów ligi juniorów odbywających się w sezonie na który klub otrzymał Licencję. Od sezonu 2015 limit zawodników zostanie podniesiony do czterech, a od 2016 roku do pięciu zawodników.

Dla klubów II ligi zniesiony został obowiązek posiadania oświetlenia minimum 900 luxów na tor i 400 luxów w parku maszyn i linii ustawienia zawodników. W wypadku stosowania przez klub oświetlenia przenośnego musi ono być ustawione na stadionie i gotowe do natychmiastowego użycia w każdych zawodach ligowych odbywających się na danym stadionie.

W przypadku klubów Ekstraligi żużlowej parking musi być zlokalizowany w takim miejscu, aby nie oddzielały go od parku maszyn ciągi komunikacyjne, którymi poruszają się kibice. Dodatkowo dla klubów Ekstraligi, dotychczasowy obowiązek posiadania tablicy świetlnej zastąpiono obowiązkiem posiadania telebimu o rozmiarach 7x5 metrów.

Dla klubów I i II ligi zniesiony został obowiązek złożenia wraz z wnioskiem o nadanie licencji oświadczenia zawodników krajowych i zagranicznych o braku na dzień 30 listopada bieżącego roku zobowiązań klubu wobec nich, wynikających z regulaminów i zawartych umów na dany rok i lata poprzednie lub odpowiednie dokumenty uzgadniające sposób i terminy spłaty ww. zobowiązań.

W sezonie 2013 klubom od decyzji Prezydium Zarządu Głównego PZM przysługiwało w terminie 14 dni odwołanie do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Od sezonu 2014 - w nawiązaniu do przepisów ustawy o sporcie - decyzja Prezydium ZG PZM była ostateczna.

  
Prezydium ZG PZM było uprawnione do ustalania wskaźników finansowych, których spełnienie będzie warunkowało przyznanie klubom licencji na kolejny sezon.
W uzasadnionych przypadkach Prezydium ZG PZM może wydać licencję nadzorowaną, umożliwiającą start klubu w rozgrywkach danej klasy rozgrywkowej, jednocześnie określając warunki programu naprawczego tego klubu. W przypadku niespełnienia przez klub warunków określonych przez Prezydium ZG PZM licencja nadzorowana wygasa.

KRYTERIA PRAWNE


1. Dotyczy klubów Ekstraligi Żużlowej:

1) Zgodnie z art. 15 ust. 3 ustawy o sporcie z dnia 25 czerwca 2010 roku we współzawodnictwie organizowanym przez Polski Związek Motorowy od 2007 r. w rozgrywkach ligi zawodowej uczestniczą kluby członkowie PZM - powyższe nie dotyczy klubów zagranicznych, będące spółkami akcyjnymi w rozumieniu Kodeksu Spółek Handlowych,
2) W rozgrywkach, o których mowa w ust. 1 uczestniczą kluby będące udziałowcami spółki EŻ,
3) Klub posiadający Licencję nie może bez zgody PZM uczestniczyć w jakichkolwiek rozgrywkach w dyscyplinie sportu żużlowego prowadzonych przez inny podmiot w kraju lub zagranicą. Powyższe nie dotyczy klubów zagranicznych,
4) Otrzymanie przez Klub Licencji klubu Ekstraligi Żużlowej jest równoznaczne z wyrażeniem zgody przez PZM na jego uczestnictwo w rozgrywkach o DMP organizowanych na podstawie umowy o przekazanie rozgrywek przez spółkę EŻ.

  
2. Dotyczy klubów DM I i II ligi żużlowej:

   
1) Zgodnie z art. 6 ust. 2 w zw. z art. 8 ust. 2 w zw. z art. 13 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie z dnia 25 czerwca 2010 roku, we współzawodnictwie organizowanym przez Polski Związek Motorowy w rozgrywkach o DM I ligi i DM II ligi uczestniczą kluby będące członkami PZM – powyższe nie dotyczy klubów zagranicznych, działających jako osoby prawne utworzone na postawie odrębnych przepisów albo jako osoby fizyczne będące przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j Dz.U. z 2013 r. poz. 672).
2) Klub posiadający Licencję nie może bez zgody PZM uczestniczyć w jakichkolwiek rozgrywkach w dyscyplinie sportu żużlowego prowadzonych przez inny podmiot w kraju lub zagranicą. Powyższe nie dotyczy klubów zagranicznych.

  
3. Dotyczy wszystkich klubów:

   
Klub nie może otrzymać licencji w wypadku, gdy spełniony jest jeden z poniższych warunków:
1) klub zgłasza we wniosku o nadanie licencji jako pozostający w jego dyspozycji stadion żużlowy, pozostający w poprzednim sezonie w dyspozycji innego klubu (dalej zwany: Inny Klub), który nie wystąpił o nadanie licencji na kolejny sezon, utracił ją albo uzyskał decyzję odmowną, a posiada zadłużenie wobec:
    a) zawodników krajowych i zagranicznych,
    b) innych klubów żużlowych,
    c) FIM i FIM Europe oraz kontraktowych promotorów FIM i FIM Europe
    d) PZM,
    e) spółki EŻ,
    f) osób urzędowych,
2) w skład jego organów wchodzi osoba fizyczna będąca w poprzednim sezonie członkiem organu Innego Klubu.
Zespół może przyznać licencję warunkową w wypadku wskazanym w pkt 1 lub 2, w sytuacji, gdy klub wraz z wnioskiem o nadanie licencji złoży pisemne zobowiązanie do spłaty należności Innego Klubu do dnia 31 stycznia roku, na który wydano Licencję lub do tego dnia zawrze z PZM inne porozumienie w tym zakresie. Brak spłaty przedmiotowych należności w zakreślonym terminie spowoduje wygaśnięcie licencji warunkowej.
Wniosek o przyznanie Licencji dla klubu Ekstraligi Żużlowej, DM I ligi lub DM II ligi na dany sezon rozgrywkowy - sporządza się na druku, stanowiącym Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.

Do wniosku każdy klub załącza następujące dokumenty:
1) aktualny odpis statutu spółki lub statutu klubu potwierdzony przez Zarząd Klubu,
2) wyciąg z Krajowego Rejestru Sądowego lub innego rejestru albo ewidencji, zawierający dane dotyczące formy prawnej klubu oraz składu osobowego jego władz nie starszy niż 1 miesiąc od dnia złożenia Wniosku przyznanie Licencji,
3) zatwierdzone przez władze statutowe dokumenty finansowe klubu i poświadczone przez Zarząd Klubu bądź przez adwokata, radcę prawnego lub notariusza za zgodność z oryginałami kopie dokumentów i zaświadczeń określone w §11 Regulaminu,
4) potwierdzenie wpłaty opłaty licencyjnej,
5) potwierdzenie spełnienia kryteriów dotyczących infrastruktury sportowej lub oświadczenie o spełnieniu kryteriów dotyczących infrastruktury sportowej zawarte w druku stanowiącym Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
6) potwierdzające prawo do użytkowania stadionu sportowego, spełniającego kryteria dotyczące infrastruktury sportowej, na którym klub będzie rozgrywał mecze jako gospodarz,
7) sporządzone, do dnia 4 grudnia przez biegłego rewidenta wskazanego przez właściwy dla danej klasy rozgrywek podmiot zarządzający, potwierdzenie prawdziwości oświadczenia o którym mowa w § 11 pkt 5 Regulaminu oraz opinię biegłego rewidenta w przedmiocie sytuacji finansowej klubu. Koszty tego badania w całości obciążają klub. Sposób przeprowadzenia badania określa właściwy podmiot zarządzający.

KRYTERIA SPORTOWE
Przepisy określające sposób przeprowadzania rozgrywek EŻ, DM I i II ligi oraz prawo do uczestnictwa w rozgrywkach EŻ, DM I i II ligi zawarte są w Regulaminach Sportu Żużlowego (dalej: RSŻ).
Klub startujący w rozgrywkach Ekstraligi Żużlowej musi posiadać drużynę juniorów w liczbie co najmniej trzech (czterech od 2015 roku, pięciu od 2016 roku) zawodników do lat 21 posiadających obywatelstwo polskie i licencję „ż”, startującą we wszystkich zawodach ligi juniorów zgodnie z przyjętym regulaminem tych rozgrywek. Obowiązek posiadania drużyny winien zostać spełniony od początku do końca cyklu zawodów ligi juniorów odbywających się w sezonie na który klub otrzymał Licencję.
Klub startujący w rozgrywkach DM I ligi i DM II ligi musi posiadać drużynę biorącą udział w rozgrywkach o Młodzieżowe Drużynowe Mistrzostwo Polski (dalej: MDMP). Drużyna musi wziąć udział w każdych zawodach tych rozgrywek w sposób zgodny z ich regulaminem i terminarzem, a w okresie od daty pierwszej rundy do daty zawodów finałowych rozgrywek MDMP, Klub startujący w rozgrywkach DM I ligi i DM II ligi musi posiadać w kadrze klubu co najmniej trzech potwierdzonych zawodników do lat 21 posiadających obywatelstwo polskie i licencję „ż”.
Obowiązki wskazane w ustępach 2 i 3 nie dotyczą klubów z siedzibą poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

KRYTERIA DOTYCZĄCE INFRASTRUKTURY SPORTOWEJ
Klub, aby uzyskać Licencję musi posiadać do swojej dyspozycji stadion żużlowy spełniający wymogi FIM zawarte w: "Normy dla Torów do Wyścigów Torowych (STRC)" na dany rok oraz:
1) mający co najmniej następującą liczbę indywidualnych miejsc siedzących:
    - EŻ - 5000, a ponadto dysponujący zadaszoną trybuną na minimum 300 miejsc,
    - DM I ligi - 500
    - DM II ligi - 300
2) oświetlenie minimum 900 luxów na tor i 400 luxów w parku maszyn i linii ustawienia zawodników (dla klubów Ekstraligi żużlowej od 2016 roku 1800 luxów na tor oraz w parku maszyn i linii ustawienia zawodników) – dla klubów DM II ligi – nie obowiązuje. W wypadku stosowania przez klub oświetlenia przenośnego musi ono być ustawione na stadionie i gotowe do natychmiastowego użycia w każdych zawodach ligowych odbywających się na danym stadionie.
3) wyposażony w system monitoringu widowni, rejestracji przebiegu zawodów za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk, zgodny z obowiązującymi przepisami wykonawczymi do ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.
4) wyposażony w bandy pneumatyczne z homologacją FIM.
Przez posiadanie do dyspozycji stadionu żużlowego przez Klub rozumie się sytuację, gdy Klub zapewnia sobie prawo do wyłącznego i swobodnego dysponowania stadionem co najmniej w datach kalendarzowych zawodów oraz w datach wszystkich zawodów wyznaczonych przez uprawnione podmioty, w szczególności w nowych datach zawodów przełożonych lub odwołanych.

Ponadto klub jest zobowiązany do:
1) zapewnienia pomieszczeń medycznych, zgodnych z aktualnymi na dany rok przepisami Normy dla Torów do Wyścigów Torowych (STRC) i Kodeksu Antydopingowego FIM,
2) zapewnienia szatni dla drużyn gospodarzy i gości, każda z natryskami i toaletami,
3) zapewnienia odpowiedniej liczby toalet publicznych dla kibiców obojga płci,
4) zapewnienia, iż wszystkie szatnie i pokoje, o których mowa powyżej będą jasne, czyste, higieniczne, przestronne i odpowiednio wyposażone,
5) zapewnienia przestrzegania aktualnych na dany rok przepisów Kodeksu Ochrony Środowiska FIM i PZM,
6) zapewnienia zabezpieczenia medycznego przeznaczonego dla widzów,
7) stworzenia udogodnień dotyczących wejścia i przyjęcia kibiców drużyn gości oraz zapewnienia minimum 5% miejsc dla nich,
8) wyraźnego oznakowania wszelkich przejść, wyjść i wjazdów awaryjnych,
9) nagłośnienia wszystkich części stadionu,
10) tworzenia parkingu dla autokarów i samochodów, w tym należycie oznaczonego, wyodrębnionego, ogrodzonego i strzeżonego parkingu dla drużyny przyjezdnej i osób urzędowych zawodów, na którym klub odpowiada zasadzie ryzyka za wszelkie szkody w pozostawionych na parkingu pojazdach oraz innym mieniu, przy uwzględnieniu lokalizacji stadionu i dostępności transportu publicznego, w przypadku klubów Ekstraligi żużlowej parking musi być zlokalizowany w takim miejscu, aby nie oddzielały go od parku maszyn ciągi komunikacyjne, którymi poruszają się kibice.
11) stworzenia loży prasowej na trybunie:
    - EŻ - dla co najmniej 30 osób ze stałymi miejscami dla prasy wyposażonymi w punkty pozwalające na umieszczenie sprzętu komputerowego, fotograficznego oraz posiadające zasilanie elektryczne,
    - DM I ligi - dla co najmniej 20 osób,
    - DM II ligi - dla co najmniej 10 osób.
12) zapewnienia stanowisk radiowo-telewizyjnych, przy czym powinny one być usytuowane w centralnym miejscu, dla EŻ dodatkowo zadaszone i oddzielone,
13) spełnienia wymogów telewizji posiadającej prawa do przekazu telewizyjnego lub przekazującej relację z zawodów oraz zapewnienia parkingu dla samochodów używanych przez stację TV,
14) zorganizowania biura prasowego, wyposażonego w co najmniej jeden telefon, jeden komputer z połączeniem do internetu, faks i fotokopiarkę,
15) posiadania zamontowanego telebimu o wymiarach nie mniejszych niż 7mx5m - 35 m2 o minimalnej rozdzielczości 640x480 pixeli (zalecana większa) obsługującego co najmniej następujące formaty plików:
    a) *.mpg,
    b) *.avi,
    c) *.jpg.
– dotyczy klubów Ekstraligi Żużlowej,
16) zorganizowanie biura zawodów z wejściem od strony parku maszyn lub w budynku, gdzie znajduje się pomieszczenie sędziego podczas zawodów,
17) oznaczenia, w sposób precyzyjny, widoczny i nie budzący wątpliwości dla zawodników i sędziego granic parku maszyn.
18) posiadania i wdrożenia od pierwszego meczu ligowego sezonu 2014 roku zintegrowanego (kompatybilnego) systemu identyfikacji osób, sprzedaży biletów, kontroli przebywania w miejscu i w czasie trwania meczu, kontroli dostępu do określonych miejsc oraz weryfikacji informacji w rozumieniu art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 20 marca 2009 roku o bezpieczeństwie imprez masowych – nie dotyczy DM I i II ligi,
19) zapewnienia w zakresie produkcji telewizyjnej zawodów Ekstraligi żużlowej w miejscach wyznaczonych przez podmiot zarządzający na stadionie:
    a) od 2016 roku stałych podestów przeznaczonych pod kamery telewizyjne i operatora,
    b) miejsca na podnośnik z wysięgnikiem przeznaczony do ustawienia kamery telewizyjnej z operatorem lub miejsca na podwieszenie głowicy kamery pod dachem stadionu,
    c) spełnienia warunków technicznych określonych w zawartej przez podmiot zarządzający umowie na transmisje telewizyjne.
20) posiadania i utrzymywania w należytej sprawności wszelkich urządzeń i systemów wymaganych przez przepisy ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych dla organizatorów imprez sportowych podwyższonego ryzyka.
Klub posiadający Licencję winien dysponować infrastrukturą sportową pozwalającą widzom i przedstawicielom środków masowego przekazu na oglądanie meczów na dobrze wyposażonym i oznakowanym oraz bezpiecznym stadionie.
Klub, który otrzymał Licencję dla klubów Ekstraligi Żużlowej, DM I ligi lub DM II ligi żużlowej może organizować zawody żużlowe z udziałem publiczności tylko wtedy, gdy stadion posiada zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej.

