motocykl eso 500 czeskie: as 500

Motocykl do wyścigów na torach o luźniej nawierzchni wyposażony w silnik tej samej firmy produkowany w czeskiej fabryce w Divisovie.
Firma została założona przez przedwojennego motocyklistę Jaroslava Simandla, który w 1948 roku przeniósł swój zakład narzędziowy z Schmiedberg spod niemieckiej granicy do Divisova.
Po II wojnie światowej, angielskie silniki JAP były używane w wyścigach żużlowych, ale polityczna sytuacja wykluczyła import z zachodnich krajów przez żelazną kurtynę. Właśnie dlatego Simandl zdecydował się wyprodukować części zamienne dla silników JAP. Duża wydajność wyprodukowanych części pobudziła Simandla, by zrobić kompletne silniki, do motocykli ścigających się po żużlu, które były repliką JAP-ów.
Pierwsze silniki nazwano "S" (i. e. Simandl), później ESO (as). Wkrótce ich twórca zaczął produkować kompletne motocykle. Chociaż w 1950 roku zakład narzędziowy Simandl został upaństwowiony, a jego założyciel do 1956 roku był głównym przedsiębiorcą, to jednak udało się pod jego przywództwem wyprodukować, modele silników osadzone w ramach motocykli, które otrzymały nazwę  motocykl ESO S45 i były produkowane od 1953 do 1959, kiedy to został zastąpiony przez zmodyfikowany typ ESO DT-5, później ESO 500.

Motocykle te miały wiele ciekawych jak na ówczesne czasy rozwiązań, jak np. przedni widelec uzbrojony w gumowy element resorujący, stanowiący integralną część wahacza.

Cały motocykl ważył 83,5 kg i był o 1,5 kg lżejszy od JAP-a

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt