regulamin rozgrywek AD 2014
Szczegółowe regulaminy rozgrywek żużlowych w sezonie 2013
W marcu, Polski Związek Motorowy
opublikował Regulamin Sportu Żużlowego na sezon 2014 i tradycyjnie
zaserwował kilka zmian.
W skrócie zmiany wyglądały następująco:
- Organizator zawodów, którzy zobowiązany jest do posiadania dodatkowej tablicę, którą
podprowadzający będzie
mógł pokazać zawodnikom, gdy ci będą utrudniać start.
- Konserwacji toru była możliwa w trakcie zawodów, tylko w przerwach technicznych (w rozgrywkach
ligowych po 4, 7, 10 i 13 wyścigu) i tylko odpowiednim sprzętem. Jeżeli
konserwacja nastąpi w innym momencie lub przy użyciu sprzętu niewymienionego w regulaminie, to klub może zostać ukarany.
- Zawodnicy,
którzy w ostatniej chwili rezygnowali ze startu w eliminacjach mistrzostw
Polski i turniejów PZM, byli karani zakazem startów w innych zawodach przez
kolejnych 5 dni.
- Sędzia zyskał możliwość powtórzenia wyścigu po jego
zakończeniu, w sytuacji gdy stwierdzi wadliwe
działanie maszyny startowej.
- Wprowadzono zapis, mówiący o tym, że z wyścigu zostanie wykluczony
zawodnik, który motocyklem dotknie taśmy startowej.
Do tej pory wykluczano za dotknięcie taśmy przednim kołem.
- Sędzia mógł zaliczyć kolejność w wyścigu
po rozpoczęciu trzeciego okrążenia, gdy nastąpił umyślny upadek
zawodnika, a żużlowiec, który upadł karany był czerwoną kartką.
- Władze
polskiego sportu żużlowego poszły śladem przepisów piłki nożnej i od
sezonu 2014 jeździec, który otrzyma czerwoną kartkę, będzie musiał udać się do
szatni.
- W ramach rezerwy zastępującej w 2014 roku będzie można korzystać z zastępstwa
zawodnika tylko w przypadku kontuzji żużlowca z najlepszą średnią w
zespole.
- Zmieniono przepisy dotyczące meczów przegranych
walkowerem, a zmiany dotyczyły przede wszystkim kwot odszkodowania dla klubów
oraz podmiotu zarządzającego.
Poniżej zaprezentowano zmienione punkty Regulaminu Sportu Żużlowego:
Art. 5.
19. Organizator zawodów zapewnia tablicę:
- wymiary: 40 cm x 80 cm
- tło białe,
- litery czerwone o wysokości: 4 - 5 cm.
Tablicę należy ułożyć w pobliżu pola startowego. Jest ona używana w
sposób określony w odpowiednich przepisach niniejszego regulaminu. W
przypadku zawodów o DMP wygląd tablicy określa Regulamin organizacyjny
DMP.
Art. 9a.
6. Organizator wykonuje regulaminową konserwację toru w czasie zawodów w
trakcie przerw technicznych:
1) w zakresie równania toru - co najmniej jednym ciągnikiem z szyną
skośną lub zwykłą,
2) w zakresie nawodnienia toru - polewaczką.
Jeśli stan toru w trakcie zawodów powoduje konieczność:
1) użycia innego sprzętu do prac torowych niż wymieniony powyżej (np.walca)
lub
2) wykonania konserwacji toru w trakcie innych niż określone w
regulaminie przerw technicznych, a użycie w/w sprzętu nie wynika
wyłącznie z panujących warunków atmosferycznych, przyjmuje się, że tor
został przygotowany do zawodów nieregulaminowo z winy organizatora.
Art. 16.
4. Zawodnik powołany przez GKSŻ lub SE na zawody o mistrzostwo Polski
lub nagrody PZM / SE, który nie wziął udziału w tych zawodach i nie
usprawiedliwił przyczyny swojej nieobecności bądź usprawiedliwił
absencję zwolnieniem lekarskim, którego początkiem jest przeddzień
zawodów lub data zawodów, nie może wystartować w żadnych zawodach w
czasie do 5 dni po zawodach, na które został powołany. Inne regulaminy
lub przepisy mogą określać odmiennie terminy i okresy, o których mowa w
zdaniu poprzedzającym.
Art. 60.
6. W przypadku stwierdzenia przez sędziego wadliwego działania maszyny
startowej podczas startu do biegu, sędzia może do czasu rozpoczęcia
następnego biegu zarządzić powtórzenie biegu nawet po jego zakończeniu
Art. 65.
Wykluczenia zawodników w związku z procedurą startową:
1) zawodnik, który dotknie motocyklem taśmy maszyny startowej (po
zapaleniu zielonego światła), zostaje wykluczony z biegu; w przypadku,
gdy w/w sytuacja dotyczy więcej niż jednego zawodnika, wykluczeniu
podlega ten, który dotknął motocyklem taśmy maszyny startowej jako
pierwszy,
2) sędzia zawodów ma prawo wykluczyć z biegu zawodnika, którego
zachowanie na starcie zagraża bezpieczeństwu innych zawodników;
wykluczenie to powinno nastąpić przed zwolnieniem taśm maszyny startowej
bądź najpóźniej w czasie pierwszego okrążenia toru,
3) jeżeli zdaniem sędziego zawodnik utrudnia prawidłowe przeprowadzenie
startu, to:
a) w przypadku, gdy jest to pierwsze takie przewinienie danego zawodnika
w zawodach, sędzia nie wyklucza zawodnika z biegu, lecz:
- przerywa procedurę startu, nie zwalniając taśm maszyny startowej lub
- przerywa bieg najpóźniej w czasie pierwszego okrążenia toru i w każdym
przypadku udziela zawodnikowi ostrzeżenia, przy czym, jeżeli sędzia
przerwał procedurę startową lub przerywał bieg w czasie pierwszego
okrążenia toru, to przed powtórką startu do biegu osoba naprowadzająca
zawodników na pola startowe bądź inna osoba wykonująca funkcję w obrębie
pola startowego pokazuje ostrzeżonemu zawodnikowi tablicę z napisem
"ostrzeżenie / warning",
Art. 69.
4. Jeżeli w wyniku zdarzenia, które nastąpiło po rozpoczęciu przez
pierwszego zawodnika trzeciego okrążenia sędzia uzna, że zawodnik upadł
umyślnie / taktycznie i nie opuszcza toru by celowo doprowadzić do
przerwania biegu, sędzia przerywa bieg, wyklucza zawodnika i orzeka
kolejność zawodników w biegu zgodnie z pozycjami, jakie zajmowali w
chwili zdarzenia z pominięciem zawodnika wykluczonego. Wykluczenie, o
którym mowa powyżej jest równoznaczne z karą "czerwonej kartki".
6. Drugie ukaranie zawodnika "żółtą kartką" jest równoznaczne z karą
"czerwonej kartki", co oznacza wykluczenie zawodnika do końca zawodów.
Zawodnik ukarany "czerwoną kartką" udaje się do szatni zawodniczej, w
której przebywa do czasu zwolnienia po zawodach motocykli przez sędziego
zawodów lub komisarza technicznego.
Art. 711.
Zgłoszony w składzie zawodnik spełniający łącznie następujące warunki:
1) ma prawo być zgłoszonym do zawodów,
2) posiada pierwszą średnią indywidualną (SI) w składzie aktualnej na
dzień zawodów kadry klubu, określoną wg zasad zamieszczonych w
postanowieniach na dany sezon,
3) posiada zwolnienie lekarskie, wystawione zgodnie ze wzorem
obowiązującym w kraju jego wystawienia, na okres co najmniej 15 dni w
których zawiera się data zawodów, załączone do zgłoszenia drużyny do
zawodów w formie oświadczenia o niezdolności zawodnika do startu w
zawodach żużlowych (załącznik nr 9, DRUKI OBOWIĄZUJĄCE W SPORCIE
ŻUŻLOWYM).
Podstawą do wystawienia ww. oświadczania jest posiadanie przez zawodnika
właściwego zwolnienia lekarskiego, które Klub jest zobowiązany
dostarczyć SE / GKSŻ w oryginale lub kopii (w przypadku przedstawienia
kopii zwolnienia oryginał do okazania na wezwanie SE / GKSŻ) w terminie
do 7 dni od daty zawodów, których zwolnienie to dotyczy; lub w dniu
meczu bierze udział w zawodach:
- FIM lub FIM Europe,
- ligi podstawowej wskazanej w kontrakcie zawodnika w ich terminach
kalendarzowych bądź przełożonych na termin rezerwowy pokrywający się z
datą meczu; odpowiednią nazwę zawodów odnotowuje się wówczas w
zgłoszeniu drużyny do zawodów,
4) nie jest zgłoszony pod numerem 6, 7 oraz 14, 15, otrzymuje status
zawodnika zastępowanego, który jest liczony do składu drużyny, co
spełnia wymogi art. 709.
Art. 714.
1. Jeżeli drużyna przegrała mecz walkowerem, klub tej drużyny jest
zobowiązany do zapłacenia na rzecz klubu przeciwnika odszkodowania w
kwocie 300 000 zł w przypadku rozgrywek DMP, w kwocie 100 000 zł w
przypadku rozgrywek DM I Ligi i i w kwocie 50 000 zł w przypadku
rozgrywek DM II Ligi oraz na rzecz SE / PZM odszkodowania w kwocie 150
000 zł w przypadku rozgrywek DMP, w kwocie 50 000 zł w przypadku
rozgrywek DM I Ligi i w kwocie 25 000 zł w przypadku rozgrywek DM II
Ligi. Ponadto, klub tej drużyny jest zobowiązany do zapłacenia na rzecz
SE / PZM odszkodowania w kwocie, jaką SE / PZM zostanie obciążona przez
telewizję lub sponsorów rozgrywek.
2. Zapłata odszkodowań, o których mowa w ust. 1, nie wyklucza przyznania
/ zasądzenia na rzecz poszkodowanego klubu drużyny lub podmiotu
zarządzającego odszkodowania o wartości większej niż zostało to
określone w ust. 1.
Obok wyżej wymienionych zmian związanych z rywalizacją sportową, żużlowi
decydenci podjęli uchwały wprowadzające ważne zmiany w procesie uzyskania
licencji dla klubów, które uprawniały do startów w rozgrywkach ligowych.
Pierwsza ze zmian dotyczyła konieczności sporządzenia do dnia 4 grudnia opinii biegłego rewidenta wskazanego przez organ zarządzający. W sezonie 2013 ten obowiązek dotyczył jedynie klubów Enea Ekstraligi. Od sezonu 2014 przepis dotyczy również klubów I i II ligi.
Kluby Ekstraligi, podobnie jak w poprzednich latach, będą musiały posiadać drużynę juniorów składającą się z trzech zawodników do lat 21 posiadających obywatelstwo polskie i licencję "ż", startującą we wszystkich zawodach ligi juniorów zgodnie z przyjętym regulaminem tych rozgrywek. Obowiązek posiadania drużyny winien zostać spełniony od początku do końca cyklu zawodów ligi juniorów odbywających się w sezonie na który klub otrzymał Licencję. Od sezonu 2015 limit zawodników zostanie podniesiony do czterech, a od 2016 roku do pięciu zawodników.
Dla klubów II ligi zniesiony został obowiązek posiadania oświetlenia minimum 900 luxów na tor i 400 luxów w parku maszyn i linii ustawienia zawodników. W wypadku stosowania przez klub oświetlenia przenośnego musi ono być ustawione na stadionie i gotowe do natychmiastowego użycia w każdych zawodach ligowych odbywających się na danym stadionie.
W przypadku klubów Ekstraligi żużlowej parking musi być zlokalizowany w takim miejscu, aby nie oddzielały go od parku maszyn ciągi komunikacyjne, którymi poruszają się kibice. Dodatkowo dla klubów Ekstraligi, dotychczasowy obowiązek posiadania tablicy świetlnej zastąpiono obowiązkiem posiadania telebimu o rozmiarach 7x5 metrów.
Dla klubów I i II ligi zniesiony został obowiązek złożenia wraz z wnioskiem o nadanie licencji oświadczenia zawodników krajowych i zagranicznych o braku na dzień 30 listopada bieżącego roku zobowiązań klubu wobec nich, wynikających z regulaminów i zawartych umów na dany rok i lata poprzednie lub odpowiednie dokumenty uzgadniające sposób i terminy spłaty ww. zobowiązań.
W sezonie 2013 klubom od decyzji Prezydium Zarządu Głównego PZM przysługiwało w terminie 14 dni odwołanie do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Od sezonu 2014 - w nawiązaniu do przepisów ustawy o sporcie - decyzja Prezydium ZG PZM była ostateczna.
Prezydium ZG PZM było uprawnione do ustalania wskaźników finansowych, których
spełnienie będzie warunkowało przyznanie klubom licencji na kolejny sezon.
W uzasadnionych przypadkach Prezydium ZG PZM może wydać licencję nadzorowaną,
umożliwiającą start klubu w rozgrywkach danej klasy rozgrywkowej, jednocześnie
określając warunki programu naprawczego tego klubu. W przypadku niespełnienia
przez klub warunków określonych przez Prezydium ZG PZM licencja nadzorowana
wygasa.
KRYTERIA PRAWNE
1. Dotyczy klubów Ekstraligi Żużlowej:
1) Zgodnie z art. 15 ust. 3 ustawy o sporcie z dnia 25 czerwca 2010 roku we
współzawodnictwie organizowanym przez Polski Związek Motorowy od 2007 r. w
rozgrywkach ligi zawodowej uczestniczą kluby członkowie PZM - powyższe nie
dotyczy klubów zagranicznych, będące spółkami akcyjnymi w rozumieniu Kodeksu
Spółek Handlowych,
2) W rozgrywkach, o których mowa w ust. 1 uczestniczą kluby będące udziałowcami
spółki EŻ,
3) Klub posiadający Licencję nie może bez zgody PZM uczestniczyć w jakichkolwiek
rozgrywkach w dyscyplinie sportu żużlowego prowadzonych przez inny podmiot w
kraju lub zagranicą. Powyższe nie dotyczy klubów zagranicznych,
4) Otrzymanie przez Klub Licencji klubu Ekstraligi Żużlowej jest równoznaczne z
wyrażeniem zgody przez PZM na jego uczestnictwo w rozgrywkach o DMP
organizowanych na podstawie umowy o przekazanie rozgrywek przez spółkę EŻ.
2. Dotyczy klubów DM I i II ligi żużlowej:
1) Zgodnie z art. 6 ust. 2 w zw. z art. 8 ust. 2 w zw. z art. 13 ust. 1 i 2
ustawy o sporcie z dnia 25 czerwca 2010 roku, we współzawodnictwie organizowanym
przez Polski Związek Motorowy w rozgrywkach o DM I ligi i DM II ligi uczestniczą
kluby będące członkami PZM – powyższe nie dotyczy klubów zagranicznych,
działających jako osoby prawne utworzone na postawie odrębnych przepisów albo
jako osoby fizyczne będące przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j Dz.U. z 2013 r. poz.
672).
2) Klub posiadający Licencję nie może bez zgody PZM uczestniczyć w jakichkolwiek
rozgrywkach w dyscyplinie sportu żużlowego prowadzonych przez inny podmiot w
kraju lub zagranicą. Powyższe nie dotyczy klubów zagranicznych.
3. Dotyczy wszystkich klubów:
Klub nie może otrzymać licencji w wypadku, gdy spełniony jest jeden z poniższych
warunków:
1) klub zgłasza we wniosku o nadanie licencji jako pozostający w jego dyspozycji
stadion żużlowy, pozostający w poprzednim sezonie w dyspozycji innego klubu
(dalej zwany: Inny Klub), który nie wystąpił o nadanie licencji na kolejny
sezon, utracił ją albo uzyskał decyzję odmowną, a posiada zadłużenie wobec:
a) zawodników krajowych i zagranicznych,
b) innych klubów żużlowych,
c) FIM i FIM Europe oraz kontraktowych promotorów FIM i FIM Europe
d) PZM,
e) spółki EŻ,
f) osób urzędowych,
2) w skład jego organów wchodzi osoba fizyczna będąca w poprzednim sezonie
członkiem organu Innego Klubu.
Zespół może przyznać licencję warunkową w wypadku wskazanym w pkt 1 lub 2, w
sytuacji, gdy klub wraz z wnioskiem o nadanie licencji złoży pisemne
zobowiązanie do spłaty należności Innego Klubu do dnia 31 stycznia roku, na
który wydano Licencję lub do tego dnia zawrze z PZM inne porozumienie w tym
zakresie. Brak spłaty przedmiotowych należności w zakreślonym terminie spowoduje
wygaśnięcie licencji warunkowej.
Wniosek o przyznanie Licencji dla klubu Ekstraligi Żużlowej, DM I ligi lub DM II
ligi na dany sezon rozgrywkowy - sporządza się na druku, stanowiącym Załącznik
nr 1 do niniejszego Regulaminu.
Do wniosku każdy klub załącza następujące dokumenty:
1) aktualny odpis statutu spółki lub statutu klubu potwierdzony przez Zarząd
Klubu,
2) wyciąg z Krajowego Rejestru Sądowego lub innego rejestru albo ewidencji,
zawierający dane dotyczące formy prawnej klubu oraz składu osobowego jego władz
nie starszy niż 1 miesiąc od dnia złożenia Wniosku przyznanie Licencji,
3) zatwierdzone przez władze statutowe dokumenty finansowe klubu i poświadczone
przez Zarząd Klubu bądź przez adwokata, radcę prawnego lub notariusza za
zgodność z oryginałami kopie dokumentów i zaświadczeń określone w §11
Regulaminu,
4) potwierdzenie wpłaty opłaty licencyjnej,
5) potwierdzenie spełnienia kryteriów dotyczących infrastruktury sportowej lub
oświadczenie o spełnieniu kryteriów dotyczących infrastruktury sportowej zawarte
w druku stanowiącym Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
6) potwierdzające prawo do użytkowania stadionu sportowego, spełniającego
kryteria dotyczące infrastruktury sportowej, na którym klub będzie rozgrywał
mecze jako gospodarz,
7) sporządzone, do dnia 4 grudnia przez biegłego rewidenta wskazanego przez
właściwy dla danej klasy rozgrywek podmiot zarządzający, potwierdzenie
prawdziwości oświadczenia o którym mowa w § 11 pkt 5 Regulaminu oraz opinię
biegłego rewidenta w przedmiocie sytuacji finansowej klubu. Koszty tego badania
w całości obciążają klub. Sposób przeprowadzenia badania określa właściwy
podmiot zarządzający.
KRYTERIA SPORTOWE
Przepisy określające sposób przeprowadzania rozgrywek EŻ, DM I i II ligi oraz
prawo do uczestnictwa w rozgrywkach EŻ, DM I i II ligi zawarte są w Regulaminach
Sportu Żużlowego (dalej: RSŻ).
Klub startujący w rozgrywkach Ekstraligi Żużlowej musi posiadać drużynę juniorów
w liczbie co najmniej trzech (czterech od 2015 roku, pięciu od 2016 roku)
zawodników do lat 21 posiadających obywatelstwo polskie i licencję „ż”,
startującą we wszystkich zawodach ligi juniorów zgodnie z przyjętym regulaminem
tych rozgrywek. Obowiązek posiadania drużyny winien zostać spełniony od początku
do końca cyklu zawodów ligi juniorów odbywających się w sezonie na który klub
otrzymał Licencję.
Klub startujący w rozgrywkach DM I ligi i DM II ligi musi posiadać drużynę
biorącą udział w rozgrywkach o Młodzieżowe Drużynowe Mistrzostwo Polski (dalej:
MDMP). Drużyna musi wziąć udział w każdych zawodach tych rozgrywek w sposób
zgodny z ich regulaminem i terminarzem, a w okresie od daty pierwszej rundy do
daty zawodów finałowych rozgrywek MDMP, Klub startujący w rozgrywkach DM I ligi
i DM II ligi musi posiadać w kadrze klubu co najmniej trzech potwierdzonych
zawodników do lat 21 posiadających obywatelstwo polskie i licencję „ż”.
Obowiązki wskazane w ustępach 2 i 3 nie dotyczą klubów z siedzibą poza
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
KRYTERIA DOTYCZĄCE INFRASTRUKTURY SPORTOWEJ
Klub, aby uzyskać Licencję musi posiadać do swojej dyspozycji stadion żużlowy
spełniający wymogi FIM zawarte w: "Normy dla Torów do Wyścigów Torowych (STRC)"
na dany rok oraz:
1) mający co najmniej następującą liczbę indywidualnych miejsc siedzących:
- EŻ - 5000, a ponadto dysponujący zadaszoną trybuną na minimum 300 miejsc,
- DM I ligi - 500
- DM II ligi - 300
2) oświetlenie minimum 900 luxów na tor i 400 luxów w parku maszyn i linii
ustawienia zawodników (dla klubów Ekstraligi żużlowej od 2016 roku 1800 luxów na
tor oraz w parku maszyn i linii ustawienia zawodników) – dla klubów DM II ligi –
nie obowiązuje. W wypadku stosowania przez klub oświetlenia przenośnego musi ono
być ustawione na stadionie i gotowe do natychmiastowego użycia w każdych
zawodach ligowych odbywających się na danym stadionie.
3) wyposażony w system monitoringu widowni, rejestracji przebiegu zawodów za
pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk, zgodny z obowiązującymi
przepisami wykonawczymi do ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.
4) wyposażony w bandy pneumatyczne z homologacją FIM.
Przez posiadanie do dyspozycji stadionu żużlowego przez Klub rozumie się
sytuację, gdy Klub zapewnia sobie prawo do wyłącznego i swobodnego dysponowania
stadionem co najmniej w datach kalendarzowych zawodów oraz w datach wszystkich
zawodów wyznaczonych przez uprawnione podmioty, w szczególności w nowych datach
zawodów przełożonych lub odwołanych.
Ponadto klub jest zobowiązany do:
1) zapewnienia pomieszczeń medycznych, zgodnych z aktualnymi na dany rok
przepisami Normy dla Torów do Wyścigów Torowych (STRC) i Kodeksu Antydopingowego
FIM,
2) zapewnienia szatni dla drużyn gospodarzy i gości, każda z natryskami i
toaletami,
3) zapewnienia odpowiedniej liczby toalet publicznych dla kibiców obojga płci,
4) zapewnienia, iż wszystkie szatnie i pokoje, o których mowa powyżej będą
jasne, czyste, higieniczne, przestronne i odpowiednio wyposażone,
5) zapewnienia przestrzegania aktualnych na dany rok przepisów Kodeksu Ochrony
Środowiska FIM i PZM,
6) zapewnienia zabezpieczenia medycznego przeznaczonego dla widzów,
7) stworzenia udogodnień dotyczących wejścia i przyjęcia kibiców drużyn gości
oraz zapewnienia minimum 5% miejsc dla nich,
8) wyraźnego oznakowania wszelkich przejść, wyjść i wjazdów awaryjnych,
9) nagłośnienia wszystkich części stadionu,
10) tworzenia parkingu dla autokarów i samochodów, w tym należycie oznaczonego,
wyodrębnionego, ogrodzonego i strzeżonego parkingu dla drużyny przyjezdnej i
osób urzędowych zawodów, na którym klub odpowiada zasadzie ryzyka za wszelkie
szkody w pozostawionych na parkingu pojazdach oraz innym mieniu, przy
uwzględnieniu lokalizacji stadionu i dostępności transportu publicznego, w
przypadku klubów Ekstraligi żużlowej parking musi być zlokalizowany w takim
miejscu, aby nie oddzielały go od parku maszyn ciągi komunikacyjne, którymi
poruszają się kibice.
11) stworzenia loży prasowej na trybunie:
- EŻ - dla co najmniej 30 osób ze stałymi miejscami dla prasy wyposażonymi w
punkty pozwalające na umieszczenie sprzętu komputerowego, fotograficznego oraz
posiadające zasilanie elektryczne,
- DM I ligi - dla co najmniej 20 osób,
- DM II ligi - dla co najmniej 10 osób.
12) zapewnienia stanowisk radiowo-telewizyjnych, przy czym powinny one być
usytuowane w centralnym miejscu, dla EŻ dodatkowo zadaszone i oddzielone,
13) spełnienia wymogów telewizji posiadającej prawa do przekazu telewizyjnego
lub przekazującej relację z zawodów oraz zapewnienia parkingu dla samochodów
używanych przez stację TV,
14) zorganizowania biura prasowego, wyposażonego w co najmniej jeden telefon,
jeden komputer z połączeniem do internetu, faks i fotokopiarkę,
15) posiadania zamontowanego telebimu o wymiarach nie mniejszych niż 7mx5m - 35
m2 o minimalnej rozdzielczości 640x480 pixeli (zalecana większa) obsługującego
co najmniej następujące formaty plików:
a) *.mpg,
b) *.avi,
c) *.jpg.
– dotyczy klubów Ekstraligi Żużlowej,
16) zorganizowanie biura zawodów z wejściem od strony parku maszyn lub w
budynku, gdzie znajduje się pomieszczenie sędziego podczas zawodów,
17) oznaczenia, w sposób precyzyjny, widoczny i nie budzący wątpliwości dla
zawodników i sędziego granic parku maszyn.
18) posiadania i wdrożenia od pierwszego meczu ligowego sezonu 2014 roku
zintegrowanego (kompatybilnego) systemu identyfikacji osób, sprzedaży biletów,
kontroli przebywania w miejscu i w czasie trwania meczu, kontroli dostępu do
określonych miejsc oraz weryfikacji informacji w rozumieniu art. 13 ust. 2
ustawy z dnia 20 marca 2009 roku o bezpieczeństwie imprez masowych – nie dotyczy
DM I i II ligi,
19) zapewnienia w zakresie produkcji telewizyjnej zawodów Ekstraligi żużlowej w
miejscach wyznaczonych przez podmiot zarządzający na stadionie:
a) od 2016 roku stałych podestów przeznaczonych pod kamery telewizyjne i
operatora,
b) miejsca na podnośnik z wysięgnikiem przeznaczony do ustawienia kamery
telewizyjnej z operatorem lub miejsca na podwieszenie głowicy kamery pod dachem
stadionu,
c) spełnienia warunków technicznych określonych w zawartej przez podmiot
zarządzający umowie na transmisje telewizyjne.
20) posiadania i utrzymywania w należytej sprawności wszelkich urządzeń i
systemów wymaganych przez przepisy ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych dla
organizatorów imprez sportowych podwyższonego ryzyka.
Klub posiadający Licencję winien dysponować infrastrukturą sportową pozwalającą
widzom i przedstawicielom środków masowego przekazu na oglądanie meczów na
dobrze wyposażonym i oznakowanym oraz bezpiecznym stadionie.
Klub, który otrzymał Licencję dla klubów Ekstraligi Żużlowej, DM I ligi lub DM
II ligi żużlowej może organizować zawody żużlowe z udziałem publiczności tylko
wtedy, gdy stadion posiada zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej.
KRYTERIA FINANSOWE
Warunkiem otrzymania Licencji jest posiadanie przez Klub niezbędnych środków
finansowych i przejrzystość prowadzonej ewidencji księgowej oraz zagwarantowanie
interesów ewentualnych wierzycieli.
Klub starający się o Licencję musi spełniać łącznie, co najmniej następujące
warunki:
1. posiadać wystarczające środki finansowe lub możliwości kredytowe pozwalające
na zachowanie płynności finansowej w okresie, co najmniej do zakończenia
najbliższego sezonu żużlowego,
2. zapewnić utrzymanie dodatniego majątku netto, na koniec sezonu żużlowego,
3. wykazać, że posiada solidną strukturę finansową uwzględniającą prawidłowe
zarządzanie finansami klubowymi,
4. prowadzić księgi rachunkowe zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi i
standardami finansowymi,
5. stosować zasadę memoriału - co oznacza, że transakcje i wydarzenie są
ewidencjonowane w momencie ich wystąpienia, a nie w momencie otrzymania środków
pieniężnych i są rejestrowane w księgach rachunkowych oraz wykazywane w
sprawozdaniach finansowych za okres, którego dotyczą,
6. rejestrować w księgach rachunkowych należności i zobowiązania z tytułu
rozliczeń z zawodnikami na wydzielonych kontach rachunkowych i wykazywać w
bilansie w odrębnych pozycjach,
7. klub Ekstraligi Żużlowej, DM I i II ligi zobowiązany jest wykonać wszelkie
zobowiązania względem zawodników wynikające z zawartych z nimi kontraktów, a
pozostające w związku z rozgrywkami prowadzonymi w danym roku nie później niż do
dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok, na który ma być wydana Licencja.
Niedozwolone jest przenoszenie przez klub jakichkolwiek zobowiązań wynikających
z kontraktu z zawodnikiem na osoby trzecie. W przypadku klubu Ekstraligi
Żużlowej nie uwzględnia się jakichkolwiek porozumień w zakresie prolongaty
wykonania tych zobowiązań.
Do wniosku o przyznanie Licencji klub przedstawia następujące dokumenty
finansowe:
1. projekt dochodów i wydatków klubu na sezon rozgrywkowy, na który występuje
się o Licencję,
2. sprawozdanie finansowe za rok poprzedzający, wraz z opinią biegłego rewidenta
w przypadku klubu Ekstraligi Żużlowej, składające się z:
1) bilansu sporządzonego na dzień 31 grudnia,
2) rachunku zysków i strat za okres od 01 stycznia do 31 grudnia,
3) rachunku przepływów pieniężnych sporządzonego na dzień 31 grudnia,
4) informacji dodatkowej,
3. sprawozdanie finansowe za okres od 01 stycznia. do 31 października bieżącego
roku składające się z:
1) skróconego bilansu sporządzonego na dzień 31 października,
2) rachunku zysków i strat za okres od 01 stycznia do 31 października,
3) rachunku przepływów pieniężnych sporządzonego na dzień 31 października,
4) informacji dodatkowej,
4. zaświadczenia o braku na dzień 31 października bieżącego roku zadłużeń w
stosunku do ZUS i właściwych urzędów skarbowych lub porozumienia z ww.
instytucjami o sposobie realizacji zadłużeń,
5. oświadczenia o braku na dzień 30 listopada bieżącego roku zobowiązań klubu
wynikających z regulaminów i zawartych umów na dany rok i lata poprzednie wobec:
1) zawodników krajowych i zagranicznych,
2) innych klubów żużlowych,
3) FIM i FIM Europa oraz kontraktowych promotorów FIM i FIM Europa,
4) PZM,
5) spółki EŻ,
6) osób urzędowych,
względnie odpowiednie dokumenty uzgadniające sposób i terminy spłaty ww.
zobowiązań, z zastrzeżeniem postanowień § 10 ust. 7 Regulaminu, albo
potwierdzenie wpłaty na konto ZG PZM środków pieniężnych wystarczających do
zaspokojenia zobowiązań zawodnika w wypadku wskazanym w § 12 ust. 4 Regulaminu.
6. dokumenty świadczące o uregulowaniu opłat publiczno-prawnych związanych z
obiektami sportowymi (lokalne podatki, czynsz dzierżawny, itp.),
7. specyfikację wszelkich zobowiązań finansowych wynikających ze złożonego
sprawozdania finansowego, o którym mowa w pkt 3, uwzględniającą, co najmniej
nazwę podmiotu, w stosunku do którego istnieje zobowiązanie, kwotę zobowiązania,
termin wymagalności zobowiązania.
8. kluby Ekstraligi umowę dot. wykonywania usług zarządzania rozgrywkami wg
wzoru i treści określonych przez EŻ.
Klub ma obowiązek udostępnić biegłemu rewidentowi (audytorowi) oryginały
wszystkich żądanych dokumentów finansowych klubu.
Dokumenty finansowe przekazane do PZM przy składaniu wniosku o Licencję mogą być
zbadane przez biegłego rewidenta (audytora) wybranego przez Prezydium ZG PZM.
Klub oraz zawodnik mają obowiązek na każde żądanie audytora natychmiast
przedstawić potwierdzenie salda wzajemnych rozliczeń, w szczególności rozliczeń
wynikających z kontraktu.
PZM może także zażądać od klubu oryginalnych dokumentów finansowych dotyczących
spraw związanych z prowadzoną działalnością w dyscyplinie sportu żużlowego
(transfery zawodników, wynagrodzenia kadry szkoleniowej, płace zawodników itp.).
W wypadku braku na dzień 30 listopada danego roku dokumentu rachunkowo –
księgowego niezbędnego do realizacji przez klub świadczenia na rzecz zawodnika
klub jest obowiązany do dokonania wpłaty, najpóźniej do dnia 30 listopada danego
roku, na konto PZM środków pieniężnych w wysokości odpowiadającej wysokości
zobowiązania wobec zawodnika. Zawodnik ma obowiązek udokumentować swoją
wymagalną należność wobec klubu w terminie 14 dni od dnia jej powstania, chyba,
że bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa nakazują wystawienie stosownych
dokumentów w krótszym terminie. Brak wystawienia stosownego dokumentu rachunkowo
– księgowego przez zawodnika w terminie 30 dni od daty upływu ważności kontraktu
będzie traktowany jako rezygnację z przedmiotowej należności (zrzeczenie się
roszczenia), a wpłata środków finansowych dokonana przez klub na konto ZG PZM na
zaspokojenie zobowiązań zawodnika zostanie klubowi zwrócona.
Biegli Rewidenci badający dokumenty finansowe i sytuację ekonomiczną klubów
ubiegających się o Licencję muszą spełniać łącznie następujące warunki:
1) muszą być wpisani przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów na listę podmiotów
uprawnionych do badania sprawozdań finansowych,
2) złożyć oświadczenie w sprawie bezstronności i niezależności zgodnie z
przepisami art. 56 Ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich
samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o
nadzorze publicznym.
Obok wyżej wymienionych spraw prawnych, sportowych, związanych z infrastrukturą sportową i finansowych wprowadzono najpoważniejszą zmianą w przepisach licencyjnych na sezon 2014, a było to wprowadzenie licencji nadzorowanych, których przyznanie polegało na tym, ze w uzasadnionych przypadkach Prezydium ZG PZM mogło wydać taką licencję, aby umożliwić klubowi start w rozgrywkach danej klasy rozgrywkowej, jednocześnie określając warunki programu naprawczego tego klubu. Licencję nadzorowaną może wydawać tylko i wyłącznie Komisja Licencyjna. Licencja nadzorowana to nic innego jak nałożenie przez Komisję Licencyjną programu naprawczego na dany klub, który chce uzdrawiać swój budżet kosztowy. W przypadku niespełnienia przez klub warunków określonych przez Prezydium ZG PZM licencja nadzorowana wygasała. Zdaniem prezesa Speedway Ekstraligi to narzędzie, które miało być pomocne, gdy klub przechodził chwilowe problemy finansowe. W praktyce oznaczało to, że władze żużlowe oficjalnie pozwoliły na to, aby kluby zadłużały się lub przesuwały to zadłużenie w czasie. Jednak czy licencja nadzorowana była pomocą czy oficjalnym balastem klubów żużlowych okazać miało się w następnym sezonie.