KRYTERIA FINANSOWE
Warunkiem otrzymania Licencji jest posiadanie przez Klub niezbędnych środków finansowych i przejrzystość prowadzonej ewidencji księgowej oraz zagwarantowanie interesów ewentualnych wierzycieli.
Klub starający się o Licencję musi spełniać łącznie, co najmniej następujące warunki:
1. posiadać wystarczające środki finansowe lub możliwości kredytowe pozwalające na zachowanie płynności finansowej w okresie, co najmniej do zakończenia najbliższego sezonu żużlowego,
2. zapewnić utrzymanie dodatniego majątku netto, na koniec sezonu żużlowego,
3. wykazać, że posiada solidną strukturę finansową uwzględniającą prawidłowe zarządzanie finansami klubowymi,
4. prowadzić księgi rachunkowe zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi i standardami finansowymi,
5. stosować zasadę memoriału - co oznacza, że transakcje i wydarzenie są ewidencjonowane w momencie ich wystąpienia, a nie w momencie otrzymania środków pieniężnych i są rejestrowane w księgach rachunkowych oraz wykazywane w sprawozdaniach finansowych za okres, którego dotyczą,
6. rejestrować w księgach rachunkowych należności i zobowiązania z tytułu rozliczeń z zawodnikami na wydzielonych kontach rachunkowych i wykazywać w bilansie w odrębnych pozycjach,
7. klub Ekstraligi Żużlowej, DM I i II ligi zobowiązany jest wykonać wszelkie zobowiązania względem zawodników wynikające z zawartych z nimi kontraktów, a pozostające w związku z rozgrywkami prowadzonymi w danym roku nie później niż do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok, na który ma być wydana Licencja. Niedozwolone jest przenoszenie przez klub jakichkolwiek zobowiązań wynikających z kontraktu z zawodnikiem na osoby trzecie. W przypadku klubu Ekstraligi Żużlowej nie uwzględnia się jakichkolwiek porozumień w zakresie prolongaty wykonania tych zobowiązań.

Do wniosku o przyznanie Licencji klub przedstawia następujące dokumenty finansowe:
1. projekt dochodów i wydatków klubu na sezon rozgrywkowy, na który występuje się o Licencję,
2. sprawozdanie finansowe za rok poprzedzający, wraz z opinią biegłego rewidenta w przypadku klubu Ekstraligi Żużlowej, składające się z:
    1) bilansu sporządzonego na dzień 31 grudnia,
    2) rachunku zysków i strat za okres od 01 stycznia do 31 grudnia,
    3) rachunku przepływów pieniężnych sporządzonego na dzień 31 grudnia,
    4) informacji dodatkowej,
3. sprawozdanie finansowe za okres od 01 stycznia. do 31 października bieżącego roku składające się z:
    1) skróconego bilansu sporządzonego na dzień 31 października,
    2) rachunku zysków i strat za okres od 01 stycznia do 31 października,
    3) rachunku przepływów pieniężnych sporządzonego na dzień 31 października,
    4) informacji dodatkowej,
4. zaświadczenia o braku na dzień 31 października bieżącego roku zadłużeń w stosunku do ZUS i właściwych urzędów skarbowych lub porozumienia z ww. instytucjami o sposobie realizacji zadłużeń,
5. oświadczenia o braku na dzień 30 listopada bieżącego roku zobowiązań klubu wynikających z regulaminów i zawartych umów na dany rok i lata poprzednie wobec:
    1) zawodników krajowych i zagranicznych,
    2) innych klubów żużlowych,
    3) FIM i FIM Europa oraz kontraktowych promotorów FIM i FIM Europa,
    4) PZM,
    5) spółki EŻ,
    6) osób urzędowych,
względnie odpowiednie dokumenty uzgadniające sposób i terminy spłaty ww. zobowiązań, z zastrzeżeniem postanowień § 10 ust. 7 Regulaminu, albo potwierdzenie wpłaty na konto ZG PZM środków pieniężnych wystarczających do zaspokojenia zobowiązań zawodnika w wypadku wskazanym w § 12 ust. 4 Regulaminu.
6. dokumenty świadczące o uregulowaniu opłat publiczno-prawnych związanych z obiektami sportowymi (lokalne podatki, czynsz dzierżawny, itp.),
7. specyfikację wszelkich zobowiązań finansowych wynikających ze złożonego sprawozdania finansowego, o którym mowa w pkt 3, uwzględniającą, co najmniej nazwę podmiotu, w stosunku do którego istnieje zobowiązanie, kwotę zobowiązania, termin wymagalności zobowiązania.
8. kluby Ekstraligi umowę dot. wykonywania usług zarządzania rozgrywkami wg wzoru i treści określonych przez EŻ.
Klub ma obowiązek udostępnić biegłemu rewidentowi (audytorowi) oryginały wszystkich żądanych dokumentów finansowych klubu.
Dokumenty finansowe przekazane do PZM przy składaniu wniosku o Licencję mogą być zbadane przez biegłego rewidenta (audytora) wybranego przez Prezydium ZG PZM. Klub oraz zawodnik mają obowiązek na każde żądanie audytora natychmiast przedstawić potwierdzenie salda wzajemnych rozliczeń, w szczególności rozliczeń wynikających z kontraktu.
PZM może także zażądać od klubu oryginalnych dokumentów finansowych dotyczących spraw związanych z prowadzoną działalnością w dyscyplinie sportu żużlowego (transfery zawodników, wynagrodzenia kadry szkoleniowej, płace zawodników itp.).
W wypadku braku na dzień 30 listopada danego roku dokumentu rachunkowo – księgowego niezbędnego do realizacji przez klub świadczenia na rzecz zawodnika klub jest obowiązany do dokonania wpłaty, najpóźniej do dnia 30 listopada danego roku, na konto PZM środków pieniężnych w wysokości odpowiadającej wysokości zobowiązania wobec zawodnika. Zawodnik ma obowiązek udokumentować swoją wymagalną należność wobec klubu w terminie 14 dni od dnia jej powstania, chyba, że bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa nakazują wystawienie stosownych dokumentów w krótszym terminie. Brak wystawienia stosownego dokumentu rachunkowo – księgowego przez zawodnika w terminie 30 dni od daty upływu ważności kontraktu będzie traktowany jako rezygnację z przedmiotowej należności (zrzeczenie się roszczenia), a wpłata środków finansowych dokonana przez klub na konto ZG PZM na zaspokojenie zobowiązań zawodnika zostanie klubowi zwrócona.

Biegli Rewidenci badający dokumenty finansowe i sytuację ekonomiczną klubów ubiegających się o Licencję muszą spełniać łącznie następujące warunki:
1) muszą być wpisani przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych,
2) złożyć oświadczenie w sprawie bezstronności i niezależności zgodnie z przepisami art. 56 Ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym.

Obok wyżej wymienionych spraw prawnych, sportowych, związanych z infrastrukturą sportową i finansowych wprowadzono najpoważniejszą zmianą w przepisach licencyjnych na sezon 2014, a było to wprowadzenie licencji nadzorowanych, których przyznanie polegało na tym, ze w uzasadnionych przypadkach Prezydium ZG PZM mogło wydać taką licencję, aby umożliwić klubowi start w rozgrywkach danej klasy rozgrywkowej, jednocześnie określając warunki programu naprawczego tego klubu. Licencję nadzorowaną może wydawać tylko i wyłącznie Komisja Licencyjna. Licencja nadzorowana to nic innego jak nałożenie przez Komisję Licencyjną programu naprawczego na dany klub, który chce uzdrawiać swój budżet kosztowy. W przypadku niespełnienia przez klub warunków określonych przez Prezydium ZG PZM licencja nadzorowana wygasała. Zdaniem prezesa Speedway Ekstraligi to narzędzie, które miało być pomocne, gdy klub przechodził chwilowe problemy finansowe. W praktyce oznaczało to, że władze żużlowe oficjalnie pozwoliły na to, aby kluby zadłużały się lub przesuwały to zadłużenie w czasie. Jednak czy licencja nadzorowana była pomocą czy oficjalnym balastem klubów żużlowych okazać miało się w następnym sezonie.

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt